Nieuwe Mazda6 – dit is ‘m dan

Auteur: , 71 Reacties

Dit is het aarswerk van de nieuwe Mazda6, de langverwachte sedan waarvan de voortekenen meer dan goed zijn. De eerste vier detail-afbeeldingen zijn inmiddels onthuld, die samen met de teaserbagger op Autojunk al een aardig beeld vormen.

Voor wie niet kan wachten van spanning: de auto wordt volgende maand officieel onder het doek vandaan getrokken op de Moscow Auto Show. Daar zal hij -met Russische specs- zijn debuut beleven. Wat we weten is dat de Mazda6 met een 2.0-liter Skyactiv-G viercilinder komt, uitgerust met een noviteit genaamd i-ELOOP. Dit is een systeem dat remenergie opslaat. Niets nieuws zul je zeggen, ware het niet dat Mazda het feitelijk slimmer doet dan de rest. Ze gebruiken een condensator: een elektrisch component dat in staat is tijdelijk grote hoeveelheden elektriciteit op te slaan. In vergelijking met logge accu’s kunnen condensatoren sneller worden opgeladen en ontladen en zijn ze beter bestand tegen slijtage door langdurig gebruik. En ja, het zijn de soortgelijke apparaten die Sjon en Ronnie gebruikt in hun audiosysteem.

Dit blok, goed voor 145 pk en 20% bijtelling, is dankzij het i-ELOOP-systeem 10% zuiniger. Op papier althans. Specs van de overige motorisering (denk aan SKYACTIV-D dieselblokjes) worden volgende maand vrijgegeven. Nu moeten we het nog even doen met de eerste vier plaatjes, waarop we zien dat de Mazda6 zoals voorspeld veel wegheeft van de Takeri Concept.

Vanaf 2013 is de Mazda6 bij ’s lands dealers te vinden.



71 reacties

Ziet er mooi/goed uit.
Alhoewel de grill iets van een Mercedes heeft, lijkt het wel.
Wauw… Als dit de toekomstige designtaal van Mazda is, dan zitten we wat mij betreft toch behoorlijk op de goede weg. Van buiten in ieder geval een hele mooie auto, vind ik, hopelijk is het interieur net zo…
@mytiz: deze taal is al een tijdje aan de gang…
Hoewel ht moeilijk oordelen is op basis van deze 4 fotootjes durf ik het wel aan, Dit wordt de mooiste D-segmenter.
Als je liever een A4 hebt dan deze 6 dan spoor je in mijn oogen niet.
@jrk68: Wat zal het gekkenhuis volraken dan… Helaas is het al jaren een van de beste D segmenters maar loopt iedereen er aan voorbij. De eerste 6 rijd echt geweldig en de tweede ziet er ook nog is lekker uit (zeker in GT-M). Wat ik zo jammer vind van Mazda is dat ze een knaller van een concept neerzetten (in de vorm van de Takeri) en hem dan vervolgens weer erg saai maken voor productie. Die Takeri had zo in ongewijzigde vorm in productie gekund. En toch kiezen ze er voor om het te downtunen. Ik vind het wel een gave bak zo maar het concept kon me meer bekoren.
@E34M5Touring: Maar met concepten wordt er wel vaak materiaal en productie-technieken gebruikt die te duur zouden zijn om voor massaproductie te gebruiken.
@kaasboerin: http://www.autoblog.nl/mazda-takeri-concept-is-voorbode-van-de-mazda6 Ik vind dat wel meevallen. Tuurlijk zal Carbon etc te duur zijn voor zo’n model maar deze vormen moeten ook in metaal te maken zijn. Ik vind dit veel onderscheidender dan het eindproduct. Die achterlichten lijken wel rechtstreeks van de US Hyundai Lantra overgenomen te zijn. Begrijp me niet verkeerd vind het wel een mooie auto hoor maar niet zo mooi als ie had kunnen zijn in mijn ogen.
@E34M5Touring: Ik moet nog even een beeld krijgen zien van de zijkant, maar het is in ieder geval jammer dat ze de lampen hebben gewijzigd ten opzichte van het concept: Waar dat chroom doorliep in de lampen (nu loopt het over de lampen heen).
@robinio: Het scherpe is eraf en ik vind dat jammer. Ik vond de concept ontzettend gaaf. Echt een brute bak, jammer dat ze de topfeatures eruit gehaald hebben.
@E34M5Touring: Juist die scherpere vormen zijn veel lastiger in massaproductie te krijgen, als bepaalde vormen al mogelijk zijn. De vormvrijheid in composiet of kunststof is veel hoger omdat daar de vormen gewoon in een mal gemaakt worden. Staal of aluminium moet gezet of gebogen worden, daar zit veel en veel meer detailwerk in om de juiste dimensies goed te krijgen. Neemt inderdaad niet weg dat de concepten altijd briljant zijn en de productieversies altijd wat aan de saaie kant..
@jzaero: Ja ok daar zit wel wat in. Maar aan de andere kan met stansen kun je die vormen denk ik (ben alleen geen expert) ook wel krijgen, ze zagen er niet zo ingewikkeld uit op de foto’s maar goed ik kan het mis hebben hoor. Het leek mij wel een productieklaar concept daarom vind ik deze wat tegenvallen. Niet lelijk hoor maar zoals ik zei, niet zo mooi als ie kan zijn (in mijn ogen)
@E34M5Touring: Meestal worden er bij dit soort producten lasergesneden. Stansen gebruiken ze alleen om plaatmateriaal weg te halen om zo het eruit gedrukte materiaal te gebruiken als ‘plaatwerk’. Het gaat voornamelijk om scherpe hoeken buigen waarbij de materialen heel nauwkeurig bewerkt moeten worden en vooral de nabewerking kost tijd (en geld dus!).
@jzaero: Ok Thanks! Wel jammer hoor. Snap wel dat je dat soort kostbare dingen niet op een massaproduct doet. Maar als je mensen uit hun Audi of BMW wilt trekken moet je wel echt uitspringen en dat had die concept wel voor mekaar gekregen denk ik.
@E34M5Touring: Het ziet er overigens inderdaad niet heel complex uit, denk dat de koplampen het verschil hebben uitgemaakt, maar die worden bijna bij elk concept wel veranderd. Kijk maar naar de A-Klasse
@E34M5Touring: nee, daarvoor moeten ze weer een uber sportief model bouwen die het hele Mazda gamma een duwt in de rug geeft (Renault alpine, Toyota gt etc) in een dergelijk model kun je dure productiekosten veroorloven. (als marketing instrument) mensen kopen een saaie B-klasse ook omdat Ze dan kunnen zeggen dat ie SLS roostertjes heeft in t dash
@kaasboerin: yup, PLUS dan moet je ineens voldoen aan 378502751553960057252749060472567499693773826840021117559 regels en wetgevingen van alle landen waarin hij geleverd gaat worden…
@E34M5Touring: Ik heb in het vorige type van de mazda6 een proefrit gemaakt. Ik twijfelde toen tussen de avensis en de mazda6, echter voor mijn gevoel reed deze mazda6 alsof ik gewoon in mijn oude bak rond reed, dan deed de avensis het toch een stuk beter (in het begin)
@jrk68: volgend jaar komt er weer een mondeo en laat heel leasend Nederland de Mazda weer links liggen omdat ie dan toch wel weer heel saai is geworden. Uitleg: Mazda is in de loop van de tijd gewoon een ontzettend saai merk geworden. Waar zijn de rx8en? Ze teren al jaren op t imago van de mx5. En als die naast een willekeurige roadster staat lijkt t wel een ‘copen’. Slechte marketing: ANWB camping volk doelgroep
@eklasse: Maar volgens mij heb ik wel is gehoord dat RX8’en kwa onderhoud een pain in de aars zijn? Of brabbel ik nu.
@kaasboerin:
In principe zijn wankels inderdaad wat onderhoudsgevoeliger, met name de schraapveren (zuigerveren van een wankel). Dat is bij de RX8 al een stuk beterdan bij de eerste rx7’s.

Het geen mij er toen het meest van weerhouden heeft om hem te kopen was wel zijn onbetamelijke dorst.
Als je 40k per jaar rijd en je moet de brandstof zelf betalen dan is 1:5 niet grappig meer.
@kaasboerin: dat boeit niet zolang Mazda wel een lekker imago boost krijgt door zo’n topper. Als de dealers / importeur compassie toont door rx rijders te paaien met een goedkopere beurt hoor je die ook niet klagen over kwaliteit. Dat zijn namelijk liefhebbers en die klagen over het algemeen minder dan de doorsnee man van de admin.
@eklasse: Allemaal leuk en aardig maar 95% van de bevolking is wat jij noemt ANWB camping volk, en niet liefhebbers. Dat maakt de RX8 natuurlijk niet rendabel (in NL).
@kaasboerin: Dan begrijp je mijn stgelling niet: De RX8 hoeft niet rendabel te zijn (in NL) maar moet kopers naar de dealer lokken. Als je dan op een verjaardag staat kun je met een gerust hart je mazda verdedeligen. Nu blijkt dat ze achterstand oplopen omdat het een duf ingeslapen senioren merk aan het worden is. Beetje ala Datsun. Heb je een leuke aanbod met publiekslievelingen of liefhebbers auto scheelt dat mijn inziens duidelijk. Toyota deed het ook. Fiat zou het ook moeten doen. Alfa leeft bij deze strategie. Merk identiteit bewaken/ bewaren. anders is de concurrentie dodelijk.
Het lijkt wel een ….,Nee hoor mooie bak .
Deze foto’s beloven al een mooi design
Cool! Ik voel iets aankomen: condensator tuning! Geen NOS flessen meer achterin maar mooi condensatoren, met ledjes natuurlijk :-)
Mooiste wagen in zijn klasse! Top wagen
Wauw, foto’s beloven veel moois!
I’m impressed, ziet er mooi uit, niet te gek niet te saai, keurig gedaan door Mazda.
Op foto 1 leek het voor mij even net alsof de Volvo logo’s op waren en ze nu maar een Mazda logo geplakt hebben op een nieuwe V60 facelift.
Eerst maar eens de complete auto zien. Kan nog niet zeggen dat ik er weg van ben.
Mooie wagen, alleen best jammer dat ze alle “harde” lijnen hebben weggelaten. Juist die elementen vond ik zo mooi van het concept:
http://www.autoblog.nl/image-gallery?file=Mazda/Takeri_Concept/
Stomme KERS Systemen van tegenwoordig, die resulteren erin dat je moet remmen om van enig nut te zijn. Ik laat hem altijd lekker rollen als ik zie dat het verderop rood is of langzaam gereden wordt, het heeft dan namelijk geen zin om door te gassen (je komt er niet eerder door thuis), en meestal hoef je dan niet eens te stoppen voor het weer groen wordt.

Ik weet niet hoe dat bij jullie is maar als ik naar mijn werk en terug rij via de snelweg (25km) rem ik hoogstens 20x per dag. Op de snelweg hoor je sowieso niet te hoeven remmen..
Lijkt sterk op een Opel Insigna met ander logo’tje en mist daarom karakter.
@speedie: Mijnheer, U spoort niet.
@speedie: qua uiterlijk niet maar van het zelfde laken een pak.
Dikke wagen zeg!
Ziet er goed uit!!!
Ik weet het niet. Mazda heeft de de laatste paar jaar het design flink verprutst. Zelfs de MX5 is een lelijk hok geworden. Het zal me niet verbazen als deze auto ook weer vol hangt met tierelatijntjes. Ik mis de pure Mazda lijnen zoals de laatste RX7 en de Xedos.
Ziet er echt heeeel erg goed uit! Ik ben benieuwd naar de full body shots :)

Wat ik mij afvraag….. waar komt ons mooie gele kentekenplaatje?

http://www.autoblog.nl/gallery/Mazda/Mazda6_Teasers/Mazda-Mazda6-2013-teaser-02.jpg

Hij kan niet over de parkeersensoren, de strip tussen de bovenste en onderste grill is te klein, in de bovenste grill is te weinig ruimte, die beneden is te laag……
@deuxani: Je schroeft hem aan de bovenkant vast op het plaatwerk boven die zwarte ‘luchthapper’ en splitter zodat die daar overheen hangt. Denk ik.. Gok ik.. Schat ik..
@kaasboerin: Zou goed kunnen inderdaad. Als je de foto fullscreen kijkt zie je een lijntje in de bumper tussen de twee grills. Misschien dat hij inderdaad daar komt te “hangen”.
@deuxani: Onder de grille met 2 montagebeugeltjes uit de onderste luchthapper denk ik.
Dik ding! Staat leuk naast m’n miata na.

p.s. toch wel leuk dat Mazda blokjes blijft maken zonder turbo’s.
@umadbrah:

Had juist gehoopt op een 2liter turbo blok met +-210pk.
@civicfk3: Mazda MPS…
Mooie auto, beter als de voorgangers.
Mooie auto geworden! Vond de vorige generatie al een mooie auto om te zien, deze is weer stukken beter. Nu maar duimen dat er weer een MPS komt, maar ik vrees ervoor…
Ziet er zeker niet verkeerd uit, weliswaar niet erg Japans, maar dat doet hem juist goed!
Gaaf ding, enige kritiekpunt zijn de uitlaatjes. Wanneer gaan ze die nou eens mooi in de bumper verwerken ipv ze onder de auto te laten bungelen?
Geen lelijke auto, maar hij lijkt een beetje gesmolten.. Jammer, want de huidige 6 is lekker strakke lijnen
@Rob: is = heeft
Ik weet niet wat ’t is met Mazda, maar telkens als ze een nieuwe auto presenteren heb ik het volgende gevoel: Twee weken ziet ‘ie er geweldig uit, daarna ben je er aan gewend en blijkt ’t een min of meer saaie verschijning te zijn geworden. De vervaldatum van de wow-factor van het design is zo verschrikkelijk kort…
@Klassiekerrally:
Niet helemaal mee eens. Ik vind het design met de jaren juist beter worden. Ik noem bijvoorbeeld een RX8, de 2 en de huidige en vorige 6. De 3 niet, die is afschuwelijk..

Ik vind juist dat de concurrentie gauw gaat vervelen (Insignia, Mondeo, Lancer)
@Klassiekerrally: Mazda rijders zijn ANWB senioren die particulier zo’n ding kopen (terecht want ze zijn goed en goedkoop), hebben echter maling aan leuke uitvoeringen zolang de knaus maar getrokken kan worden. Dus zie je allemaal 1.6jes met eenvoudige velgen. De BMW rijder voelt me bij zijn auto / merk en wil betalen voor een leuke uitvoering. Mazda’s strategie is beroerd in Nederland.
@Klassiekerrally: dat is meer je eigen beleving,ik heb daar geen last van.
@pikes83: Ja, dat denk ik zelf ook wel. Het is meer dat ik niet definiëren waarom ik de modellen zo beleef. Maar misschien heeft eklasse ook wel een punt.
Huidige model is nauwelijks 4 jaar oud en nu al een nieuw model?
Geil kontje hoor!
Die oude kon nog wel even mee imo, maar dit ziet er ook niet verkeerd uit.
Cker, ik zie het nauwelijks aan de huidige 6 dat ‘ie al 4 jaar meedraait. @Tommy2:
Ik vind het er niet slecht uit zien.
Zo op foto te zien vind ik het een prachtige auto, maar ik moet me aansluiten bij sommigen onder ons hier, ik vind de takeri mooier, maar onthoud één ding, als je met deze “6” rijd heb je pure Japanse top kwaliteit onder je gat. Hou je audi’s en passaten maar voor jezelf, mijn keuze is vlug gemaakt: ik neem deze 6 wel ;-p
Toen ik de foto’s van de Takeri zag was ik er bijna van overtuigd dat dit in januari de opvolger van mijn Audi A4 zou worden. Nu de foto’s van de nieuwe 6 openbaar worden ben ik daar niet meer zo van overtuigd. Een mooie auto hoor, maar ik heb toch een beetje het gevoel dat Mazda het een beetje heeft laten liggen
Mazda is back on trac people yeah!
Na net nogmaals het conecpt te hebben bekeken en vergeleken te hebben met de fotos mis ik wel de scherpe lijntjes. de spiegels oke logisch zelfs maar de neus daar hebben ze het wel een beetje laten liggen. blijft uiteraard een mooie auto
Ben het met de andere eens dat het concept een zeer mooie uitvoering was en dat het eind resultaat iets minder is geworden. Het is alleen jammer dat er geen Hatchback uitvoering word geleverd. Ga nu voor de Mazda CX 5.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).