Nieuw in Nederland: botsvriendelijke lantaarnpalen

Auteur: , 50 Reacties

Terwijl autofabrikanten aan de ene kant hun best doen auto's veiliger te maken omdat de mensheid ze maar blijft crashen, wordt er aan de andere kant gekeken hoe het straatmeubilair beter klappen kan opvangen. In Ede komen daarom 15 'botsvriendelijke' lichtmasten te staan, die meebuigen in het geval van een crash.

De lichtpalen zijn een vinding van het Belgische ZIPpole. Ze maken geen gebruik van een ronde paal, maar staalplaten van 2 mm dik in een negenhoekige vorm die met klinknagels zijn vastgemaakt. Bij een aanrijding springen de klinknagels uit de paal en is de stevigheid weg, waardoor hij vrolijk mee buigt in de richting van de crash, en onder de auto verdwijnt.

Zoiets dus:

Dit zegt de maker over zijn paaltje:

Bij een aanrijding tegen een rigide paal, zal deze niet of nauwelijks bewegen, het voertuig zal op een te korte tijd en te korte afstand tot stilstand komen waardoor teveel negatieve krachten door het lichaam moeten worden opgevangen. De ZIPpole daarentegen zal in geval van een aanrijding zijn sterke vorm verliezen en ombuigen in een zacht lint. Terwijl de paal zijn vorm verliest zal de paal de snelheid van het voertuig op een gecontroleerde manier afremmen. De ZIPpole redt mensenlevens.

Deze MENSENLEVENSREDDENDE paal wordt door de gemeente Ede geplaatst op plekken waar 50 km/h of meer mag worden gereden en met een groot aanrijdingrisico. Een lantaarnpaal zonder paal zou nog beter zijn, maar dat is voorlopig toetkomstmuziek van Phillips.

Over de meerprijs is ons niets bekend, wel dat ze rap omvallen bij een aanrijding. Tenminste, dat laat deze demonstratievideo zien.



50 reacties

hoeveel sjonnie’s zijn er nodig om zo’n paal om te buigen?
@ruudw:
Haha exact mijn eerste gedachte!
Dus omdat iemand moedwillig dronken in zijn auto gaat zitten en ons daarmee allereerst ons allemaal in gevaar brengt, nemen wij hem tegen zichzelf in bescherming doordat hij zich niet kan doodrijden tegen een lantaarnpaal? Wat is er gebeurd met natuurlijke selectie?
@Larick: Wacht even tot een dronken chauffeur jou tot een uitwijkmanoeuvre dwingt waardoor jij de kans krijgt om van dichter kennis te maken met zo’n paal, eens zien dewelke je dan verkiest. Om dan nog maar te zwijgen over mensen die onverwachts te maken krijgen met olie, ijzel of ander gedoe op de weg…
@Revvji: Dan nog steeds is het een aanpassing die wij allemaal moeten maken/betalen omdat enkele zo nodig dronken achter het stuur willen. Daar zijn andere oplossingen voor.
@Larick: Lees ook eens m’n laatste zin ;-) Er gebeuren veel ongevallen die niet met dronkenschap te maken hebben ook hé. Ongeluk zit vaak in een zeer klein hoekje…
@Revvji: Laatste zin blijft een vorm van natuurlijke selectie. We worden z’n watjes maatschappij. Alle risico’s afgedekt, elke vorm van gevaar afgezet met 3 borden, linten en kussens.
@Larick: I know, tot jij eens even verstrooid bent…
Komen ze ook lekker op tijd mee.
We hadden begin dit jaar al zo’n paal nodig, toen we met zo’n 120km/h op de A1 over een omvergereden lantaarnpaal denderden.
Je zal er achter lopen en een zeepslag van dat kreng in je nek krijgen, en vervolgens die auto op je donder. doe mij de oude “idioot-proof”palen maar.
Het is knap van de gemeente Ede en de leverancier dat ze zich hiermee zo in kijker spelen, maar nieuw is dit zeker niet. Het bestaat al een aantal jaar en er zijn zelfs al normeringen voor. Bewijs dat het al langer wordt toegepast: http://www.rijkswaterstaat.nl/images/Componentspecificatie%20Openbare%20Verlichting%20versie%202.3_tcm174-299605.pdf Slordig van nogal wat media.
Volgens mij rij je een gewone paal ook redelijk gemakkelijk plat
Heb dat wel eens gedaan met een trekker , had er niets van gemerkt
Ze kunnen beter mee verende bomen maken
@supertjeduc: Gelukkig is een trekker het standaard vervoer in Nederland…
@lennyv87: in de achterhoek wel.
@supertjeduc: Hoe heb je het gemerkt dan als je er niets van had gemerkt.
Jaren geleden hebben ze zo’n soort paal al laten zien in Fifth gear.
Dat was een 3 hoekige alu vakwerkpaal.
Het effect was hetzelfde.
@jrk68: en toen riepen ze dat die lantarenpalen in NL gebruikt werden!
@jrk68: het gebeurde toen op dezelfde manier, maar het was de bedoeling dat hij afbrak. Fail!
@jorritgroen:
Niks Fail, het was de bedoeling dat hij de impact zou absorberen. De bedenker was er zo van overtuigd dat hij zonder helm die paal plat reed.
Als iets afbreekt weet je immers nooit waar het heen vliegt.
Yeah right, daar zit je dat als rapper in je lowrider…
Eindelijk! Uitproberen!!!!!
LOL ..

de goedkoopste cheap-ass paal uit China importeren ..
en aan een ambtenaar verkopen als innovatief ..

only in Holland ..
@lincoln: China? Erger nog, België… Nuff said…
Nu nog botsvriendelijke bomen.
@SimonMc: Ja dat klusje lijkt mij iets moeilijker te klaren :-/. Hoewel je ook louter jonge boompjes naast de weg kan planten. Daar zie ik alleen de efficiëntie niet zo gauw van (kosten technisch dan).
Goh, je zal maar achter een lantaarnpaal duiken om niet aangereden te worden, met de wetenschap dat je dan safe zit. Krijg je dat klote ding met een rotstomp op je schedel.
@geengehoorisrechtdoor:wat denk je van als er een vogel op zou zitten die ff zit te schijten..
deze paal kan echt niet..
@kaasboerin: De vogel verdient het om van zijn lantaarnpaal af gejast te worden wanneer ik op het zelfde moment achter die paal schuil.
Fucking briljant die gast, gewoon iets verzinnen wat de overheid uiteraard af gaat nemen want populisme.
@kaasboerin:

Denk dat et vooral te maken heeft met het verhogen van de verkeersveiligheid.
Politici doen ook nog goede dingen.
Niet alles is populisme, we hebben namelijk al zo’n een beetje de veiligste wegen op deze aardbol.
En dat komt toch echt door dergelijk maatregelen.

Maar je kan het idd ook populisme noemen…..
@anakiet: yep, lekker bezuinigen..
@anakiet:

idd .. aan veilghe eeehhhh camera,s geen gebrek ..
Verbazend dat dit er niet in het artikel zit:
http://www.youtube.com/watch?v=ER142t-7cJ8
@sdk16420: Ik was al aan het zoeken inderdaad. Goede beelden zijn dat!
Mijn zwager heeft een Volvo 940. Hij was aan het driften totdat…. Jup, maar omdat het een Volvo is lag de (oude) lantaarnpaal op de grond en heeft de Volvo (met waarschijnlijk veel geluk) werkelijk geen krasje opgelopen… :)
@martijnnijenkamp: zucht.. Zo’n Vulva 940 is echt niks bijzonders hoor.. Lomp oogt ie zeker, maar is echt niet zo stevig als al die pijprokers altijd denken. Dat filmpje waarin ie op een Scenic wordt gecrasht spreekt boekdelen.
@flippert: Scenic? Modus zul je bedoelen…
@Emile_Benz: Niet vergeten dat de motor uit de volvo is verwijderd om de constructie zwakker te maken…
Waar staan ze ? dan ga ik dat vanavond meteen even uitproberen!
Laten we meteen alle paaltjes van neerbuigende plastic maken, gedaan met krassen op je auto en onbenutte trottoirs! *kuch*

Wat is nu het nut van een paal als je hem omver kan rijden? Meer slachtoffers maken omdat andere onschuldige mensen deze op hun hoofd krijgen of omdat ze van het voetpad gemaaid worden omdat de lantaarnpaal zo vriendelijk was om de auto niet tegen te houden?

Iemand die tegen een paal knalt hoort stil te staan, anders moet je er niet tegen knallen.
Pfff, een hele hoop die nu hun Darwin award nooit meer zullen verdienen.
Stoepranden overigens gaarne ook van rubber maken, of gewoon lager.
@kaasboerin: en een schuin randje…
@Emile_Benz: Helemaal goed, inderdaad!
Bij Miedema in Leeuwarden waren ze bezig met glasvezel palen. Nog veiliger maar blijkbaar te duur. Want recent is de hele toko (inclusief de houthandel die ze ook hadden) failliet verklaard.
Deze snap ik niet helemaal hoor. Wat denken ze hiermee te bereiken? Vallen er nu 500 doden per jaar door te rigide lantaarnpalen of zo?
Vrouwvriendelijke paal??
Respect voor de gemeente Ede in dit geval!

Ik ben eens uit de bocht gevlogen in Ede en zou zwaargewond zijn door tegen een boom te botsen. Maar dankzij een rij betonnen paaltjes die in de berm stonden remde m’n auto stapsgewijs af alvorens zich om de boom te vouwen.

Auto total loss en alle paaltjes uit de grond maar ik had geen schrammetje :)
Oorzaak was een stagiere bij Profile die 4 bar in m’n banden had gedaan nadat ik vroeg of m’n auto dan zuiniger zou rijden…
Nu alleen nog de botsvriendelijke rotonde..

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).