Nieuwe BMW M3 geschikt voor bio-ethanol (E85)?

Auteur: , 31 Reacties

Oxfam Novib, kom er maar in! Gaat de vijfde generatie M3 de eerste worden die 85% pure ethanol lust?

Eigenlijk is de gedachtengang achter biobrandstof in je performance-auto geen hele vreemde, Koenigsegg realiseerde zich dit al vroeg. Ethanol heeft een veel hoger octaangetal, en is dus een stuk klopvaster dan normale brandstof. De te behalen vermogens zijn met E85 hoger, alleen is de brandstof nog niet overal doorgedrongen.

In Scandinavië zeker wel (zowel Volvo als wijlen Saab hebben FlexFuel auto’s), en het is daar dat een lezer van Teknikens Varld de nieuwe M3 bij een tankstation spotte. Tot zijn verbazing greep de testcoureur niet naar het groene pistool (Euro 95), maar naar het blauwe, waaruit E85 stroomt:

De E85 M3 - Foto: Teknikens Varld

Hebben we hier met een scoop te maken? De Zweden temperen de verwachtingen: volgens de fotograaf oogde de chauffeur versuft, en probeerde hij eerst het vulpistool aan de verkeerde kant van de auto in te brengen. Dikke kans dus dat de testrijder gewoon aan het snurken was (hoe werkt dat door op je motorblok?). Maar toch he…het zou kunnen. Het is een manier om vermogens op te krikken en de uitstoot terug te dringen…

De F80 M3 krijgt naar verwachting net als de E46 een 3,2 liter zes-in-lijn (tenzij BMW zich houdt aan zijn modulaire concept, en er een 3.0 van maakt), maar dan geblazen, en met 450 geschatte pk’s. Video’s zijn er ook: op de Nurburgring, en achtervolgd door een 1M.



31 reacties

De Opel Ampera-e is duizenden euro's goedkoper geworden. Kijk hier voor meer info!
Is ie dan nou geblazen of niet?
@jawi94: ja.
@jawi94: dat sowieso, aan de filmpjes te horen, hoor je duidelijk een turbo geluid. Tevens klinkt het ook heel erg als een zes in lijn en zal er naar alle waarschijnlijkheid geen V6 in komen
Ja waarom ook niet? De hogere vermogensopbrengst ten opzichte van benzine is mooi voor de autoliefhebber en de lagere uitstoot is leuk voor de milieu hippies. Laat maar komen.
@ej20g:
Dit gaan de milieuhippies en oxfam novib niet leuk vinden.
Die vinden het geen fijn plan dat je het voedsel van de Afrikaantjes er met een bloedgang door brand….
@jrk68: jammer voor ze… Vooral voor de milieu hippies en Oxfam Novib dan. De “Afrikaantjes kwestie” hou ik me lekker buiten.
@ej20g: Dat het al het voedsel op zou gebruiken is al zo achterhaald. Het word van afval gemaakt, dus de delen die we weg zouden gooien. Niet het bruikbare eten zelf. Daarnaast kun je op deze aarde 2 maal het nodige eten verbouwen voor het aantal bewoners. Alleen eten/verbruiken bijv Amerikanen 6 maal van wat ze eigenlijk nodig hebben. Daarbij komt dat veruit het datde meeste honger in Afrika komt door oorlogen en niet door mislukte of niet kunnen oogsten. Dus ik zeg ook lekker doorgassen op een prima brandstof.
@jrk68: In Afrika hebben ze toch geen voedsel dus komt goed.
Weet iemand het nummer van een sleepdienst in Zweden?
En de fotograaf heeft hem hier niet op aangesproken? In dat geval; Over versuft gesproken…
Eigenlijk belachelijk dat hij óók nu een 3.2 6-cilinder krijgt, maar dan ook nog eens met turbo’s, had ze liever afwezig gezien. Andere kant; het vermogen zal natuurlijk ook wel op de 460 liggen ipv 343pk van de E46 ( zo uit mijn hoofd )
Ik vond Audi altijd van de turbo’s, Mercedes van de kompressor en BMW van de natuurlijke ademhaling.

Vroeger…
@awesome: Ja inderdaad vroeger, toen het ook nog echt wat uitmaakte of je in een BMW, Audi of Mercedes reed.

Nu is het allemaal eenheidsworst geworden. Waar zijn die echte merkwaarden gebleven waar mensen zich nog echt mee konden identificeren? M3 volgende generatie voorwielaandrijving?
er komt nooit meer een m3 die net zo mooi klinkt als een
e46 m3 csl zet dat maar uit je hoofd hippies verzieken alles
@bmwpowerm5:

Klinkt die mooier dan de gewone e46 m3? Vond dat toch niet het van het.

Dan eerder ofwel de e30 ofwel de e92 als het puur over de motor gaat.
@Hupke:
De CSL klinkt wel wat heftiger vanwege de andere luchlinlaat.

Maar de s14 klinkt inderdaad ook prachtig, maar de 6 cilinder s14 (m88) Klinkt toch echt beter hoor

Maar die is weer niet in een m3 gezet af fabriek
@Hupke: De CSL heeft wel degelijk een (veel) mooier (of dikker/luider/zuiverder hoe u het wilt noemen) geluid.
Velen zeggen dat het de mooiste 6-in-lijn kwa geluid is.
Zou dat ‘geluid’ overigens preferen boven het subtiele (relatief) af-fabriek V8 geluid van de E9x M3’s en de standaard E46 M3.
Maar goed, allemaal subjectief/persoonlijk natuurlijk..
Reken er maar op dat deze ook weer heerlijk klinkt.
Dat kan BMW wel! wordt vast weer een een geweldig ding.
@jrmpower24: dat kan bmw wel? De M5/ M6 /X5M en X6M al vergeten zeker? bij Mercedes Amg hebben ze vet klinkende Turboblokjes, bij BMW hebben ze goed klinkende atmosferische blokken!
6 inlijn tri-turbo ong. 450 pk en e46 M3 gewicht.. Ben echt benieuwd naar deze M3!
(Met JB4 chip rond 550 pk denken ze bij bmwmcars)
BMW heeft in dacht ik meerdere markten flex-fuel-modellen, dus het zou zo raar niet zijn als ze hier een conversiekitje testen.

Amerikaanse test: E85 Ethanol Does not harm Non-FlexFueled Engines
http://www.youtube.com/watch?v=HuOs1yap8mU
Wel of geen bio-ethanol, ik baal er nog steeds van dat de powerdome weg is…
@kickass: ik baal er van dat ze steeds lelijker worden..
Erg jammer van die turbo’s en ook jammer dat er geen v8 meer inkomt.
Met 2 turbo’s hadden ze het ook wel gered om het vermogen te halen.Maar verbaast mij niets van de e85, aangezien dat dat al veel gebruikt word in het performance wereldje( oa golf 2 r32 turbo )
Je zou maar zo’n tester zijn bij BMW, ene keer elektrisch, ene keer bio-ethanol, ene keer diesel en dan weer benzine..
3x checken voordat je naar een pistool grijpt!
bio ethanol is goed nieuws. tuurlijk, je kan het ten koste van arme mensen verbouwen, maar dat hoeft niet. ik denk dat de wereld economie erbij gebaat is als het ‘brandstof’ monopoly doorbroken wordt, en niet meer 80% uit het midden oosten komt.
En ook een derde wereld land, als ze op grote schaal grondstoffen willen leveren, dan levert dat geld en werk op, en is het dus goed voor een deel van de plaatselijke bevolking.
@realhustler: Ik ben bang dat het hoe dan ook ten koste gaat van de arme mensen. De brandstofindustrie is enorm, met ook een enorme vraag. Als die enorme vraag losgelaten wordt op de voedselmarkt zullen voedselprijzen stijgen. Dat gebeurt nu al, terwijl biobrandstoffen nog erg klein zijn. En nu al komen arme mensen in de ver-van-mijn-bed-show-landen in de problemen.
zowaar een goed artikel op wikipedia waarin argumenten van voor- en tegenstanders belicht worden

http://en.wikipedia.org/wiki/Food_vs._fuel
@ kaasboerin,

Laat mij maar de zorg krijgen of ik het juiste pistooltje bij de pomp pak.
Droombaan!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).