Nieuwe Lotus Esprit krijgt (hybride?) Honda-techniek

Auteur: , 40 Reacties

Lotus' moederbedrijf, het Maleisische Proton, was al enige tijd op zoek naar een strategische partner, en heeft deze eindelijk gevonden in de vorm van Honda. Hiermee blijft Lotus buiten de grijpgrage klauwtjes van VW.

Hoewel VW in Maleisië al auto’s maakt, en al jaren achter het merk aan jaagt, had Proton kennelijk geen zin om VW’s bitch te worden, en zag het meer heil in een wat minder grote, maar wel net zo Aziatische partner.

Hoe de samenwerking specifiek invulling krijgt is nog even de vraag, maar een voor de hand liggende stap is het onderling uitwisselen van platforms. Honda heeft de NSX in de pijplijn zitten (deze schijnt al in januari 2013 in Detroit als productieversie onthuld te worden, hoewel sommige bronnen het nog op 2015 houden), en Lotus heeft de plannen voor de Esprit nog in leven gehouden. Deze zou mooi op een NSX-platform passen.

En wat heeft Lotus zelf in te brengen dan? Het is aan het sleutelen aan enorme nieuwe V8-motorblokken, maar of Honda hier nou zo op zit te wachten… Bovendien wordt er ook gesproken over gezamenlijke motorontwikkeling, dus misschien komen die Lotus-blokken uiteindelijk helemaal niet van de grond.

Bijna al het bovenstaande valt in de categorie ‘koffiedik kijken’, de contouren van de samenwerking zullen met de tijd langzaamaan duidelijk worden. Voor sommigen zal het in ieder geval een pak van het hart zijn dat de samenwerking volledig Aziatisch uitpakt.

Wij zijn benieuwd, vooral naar een eventuele nieuwe Esprit: zal het misschien een V6 hybride worden??




40 reacties

Laat maar komen die Esprit! Van mij mag hij zelfs hybride zijn. Wel benieuwd in welke prijsklasse deze moet komen en wat zijn concurrenten zijn (Audi R8?)
Nog een keer… binnen een paar jaar heeft Lotus een nieuwe eigenaar!
@bentley1969: Wie?
@Esprit_de_Flandre: VW, BMW, MB, Tata…
@bentley1969: Ik hoop Tata. Als ze hetzelfde doen als met Jaguar, zie ik het nog wel goedkomen bij Lotus. Ze hebben in ieder geval een partner nodig die er enorm veel geld in kan pompen. En dat kan Tata. Ik vind VW, BMW en MB niet echt bij Lotus passen. Een derde Britse fabrikant zou daar mooi bijpassen.
@E34M5Touring: Sorry voor de laatste zin. Een derde Britse fabrikant zou mooi in de lijn van Tata passen.
@E34M5Touring:
Juist, als er een persoon is die wel raad zou weten met Lotus dan is dat Ratan Tata….

Nu heb ik van het weekend met een bestuurslid van de Lotusclub een uur of 5 in de auto zitten babbelen….
En hij heeft nogal een kort lijntje met Hethel… en hij wist mij te vertellen dat Mr Bahar nog een grotere puinhoop achter heeft gelaten dan tot heden in de pers is gekomen.
Dat Honda wel oren heeft naar de Esprit is eigenlijk ook wel logisch, immers hetzelfde segment als hun NSX dus als je de kosten dan een beetje kan delen.
@jrk68: Bij Honda haal je wel mooie motoren in huis. Maar Tata is niet vies van een beetje motorenontwikkeling en ik vind dat Lotus weer een compleet eigen merk moet worden. Geen geleende motoren meer. Merk met die historie en twin cam knowlegde kan prima een eigen motor ontwikkelen. Daarvoor hoef je geen Toyota Camry uit mekaar te schroeven. Ze geven Jaguar en LR ook alle ruimte. En kijk hoe goed dat werkt. Elk model wat Jaguar op dit moment heeft zou ik verkiezen boven een BMW. Ik ben echt een groot fan van de XF en XJ. Zou voor mij boven een huidige 5 of 7 serie gaan. De 6 serie vind ik mooi en zou ik denk ik eerder nemen dan de XK. Maar voor de rest hands down the Jag.
@E34M5Touring: Dat is het probleem van een 5 en een 7… die dingen staan quasi op elke hoek van de straat, bij een XF en een XJ heb je dat niet. Daarenboven hebben ze enorm veel karakter.
@xilver: Dat en ik ben geen fan van de huidige styling. Vind de 3 en X5 wel mooi maar verder is het een beetje vlees noch vis geworden. Ik ben wel een Bangle fan. Deden mij meer dan de huidige.
@E34M5Touring:
Tuurlijk zie ik Lotus liever eigen motoren gebruiken.
Het probleem is echter dat ze dat in de hele geschiedenis van het merk maar 1 keer gedaan hebben.
Alleen de V8 uit de vorige Esprit was een eigen ontwikkeling.

Ooit zijn ze begonnen met Coventry Climax motoren (ooit ontworpen om een brandbluspomp aan te drijven).
De 2.2L die ze in diverse modellen gebruikte was van oorsprong een Chrysler motor.
De eerste Elises en Exiges gebruikten K-series blokken van Rover.
In de M100 Elan ligt een blok van Isuzu, en die is later nog door Kia gebouwt.
@jrk68: Nou dan wordt het tijd :). Dacht dat er wel meer blokken van eigen hand waren. Maar goed. Stelling blijft. Eigen Merk! En weer een paar goede modellen. Niet alleen meer hardcore tracktools. De Evora is me net weer teveel een compromis.
@E34M5Touring:
Misschien is de Europa dan wat voor je….
Iets softer dan de Elise en iets minder GT dan de Evora.
http://media.autoweek.nl/m/m1dyvhebbf3n_800.jpg
En het enige Lotus product met een duitse motor.
Ze waren destijds aan de straatstenen niet te slijten.
Zaterdag heb ik nog een mooie witte gezien trouwens.
@jrk68: I know, Vd Kooi heeft er 1 gehad. Heb er daarna nooit meer 1 gezien daar. Vond het ook een net niks model. De Evora is prima voor alledag en een beetje circuitwerk maar ik zie toch liever weer een Esprit. Vind het een schande dat die al zo lang uit de range is. Paradepaardje van Lotus.
@E34M5Touring:
Klopt, er staan er in heel Europa slechts een handje vol te koop.
Waarvan 2 in België, 1 van 2006 voor 29k en een mooie titanium grijze uit 2008 voor 32k.
Goedkoop zijn ze dus niet maar wel zeer zeldzaam.
En met een 200pk Opel turbo motor snel genoeg en anders weet de plaatselijke chipboer wel raad met dat oude OPC blok.
@jrk68: Ach en met mijn 2,07 ga ik in de meeste Lotii (?) niet passen. Behalve dan misschien de Esprit. Al zag ik bij Wheeler dealers dat een 80ties model ook al niet gaat lukken. Die Edd is ook geen kleine en die paste er niet lekker in.
@E34M5Touring:
Nee met 2.07m ga je in het gros van de echte sportwagens niet passen helaas….
Ik ben zelfs bang dat het met Porsche wel zo’n beetje ophoudt, misschien dat een Corvette ook lukt.
En dat lijkt mij ook geen straf….
@bentley1969: Fiat, Spyker, SAIC, …

Zo kan ik het ook hoor. Is geen antwoord op mijn vraag. Ik hoopte dat jij wat meer achtergrondinfo had waarmee je een degelijke prognose kon maken van wie de toekomstige Lotus-eigenaar wordt…
Hallo he Esprit of NSX platform, cut the crap already, iedereen weet dat zoiets nooit zal gebeuren. Honda doet niet aan ‘platforms’ of dat soort meuk, een NSX is een NSX en verder niets. Begrijp niet hoe jullie het uberhaubt in je hoofd halen, beetje speculeren ok maar dit haalt wel de volledige credibility van autoblog omlaag naar bijna nul.
@panzerknacker:
Ze hoeven geen platform te delen, dat kan Lotus prima zelf.
Ik denk dat het meer te doen is om de aandrijflijn en als Honda er daar meer van kan slijten met deze jointventure zijn de kosten voor hun ook lager.
Wat de kans op de komst van een “betaalbare” NSX alleen maar vergroot.
Ik vind het een mooie auto, maar niet Epsrit-waardig.

De Esprit, mijn eerste sportauto, mijn droomauto .. En dan komen ze met een next-gen model dat meer wegheeft van hoe de sportversie van een Toyota Prius zou moeten zijn ..

Nee, ik houd het bij mijn 89’er Turbo Esprit:
http://www.shannons.com.au/library/images/auctions/R705H08DW939D3ZN/medium/1989-lotus-esprit-40th-anniversary-turbo-coupe.jpg
@JaxDryke: plaatje komt van internet, ik ben niet iemand die z’n eigen waar toont op het netje.
@JaxDryke: Mooi spul Jax!
@JaxDryke: Beetje jammer van de velgen, maar normaal gezien vind ik dit ook een hele lekkere lotus ;)
@JaxDryke: Dat was nog eens een mooie sportwagen.
@xilver: IS .. Is een mooie sportwagen :D
Als dit concept uit rusland zou komen, zou iedereen het maar n saai aftreksel van andere modellen vinden, maar omdat dit zo afsteekt met de vorige lotus modellen als zijnde futuristisch is iedereen opeens enthousiast! ik persoonlijk vind t \’n heel neutraal getekende auto met weinig emotie zie mclaeren
@sanjo120: Eens! Een te neutraal ontwerp waarvan je denkt… waar lijkt ie op?
De kleur wit siert ook deze auto niet.
Dus de Lotus wordt een dure NSX!
@ericc:
Zal elkaar prijstechnisch niet bijten denk ik zo.
Vergeet ziet dat een NSX in de jaren 90 omgerekend al meer dan een ton in euries kostte en daarmee was hij duurder dan een Esprit in die tijd.
Ben ik de enige die de achterkant van die concept niet om aan te zien vindt? Er hoort gewoon een verbinding te zitten tussen de linker- en de rechterkant (en dan bedoel ik eentje in dezelfde kleur als de body, hier dus wit). Een plaatje voor de duidelijkheid:


Ja, dat is gemaakt met Paint, en ja, het gaat om het idee.
@luc2000: Het is idd wel beter zo.
Het is een concept jongens! Nog geen productiemodel; nog ff wachten met commentaar te geven.
Proton had kennelijk geen zin om VW’s bitch te worden….
En gelijk hebben ze….
Ik moet er echt niet aan denken dat mijn geliefde merk in de klauwen van VAG valt….
@jrk68: Ken je nagaan wat voor relaxt (lees: simpel) leventje je leid als je je om zoiets zorgen kan maken..
@kaasboerin:
Ik proef hier enige jaloezie….
@jrk68: VAG heeft nochtans prima werk geleverd bij Lamborghini en eigenlijk dat merk haar vel gered.
@xilver:
Zakelijk moet ik je gelijk geven….wel jammer dat ze de Lambo’s meteen ook gecastreerd hebben….
@jrk68: Zowat alle auto’s hebben wel te maken met dat fenomeen vrees ik, enkel de Zonda en de Corvette (ZR1, dat ding is gewoon brutaal) doen nog mee met dat spel. Ferrari is ook niet meer wat het geweest is, leuke auto’s dat wel, maar bruut kan je ze niet meer noemen.
Laat maar komen deze bak.
zolang lotus maar niet naar vw gaat

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).