Niet tof: met 350 km/u je achtervleugel beschadigen

Auteur: , 46 Reacties

Stel: je bent met je 1000 pk sterke Porsche vol aan het planken over het rechte stuk op de Nordschleife, wat wil je dan dat je liever niet overkomt? Op nummer 1 staat bij mij een klapband, maar een defect aan de vleugel is waarschijnlijk een goede tweede.

Dit is echter precies wat er gebeurde met deze 9ff GTurbo 1000, het iets minder (maar nog steeds bijzonder) radicale broertje van de Gturbo 1200, en één van de vele 9ff-varianten die op basis van de Porsche 997 GT3 wordt gemaakt.

Toen de coureur 340-350 km/u op de klok had staan op de Dottinger Höhe, het 1,5 km lange rechte stuk van de Groene Hel, had de achtervleugel er tabak van, en besloot onder de immense druk te bezwijken. Tja, als je de grenzen opzoekt, dan heb je natuurlijk een verhoogd risico dat je materiaal het begeeft. No pain, no gain.

9ff GTurbo1000 met lamme vleugel - Foto: Bridge to Gantry

Gelukkig voor de eigenaar, die naar de mooie alliteratieve naam Knut Knuge luistert, sloeg de vleugel ‘slechts’ plat aan een kant, en kon hij de Porker zonder al te veel hoofdbrekens tot stilstand brengen. Maar echt lekker is het natuurlijk niet. Bekijk alle foto’s op Bridge to Gantry!



46 reacties

Jeetje!! makers van die 9ff’s zouden het wel getest hebben lijkt mij! 350 op de klok, met werkende picknicktafel
Terug naar de tekentafel voor andere pootjes onder het aanrecht.
Bleh wat een vies mannetje
Kun je nagaan hoeveel krachten er op zo’n vleugel komen te staan :O
@aallex:

Ja dat kan je. Stel dat de mounting van de vleugel van staal is en je weet dat je e-modulus om en bij de 210GPa is. Reken maar uit.
@aallex:

Gaat tussen de 50-100 kg, sowieso..
Als auto’s hun eigenaar kunnen kiezen dan verdien ik zo te zien ook wel zo’n fijne wagen..
Nordschleife altijd +10miljoenmiljard en het is op de Döttinger Höhe niet alleen de downforce, het asfalt is ook niet echt glad als een biljartlaken…
Wordt je blij van, je downforce (deels) weg met 340-350 km/h op de klok. Toch maar de spoiler van de GTurbo1200 laten monteren, die is een stuk steviger.
’t Geeft wel een tof verhaal voor aan de bar.
Zeker een Chinese copy..
Iets te fragiel dat plankje .
350 km/h in een Porsche (sick)
Nekschot de ontwerper, Anyone?
@bigcar: nekschot bigcar, anyone?
@autogedrocht: Nekschot aan jullie beide. Anyone?
@marokkaanseheld: nekschot aan deze 3, anyone?
@smoked:
Zullen we maar niet doen anders hebben we nu 4 reaguurders minder.
Nekschoten vliegen je om de euhh….nek hier, lijkt wel een aflevering van Lucky Luke….
http://anky.maakjestart.nl/images/de_daltons_4.gif
@bozewolf: Hahahahaahaha
@E34M5Touring: hij is sneller dan het licht :)
@smoked: Dan zijn schaduw !
@SimonMc: oops shame on me :$
@smoked: Het is u vergeven, mijn zoon.
@bozewolf: nou ja, het is precies wat @E34M5Touring zei…
Ben jij jolly jumper?
@autogedrocht: die was voor E34M5Touring,

darn android
Heb geen vleugel achterop, maar kan ook geen 350…
@mercedesclk350: OHW ik dacht altijd dat jou CLK op 350 km/h begrensd was aan je nick te zien.. foutje!
@lamborgfan: nee, dat is de naam (voor de non-autofan-kneusjes onder ons)
@mercedesclk350: jou reactie is de meeat nutteloze reactie die ik ooit gezien heb.. :P
@dutchiehd: tja, wat moet ik anders zeggen? Nutteloze dingen kunnen ook leuk zijn heur…
Les 524: heb niet al te veel vertrouwen in aftermarket toevoegingen aan je auto.
Ik wil die Knut Knuge een +1 geven voor zijn naam!
1000 pk.. Wow..
lol. zo’n spoiler is echt niet voor de sier blijkt maar weer…
@bruinbeer: Wel, op een Porsche die 350+ gaat, niet nee… Op een ‘getunede’ Opel Corsa, VW Golf of een andere petjesauto, NIET! ;)
@Scorso: Bij een petjesauto wel bedoel je? :P
Slecht ontworpen.
Gewoon een tuner die het gewoon was van het zo te doen en er nooit bij nagedacht heeft dat het misschien zwaarder belast zou kunnen worden.
@Hupke: 9ff is gewoon een tuner? Zozo?
@SimonMc:

Ja dat hebben ze zoëven toch wel bewezen. Tenzij er een olifant op geland is die ook 350km/u ging hebben ze toch echt wel een grove fout/nalatigheid begaan.
@Hupke: En jij weet zeker dat deze spoiler in 100% goede staat was toen hij vertrok? Kom op…Kan goed zijn dat iemand net voor de rit nog z’n strijk erop had gedaan.

Ik wil maar zeggen…Kan zijn dat het een berekeningsfout was natuurlijk, maar die spoiler kon al verzwakt zijn door een niet direct zichtbare beschadiging, en als je tegen 100 per uur rijd, kan dat misschien niet erg zijn, maar 350? Vraag me af om een Bugatti Veyron zelfs 350 haalt met z’n spoiler uitgeklapt…
@SimonMc:

Klopt wat je zegt maar ervanuitgegaan dat er op voorhand niets mis was is dit toch echt een onvergefelijke fout voor 9ff.
Zo!
Kunnen we straks een terugroep-actie verwachten van 9ff??
Apart! Zou die toch wel moeten kunnen hebben…. Gelukkig is het goed afgelopen maar voor dat geld wat die wagen heeft gekost zou ik toch goed over de gelen zijn! :-)
Bij een veyron gaat de spoiler ook omlaag bij een bepaalde snelheid, om minder luchtweerstand te hebben. Veyron doet dit wel op een iets orthodoxere manier.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).