Nieuwe Aston Martin DB9 onthuld

Auteur: , 84 Reacties

Ja, hij is echt veranderd. Dit is écht de nieuwe Aston Martin DB9. En het is écht niet de Virage. Toch?

Aston Martin neemt met haar DB9 MY13 bij deze officieel het stokje over van de Porsche 911 als koploper in de categorie “zoek de verschillen”. De nieuwe DB9 lijkt zo mogelijk nog meer op de vorige DB9 dan de vorige DB9 al deed. Of wacht, dat kan natuurlijk helemaal niet.

Men heeft bij Aston Martin goed gekeken naar de Virage, het model dat per direct uit productie gaat om ruimte te maken voor de DB9. De DB9 heeft een subtiele bipslift gekregen van de designers om de aerodynamica te helpen. Tevens is de dorpel (die lijkt te beginnen naast de splitter in de voorbumper een stukje aanweziger dan bij het vorige model. Er zijn daarnaast volgens Aston allerlei lijnen toegevoegd om de auto zo breed mogelijk te laten lijken, schijnbaar vinden ze dat heel belangrijk.

De nieuwe DB9 is vanaf de lancering leverbaar als Coupe en Volante (cabrio) en wordt standaard uitgerust met Bi-Xenon en Carbon Ceramic Matrix remmen van remmenspecialist Brembo. Optioneel zijn er onder meer een andere splitter en lichtgewicht stoelen aan te vinken, maar dat zorgt er wel voor dat er geen achterpassagiers meer mee kunnen.

Een vernieuwde V12 moet zorgen voor 517 pk en 620 Nm koppel in de Aston Martin DB9 MY13 en wordt gekoppeld aan een Touchtronic 2 zesbak die het vermogen via een limited slip diff naar de 20 inch wielen voorzien van Pirelli P Zero’s stuurt. De vernieuwingen aan het blok bestaan onder meer uit een aangepaste brandstofpomp, dubbel variabele kleptiming en een ander inlaatspruitstuk. Resultaat: 0-100 in 4.6 seconden en een topsnelheid van 295 kilometer per uur. Het Adaptive Damping System zorgt voor verschillende rij-ervaringen met de standen Normal, Sport en Track.

Hieronder een gallery met de nieuwe DB9 en DB9 Volante, zoek zelf alle verschillen met het vorige model (een nog moeilijker spelletje om met de Virage te spelen) en bepaal of het een verbetering is of een nutteloze update. We lezen het wel in de comments.



84 reacties

De Virage was net in productie, danwel identiek aan de DB9, en gaat nu alweer om plaats te maken voor de DB9. Echt georganiseerd hebben ze het daar ook niet..
Hij ziet er misschien het zelfde uit, maar wat een beauty is dit toch!
-edit: check, merci-
Zie ik daar nu de E46 M3 (original) velgen onder hangen ? 19″ ? Goed jatwerk dan !
@Megakix: Mua, zoveel lijken ze er ook weer niet op. :)
@Megakix: laat eens een foto zien van de velg die jij bedoelt, want ik zie het niet!

Verder subtiele veranderingen, maar het lijft een mooie auto.
Het lijkt wel of de heupen wat breder zijn geworden en iets meer op de vorige Vanquish zijn gaan lijken.
Witte achterlichten zijn zo lelijk. Bij deze kleur kan het nog wel maar bij de meeste andere lakkleuren staat het niet. Krijg er altijd een aftermarket gevoel bij!
@Megakix: Dan nog eerder de M5 E60 velgen trouwens! :D
@kaasboerin: aaaaaah man…ik was ff aan het prutsen… (doet bril kopen doen) :)
@Megakix: Even een brilletje kopen Megakix. Weet precies de velgen die je bedoeld maar die lijken echt niet hoor.
@MLTB: du hasst recht mein Freund…ff de foto GROOT in mijn scherm geknald…en dan lijken de velgen zéker niet op de M3-velgen. Was een eerste quick scan van de kleine foto’s. Vandaar mijn …. tsja…benodigde bril ? ;)
virage is back with a new name.
deze heeft grijze achterlichten, de vorige had rode
Ik zie nu het verschil al amper met de virage…
@veyronlover: aston martin gaat de kant van audi en porsche op: veel van de modellen zijn niet te onderscheiden..
@bigcar:
Maar Aston-Martin doet dat wel met een goede reden:

Ze zijn al heel erg mooi dus waarom zou je ze teveel veranderen?
@JamesBond007: true, maar het gaat meer de kant van audi en porsche op, die werken met de volgende gedachten:

porsche: iedereen weet dat het een porsche is, maar hebben geen flauw idee welk model. het idee erachter is dat die mensen dan bij het doel ‘ik ga sparen voor een hele dikke porsche’ de porsche kopen die zij kunnen betalen, en die bij hun past.

zoiets past audi als “na-aper” (om het maar even zo oneerbiedig te zeggen) ook toe;
die werken met het principe: als een leaser op een zaterdag ochtend geschrokken wakker word en zich realiseert dat hij een nieuwe lease bak mag kiezen, dat ze dan voor die ene mooie audi gaan, die ze laatst op de snelweg hadden gezien. maar natuurlijk weten ze niet welk model, ze lijken immers allemaal op elkaar. (de marketingtruc: je let op de mooiste wagen en weet niet welk model het is, dus ook niet de prijs en of je die kan veroorloven) dus gaan ze naar de audi dealer en kiezen ze de audi die bij hun past.
Hier blijkt ook maar weer hoe goed het eerste ontwerp was. Het origineel valt niet te overtreffen dan maar variëren zoals Porsche.
Gaan ze nog een keer een echt nieuw model de straat op knallen of blijven het allemaal van die DB9 kloontjes?
@rodger:
Eerst een wafelenbak om geld in te zamelen…
@rodger: Zo veel lijkt de One-77 er ook weer niet op…
als je mij een foto (of in het echt) een Rapide of een Cygnet of een one-77 voorschotelt kan ik die nog wel onderscheiden, maar bij alle andere modellen durf ik echt niet een modelnaam te noemen (DB9, viagra, vantage) het enige onderlinge verschil die ik zie is alleen maar een andere bumperkitje, zo lijkt het mij tenminste..
@bigcar: Dat kan ik me voorstellen. De verschillen zijn klein maar toch verschillen de modellen behoorlijk. Ik herken ze wel allemaal, maar ik ben dan ook een fan en ik zie alle modelen vrij regelmatig.
Ik kan daarentegen de verschillen Audi, Mercedes en BMW modellen niet van elkaar onderscheiden. Een fan zal dat wel kunnen neem ik aan.
@AlwinH: cool!

ik zocht al enige tijd iemand die mij het verschil uit zou kunenn leggen tussen de verschillende aston martin modellen.
de meeste bmw, mercedes en audi modellen kan ik met gemak onderscheiden, al moet ik toegeven dat dat ook niet altijd makkelijk is, bijvoorbeeld de audi Q3 onderscheiden met de Q5, of de slk en de sl van mercedes..

ik ben niet echt een fan van alle merken of modellen, maar de meeste ken ik onderhand wel (een (proef)rit in die wagen, en je vergeet het een leven lang niet!). elke auto heeft zegmaar zijn aantrekkelijke kanten die je brein helpen het e.e.a. te onderscheiden..
@AlwinH: wat wel een manier is om de modellen te leren kennen van de 3 boven genoemde duitsers, is om bij hun op de site te kijken.

bij mercedes kun je makkelijk foto’s de modellen via de tabbladen boven zien, werkt prettig.
bmw is ook nog te doen, maar bij audi word het wel een opgave moet ik eerlijk bekennen, soms kan ik ze heel moeilijk onderscheiden (vb = a4 vs a6 vs a8) het enige dat die wagens onderscheid is meestal de gril, anders de koplampen.

kun jij mij misschien vertellen hoe ik de astons uit elkaar kan houden?
@bigcar:
In het echt zijn ze wat makkelijker te onderscheiden. Stel, je ziet een auto die voornamelijk je het gevoel geeft van een DB9, maar veel te klein daarvoor is: V8 Vantage

DB9 2009, Virage 2011 en DB9 2013 zijn te onderscheiden door op een paar dingen te letten.

http://i49.tinypic.com/2r585qb.jpg

Hoop dat het iets helpt.
@JamesBond007: thanks!
ik waardeer dit zeer :)

maybe kan ik je ook helpen met de duitsers,
over audi kan ik je wel op weg helpen:
http://sphotos-b.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/264350_140073902804539_1156543524_n.jpg

http://a4.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash3/134420_140074002804529_549287861_o.jpg

de plaatjes zouden genoeg moeten zeggen, want het enige dat ik kan zeggen is dat de vorm van de gril, en koplampen de de vorm van de achterlichten en het formaat verschillend zijn. de a4 lijkt wat meer gestroomlijnd en de a8 lijkt meer 4 kant en groot..
de a4 = formaat van de 3 serie / c klasse
de a6 = formaat van de 5 serie / e klasse
de a8 = formaat van de 7 serie / s klasse
@bigcar:
Zelf geen problemen met onderscheiden van Audi’s. Ben autoliefhebber en zie het verschil zo. Tevens geen nep-haat aan welk auto-bedrijf dan ook..
Maar in ieder geval tof van je om ook zo’n soort infographic te maken.
@bigcar: pssst, het alleronderste plaatje van de A6 achterkant, dat is nog generatie C6… ;)
@Jorrit: oh crap, ik had het niet in de gaten.. ze lijken allemaal zo erg op elkaar.. thnx anyway
Misschien moest ik mijn huidige wagenpark maar eens opdoeken en een andere baan nemen…..
Misschien dat ik hem dan eindelijk kan bestellen….
@jrk68: Wacht ik 5 jaartjes en koop ik ‘m voor een schijntje van je over. :D
Zo’n schoonheid behoeft geen (grote) veranderingen qua uiterlijk. Ziet er weer heerlijk uit, verandering is net zoals met de 911 helemaal niet nodig.
@masterstig:
Maar bij een 911 zijn het telkens vrij drastische wijzigingen zonder dat je het merkt. Hier is op technisch vlak de tijd 10 jaar blijven stil staan. Kan je beter een DB9 of DBS tweedehands kopen, die dingen schrijven toch hard genoeg af…
@StijnB: Spijker op z’n kop.
@StijnB: Sorry, maar naar mijn mening zijn er bij Aston onderhuids juist continu verbeteringen. Ga maar eens met een oude DB9 rijden en dan met een Virage. Compleet andere rij-ervaring. Of probeer eens een eerste editie V8 Vantage en dan daarna een Vantage S.
Misschien dat die verbeteringen niet direct blijken uit de bij jullie zo geliefde 0-100 cijfertjes, maar ze zijn er wel.
@AlwinH: Wat demper en veer wijzigingen. Wat andere lampjes en frilletjes. Interieur krijgt af en toe wat kleine dingetjes. Motor krijgt 10-20 pk’tjes meer. Er zijn legio hothatches waar spannendere dingen gebeuren. En ja die rijden ook heel anders als de gewone versie.

Ik ben geen Aston Martin hater ofzo, maar ik vind de manier van bedrijfsvoeren gewoon jammer.
Wat doen ze: ze zetten een ‘nieuw’ model neer. Later schuiven ze die kleine updatetjes schuiven langzaam op naar de mindere ‘modellen’.
Ik snap dat ze niet zoveel budget hebben voor ontwikkeling, maar constant met ‘nieuwe’ modellen komen die eigenlijk amper schelen met de vorige is toch wel jammer.

Uiteindelijk blijven ze zo achterlopen kwa technologie op heel veel andere automerken. Het ziet en klinkt prachtig (net als masarati), maar valt vergeleken met de competitie toch tegen op veel vlakken. Dat vind ik persoonlijk jammer, maar aan de andere kant zijn ze daar zelf toch echt zelf de schuldige van.

De nieuwe Vanquish is gelukkig wel een goede stap voorwaards. Ik hoop dat we daar wat mooie dingen van gaan zien.
@imdoctorbob: Ik kan me iets voorstellen bij je gedachtengang, maar ik kan je garanderen dat dat niets met de bedrijfsvoering te maken heeft. Als je Aston Martin met Porsche gaat vergelijken qua innovatie en onderhuidse veranderingen en vervolgens stelt dat AM achterloopt, zou ik eens een kijkje in de cijfertjes nemen als ik jou was.

Porsche verkoopt jaarlijks enkele honderdduizenden auto’s, waar Aston Martin er misschien met wat geluk enkele duizenden uit perst. Als gevolg daarvan houdt Porsche uiteindelijk véél en véél meer geld over voor innovatie. Noem mij één klein automerk dat zijn tijd wél ver vooruit is en nog steeds richting de prijsklasse van Porsche valt?

AM Heeft gewoon een nadeel t.o.v. de grote spelers op de markt, en daarom blijven ze bij het concept van schoonheid dat echt werkt. Het laatste wat je wil is een compleet andere auto neerzetten die vervolgens niet slaagt, waardoor je ook nog je merknaam kwijt bent bovenop alle verliezen uit ontwikkelingskosten…
@Supergrover: Wat jij zegt heb ik gewoon al meegenomen in mijn comment. Het verandered mijn standpunt dus ook niet. Iedere autofabrikant loopt risico’s met het uitbrengen van een nieuw model, ongeacht de grootte van het bedrijf.

Mijn punt was juist dat het bij Aston Martin toch wel heel erg karig wat je krijgt aan innovatie/verbetering. Dat stoort mij. Omdat ze echt wel de kennis hebben om een mooie/goede auto neer te zetten. Daarbij heb ik aangegeven dat ze het met de nieuwe Vanquish weer een goede stap maken. (vond de Rapide ook wel leuk trouwens alleen fors te duur)

Er is voor mij weinig discussie dus over het feit of er andere “kleine” bedrijven zijn die in dezelfde prijsklasse zitten. Als ik een auto koop zal het mij toch een worst wezen of de concurrent meer geld heeft en dus een betere auto kan neerzetten?

Ik dwaal nu weer af. Ik wilde gewoon zeggen dat AM gewoon mooie auto’s maakt, maar dat ze de laaste paar jaar helaas niet meer zo goed mee gaan (of kunnen) met de rest van de markt.
@imdoctorbob: Wat zie jij dan als de “concurrenten” waar Aston Martin op achter zou lopen?
@AlwinH: BMW, Mercedes, Audi, Ferrari, Lexus, Jaguar, Lamborgini, Porsche, Lotus, McLaren, Corvette, Bugatti, Pagani, Koenigsegg, Bentley.

Zoals al aangegeven. AM heeft niet echt het budget voor innovatie, maar is nou eenmaal wat conservatiever met technologie. Is op zich niks mis mee, maar ze hebben de afgelopen jaren wel wat achterstand opgebouwd.
@imdoctorbob: Zo, jij hebt een brede interpretatie van “concurrenten”.
Ik denk dat Aston Martin (en de Aston kopers) dat anders zien.
-edit: check, merci-

OT: Ik vind het nog steeds een mooie auto, hij is gewoon weer wat meer bij de tijd.
@bigcar: De vantage is korter dan de DB9 en de V12 vantage heeft van die roostertjes op de motorkap maar het verschil tussen de DBS en de Virage kan ik ook niet echt zien
@rsvbf1: Het zijn dan ook juist de details waar je op moet letten. De splitter aan de voorkant en de subtiele vleugel achter bij de DBS.
@berlinetta: @rsvbf1: dank!
het zijn altijd juist de kleine details die het moeilijk maken..
@bigcar: ja dat is bij Volkswagen ook zo en ook bij het door vele geliefde BMW… Als je die recht van voren ziet dan zijn ze ook moeilijk uit elkaar te houden tenzij je echt fan bent
(kruipt onder tafel om te schuilen)
@darkpluisje:
Van voren zie ik het bij BMW nog wel, van achteren moet ik echt 3 keer kijken of het een 3 of een 5 serie is….
Bij Aston heb ik dat probleem niet, net als een liefhebber de details bij een 911 gelijk ziet….
@jrk68: En 7er ook, hebben ook dezelfde achterlichten, maar 1 streep meer ofzo. Lijkt idd (helaas) allemaal op elkaar.
Doe mij maar de E90 facelift ipv de F30.
Bij Aston zie ik ook niet het verschil zo 123, maar ik ben dan ook niet echt zo in to the supercars.
Bij de 911 zie ik dat het een nieuwe is aan de smalle achterlichtjes. Soort ezelsbruggetje ;P
@kaasboerin: de nieuwe 911 herkende ik meer vanwege het feit dat hij veel nieuwe oogt, het kenteken en de led achterlichten! (dat laatste met name)
@jrk68: van de achterkant heb ik echt een godschuwlijke moeite om de nieuwe 3, 5 &7 serie te onderscheiden als er niks van een model o.i.d. bij staat. van de zijkant is het wel ietsjes makkelijk om bijvoorbeeld de dreier te onderscheiden, die heeft als enige namelijk nieren die zichtbaar zijn als je vanaf de zijkant kijkt. de 7 serie is danwel de grootste, maar de 5 serie is ook niet bepaald veel kleiner, dus ’t is maar de vraag of je er een oog voor hebt..

het ligt hem wederom allemaal in de silent details..
@darkpluisje: bij bmw en vele andere merken is het ook moeilijk onderscheid te maken, maar het gaat allemaal de kant op waar porsche mee begon, en audi voortzet en de rest volg:
http://www.autoblog.nl/nieuwe-aston-martin-db9-onthuld#comment-3033356
Iets zegt mij dat de Virage niet goed liep en ze uiteindelijk de DB9 de Virage kenmerken hebben gegeven.
@Megakix: dan toch echt eerder die van de E60 M5.
lijkt erg op de Virage…maar wel super mooi!

De nieuwe Vanquish is mijn favoriet.
een vreselijk lekker ding!
http://www.youtube.com/watch?v=86YChAB7GH0
Het enige dat niet mooi is aan een Aston Martin is het stuur. Sterker, het is in vergelijking met de rest van de auto gewoon lelijk.
@swaffelaer: Dat hoor ik de laatste tijd vaker. Was mij nooit zo opgevallen, in ieder geval nooit aan gestoord. Maar toen ik maandag in de nieuwe Vanquish zat, viel me inderdaad op dat het stuur niet echt fraai is vergeleken met de rest van het interieur.
@AlwinH: Die nieuwe Vqs heeft een stuur dat zowel aan boven- als onderkant plat is, niet echt jofel vond ik (tenminste, dat was in die sneak preview auto zo). Dashboard van de nieue Vqs vind ik wel heel erg mooi.

De “oude” dashboards zijn trouwens ook erg mooi. Die in de “nieuwe” DB9 is echter gelijk aan die van de Vantage, Virage en DBS (behalve iets ander stiksel). Wel altijd cruise control bestellen anders is het stuur asymmetrisch (ivm ontbrekende knoppen!).
Oke hij lijkt erg veel op de virage, maar… Wat is het mooi!
Toen AM met dit ontwerp kwam, was ik laaiend enthousiast. Ergens in de ’80er jaren.
Maar nu zijn ze op weg om het nieuwe Morgan te worden.
Volgens mij zijn de foto\’s verwisseld met foto\’s van de Virage…
Ik zou denk ik niet boos worden als iemand er eentje aan me gaf, maar met m’n eigen geld zou ik gewoon een tweedehandsje kopen. Minder dan de helft van de prijs en gewoon de originele vorm met hetzelfde interieur.
Is natuurlijk ook verdomd moeilijk om een auto die iedereen ZO mooi vindt te vervangen door iets wat dan NOG mooier moet zijn.Wie droomt er nu niet van een Aston Martin?
Is de wereld gisteren soms in een tijdmachine gestapt en is het vandaag 1 april?
Schitterende auto! Zeer vernieuwend qua techniek en design. Absoluut een totaal nieuw model. Helemaal geen rebadge van de Virage. Het is dan ook geen toeval dat die net uit productie wordt gehaald.
Mooie auto, maar de nieuwe Vanquish vind ik zelf mooier…
@AlwinH: hahahaha, gast als je mercedes modellen nieteens van elkaar kan onderscheiden dan moet je echt is bij de oogarts langsgaan. Want dan ligt het probleem bij jou, en niet bij mercedes. Noem is een paar modellen die op elkaar lijken dan?
@lambo4all: Ehm, C, CL, CLS, E, S … ik houd ze niet uit elkaar. Tuurlijk, als ik me er in zou verdiepen dan gaat het me wel lukken. Maar het boeit me gewoon niet.
Andere mensen hebben dat met Astons, prima toch? Ieder z’n ding.
@AlwinH: Als je nou Audi of BMW had gebruikt…. Die worden steeds lastiger uit elkaar te houden. Vooral de nieuwe 3 en 5 zijn vanachter zowat identiek. Maar de Mercedes modellen? En helemaal de modellen die je opnoemt. Het verschil tussen een e klasse en een CLS is echt wel heel duidelijk. De CL en S zou ik me nog voor kunnen stellen al hebben die duidelijk andere kop en achterlampen. Ik vind het bij Aston en Porsche soms bijna niet te zien. Zeker recht van achter lijken de Astons erg veel op elkaar. Maar eerlijk is eerlijk, het is maar net waar je interesses liggen.
@AlwinH:

Ziet nu een tijdje naar de Virage en deze te kijken.

Maar kom er niet uit.

Serieus wat is het verschil met de Virage ??

Ik zie het echt niet, hoef me er ook niet verder in te verdiepen, heb een aantal foto’s naast elkaar, maar ik zie echt geen verschil.

Dus aan u, kenner en liefhebber, wat is het verschil , of zijn de verschillen met de Virage ?
meh, dan toch liever de vorige.
Mooie auto. Echter blijf ik de eerste generatie DB9 net zo mooi of misschien nog wel mooier vinden. Die heeft ook een magische top van 300 km per uur. Waarom halen de nieuwe Aston Martin’s met touchtronic en veel meer vermogen maar 295? Dat had minimaal dik boven de 300 moeten liggen!
@AlwinH: maar da\’s dan ook echt het enige minpuntje aan een Aston! Oh ja, en dat ik er geen heb, da\’s ook wel een nadeel! ;-)
@rsvbf1: ok.
kan het me schelen dat ze er allemaal hetzelfde uitzien? NEEE :D wat een heerlijkheid bij Aston leuk dat de DB9 nu net zo veel power heeft als de oude Vanquish S!
Wie wil dat nu nog hebben na het zien van de Vanquish…
heb liever rode achterlichten
@rsvbf1: nee hoor, je hebt ook veel db9\’s met blanke achterlichten.
tja ondanks dat het uiterlijk niet vernieuwend is blijft het een mooie auto
@AlwinH: Maar da\’s dan ook het enige nadeel hoor. Oh ja, en dat ik er geen heb. Dat vind ik toch ook best een minpunt aan Aston Martins! ;-)

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).