Nieuwe Ram 1500: iets minder een benzineslurper

Auteur: , 73 Reacties

De Ram 1500 -zonder Dodge ervoor- is in het nieuw gestoken en aan het uiterlijk valt zulks bijna niet te zien. Nee, het zit vooral onder de motorkap. Er werd een antiek blok geloosd en daarvoor kwamen zuinige driecili... geintje, zuinige V6- en V8-blokken in de plek.

In plaats van de geriatrische 3.7-liter V6 (215 pk) heeft Chrysler de RAM 1500 uitgerust met een 3.6 Pentastar V6. Die is stukken lichter en volgens de Amerikanen 20% zuiniger. Het blok is goed voor 309 pk en en 365 Newtonmeter aan koppel. Wie serieus lol wil trappen in een overmaatse pickup kan nog altijd de 400 pk & 552 Nm sterke 5.8-liter HEMI V8 opteren. Aangezien de nieuwe Ram 1500 over elektrische stuurbekrachtiging beschikt kan het blok nu 5 pk meer ophoesten. Het toevoegen van variabele kleptiming en cilinderuitschakeling maakt ook dit blok -op papier- 20% zuiniger.

Schakelen doet de RAM 1500 met de bekende achttraps automaat van ZF en een andere noviteit is dat de pickup voortaan in hoogte verstelbaar is. Dit jaar komt ‘ie bij de dealers te staan en kan het importeren beginnen. Nu nog een opbergvakje voor shotguns en die SRT-10, zijn we weer klaar.



73 reacties

Ik vind het toch altijd knap hoe ze die gigantische auto’s als deze RAM maar ook de Hummer en Ford F150 zo piepklein en krap van binnen kunnen maken. Ik zat laatst in een Fiat 500 en daar heb ik zonder grappen vele malen meer ruimte, zowel been als hoofd.
@raphael: Er moeten Amerikanen in passen, dus zo echt klein zal ie toch niet zijn?
@autogedrocht: Die zijn dan ook een stuk kleiner dan Hollanders, rekening houden met lange mensen doen ze al helemaal niet ;-)
masterstig via Android app
@raphael: Zo’n 500 is ook helemaal niet zo klein! Ik ben lang en ik kon prima achterin zitten, dat had ik niet verwacht.
Wat blijft het toch Amerikaans. Nog steeds een ladderchassis? Het kan niet veel erger. Oja, dat zo’n ding geen drol kost, maar dat komt ook door de ongelooflijk lage R&D kosten.
@gijsso: Waarom je in een pickup een monocoque zou willen hebben? Je weet hopelijk wel dat rijeigenschappen niet helemaal de hoogste prioriteit hebben bij zo’n ding. In amerika zijn de pickups gewoon bedrijfswagens en trekken ze meestal ook zware trailers, een ladderchassis is daar gewoon veel beter voor.
@mopar: ‘bedrijfswagens’?? Ehm.. 99% van de verkochte pickups gaat naar particulieren.. Half amerika rijdt een pickup..
@raphael: Mag dan wel zo zijn, maar dat is niet waar ze voor gebouwd zijn. 99% van alle defenders/G-klasse/wranglers rijden ook alleen maar op asfalt, maar daarom hoeven ze nog niet allemaal voorzien te worden van lage rijhoogtes en andere veren zodat ze goed de bocht om kunnen… Die mensen kiezen bewust voor zo’n ding dus moeten ze ook geen al te verfijnde techniek verwachten, in essentie blijft een pickup gewoon een commercial vehicle.
@mopar: ‘In essentie’ ja. SUVs zijn in essentie ook om offroad te rijden ja. De G-klasse was in essentie ook een basic offroader, maar ja de klanten gebruiken hem daar niet meer voor, dus gooit Mercedes er een moderne ophanging in, andere veren, motor, interieur..
@gijsso: Jij wilde hiermee de Nürburgring op?

En die trailers en zware ladingen laat je voortaan thuis?
@gijsso: King of the road! En ja een ladder chasis omdat het een échte 4×4 is. Ik neem deze gaarne over elke nep offroader met een autochasis.
@umadbrah: Overigens, jullie moeten allemaal echt een keer de website van ram bezoeken (ramtrucks.com) prachtig! Al je stereotypes over Amerikanen die deze wagens rijden blijken waar!

“I like me cars as I like me women, domestic.”
Pfff dit is niet meer van deze tijd. De “moderne motoren” zijn de enige onderdelen die geïnoveerd zijn over de afgelopen 20 jaar dodge ram.
@Alpinaa:

noem eens 3 automotieve “innovaties” van de afgelopen 20 jaar buiten de Prius om..

weet je wat .. doe er maar 1tje ..
@lincoln: Honda FCX Clarity
@lincoln: variabele kleppentiming, dual clutch gearbox (dsg), cilinderuitschakeling…
@declaessens: +@mopar ..

o.k. was een beetje misleidend omdat het Prius principe ook al 100 jaar oud is ..

maar ik bedoel dus 20 jaar ..
@declaessens:
Variabele kleptiming zal al op de Alfa 90 2.0 motronic in 1984.
@declaessens: Enne cilinderuitschakeling had Cadillac in 1982 al.
@blownbird79: ok \- 20jaar dus.. -.-‘
Ik zou er niet eens gek van opkijken als er 3 cilinders van kwamen :P
je hebt werkpaarden .. en luxe paarden ..
Ik braak als ik zo’n auto’s zie… brrrrrrrr
Interieur is wel mooi gedaan!
@rune: bedoel je zo?
https://encrypted-tbn0.google.com/images?q=tbn:ANd9GcQApvJbg7WGFBo-WjjLQVbU94ouKIQxt16ewevt2yQgJF2jHwG9

Want dat is wat ik over de Ram én alle andere huge ass pick-ups heb te zeggen! F#CK YEAH!
1 op 6 is 20% zuiniger dan 1 op 5. Hieperdepiep. Wacht maar tot benzineprijs stijgt tot $5 of $6 per gallon, dan raken ze die dingen aan de straatstenen niet meer kwijt.

Het ding heeft wel een erg hoog blingbling-gehalte trouwens.
@mattraket: Oftewel: een minder grote draaikolk in je tank. ;)
Zo’n ding moet gewoon minimaal 400pk hebben, en/of een zooitje koppel, anders lijkt het net of dat ding amper vooruit gaat.
@kaasboerin:

de F-150 met V6 verkoopt goed .. zeg maar heel goed ..
@lincoln: Dat is goed, heb er zelf nooit in gereden maar heb dit mogen vernemen van een (echte) kenner. De huistuner van onze Camaro, doet al zo’n 15 jaar werk met GM blokken en auto’s. Zelf heeft hij trouwens ook een joekel van een pickup, uiteraard flink geblazen.
@kaasboerin:

yep .. ik zou met mijn simpele apenbreintje gewoon direct voor de V8 gaan omdat ik denk dat 8 beter is dan 6 ..
zal het wel een mooiere letter vinden ofzo ..

maar die red-necks zijn in 1 jaar overstag ..
@lincoln: Nee hoor, ik snap je punt, maar die gasten kijken niet naar cilinders of cilinderinhoud.. Puur naar gewicht/pk/koppel van het blok.
@lincoln: Bedoel je die nieuwe Turbo? Die loopt inderdaad lekker in de States. Maar ook die heeft toch rond de 350pk
@E34M5Touring:

zal wel .. GM/Chrysler/Ford hebben ineens alle3 een mooie V6 in de schappen ..
maar het fijne weet ik er van .. niet van op de resencies na dan ..
@lincoln: Kijk maar naar de Mustang, die V6 heeft ineens net zoveel pk als de 5.0 V8 van de vorige (nou was dat ook niet echt een moderne unit maar goed).
@E34M5Touring:

die 4 liter V6jes uit die Mustang waren idd wel heeeeeeel slecht ..
de 4.6 V8 moest het van zijn koppel hebben ..
dat zijn dan weer heerlijk soepele dingen ..
@lincoln: En een ideale crate engine. Je kunt er wel veel kanten mee uit.
@E34M5Touring:

daar weten ze bij Koeningsegg alles van ..
@lincoln: LOL idd en iedereen maar zeiken dat het ouderwetse meuk is zo’n US V8.
De 5.8 zal het wel doen met de huidige bezineprijzen, al helemaal hier in Nederland. Ik snap er niks van dat ze nog van dit soort dingen maken.
@beckerbauer: altijd wel mensen die het kopen, dat benzine duurder is betekend niet dat niemand meer zo´n pick up koopt.. GENOEG die nog zo´n ding aanschaffen en in Amerika kan het makkelijk voor de meesten..

en gelukkig wel zeg, zou wat zijn al ze echt alleen nog maar van die 3 cil rommel maken..
@beckerbauer: Omdat Diesel in Amerika duurder is dan benzine
@beckerbauer: in NL gaat zo’n ding op grijs kenteken met gasbom achterin. Als je dan kijkt naar de kosten lach je iedereen in bijv. een VW transporter hard uit, zowel op aanschaf als kosten per km. Je moet alleen nog wel beslissen of je er zakelijk mee voor wilt komen rijden…
Dit is echt een BEUL!

Recentelijk 2 stuks afgeleverd en op gas wil je er wel in rijden hoor. Lach je iedereen uit, terwijl je iedereen wegblaast bij het stoplicht. Die gekke 5.7 Hemi doet niet onder voor een Golf GTI met z’n DSG bak tot de 120 wanneer het gewicht en aerodynamische wondervorm hem parten begint te spelen. En ze zijn echt rete betrouwbaar. Ze komen alleen langs voor de beurtjes want er mankeert nooit iets aan. En de kilometerteller liegt er echt niet om.
Komt er ook nog een RAM SRT (of is het dan SRT RAM?)
@Joel_D: Lijkt me vrij onwaarschijnlijk.
Voor een vrachtwagen (wat tie eigenlijk ook is) gewoon een heel moderne wagen .Natuurlijk met ladderchassis zodat het een leuke motorhome kan trekken .
Ik kan heel goed begrijpen dat veel mensen hier op Autoblog NL het bestaan van deze soort auto’s niet verstaan. Maar de wereld is veel groter dan Nederland; en er zijn mensen die een 5.7 V8 nodig hebben om hun brood te verdienen, hoe gek het ook mag klinken. En voor die mensen is 20% zuiniger van groot belang, en ook vooruitgang. Alle kleine beetjes helpen.

Ooit is een Hemi opengetrokken op een recht stukje? Nee? Dan weet je echt niet wat je mist. Om een auto te voelen die zo zwaar is, zo groot, en nog steeds zo hard vooruit schiet is echt een beleving.
Ik vind een V6 wel wat klein voor een ram, hoor. :-D
Mooiste truck ever. En mooiste V8 ever! HEMI FTW!!!
masterstig via Android app
@jawi94: Ik vind ze ook erg gaaf, wel met v8 natuurlijk en een luxe uitvoering.
8 versnellingen, dat is wel even wat anders dan een 4 automaat:P
Tis trouwens een 5.7 Hemi, geen 5.8…
Ik vind hem echt bruut
Zo goedkoop zijn die dingen niet. Ja, de vanaf prijs, maar dan is die echt kaal en ziet die er compleet anders uit dan op de foto. Reken maar dat een beetje loaded exemplaar voor niet minder dan 60000 dollar over de toonbank gaat. Dus dat die dingen niks kosten is echt niet waar.
Daarnaast heb je zat ruimte in die dingen. Je moet er dan wel een met dubbele cabine nemen.
@mercs: Een Longhorn uitvoering (en da’s de duurste) zit op $44.000. Fully loaded (met tv’s achterin en dat soort onzin) zit je onder de $50.000,-.
In NL heb je een Laramie met 5.7 V8 voor € 34.000,- op kenteken. LPG tank van € 4.000,- er in en je bent klaar.
@stsv8: Met Bikeweek in Daytona reden ze rond hoor. 3500 uitv. met 24 inch chrome truck wheels eronder. Allemaal met Powerstroke diesels en smoke stacks. Echt te zot als je die turbo hoort aanzuigen.
@E34M5Touring: Sorry Duramax natuurlijk
lovely!
Blijven grote en indrukwekkende bakken, van mij mag deze Ram de World Car of the Year rammen! :D wel even een bullbarretje erop
Geloof het of niet, maar deze RAM heeft ook stop/start
in NL rijden er meestal van die gouwe ketting zonnebank figuren in ..

en als je dan ook nog eens gel in je haartjes flikkert dan ga je voor de Toyota Tundra ..
@lincoln: Ik heb zelfs plaktattoo’s!
@stsv8:

dan is de enige mogelijkheid om te slagen voor een geschikt voertuig bij de Cadillac dealer ..
zit nix anders op ..
fisher-price
@betonstaal:

daar kan je je aardig in vergissen ..
@lincoln:
OK, Tonka. ;-)
Benieuwd wanneer het nieuwe viper blokje hierin is terug te vinden..

Pick-up met 640pk…
Waarom die dingen nog bestaan. Laten ze eens overstappen op fatsoenlijke wagens want daar kan je voor €100 je C1 10 x voltanken!
Lekker aan de andere kant van de plas laten.
West Europa en vooral Nederland is totaal niet berekend op deze mastedonten.
Er zijn genoeg alternatieven uit West Europa verkrijgbaar die hetzelfde werk kunnen verzetten.
@Hubert:

waar ..
worden hier dan ook alleen als “handtasjes” gebruikt ..
Mensen, jullie reden liever een Amerikaans Passatje zeker dan zo’n heerlijke Ram. Ik wist het wel.
Cilinderuitschakeling heeft de huidige ook al. Verschijnt in mijn dashboard regelmatig een ECO lampje. T’is net een Ampera!

Zou die 8-traps automaat wel willen.
Haha die remschijven zijn net zo groot als op mijn 106je

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).