Nieuwe Maserati GranSport krijgt een 4.7-liter V8?

Auteur: , 39 Reacties

Harald Wester, CEO van Maserati en Alfa Romeo, heeft zijn zinnen gezet op een sportmodel met middenmotor dat het moet opnemen tegen de 911 GT3 en Audi's R8. Om buzz te creëren rond dit model, dat overigens nog niet het groene licht heeft gekregen van Ome Sergio, laat hij steeds meer details los.

Begin mei kwamen de eerste roddels naar buiten rollen omtrent dit nieuwe model, dat door Wester wordt aangeduid als “the new GranSport.” Het wordt een tweezitter met zijn krachtbron achter de stoelen, maar in lengte wel een stuk forser dan de 4C van zusje Alfa (die overigens bij Maserati wordt gebouwd). Hij zou ongeveer 4,4 meter in de lengte bedragen en rond de €150k kosten. Bijna even lang als de 458 Italia, maar een stuk portemonneevriendelijker.

Over de styling (en meer) riep hij het volgende tegen EVO.

“Imagine having something like the Alfa Romeo 4C but for Maserati. It would have a carbonfibre monocoque and a mid-engined layout, just like the Alfa 4C, as this gives the stylists the most freedom to design something really stunning.”

Gelijkenissen met de 4C zijn er dus zeker, maar die krijgt een viercilinder turbomotor om het asfalt mee te terroriseren. De next-gen GranSport zou volgens het ideaalbeeld van Harald Wester de bekende 4.7-liter V8 krijgen, goed voor minimaal 450 pk. Maar als we even verder denken: Ferrari zou bezig zijn om een V6 (mogelijk de Pentastar van Chrysler) te voorzien van turbo’s, waarmee het vermogen uitkomt op maximaal 450 pk. Dit blok zou ideaal zijn, en daarmee niet uit te sluiten als optie voor de GranSport. Hij komt waarschijnlijk ook in de opvolger van de Quattroporte en diens kleine broertje (Levante) te liggen.

En terwijl de 458 Italia al gauw aan de 1.500 kg zit, moet de GranSport een gewicht van 1.200 kg krijgen. Over de ambities van dit sportbakkie laat Wester trouwens geen twijfel bestaan.

“I want this car to be better to drive than a 911 Turbo, but I also want it to cost less. We won’t limit the production of this car, but I’d like to think that we will sell, let’s say, between 1500 and 2000 units a year.”

Jep, kom maar door, aangezien we nooit genoeg middenmotor-auto’s met iets te veel pk’s kunnen hebben. Als Harald een duim omhoog krijgt voor dit project, zouden we hem op zijn vroegst in 2015 kunnen zien.



39 reacties

Een jaar lang je auto voltanken met korting Bepaal zelf wat je betaalt!.
Da’s nogal ambitieus.

Eerst zien dan geloven is het devies.
@bozewolf: Niet zo ambitieus als fabrikanten die roepen een elektrische auto te maken die 300 kan en een veel te grote actieradius heeft.

Dit is gewoon mogelijk en ik hoop dat ie er komt, want het klinkt als muziek in m’n oren!
@Vanquish: Kom op: CEO zijn van Maserati en Alfa is de meest luizerige luizenbaan die er bestaat. Beetje dingen verzinnen.. verder nergens mee komen. ‘N beetje provinciale statenlid komt met meer realistische ideeën.
@eklasse: Wacht maar af ;). Fiat heeft het behoorlijk slim gedaan in deze crisis, ze hebben toch maar mooi winst gemaakt! Ik ben ervan overtuigd dat ze straks weer geld over hebben voor de leuke autootjes.
Dat belooft iets heel goeds te worden
Die GranSport is een van de mooiste Maserati’s. Sowieso verkies ik Maserati boven Ferrari. Heeft toch een beetje de ‘underdog’ positie t.o.v. andere merken terwijl ze qua beauty er zeker niet voor onderdoen. Beetje de ‘gentlemen’ van de sportauto’s
@jzaero: I love you man, I really do :-)
@jzaero: Gentleman? Dat is Aston Martin. Maserati is de italiaanse porno acteur met snor en borsthaar…
@eklasse: Klopt, maar toch heb ik liever een Maserati dan een Ferrari (ligt er wel aan wat voor één het is).
@eklasse: liever een italiaanse porno acteur die ook nog eens mooi geluid produceerd, dan een engelse kakker die bij het woord k*t al rode wangetjes krijgt.
@The_Gent: Pornoacteur was ook alleen positief bedoeld. Sportwagen moeten porno zijn. Anders koop ik wel een audi.
@eklasse: maar geef toe, samen met AM behoort maser wel tot de beschaafdere sportauto’s en minder schreeuwerig dan de andere sportauto’s.
@jzaero: +123456789
kaasboerin via iPhone app
1200kg? Dat weegt die V8 alleen toch al? Alle gekheid op een stokkie, nieuwe Maserati altijd gaaf, ik ga ’t volgen.
Leuk nieuws, maar het is ook tijd dat er wat nieuws gaat komen daar. Hoewel Maserati het globaal nog altijd goed doet. Ik weet niet of die Pentastar een goed idee is voor in een Maserati maar de rest klinkt veelbelovend.
een Pentastar !!
mooi zo ..

gewoon effe laten zien dat een V8 overbodige prietpraat is in een 2zitter ..
ook niet meedoen aan ringtijden ..
ook geen herriebak van maken ..
en 450 peekaatjes is zat ..

maak maar een chique 2zitter ..
want die zijn na de 2002 Thunderbird nml uitgestorven ..
@lincoln: Aston Martin Vantage??
@tvklarenbosch:

zit op het randje van herriebak ..
@lincoln: een chique tweezitter, ongeblazen = een BMW 6 IL. Denk aan de Z4 2.5is of (geblazen) de 3.5iS. En met een Alpinabedrijfje, krijgt je hartje volledige genoegdoening.
@Megakix:

de Z4 is idd een beschaafde 2zitter ..
en op geen enkel punt ordinair ..
De Fiat groep maakt wel heel veel beloftes in 2012! :D

Ik ben benieuwd hoe ver ze in 2014 gaan staan met hun plannen (vooral dan de nieuwe plannen van Alfa Romeo). Want enkel ontwikkelen en niet veel verkopen, zo werkt het niet.
@Carreza: Je moet begrijpen dat de Chrysler overname aanpassingen aan modellen vereiste om al vroeg de voordelen van de schaalvergroting te plukken. Ze hebben ervoor gekozen om dat tijdens economisch moeilijke tijden te doen. Dat doet pijn bij met name Alfa momenteel maar het zou het wachten waard moeten zijn..
@Carreza:

Fiat moet het verdienen met auto,s waar geen belachelijke winst marge op zit ..
de Panda,s en Dodge pick-ups ..

ook weten ze wel dat de beoogde Maserati niet in enorme getallen over de toonbank zal gaan zo als een Porsche bijv. ..
“You had me at 4.7 and V8”
Hmmm lekkere bak! kleurtje is alleen..wat minder
1200kg? Dan weegt de gemiddelde Golf! Dat wordt een leuke auto!
@meneersander:
Een golf 4 ja, dat is inmiddels wel een 100+ meer.
@jrk68: Ja, klopt. Had ik helemaal geen rekening mee gehouden. mijne (een Golf 4) weegt op kenteken 1150kg, maar een vriend van mij die rijdt een Golf 5 1.9 TDI, en die weegt op kenteken 1389kg.
“Imagine having something like the Alfa Romeo 4C but for Maserati. It would have a carbonfibre monocoque and a mid-engined layout, just like the Alfa 4C, as this gives the stylists the most freedom to design something really stunning.”
“I want this car to be better to drive than a 911 Turbo, but I also want it to cost less.”
Dit beloofd een wat! Betaalbaar, goede looks en het rijd beter dan een platgeslagen kever.
Zolang ze er maar geen v6 inleggen vind ik het prima, 1200 kg klinkt wel een beetje onmogelijk….
@maseratizzzzzzzz:
Hoezo?
Met dat carbon chassis lijkt mij dat heel goed mogelijk.
OK een 458 weegt 1485kg maar zit dan ook vol met electromotoren, en dat weegt wat.
Gewoon een beetje back to basic en op de kleintjes letten.
@jrk68: nope, gaan ze echt niet halen…Maserati moet niet ‘slimmer’ of ‘bijdehanter’ gaan worden dan een Ferrari 430 Scuderia bijv. Daar is intern gewoon geen ‘ruimte’ voor.

Denk dat 1400kg reëler is.
@Megakix: daar de 4c van alfa romeo ook ruim onder de 1000 kilo zal wegen en deze gebouwd zal worden bij ferrari is de kennis al in huis;) dat heeft niks met bijdehanter te maken tov grote broer ferrari. Maserati wil zich graag een keer bewijzen, dat het een goedrijdende, scherpgeprijsde en relatief lichte auto kan maken. Nu hebben ze alle facetten al een keer los van elkaar gehad, nu willen ze de kennis en krachten bundelen. Qua goedrijdende auto zijn ze met de maserati mc stradale al stukken vooruit gegaan…………….
@The_Gent: excuus ferrari moet maser zijn uiteraard.
Ik ben benieuwd, zag vandaag nog een drietand rijden, wat een schoonheid zijn die auto’s toch.
Ik denk dat ik over ga stappen op maserati
Welke Ferrari wordt hier voor gesloopt?
Ik geloof niet dat Maserati het voor elkaar gaat krijgen om hun auto beter te laten rijden dan een 911.
Nu de ‘leidsman’ van Fiat zover krijgen…dat is die pepernoot die elke maand weer wat meer zand in de machine gooit bij Fiat.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).