Niemand heeft nog zin in de General Lee

Auteur: , 27 Reacties

De oranje 1969 Dodge Charger uit The Dukes of Hazzard, beter bekend als General Lee, is hier al meermalen voorbij gekomen. Een paar uurtjes geleden ging het allereerste exemplaar onder de hamer op de Barrett-Jackson veiling in Arizona, en het resultaat mag met recht teleurstellend genoemd worden. Voor een fooi van 121.000 dollar (nog geen 100.000 euro) ging hij weg.

En dat is jammer voor de verkoper, die de auto om zijn nostalgische waarde (of misschien ook wel een beetje om zijn potentiële hoge verkoopwaarde) van de sloop redde, en er een ‘whopping’ 16 maanden over deed om, in de woorden van Jules Winnfield, de motherfucker weer tip-top te krijgen. Dit is de auto die in de openingsscene een enorme jump maakte, en dan weet u ook meteen waarom hij gerestaureerd diende te worden.

Je zou het slechte resultaat kunnen wijten aan de crisistijd, maar in dat geval lijkt het me sterk dat iemand wél bijna 1 miljoen voor een overall van Steve McQueen neertelt. Daarnaast gingen er nog veel meer auto’s onder de hamer op Barrett-Jackson, waaronder een 1969 Camaro ZL1 (454.000 dollar), een 1948 Tucker Torpedo (2,9 miljoen) en een 1954 Desoto Adventurer II (1,43 miljoen).

Nee, ik denk gewoon dat de wereld een beetje ‘Dukes of Hazzard-moe’ is. Vier jaar geleden ging er al een ander exemplaar onder de hamer, en er zijn er nog meer. En dat maakt de auto een stuk minder exclusief, en dus minder duur. (Foto’s van) Het resaturatieproces vind je op deze site. (bedankt Dev)

Corvette 427

In ander nieuws: de eerste Corvette 427 Convertible werd ook geveild, voor het goede doel. Deze ontzettende pornobak leverde een nette 600.000 dollar op.

Bekijk alle resultaten van de veiling, inclusief livepics, bij de collega’s van autoblog.com.



27 reacties

De Amerikaanse magie is uitgewerkt? Moe van de Dukes? Kan. Maar ik denk dat de prijzen op de beroemde veilingen gewoon wat aan het normaliseren zijn. Er ging ook een redelijke goede 450 SEL 6.9 voor minder dan 4000 weg. De bubbels zijn er wel een beetje uit en dat is maar goed ook voor de liefhebbers die graag in hun icoon willen rijden. Er zijn jaren geweest dat auto’s beter rendeerden dan de aandelenmarkt, maar dat is natuurlijk waanzin.
Het is wat de gek er voor geeft natuurlijk, maar hier zal voornamelijk het gebrek aan echte exclusiviteit meetellen.
Die Desoto ziet erg uit als een powerboat; hij is lekkuuurrr!
@gerard1710: Inderdaad, wat een gaaf ding!!
Er bestaat geen orginele General Lee.
Er zijn destijds tientallen Chargers de dood in gejaagd tijdens de opnames van de Dukes of Hazzard.
In sommige scenes zie de gehele carrosserie vervormen bij het landen.
Dus begrijp ik dit resultaat wel.
Zelf zou ik nog geen € 50 over hebben voor een voertuig dat zo is mishandeld.
’t lijkt dat oude Volkswagen vrouwtje wel !
@desjonnies: 50 euro voor reserveonderdelen is niet duur :D

Chassis kun je naar Charel de oud-ijzerboer brengen.
Generatieverschil. Generatie van Steve McQueen (zestigers kinderen de deur uit) heeft meer geld vrij te besteden dan de Dukes of Hazzards generatie (veertigers en een nu kinderen).
@realcar: Klopt! De ‘oudjes’,waaronder ikzelf ook zo langzamerhand behoor,hebben veel meer oor voor nostalgie. En als je daarbij ook nog de nodige centjes te verteren hebt… Ik zag verleden week op het Autosalon in Brussel dat de Triumpf Bonneville ‘Steve Mcqueen Edition’ veel bekijks trok van dit soort ‘krasse knarren’…
Was wel te verwachten, want het is eigenlijk een Charger r/t met wat strepen her en der.
K@The360box: kijk eindelijk iemand die t snapt¡
@sanderbmwfan: Desealnietemin blijf het een onschatbare wagen.
the-budel-guy via iPhone app
Ik vind het een geweldige auto vroegá keek ik al naar de serie verstond er geen zak van maar om die auto zo te zien springen vond ik geweldig. Om vervolgens op m’n skelter te klimmen en het na te spelen op de verkeer’s drempels. Maar ik zou geen 100.000 euro er voor over hebben om die auto te kopen.
4e alinea, minder exclusief en toch duur? Lol!

Maar tsja, je ziet ze toch wel regelmatig voorbij komen op het internet, replica’s en gewone. Dus dan is het ook niet meer zo speciaal om een General Lee te hebben…
Ja, dat kan je inderdaad zo lezen ja. Ik had de tweede ‘minder’ weggelaten. Is niet incorrect, maar mss wel verwarrend. Heb het er even tussen gezet.
@sir_smokalot: ik denk dat dit zo een stuk beter leesbaar is, anders krijg je idd die verwarring.
Nog veel geld ,mooie wagen ,dat wel .
Het is een droom van me om ooit een keer een ’69 Charger 426 te bezitten, maar niet met General Lee kleuren…
2.9 miljoen voor een auto waar er toch nog 50 van gebouwd zijn! Erg veel. Nou is een Tucker ook wel erg bijzonder, prachtige techniek. Een soort van Amerikaanse Tatra. Helaas is de fabriek tijdens het bouwen van de voorserie falliet gegaan, vandaar het lage productieaantal.
Toch laag voor de allereerste Dukes Charger ooit. Dat het met de handel in b.v. General Lee replica’s tegen zit kan ik me voorstellen, origineel is het niet meer.

Maar toch verwacht je dat cultmodel no.1 wel wat meer opbrengt.

Nuja, het interessantste uit die post waren die andere veilingen. Die Tucker is een hele coole auto. Deze is dan peperduur en origineel, maar om een ouwe body te pakken en te moderniseren….heel bruut.

En die DeSoto is ongelofelijk, wat een futuristische pimpbak, man. Ontzettend mooi ding, lijkt recht uit een stripverhaal weg te rollen.
prijs voor de overall van Steve vond ik ook rijkelijk overdreven, zelfs als er geen recessie (da’s nog wat anders dan een crisis) zou zijn.
Op jameslist, stond/staat er ook zo’n 1, alleen dan met 500 pk. Lijkt mij best lachen om er in zo een rond te mogen rijden.
De magie vergaat ook snel met het kapot maken van iconen middels afgrijselijke films zoals die uit 2005.
Idem A-team, Knight rider (nieuwe serie) etc.
De reden waarom deze wagen zo weinig opbrengt is eigenlijk tweeledig. Enerzijds geeft eigenlijk niemand geen fuck meer om Dukes of Hazzard, anderzijds heeft deze auto misschien 5% originele onderdelen en dus net zoveel historische waarde.

Met een beetje research had je trouwens dit draadje gevonden;
http://www.cglfc.com/wforum/viewtopic.php?f=1&t=13567

Daar staat precies het proces verteld hoe deze auto gerestaureerd is. Misschien wel leuk, stukje achtergrond info die wel relevant is voor de strekking van het
De tijd is ook een factor. Maar bedankt voor de tip, heb hem even toegevoegd!
Hij is ook wel errug lelijk hoor…
tja moet ook zeggen dat ik de 1968 en 1970 chargers met de single grill ook mooier vind

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).