Nederlandse vangrails niet meer toereikend

Auteur: , 50 Reacties

Het nadeel van een lange levensduur van een product is dat alles er omheen vaker wordt vervangen, en dus moderner en (vaak) sterker is. Ons wagenpark is groter, beter en vooral zwaarder, maar de vangrails dateren nog uit ver vervlogen tijden. Moeten zij een verjongingskuur ondergaan?

Vangrails zijn in eerste instantie bedoeld om de grootste impact van een van de weg geraakt voertuig op te vangen. Een Carrera GT tegenhouden gaat nog, maar als je een vol beladen 18-wieler hebt, die hier in een wat ongelukkige hoek op af komt, dan is het niet ondenkbaar dat hij er dwars doorheen gaat, met alle funeste gevolgen van dien.

Nederlands grootste ochtendkrant inventariseerde politieberichten, en kwam tot de conclusie dat het laatste gemiddeld een keer per maand voorkomt. Best vaak dus. Moet er ingegrepen worden, en een modernisering van de vangrails komen met sterkere staalsoorten (of teakhout), of is het verstandiger dit probleem bij de wortel aan te pakken en te proberen te voorkomen dat met name trucks dwars door de vangrail gaan?

We weten dat truckers nog wel eens afgeleid zijn omdat ze een dansje aan het doen zijn of zitten te onaneren bijvoorbeeld, en soms zitten ze gewoon volle bak te snurken, waarop er matrixborden of voetgangersbruggen worden neergehaald, en kiepbakken gesloopt. Maar dat zijn ‘incidenten’ natuurlijk.

Dus: titanium vangrails aanleggen (die dan weer gejat worden), of het geld in de zak houden en voor lief nemen dat het af en toe eens mis gaat?



50 reacties

Een jaar lang je auto voltanken met korting Bepaal zelf wat je betaalt!.
Je moet natuurlijk niet alles te makkelijk maken. Ik bedoel, er zit al zoveel veiligheid in de auto’s (airbag kreukelzone enz.)de mensen moeten zich gewoon beheersen. Sommige denken alleen op de wereld te zijn, let daarbij eens op anderen niet iedereen is gelijk!
@MARS:

Als ze de vangrails hier in Nederland aan gaan passen zouden ze dat voor motoren moeten doen, die hebben namelijk (vaak) geen ABS, ESP, gordels, airbags, kreukelzone..

sinds ik motor rij, besef ik me dit eigenlijk pas, maar levensgevaarlijk is het wel, je hoort helaas te vaak dat een motorrijder wordt onthoofd of ledematen verliest doordat die onder een vangrail schuift :(
@rijbewijzer: Goed punt. Ik denk dat ze áls ze vangrails gaan aanpassen zeker de motorrijders mee moeten nemen. Ik ben zelf geen motorrijder, maar alleen het idee al vind ik eigenlijk te gek voor woorden.
@rijbewijzer: True. Dat ze daar maar mee beginnen.

En alle motoren verplicht met drie of meer wielen…
1 van e dingen die gevaarlijk waren voor vrachtwagens, was dat ze met de wielbouten van hun stuurwielen (die uit de velg steken) vaak in de vangrail klommen en er zo overheen gingen.
Maar inmiddels heeft 90% van de vrachtwagens hier een beschermrand opzitten.

Die betonnen middenafscheiding zoals in België en Frankrijk schijnt beter bestand te zijn tegen vrachtwagens, maar 38 ton met 80 km/u hoe houd je dat in vredesnaam tegen?
als je de vangrails gaat aanpakken dan zou ik eerder wat meer rekening gaan houden met motorrijders
(ben zelf trouwens geen motorrijder)

Plekken waarvan bekend is dat ze een risico vormen voor vrachtwagens grindbakken zoals in de Alpen-landen

Vrachtwagenproof-maken van alle vangrails is gewoon te kostbaar en onzinnig.
Afgelopen zondag reed ik over de A5 (Duitsland). Het tracé tussen Karlsruhe en Freiburg wordt op dit moment verbreed van 4 naar 6 rijstroken. Wat mij opviel is dat ze de vangrail ook vervangen. Er zijn daar betonnen muren geplaatst met daarin beplanting. De muur is denk ik zo’n anderhalve meter breed en een meter hoog. Goede zaak lijkt mij. Ziet er een stuk beter en steviger uit.
Nu je het zegt…toen ze de A28 ten zuiden van Groningen hadden aangepakt hebben ze de middenberm ook meteen van beton gemaakt. En is dat op de N50 niet ook zo?
@sir_smokalot:
Klopt, N50 tot aan minstens Ens heeft een stevige betonnen rand in het midden.
@renezzzz: BTW een geweldig stuk autobahn als je even serieus wilt vlammen :p.(stuk net na karlsruhe):D
@luuktb: Mee eens! Vooral als het naar 6 baans gaat en het bord “einde snelheids limiet” in zicht komt. Dan is het handig om veel vermogen te hebben om door te knallen. Helaas is het 6 baans tracé nog niet echt lang. Een enorm stuk 4 baans waar (te) hard gereden wordt bij te drukke omstandigheden en waar ik al veel ernstige ongelukken gezien heb.
@renezzzz: Ja ik moet idd wel zeggen dat ik bij 4,5 of 6 baans snelwegen vind dat het niet per direct veiliger word om even lekker door te rijden.
Mensen schieten van links naar rechts en weer terug toch best vervelend als je van 250 naar 130.
@luuktb: In ieder geval beter van 250 naar 130 dan van van 250 naar 80…. Aan de andere kant is er na een inhalende vrachtauto weer lekker veel ruimte en kun je van 80 weer trappen. Natuurlijk afhankelijk van de drukte en je passagier. Afgelopen zondag morgen was er weinig verkeer maar was de passagier minder content. En helaas gaf de betonnen rand geen groen licht.
@renezzzz: hahaha ja de passagier daar ben ik bekend mee :P maar gewoon rustig 130 op de cruise en dan langzamer hand naar de 160-170 daar merkt ze niks van :D
En 3 uur lang 250 hou ik ook niet vol ;)
@luuktb: Das ook meestal mijn tactiek. 3 uur lang 250 gaat bij mij zeer zeker niet: na 90 minuten kan ik tanken.
Laten voor wat het is; de enige malloot die zichzelf laat kapotgaan door een vangrail vormen hiermee een autoselectie binnen het menselijk ras.
@Megakix:
Leuk, maar wat als jij met je gezinnetje in tegenovergestelde richting aan komt tuffen…
Leuk als er dan 30ton door de middenberm aan komt denderen.
@Hubert: pech…gaan ik me niet druk om maken vantevoren!?
@Megakix:
Ik ook niet.
Maar mocht het zo ver zijn, dan mag jij voor me gaan rijden.
(Jij hebt zeker ook geen ABS, gordel etc, want je wilt je er niet druk om maken?)
@Hubert: djee, kerel, als we een maatschappij ‘rond’ jou moeten opbouwen, dan liepen we allemaal in van die self-inflating samuraipakken :lol:
@Megakix:
We kunnen niet allemaal als Crocodile Dundee door het leven stappen.
En wat is er mis met self-inflating samuraipakken?
Is heerlijk als ik door mijn badje met vanillevla aan het rollen ben…
@Hubert: en jij zit ook met een helm op achter je bureau ? :lol:
@Megakix:
Nee, ik heb wel veiligheidsglas op mijn laptop.
@Hubert: ..en heb je al een ‘netje’ boven je huis opgehangen, om die kernbommen terug te kaatsen ? :lol:
@Megakix:
Nee, ik heb de coördinaten van jouw huis op mijn dak geschilderd.
@Hubert: :lol: … boeie, ik heb toch mijn samuraipakkie aan ;-)
@Megakix:
En ik lig lekker in mijn vanillevla te dobberen. ;-)
@Hubert: :lol: … jij hebt iets met dat gele spul hae ? ;-)
Hmmm, of gewoon sensoren aan de zijkant van vrachtwagens/auto’s en in de vangrails, dat als je in te dichtbij komt alarmbellen af gaan.. Maar dat zou dan alleen werken bij in slaap vallende chauffeurs..
allemaal vervangen door een aarden wal met beplanting, lijkt ook nog eens leuker.

En het helpt wanneer de dijken doorbreken :-)
Tja, volgens mij worden deze dingen niet voor niets officieel “geleiderail” genoemd. Een beetje auto gaat er dan ook dwars doorheen als de hoek maar groot genoeg is…
@cupsport: klopt jij hebt gelijk het is een geleidenrail
Ik kan mij niet voorstellen dat een volbeladen 18 wieler wordt tegengehouden door een teakhoutenvangrail… bovendien breekt hout toch? en de vangrails zoals wij die nu hebben niet en werken daarom als een soort ‘vangnet’.

wat een volbeladen 18wieler tegenhoudt is een betonnen muur, maarja, is dat nou een mooiuitzicht op 2500km nederlandse snelweg..?
En als ze de vangrails verstevigen voor vrachtwagens kun je met een personenauto net zo goed een boom raken.
We moeten vrachtwagens op rails laten rijden , zodat deze er niet uitkieperen, ook geschikt voor bussen! En een vergunning geven dat ze alleen op rails mogen rijden, zoniet een boete!
@faalhaas: Sterker nog, vrachtwagens zijn helemaal niet nodig. Transport vindt voornamelijk plaats tussen havens, distributiecentra en bedrijventerreinen. Deze locaties kan je prima met binnenvaart en goederentrein verbinden. Voor het laatste stuk naar de winkels en bedrijven in de stad gebruik je grote bestelauto’s.

De straten zijn dan veiliger, je kan beter doorrijden met je auto, het levert de economie een hoop geld op (vrachtwagens worden dmv zeer lage wegenbelasting sterk gesubsidieerd) en het zorgt ook nog voor minder uitstoot van CO2.

Dus wat mij betreft pakken we niet de vangrails aan, maar de manier waarop we onze spullen laten vervoeren.
Het zou al mooi zijn als er overal langs de snelwegen vangrails zouden staan. Er wordt nog veel op bezuinigd, let er maar eens op. Zie vaak hele stukken (met name in het noorden, oosten en zuiden) zonder vangrail. Als het daar misgaat lig je te verzuipen in een sloot of bekijk je de bomen van dichtbij.
Ik stem voor grindbak, dan voel ik me eindelijk een echte coureur!!
@powerofdreams: ..maak het dan wel af door je wijf 3x te meppen en 1x op haar in te rijden ;-)
@powerofdreams:
Rustig aan, Jos.
het heeft allebei wel zijn voor en nadelen. ik ben het inderdaad wel met @ cupsport eens dat je de functie niet moet veranderen vanwege het rijgedrag.

maar als je het vervangt voor een constructie die een 30 tonner tegen houd, heb je dan niet iets wat een autocoureur of motorrijder fataal wordt?

stel dat je het vervangt voor betonnen wallen dan heb je dit risico in elk geval niet meer:
http://www.autojunk.nl/2011/02/crash-van-kubica-in-3d
@bluesbrother: Als Kubica zich aan de aangegeven snelheid had gehouden was er niks gebeurd, maar dat is iets waar polen wel vaker moeite mee hebben.
Die teakhouten vangrails komen hier in Overijssel en Gelderland ook steeds vaker voor. Ziet er nog wel aardig uit ook :P
Volgens mij staan de meeste nog overeind. Dus nee vervanging is niet nodig. Kost alleen maar meer belasting geld.
hoezo zou je alles wegslopen en nieuw bouwen? nederland moet toch bezuinigen? dan moet je dat al helemaal niet doen, pas doen als dat stuk aangort gereden is en dus vervangen moet worden…
Een vangrail dient juist mee te geven wanneer hier een auto invliegt. Je kan dit zien als een soort van kreukelzone, waarbij de vangrail de energie absorbeert. Een voertuig zal bij een metalen vangrail minder hard terug op de weg terugkomen, dan bij een betonnen muur.
Als je een vangrail gaat verstevigen voor vrachtwagens, dan zal dit nadelige gevolgen hebben voor auto’s.

Vrachtwagens dienen gewoon minder zwaar beladen te worden en een inhaalverbod in heel NL te krijgen.
@mcdonald: Een vangrail heet eigenlijk een geleide-rail en moet ervoor zorgen dat de energie wordt afgebogen in de richting van de rijbaan zodat een auto (etc.) rusting kan uitglijden zonder te harde klappen te krijgen van bijvoorbeeld bomen etc.
Ik stem voor papier maché
Of karton ofzo. Glas zal ook wel leuk zijn. Of siliconendingen, zodat je teruggeveerd wordt ;P

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).