Nieuwe Porsche Cayman: groter, langer, efficiënter

Auteur: , 45 Reacties

Nu Porsche de derde generatie Boxster heeft onhuld blijft er nog één modelverversing over in 2012: die van de Cayman, hard op weg naar zijn tweede generatie. En hoewel de 911 doorgaans de show steelt is de Cayman in essentie de betere auto, dankzij zijn middenmotor-layout. Echt een auto om naar uit te kijken dus. En zo gaat hij er uit zien! Volgens ons..

Wanneer we de nieuwe Cayman precies kunnen verwachten weten we niet, maar we houden het op ‘ergens in de tweede helft van 2012’. En net als elke andere Porsche zal ook de Cayman a) vrij behouden veranderen en b) groter worden, met extra wielbasis. Een video met een gecamoufleerde Cayman vind je hier.

De verwachting is dat de huidige motoren hun weg terug zullen vinden, zij het pas nadat ze even goed doorgelicht zijn en wat extra pk’s leveren. Momenteel levert de 2.9 uit de Cayman 265pk en de 3.4 uit de Cayman S 320 pk. Beide zijn het zescilinder boxermotoren.

De grote vraag is of we ook iets écht nieuws voorgeschoteld krijgen in de vorm van een Cayman Light met viercilinder, maar als ik mijn geld er op zou moeten zetten, dan wordt het de Boxster die hem als eerste krijgt. Als hij komt tenminste, want Porsche zwijgt hierover als het graf.

Na de Cayman en de Cayman S volgen ongetwijfeld nog een Cayman R en een hoop special editions, maar dat ligt nog ver in de toekomst. Vanzelfsprekend zullen de nieuwe electromechanische besturing (uit de 911) en een start-stop-systeem ook hun weg vinden naar de nieuwe Cayman.

2013 Porsche Cayman - Impressie: Luuk van Kaathoven

Impressie: Luuk van Kaathoven, klik voor een vergroting.

UPDATE – Alsof de duvel er mee speelt: de eerste spyvid van de nieuwe Cayman, met daar voor een 991 Cabrio:



45 reacties

De Opel Ampera-e is duizenden euro's goedkoper geworden. Kijk hier voor meer info!
deze is nog mooier dan de boxster!:)
Veel beter dan de Boxster zo met dat dichte dak. Alleen die uitlaat in het midden is storend, lijkt wel een anus.
@alcantara: It takes one to see one ;)
@alcantara: Als jouw anus er zo uitziet, ben ik toch benieuwd hoe jij er verder dan uit moet zien…..??
@bowie: veel
Ziet er best wel aardig uit ,jammer van de naam .ayman :)
@norge: Cockster heette hij toch?
@norge: Kaaimannen kunnen heel gemeen bijten.
@oxymoron: Gay mannen ook ,maar wil het liever niet meemaken :oops:
@norge: hahaaha waar gaat dit heen..
1e generatie was al mooi en deze is niet veel veranderd

is hij ook lichter geworden?
@sir_smokalot
Dat moet nog blijken…
@ilovecar: tuurlijk, misschien ‘zelfs’ wel 40kg omdat ze op de metalen dakconstructie nog meer gewicht konden besparen…
@Alwood: Ja oke ik snap je maar auto’s van nu vergeleken met 10jaar geleden zijn steeds groter en zwaarder geworden en gewicht is in bijna alle opzichten slecht voor een auto
@Alwood: pixels wegen ook niet zoveel!
@ilovecar: “Impressie: Luuk van Kaathoven, klik voor een vergroting.” autoblog geruchtenmolen
Ziet er wel goed uit.. op zich wel falend dat porsche de Cayman niet beter wordt, ook al wordt ie dan beter dan de 911
Doet me denken aan de Boxster. ;)
Een van de mooiere Porsches!
deed me gelijk denken aan een Z4 coupe!
http://www.luxurylaunches.com/entry_images/1006/02/BMW-Z4-Coupe-2.jpg
@jrmpower24: het was de bedoeling dat er een afbeelding kwam ;)
@jrmpower24: je moet dat stukje ”img src …bla bla” dat net boven je reactievenster staat in je reactie invoegen, inclusief die < 'hoekjes' er rond. En dan ipv img url de url van je afbeelding er in plakken.
Youtubefilpjes plaatsen doe je door gewoon de link er in te zetten, zoals je probeerde.
Maar dan wel de meest kale links. Zodra je er ‘featured’ en dat soort toevoegingen in heb prakt hij er ‘v’ achter de ‘http’ en zie je niet.
@jrmpower24: wtf, wa is da vr een gestoorde link hha XD
Gave Cayman.
Cayman RS met 400 pk zou wel gaaf zijn.
De S heeft maar 315 pk, dus er moet nog wat boven komen lijkt mijn.
@Luuk : goede impressie kerel ! Enja, de Cayman is – na de GT – de mooiste Porsche (behoudens SE’s).
Overpriced wannabe 911, vind hem niet mooi.
Ziet er gelikt uit. Deze wordt vast ook weer beter dan dezelfde generatie 911. Huidige model gaat in de aanbieding mag ik hopen.
-edit: nutteloze bijdrage-
kaasboerin via iPhone app
Nice, zoals ik hem ook waarschijnlijk had getekend, de kenmerken van de nieuwe Boxster op dit ding, dit kan nog wel eens zeer weinig afwijken van het echte toekomstige model. Ik zie hier trouwens wel aardig wat ‘Crossfire’ in. Jullie?
Dat AUTOBLOG.NL en ©LUUK staat er wel heel netjes in, echt heel subtiel.
Hij is misschien wel beter dan de 911, maar de 911 vind ik toch iets mooier. Deze.. Ja, ik weet het niet. Is het net niet…
@meneersander: beter dan de 911? Volgens mij is het de besoeling dat de 911 beter is dan de cayman..
Cayman zag er altijd wel lekker uit maar wat dacht je van een FWD 4 inline Boxster :lol: Zo ver zal het hopelijk niet komen maar begint wel erg te lijken op elkaar..
Blij dat er toch nog enkele mensen de Cayman bekijken voor wat hij waard is: de betere van de 911. Als Porsche er net zo’n geweld op zou los laten als op hun vlaggenschip zou snel duidelijk zijn wie achterblijft. De Cayman is bovendien een stuk eleganter, de 911 ziet er de laatste 10 jaar uit als een overdreven bodybuilder. Echt een petjesbak geworden: “het gasten, mijn mussels al gezien? Hè? Hè?”. Doe mij maar de Powerlifter, de Cayman ;-)
Ik heb de Cayman altijd een beetje een geforceerd model gevonden… Qua lijn dan. Mechanisch is dit natuurlijk wel een meesterstukje. Maar die prijzen he!
Ik zou voor de Boxter gaan, met het kappie nar beneden in de zomer is fijn. Voor de huidige Boxter is er een aftermarket hardtop waardoor je de vorm van een Cayman krijgt. Die zal er hopelijk ook voor deze versie komen.
Met die uitlaat daar vraag ik me af waar de trekhaak moet voor mijn fietsendrager.
@FIAT127: Precies, daarom moeten mensen als jij ook gewoon Fiat blijven rijden.
Tja er val idd wel een vergelijking te trekken met bovenstaande plaatjes maar hij is wel mooi
Cayman de betere auto? Ligt aan uw criteria. Ben toch blij met het achterbankje in de elfer…
Excuses dames. Maar een Porsche met minder dan 400 pk mag die titel niet dragen, niet zo vreemd dat Porsche haar modellen de Boxster (is dat soms een vrouwelijke boxer) en Gayman heeft genoemd. Dan weet je direct welke doelgroep zich aangetrokken tot deze niet al te masculiene mobielen voelt aangetrokken. Ik mag wellicht niet teveel roepen, rijd zelf in een atmosferische V8, 4.2 liter van Audi in het mooiste model dat Audi ooit heeft gebouwd, de S5 lijn en met een rvs spruitstuk en twee extra diffusers durf ik te stellen dat de 400 pks worden aangeraakt. Dus laat die Porsche gayman (ze hadden hem ook naar Kwalbert Verlinke of Peter met een Korst kunnen noemen) maar komen.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).