Nederlandse autogeschiedenis te koop: Martaré GT

Auteur: , 38 Reacties

De kans dat je ooit van dit merk gehoord hebt lijkt mij heel erg klein. Het door de Nederlander Ed Martaré opgerichte automerk heeft in de jaren '70 zo'n 8 exemplaren van de Martaré GT gebouwd. Een zeer bijzondere auto dus.

Feitelijk is het een soort van kitcar gebaseerd op VW Kever techniek, achterin ligt bijvoorbeeld een VW Kever 1303 blok. Ook schijnen er maar 2 exemplaren te zijn waarbij op de kentekenpapieren ook daadwerkelijk “Martaré” staat en dit oranje exemplaar is er daar een van.

Ook bestaan er 2 soorten Martaré GT en het verschil tussen de modellen zit voornamelijk in de deuren. Zoals je kan zien heeft dit oranje exemplaar alleen maar een kap die naar voren opent. Het andere model heeft vleugeldeuren, dat maakt instappen wellicht iets minder omslachtig.

Het oranje exemplaar dat te koop staat in België (vraagprijs: € 3.000) heeft nog wel het nodige opknapwerk nodig, maar volgens de verkoper rijdt de auto wel. Een geel exemplaar (met vleugeldeuren) stond enkele jaren geleden ook te koop en is door een Nederlander gekocht als hobbyproject. Wat de status van die auto is op dit moment is onbekend.

Ben je helemaal verliefd geworden op deze bizar uitziende auto? Dan is het wellicht leuk om te weten dat Yuri Martaré (de zoon van Ed) de mallen & rechten op het model te koop aanbiedt. Zo kan je dus voor een ware revival van de Martaré GT zorgen.

Overigens heeft Martaré ook nog een hardtop ontwikkeld voor de Fiat 850 Sport Spider die er daardoor uitziet als een gelikte coupé.

Martaré GT kenteken

Met dank aan Abdelghani voor de tip!

Martaré GT

Martaré GT met vleugeldeuren



38 reacties

Leuk, maar voor een auto met deze looks is een 1300cc toch echt te weining, wellicht met een porsche blok.
koopje
Leuk voor Louwman, in het museum …
@rechercheur: precies
@rechercheur: Helemaal mee eens. Persoonlijk zou ik dit niet willen ‘ownen’. Terwijl het toch een grappig dingetje is om te zien.
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
hmm, vast een leuk project, en ook wel een leuk bezit, maar nee dankje.. ik zoek toch iets anders :P
jeujzes wat een mormel!
@deVia: Uitstekend verwoord!
@deVia: En amen! Meer maak ik er ook niet aan vuil. Wat een brol. Dan heb ik nog liever een Rusjka Buggy of zo.
hoe kan je nou zo’n lelijke auto maken/verzinnen!!??
@carking: inderdaad, nog nooit zoiets lelijk gezien, wat een afgrijselijk gedrocht is dit, de ontwerper was hoogstwaarschijnlijk blind
@carking: Wellicht een leuk topic voor AB, de lelijkste auto ooit. Deze zou hoog scoren, maar ik weet nog wel een paar die hier boven uit komen.
Wat een afgrijselijk geval. Ik ben blij dat er niet meer van gemaakt zijn…
wat een gedroch op wielen
Bah, dat krijg je dus als je koetswerk vervangt door prutswerk!
Dit lijkt er wel op
-> http://www.youtube.com/watch?v=6W-oZSJKue4&feature=plcp&context=C3e79c29UDOEgsToPDskIef7pjmw4x7KaeLK7kgZY5
@daanb: Ontworpen door Richard Oakes, ziet er al een stuk professioneler uit.
Clockwork orange
Ik vind het maar een frikandel…
geld in steken en mooi opknappen. ik weet zeker dat het een pracht ding wordt. alleen ik zou er wel een ander motorblok inleggen. erg leuk hobby project voor de liefhebber.
Ding is gerust lelijk. Wel uniek zo.
dan maar een cultuurbarbaar, maar wat een lelijk ding.
Deze staat in nieuwegein in nederland
ik ben voor mensen die in hun schuur of werkplaats lopen te knutselen om dit te bouwen. Veel mooier dan wat standaard tupperware en voegmiddel aan te schaffen om een auto te ‘tjoenen’
Ik ben pas 15 jaar maar als ik veel geld en tijd had zou ik deze auto opknappen maar wel een andere moter erin met meer POWWWWERRRRR!!!!!!! Marja geen geld en tijd :-( (en denk ook geen verstand) haha
Die instap is wel ubercool bij de lokale supermarkt natuurlijk he… En hij heeft blauwe platen. Ehhhm, nee, verder weinig positiefs. Wel leuk artikel trouwens! Kende hem nog niet…
Volgens mij valt er best wel wat leuks te doen met dit motorblok. Nu is deze auto niet veel sneller dan mijn Micra met 1300cc.

Het uiterlijk is inderdaad niet echt mooi te noemen, maar als opknap project wel iets leuks.
@Larrs: Het is een Kever-blok; daar haal je met wat tuning zo’n 80pk uit, anders moet je toch echt hele gekken dingen gaan doen …
Deze auto werd indertijd in Aalsmeer gebouwd. Ik kwam er vanuit school op de fiets langs. Was altijd zeer onder de indruk. Denk bij deze auto wat andere velgen en fantaseer een andere motor, dan heb je echt wat bijzonders voor weinig geld.
Het is een heel exclusief autootje maar mooi? Nee.
Geinig ding. Onderstel aanpakken en mijn keverblok met 200 pk erin hagen. Leuk bij het stoplicht.
Grappig om te zien, het is toch een stuk Nederlandse auto geschiedenis. En mooi en lelijk, is een rekbaar begrip.

Maar is Nederland niet een redelijke naam op het gebied van kitcars? of was?
lastig als het regent.
wil je instappen en hele intrieur nat….
maar wel een mooie wagen
@620henk
*interieur
Een echte cult Kitcar uit de 70s.moet je beoordelen naar maatstaven van toen. Er ligt zo een impreza boxer in. Had ooit n bonito Matula en een Nova.
Yep, ben het helemaal met @kitkar eens, in de zeventiger jaren wilde iedereen een Ford GT40 of Porscha 917.
En naar die maatstaven is het gewoon een hardstikke leuk ding.
Naar andere maatstaven ook, very seventies.
En ja, een Impreza Boxer, koud kunstje.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).