Nieuwe Range Rover: prijzen en megagallery

Auteur: , 92 Reacties

De vorm was al bekend bij het grote publiek, maar gisteravond werd 'de meest geraffineerde en luxueuze SUV ter wereld' voor het eerst aan het journaille voorgesteld. En waar kan je een afgeslankt, 'lichtvoetig' model nou beter tonen dan in de Royal Ballet School te Londen?

Een opmerkelijke keuze, dat wel. Range Rovers associeer je vrij vlot met nieuw geld, en dat soort publiek zal je niet zo snel bij een ballet zien. Hoe dan ook, misschien had de afslankkuur van honderden kilo’s er iets mee te maken dat de voormalige dikkerd eindelijk werd toegelaten.

Prijs

Kost dat? Een hoop centen. Land Rover Nederland becijfert de vanafprijs op € 113.900 (incl. BTW en BPM – gebaseerd op 21% BTW), maar dat is de schuld van de staat, want in Duitsland koop je hem al voor minder dan 90k. Voor dit geld heb je een 3.0 TDV6 HSE met 258 pk/190 kW, die naast/onder de 4,4-liter SDV8 met 339 pk/250 kW wordt geïntroduceerd.

Neem je de 5.0 V8 Supercharged Autobiography (510 pk/375 kW), dan laat de dealer je niet gaan tenzij je meer dan 2 ton ophoest: € 202.000 is het prijskaartje, en zelfs dat kan met behulp van de optielijst wat opgehoogd worden.

Prestaties

Dankzij de gewichtsbesparing komt de grote Range wat makkelijker van zijn plek: de 5.0 sprint nu in een alleszins rappe 5,4 seconden van 0-100 km/u, dit was 6,2 seconden (!). Het verbruik daalt in dit geval met 9%, maar is natuurlijk nog steeds niet al te florissant. Mag je ook niet verwachten, van een dergelijke auto.

Diesel-hybride

In 2013 volgt een diesel-hybride Range Rover, hiervoor heeft Land Rover zichzelf als doelstelling een uitstoot van 169 gr/km gesteld. Ter vergelijking: de 3.0 TDV6 doet 196 gr/km.

Uiterlijk

Bekijken we het uiterlijk van de vier generaties Range Rover naast elkaar, dan is te zien dat er nu weliswaar niet ingrijpend veel is veranderd, maar dat de auto toch wel degelijk moderner oogt dan zijn voorganger. Ook is hij platter geworden, met een ietwat aflopende daklijn, en hebben de ramen naar verhouding plaats moeten maken voor extra koetswerk. Ter illustratie hebben we alle generaties naast elkaar gezet (klik voor groot):

Range Rover generaties

We hebben een vijftigtal plaatjes geselecteerd, die je in de gallery kunt bekijken. Daarnaast heeft Land Rover een hele zwik aan video’s vrijgegeven, deze vind je HIER! De auto zelf bekijken? Kom dan begin oktober naar de Autosalon van Parijs. Vanaf begin 2013 zal de nieuwe Range Rover aan klanten uitgeleverd worden.




92 reacties

Dit is natuurlijk Top met de hoofdletter T. Liever een stijlvolle Range Rover dan een Q7, Cayenne, Touareg of ander lelijk Duits hok op wielen.
-edit: nutteloze bijdrage-
@pietjepuk: een Cayenne is lelijk ?
@Megakix: uhhhh ja! Een cayenne is zeer lelijk
@Megakix: precies! dat heb je goed gezien;)
@Megakix:

Porsche moet lekker 911’s blijven bouwen, daar zijn ze immers heel goed in. De Cayenne en Panamera is het allemaal net niet. Sportiviteit en 2.000 kg metaal gaan moeilijk samen. Dus ik ben meer gecharmeerd van een stijlvolle benadering van het concept “tuinhuisje op wielen”, deze Range Rover is daar een goed voorbeeld van. De Cayenne niet ….
@pietjepuk: Waarom mag MB, BMW en Audi wel RS’en, M’en en AMG’s van ‘shooting brakes’ en SUV’s maken en Porsche niet..
Tuurlijk bestaan die dingen om een marktaandeel te veroveren, maar dan nog.
Porsche heeft naar mijn idee een briljante marketing-afdeling, en die moet er zijn om de andere grote jongens aan te pakken.
Alleen een niet-commercieel bedrijf (bestaan die?) blijft bij haar leest.
@kaasboerin: Realiteit is wat anders dan traditie geen enkel automerk kan het zich permitteren om stil te blijven. Iedereen moet met de tijd mee of dat nou ten goede komt van het imago of niet. Dat vult immers het kas niet, dus vooruitstrevend en innovatief zijn is van essentieel belang. Zelfs merken als Lamborghini en Bentley gaan op den duur komen met een SUV. Sterker nog als de Cayenne een belangrijke rol speelt in het voortbestaan van Porsche waarom niet.
@kaasboerin: Voorlopig heeft Ferrari nog niet SUV of vierdeurs plannen. Tenminste één schoenmaker die bij zijn leest blijft.
@sjaakk: De FF vinden veel ook al niet ‘ferrari’.
@pietjepuk: wat een onzin kraam jij uit zeg. Je wilt dus ook nog eens zeggen dat Porsche niet goed is in het bouwen van cayennes en panamera’s? En dat die niet sportief rijden? Vraag me echt af of je wel eens in een van de twee hebt gereden..
@eduardovich:

sportief ??

heb je ooit wel eens een “sportief” persoon in zo,n ding gezien ..
@lincoln: gaat nog steeds om de auto niet, niet de persoon die erin rijd. Maar daar zullen ongetwijfeld wel een behoorlijk percentage dikke mensen in rijden..
@eduardovich:

Ik kraam geen onzin uit, ik spreek uit ervaring. Dus antwoord op jouw vraag; ja, ik heb in een Panamera gereden. Een Panamera is een perfecte Autobahn cruiser, misschien wel de beste die er is, maar geen volbloed sportauto, en dat gaat ‘ie ook nooit worden met zo’n 2.000 kg. Platte cijfertjes zien er misschien erg mooi uit, in de praktijk merk je gewoon dat de auto ‘zwaarlijvig’ is. Zeker tot de 150 km/u uur merk je dat extra gewicht, daarboven is het zonder meer een heerlijke bak om zorgeloos kilometers te maken. Sportiviteit, nee …

Daarom mijn opmerking dat de stijlvolle manier van SUV’s produceren, zoals Range Rover dat doet, mij duidelijk meer aanspreekt. Een SUV zal nooit echt sportief worden, het zwaartepunt ligt te hoog, en is niet op een natuurlijke manier op te lossen. Daar heb je dan weer honderd kilo aan elektronische hulpmiddelen voor nodig.
@pietjepuk: ik heb in twee Panamera’s gereden waaronder een S en een turbo.. Ondanks het forse gewicht vond ik ze wel erg sportief. Begrijp ook wel dat het niet de perfecte ring racer is, maar het is gewoon een luxe limo waarin je wel kunt knallen als je daar zin in hebt.. Dat kan ik niet van elke S, 7, a8 ect zeggen..
@eduardovich:

Ik heb in de Panamera Turbo S gereden, van Amsterdam naar Stuttgart, en een dag later weer terug. Een Panamera Turbo S is niet ‘sportief’, maar enorm snel en zeer comfortabel. Prima om 600km in vier uurtjes af te kunnen leggen, en daarmee met regelmaat 250 km/u+ op de teller te hebben staan, muziekje aan, beetje relaxen, etc. Sportief, nee, zeker niet.

Een 911 Carrera S, dat is sportief ….
@pietjepuk: Ja oke maar de 911 is een rassportwagen en de Panamera niet. Je vergelijkt de Panamera met een 911 ipv een S-Klasse, A8 of 7-serie. Een Panamera heeft de rijkwaliteiten van de 7, het comfort van een S, ruimte van een RS6 Avant. Het mooiste aan Porsche is dat zij de strakke besturing bewaken niets mag ten koste gaan de rijkwaliteiten alle andere aspecten komen hierna. Dat is denk ik het grootste verschil tussen Porsche en BMW/Mercedes en Audi.
@agera:

Klopt, maar dat verandert nog steeds helemaal niets aan mijn eerste standpunt. Namelijk dat Range Rover het concept SUV op hun manier ‘goed’ vertaald naar een mooie stijlvolle bak, zonder sportief te willen zijn.

Een Cayenne wil wel graag sportief zijn, maar dat is gewoon ‘onmogelijk’ met een hok van ruim 2.000 kg en een zwaartepunt wat te ver boven het asfalt ligt. Dus een SUV en ‘sportief’, of het formaat A8, 7-serie, Panamera en ‘sportief’, is en blijft een onnatuurlijke combinatie.

Dus ook al heb je 550 pk in de Panamera Turbo S, je voelt gewoon dat het niet lekker is om 2.000 kg aan het rollen te gaan brengen. Launch control of dat soort gelijke electronische fratsen doe je één keer om indruk op de buurman te maken, verder gebruik je het nooit meer. Een Panamera is in zijn element op de Duitse Autobahn, lekker doorjakkeren met 200 km/u+ op de klok. Strak een bochtje nemen doe je niet met 2.000 kg, je legt zo een paar tientjes rubber neer, alles wringt en slijt enorm.

ps. de kofferruimte van een Panamera is zeer beperkt, er passen net drie weekendtassen in, dus het vergelijk met een RS6 Avant gaat zonder meer mank.
@pietjepuk: Sportief is ook een heel breed begrip. Je hebt sportief eruitzien en sportief rijden. Je hebt gelijk als je de letterlijke betekenis ervan neemt. Maar je kan het ook uitkneden en vorm geven op een eigen manier. Bekijk het eens zo, iemand met een goed inkomen die getrouwd is en 2 kinderen heeft. Deze man is geintersseerd in een auto, maar wil absoluut geen SUV of stationwagon. Hij wil een wagen die er sportief uitziet, dan is de Panamera denk ik toch de beste keus.
Je kan het verdelen onder 2 categorieen, een sportwagen met 4-deuren of een sortieve sedan, dan is een Panamera natuurlijk de tweede. Hij is zwaar idd dan ontken ik niet, groot en vooral breed, maar dat wil niet zeggen dat de Porsche het niet goed gedaan heeft. Er is denk ik gewoon geen enkel ander automerk die een sedan kan maken die zo goed en strak kan sturen en je tegelijkertijd laat genieten tijdens het rijden.
@eduardovich: De Panamera is misschien wel Porsches meest succesvolle model. In Europa en de VS razendpopulair en wordt meer verkcoht dan de 911. Wat wil men nog meer een sportsedan die de rijkwaliteiten van een Porsche heeft. Ten tweede is de Panamera een hele bijzondere auto die zich met veel auto’s kan meten. Een Quatttroporte, de veel duurdere Rapide, S-Klasse, 7-serie, A8, Jaguar. De Panamera heeft veel pluspunten ten opzichte van die auto’s, is betrouwbaar (ivm de Quattroporte en de Rapide) en sterker nog is lekker onderscheidend wat voor mij nog belangrijker is!
@agera:
Yep, de Panamera is hondslelijk en dat is ook onderscheidend in de zin dat de 2de Scorpio dat ook was.
Maar als je meer suv’s en sedans verkoopt ben je een gewoon automerk imo en sportwagenfabrikant af….
@jrk68:

Zal allemaal best, toch is de 911 de best sturende sportauto die er momenteel is.

Dus prima dat Porsche substantieel extra inkomsten genereert vanuit verkoop van de Cayenne en Panamera, er is immers voldoende vraag naar dit soort auto’s met een Porsche embleem op de kap. Geef ze daarom geen ongelijk, vanuit financieel oogpunt. Echter wil ik de Cayenne en Panamera niet ‘sportief’ noemen, eerder noodzaak voor een gezonde financiële huishouding.

Lotus wil misschien vasthouden aan hun ‘heritage’, en je ziet dat het merk op sterven na dood is. Zal nooit een succes worden, en wellicht binnenkort ook opgekocht door één der grote merken. Over een paar jaar is Lotus misschien ook van VAG, en lepelen ze een gekietelde 1.2 TSI van Volkswagen onder de kap …
@agera: helemaal met je eens, niks aan toe te voegen.
@eduardovich: sluit me aan bij jou reactie, Porsche is gewoon een Nice merk, een ieder zijn smaak verschilt
@Megakix: ja! Dit is tijdloos waar een cayenne snel bejaard oogt. En Q7 en mooi? Sorry, maar een Q7 is niet mooi, verre van dat.
@Megakix: inderdaad!
@Megakix: De enige mooie SUV uit Duitsland is de BMW X5 en dan met name de X5 e53 facelift. Een prachtige wagen die niet voor niks razend populair is. De Touareg is saai, de q7 oogt lomp, de ML net niet en de Cayenne is lelijk. Vooral de achterkant van de Cayenne dat net zo goed van een Koreaan had kunnen zijn.
De BMW X5 is mooi straalt klasse en sportiviteit uit.
@agera:

nu de klandizie nog ..
@lincoln: die is er genoeg hoor alleen al die stakkers in Nederland kunnen hem gewoon niet betalen…. Kom maar eens bij mij in de buurt kijken, die boodschappen wagen zie je hier heeeeel veel….
@agera: toevallig de nieuwe ML 63 AMG gezien? Echt een verdomd mooie bak geworden moet ik zeggen en idd de q7 is gewoon te lomp
@Megakix: ja heeft een jappenkontje…..
@pietjepuk: 200% mee eens! Al moet ik nog wel een klein beetje hieraan wennen aan de range rover.. Vind de oude eigenlijk ook nog hartstikke mooi!
@pietjepuk: De enide Duitse SUV die mooi is is de BMW X5, maar ik zie dat je die niet opgenoemd hebt.
Van mij mochten ze de oude ook gewoon een faclift geven, ik vind deze een stuk minder mooi
Range Rover = Nieuw geld? Ik zou juist zeggen van niet. Juist de aristocratie kocht toch deze machines? Nieuw geld vind ik meer van de Cayenne, X5/X6.
@BJ: Helemaal mee eens, Range Rover oud geld, Range Rover Sport nieuw geld.
@BJ:

Alsof geld (oud of nieuw) zich zal laten vertellen waarmee ze moeten rondrijden.

Ik ken mensen die echt oud geld zijn die een Cl500 en een (weliswaar heel oude) G rijden, ik ken er ook die in een swift rijden. Ik ken ook nieuw geld dat in een ingetogen alpina rijd en een beige lancia flaminia cabrio heeft.

Het hangt gewoon van het karakter van de mensen af en bijgevolg van de opvoeding.
@Hupke: Even kijken… wie zij dat dan? Los van wat er daadwerkelijk wel/niet gekocht wordt kan een auto nog steeds een bepaald imago hebben en associaties oproepen met een bepaalde groep mensen. Of dat nou in de praktijk klopt of niet.
@BJ:

Range Rover doet allesinds moeite om die associatie op te roepen maar ze klopt al lang nietmeer denk ik.
Kan maar aan 1 ding denken :
http://www.youtube.com/watch?v=HBQ9dm7zaQU
@desjonnies: Haha precies! Man wat zou ik dit ding graag willen!
..wat heeft die dikke streep ducttape voor nut ? Hadden ze camouflage niet preciezer kunnen weghalen ?
@Megakix: Tsja, dat zie je vaker bij een eerste modeljaar. Bedoeld om de ‘nieuwe lijnen’ goed te laten uitkomen. Hoe langer een model meegaat, hoe meer alles carrosseriekleur / strakgetrokken wordt. (extreem voorbeeld: eerste Ka)
Gewoon weer een goede opvolger voor een icoon! heeft nog steeds zijn stijlkenmerken behouden maar toch is de algehele vorm weer wat aangepast zodat het er weer moderner uit ziet.
Leuk dat nog steeds off road kan.
En verder een heel geslaagde auto.
Dik, heel dik.
Wel jammer dat er geen foto’s in zijn natuurlijke habitat zijn gemaakt… Deze zul je namelijk enkel in de concrete jungle tegenkomen waar de wegen verhard en glooiend zijn. Nee, foto’s van chique tasjes en krokodillen leren schoenen zouden hier meer op z’n plaats zijn dan de “rocky mountains”.

Wel een mooie wagen, dat wel!
@C220AMG: anders kijk je even in de gallery, staan genoeg off road foto’s in
@RudyV: anders lees m’n reactie even goed…
Die “vents” hadden ze wel weg kunnen laten, gezien ze toch niet functioneel zijn. Ziet er een beetje raar uit daar zo op de deur. Duidelijk gewoon “style for style’s sake”, maar eigenlijk niet zo mooi naar mijn mening.
@featherlight:

er schuilt een Leepu in elke Indier ..

en Ratan hakt bij RL de knoop door ..
De tweede generatie blijft de mooiste.
@Breinstein: De p38 is idd briljant.
Wat een prijsverschil tussen hier en 2 kilometer verderop over de grens(Duitsland).Zijn we nu met alles het duurste van Europa?Duurste auto’s,benzine,bekeuringen,etc.
@Alfarobert: Ja maar dat tempert de politici niet in hun enthousiasme om ons helemaal kapot te belasten, die gaan gewoon vrolijk door met nieuwe belastingen verzinnen.
@Alfarobert: Denemarken is nog veeeeeel duurder qua auto’s
@RudyV: Dat is idd helemaal erg daar die communisme.
Ik vind het toch jammer dat de greenhouse (alle ramen red.) kleiner is geworden. Als je in deze auto´s rijdt is die lage raamlijn gewoon heerlijk. Ik kan niet meer zonder (Disco II heeft dat ook)
Als ik nu in een andere auto rij dan voel ik me gewoon opgesloten.
vind de 3e generatie wel echt de mooiste
Ik vind m spuuglelijk!! Daarnaast zijn de runningcosts buitenproportioneel. Qua uiterlijk ga ik toch echt tien keer voor een Cayenne. Qua sensibiliteit vwb runningcosts en kwaliteit; BMW 5 F10 station. Daarnaast word je hier in T Gooi echt dood gegooid met al die RRs, dus hoe dan ook graag iets anders…
Geweldig mooie auto, echt waar.
Maar is de nieuwe trend dat alle nieuwe “grotere” auto’s hun achterbank gaan downsizen???
Waar moet ik als gefortuneerde papa met drie kinderen (en een vrouw) nu in gaan rijden als ik geen bus wil aanschaffen? Panamera, A7, nieuwe Range Rover..NOT..geen plek.
Wat een bak zeg..
@peter911: Mercedes G(L)?
@camber24: Idd de GL is bijna net zo groot als een woonkamer :p
@peter911: de RR is ook gewoon met achterbank te bestellen
@sir_smokalot: De TdV6 vervangt de 4.4 V8 diesel niet. Deze wordt gewoon leverbaar onder de noemer SdV8 met een vermogen van 339 pk en een koppen van 700 Nm. Basis uitvoerig zal Vogue worden met een vanaf prijs in Nederland van €146.800.
*pakt het pb er nog eens bij* Blader, blader…Verrek: u heeft gelijk. Is aangepast!
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
@camber24: tuurlijk, mooie auto.
Maar het gaat er mij om dat het toch raar is dat je in een hoop (zelf benoemde) premium rotzooi, niet eens met 3 man achterin kan zitten??
@peter911: Mee eens. Jeremy Clarkson vergeleek eens een X5 met een Golf GTI (uit mijn hoofd de Golf V). Hij zag weinig tot geen voordelen voor de X5. Verschil in ruimte voor passagiers is namelijk minimaal. Maar waarom dan geen S klasse voor jou dan? Dat zou mijn keuze in jouw situatie zijn denk ik (of een Quattroporte!!)
thumbs up Ratan Tata ..

ga geen klant van je worden .. maar ben wel je fan-boy ..
Dit is een 1 van de weinige momenten dat ik het jammer vindt dat ik niet kan voetballen…
Wat heeft die nieuwe een mooi interieur zeg! Trouwens, even voor de vergelijking: wat kost de V8 benzine in Duitsland?
De configurator (enkel voor Autobiography, zonder opties of prijzen) is ook online te vinden. http://www.landrover.com/be/nl/lr/all-new-range-rover/build/
@ikke8866: Nara Bronze en Espresso zetels. Zet maar voor de deur :)
erg mooi geworden
Prachtig. Nog steeds even wennen aan die Chinese lampen die om de zijkant zijn gedrapeerd. De kieuwen in de deur zijn ook even wennen.

Meer dan 400KG lichter!!! Het is nog steeds geen Caynenne. Maar dat scheelt enorm! Ik zou voor een 4.4 V8 gaan.

Ik vind vooral het interieur geweldig. Helemaal top. Conclusie: 1-2 jaar wachten tot de eersten met de kop eraf op de markt komen en de bugs zijn opgelost.
Misschien interessant voor de Belgen onder ons: vanafprijs van 90700 euro…
Niemand met nieuw geld gaat niet naar ballet? Kijk maar in Rusland, daar gaat iedereen naar ballet.
Ik wacht even op de diesel hybride.. Meer dan genoeg power, lekker weinig tanken. Klinkt als een winnaar?
Overigens, zodra hij er is kan ik hem nog steeds niet betalen. Maar goed, een mens mag dromen he
Gewoon prachtig, ik zou niks anders meer willen. Echt prachtig!!!!
is die dan ook wat lager geworden?
Best wel veel veranderd, maar gelukkig toch ook zichzelf gebleven. Na enige gewenning begin ik hem echt mooi te vinden. En dat interieur is van grote klasse, dat straalt echt wat uit. En om het af te maken een geluidsinstallatie van Meridan, daar zal ongetwijfeld een mooi geluid uit komen. Engelsen bouwen niet alleen klasse-auto’s, maar ook klasse-audio apparatuur. Prachtig zo’n Range Rover, pure verwennerij, in een stijlvolle ingetogen verpakking.
@moveyourmind: Meridan is toch het electronica huismerk van de Aldi?
COOL!
Wat ik totaal niet kan volgen… waarom is deze niet fors goedkoper geworden? Een paar 100kg eraf, dan moet de Co2-uitstoot toch lager zijn geworden? Dus minder toeslag en een lagere prijs? Of gaat de importeur hier fors meer geld mee proberen binnen te harken?
@w0o0dy: volgens mij volg jij het allemaal juist heel goed ;) De importeur zal wel stellen dat deze “significant hoogwaardiger is wat dan ook een licht hogere prijs rechtvaardigt, dit is echter geen nadeel voor de gebruiker want het lagere gewicht en de zuiniger motoren zorgen voor een snelle return on investment”.
Mooi maar onbetrouwbaar als de neete ,zal met de nieuwe vast wel niet beter worden.
@norge: speculatie? Ervaring? Ik vind dat je er weinig nog over kan zeggen hoe die zich houd of rijd
@mightymike: Statistiek.
Het is maar hopen voor de toekomstige bezitters van deze auto dat ze de software van het navigatiesysteem is flink hebben bijgewerkt/upgedate/veranderd! Vind de huidige (Evoque) echt 3 x niks
Hij is serieus nog mooi geworden ook!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).