Nieuwe Skoda Octavia: dit is hem dan

Auteur: , 85 Reacties

En dat werd potverdikkie eens tijd ook, na de veel te lange aanloop vol teasers en (spy-) video's! Is het het wachten waard geweest?

Het antwoord op de vraag is natuurlijk aan jullie zelf, maar laat ik het zo stellen: als de Rapid je beviel, dan valt de derde generatie Octavia ongetijfeld ook in de smaak. De kenmerkende achterlichten, met hun pacman-vorm, zijn netjes afgeleid van het Vision D– en Mission L-concept.

Hij schijnt bovendien lichter te zijn dan de eerste genratie Octavia uit 1996, waarvoor hulde (tot dik 100 kg zelfs). Dit is extra knap omdat deze op het MQB-platform gebouwde Skoda 90 mm langer en 45 mm breder is dan zijn voorganger. De wielbasis nam zelfs met 108 mm toe. Grote winnaar is het het interieur, en dan met name de achterruimte.

Is ‘ie ook zuinig? Check! De minst dorstige, meest muesli-achtige Octavia stoot 89 gr/km aan CO2 uit, helaas 2 gram te veel voor 14%-bijtelling in 2013, maar wie weet vinden de homologatoren (is dat een woord?) daar wel iets op. Ga daar maar van uit.

Skoda Octavi, ja?

Dit ‘muesliblokje; is trouwens een niet onverdienstelijke 1.6 TDI Greenline met 110 pk, die, mits met een fluwelen voetje bediend, kleine nipjes uit de brandstoftank tot zich neemt: 3,4 liter dieselolie per 100 km. Voorlopige topper (tot de RS deze aflost) is de 180 pk sterke 1.8 TSI, en hier tussenin zitten nog vier TSI-blokken waarvan Skoda later details onthult (maar die niet zo moeilijk te verzinnen zijn), en een aardgasvariant volgt in een later stadium. Voor de berggeiten staat er een uitvoering met vierwielaandrijving op de planning.

De snoet is scherper geworden, en de lampunits zijn hun bollingen kwijt, en platter gesneden. Wat er allemaal nog meer noemenswaardig is aan de Octavia III? Het wordt allemaal in de optielijst een stukje sjieker. Zo heeft hij voor het eerst een Adaptive Cruise Assistant, Intelligent Light Assistant (grootlicht-assistent), Automatic Parking Assistant, verkeersbordherkenning, Driving Mode Selection (specifieke auto-eigenschappen met een druk op de knop aanpassen), keyless entry, en . een elektrisch bedienbaar panoramisch schuif-/kanteldak.

Allemaal mooie (optionele) upgrades, waardoor er na verloop van tijd weer een model onder Skoda geschoven kan worden. Maar waarom de auto nou weer in saaigrijs wordt gepresenteerd? Op de onthulling zelf stond hij er in het rood. Dat doet toch veel meer met zo’n auto?

In het voorjaar van 2013 staat de nieuwe Octavia bij de dealer.



85 reacties

Mooie degelijke wagen laat hem maar komen.
Je kan zeggen van Skoda wat je wilt, maar ik vind dit echt een heel erg mooie auto geworden
Mooi ding, zeker als je iets anders wilt dan de rest! Deze vind ik mooier dan de passat. Nu de Superb nog :D
@jeroen92:
Dit is gewoon een 10% grotere Rapid, dus zet deze op 110% op je scherm en je weet hoe de Superb eruit gaat zien….
Wel jammer dat Skoda nu hetzelfde beleid voert als moedertje VAG.
@jrk68: De rapid vind ik ook mooi dus dat komt goed uit.

En alle merken gaan voor het ‘familie gezicht’.
@jeroen92:
Ik vind hem ook niet lelijk, maar klakkeloos kopiëren op een iets grotere schaal is in mijn ogen iets anders dan voor een familie gezicht gaan.
Dan hoeft alleen het front overeen te komen.
Ik vind de Yeti bijvoorbeeld een heel leuke SUV met een duidelijk eigen identiteit en toch herkenbaar als Skoda.
Ze laten zelf dus al zien dat ze het wel kunnen.
@jrk68: Eenheidsworst verkoopt, de Yeti niet…
@sirmustang: inderdaad een mooie kleine Skoda A6
Mooie wagen!
Gewoon een prima wagen. Niets mis mee. Stiekem vind ik hem zelfs mooier dan de Passat!
Achterkant heeft wat weg van de oude Audi A6. Wat een pluspunt is. Mooie auto!
@LookMyCar: Klopt achterkant is van Audi A6 C6, maar niks mis mee, echt mooi gedaan..
@LookMyCar: Maar ook het totaal klinisch ontwerp van Audi zie ik ook terugkomen.

OT: Hij lijkt mij duidelijk gegroeid, echt meer richting Volkswagen Passat. Ik vind hem prachtig en hij lijkt mij weer prettig functioneel. Weer een topper, als de kwaliteiten evenredig zijn naar huidige maatstafen van Skoda.
Vanaf die eerste Octavia, in 1996, kun je zien dat het goed zou komen met Skoda. De Rapid, Octavia, Yeti en Superb zijn de meest sprekende voorbeelden van die verbetering en opstanding van een bijna dood merk. Het kan dus wel, met de juiste motivatie en input wordt het merk uit Tsjechië een echte wereldtopper.
Seat zou op haar eigen manier hier een voorbeeld aan moeten nemen, misschien komt het dan toch nog goed.
Het is net een oude A6 zo schuin van achteren. Mooie auto overigens.
Ben benieuwd naar de station.
Maar toch bekruipt mij het gevoel dat hij er over 1,5 jaar al hopeloos verouderd uitziet. Zeker in de uitvoeringen waarin wij in NL hem vooral zullen zijn.
@mdemooistelettervanhetalfabet: een strak en clean design veroudert imo juist minder snel dan een wagen met al te veel ‘frutsels’
Mooie auto. Skoda gaat hier zeker mee scoren!
Very nice
Nou… ik vind de vag er van afstralen.
Best een gave auto! Achterkant inderdaad een A6 maar lekker strak.
Eerlijk is eerlijk, is een mooie auto geworden.

Ik moet wel zeggen dat VW en Skoda tegenwoordig zo sterk op elkaar lijken, en Skoda kwalitatief en qua afwerking en materiaalgebruik zo dicht tegen VW aanschurkt, dat de vraag zich aandoet “waarom twee merken voeren?”.

Ik zou zeggen: dat gare Seat (want who cares) er uit, en in de VAG stal nog maar twee merken: Audi en VolksSkoda.
@fijnkonijn: VW blijft omdat het een grote naam heeft in West-Europa. Skoda blijft omdat het een grote naam heeft in Oost-Europa. VolksSkoda wordt te goedkoop voor het Westen en te duur voor het Oosten…
Auto is mooi, alleen het interieur van audi is toch net wat netter/beter afgewerkt.
@slipstreamer: Mooi toch? Als je 10 000 over hebt voor een interieur met wat dichtere naden, weet je waar je moet zijn.
@slipstreamer: Dat mag ik gezien het prijsverschil ook wel hopen. Snap je vergelijking niet helemaal.
Erg mooie auto!
integralechubasco
Maakt toch helemaal geen kut uit welk merkje er voor op de grille zit… seat of audi of volkswagen of wth bentley het zou niet eens opvallen, allemaal eender. Zeg maar wat je wilt betalen: 8.000 of 18.0000 of 48.000 of 248.000. Onderhuids is 80% hetzelfde.
@integralechubasco:
Vrouwen gelijken onderling wetenschappelijk bekeken voor meer dan 80% op elkaar en toch zien wij mannen omvangrijke verschillen tussen soortgenoten…
integralechubasco
@StijnB: hmmm daar heb je een punt. Zolang ze maar niet allemaal uit duitsland komen ga ik mee met je veronderstelling… :)
@StijnB: en ons menselijk dna komt voor 95% overeen met een kip, die op zijn beurt weer 99% overeen komt met een kikker. Dus ookal zijn de onderdelen grotendeels hetzelfde, het uiterlijk is dat niet perse
@StijnB: Ja, maar vrouwen zijn ook ingedeeld in de prijsklasses die @integralechubasco aanhaalt…
@integralechubasco: onderhuids zijn (noem een dwarsstraat) gordon en (noem een dwarsstraat) doutzen kroes ook meer dan 80% hetzelfde, zeg maar welke jij wil rijden?
integralechubasco
@stekel: yep en een drol en slipje bestaan ook voor 100 % uit dezelfde bouwstenen der natuur…
@integralechubasco: je hebt gelijk, beide VAG producten
@integralechubasco: Eén groot rebadge-circus…

http://www.autoblog.nl/gallery/Skoda/Ocatavia_2013/Skoda-Octavia-III-02.jpg
http://4.bp.blogspot.com/-GlCV28nkV4k/UBFbErYWKVI/AAAAAAAIWwA/pArv3woH1Os/s1600/Seat-Exeo-Ecomotive-1.jpg
http://carguideblog.com/wp-content/uploads/2011-Volkswagen-Jetta-6.jpg
http://www.carsuk.net/wp-content/uploads/2011/10/2012-Audi-A4.jpg
http://www.desktopwallpaperhd.net/wallpapers/8/1/wallpaper-bugatti-veyron-86161.jpg
integralechubasco
@mpwpeter:
dezelfde ruiten, deuren is het eerste wat ik zie… (except de bug ofcourse).
@integralechubasco:
Het was ook een puzzelvraag, welke hoort niet in dit rijtje thuis…op SBS niveau….
@jrk68: Oeioei, SBS-nivo…

Wat is het antwoord?
@Esprit_de_Flandre: Niveau of nivo, het blijft te moeilijk voor mensen “die leuk vinden wat ze bij SBS op de televisie laten zien” ;-)

Het antwoord is “A, de Skoda Octavia”. Dat is de enige die de (re)badge buiten de grille heeft, zodat de auto toch noch een eigen gezicht heeft.
@mpwpeter: Wat laten ze zien op SBS dan? Heb geen tv…

Trouwens volgens mij is het de Seat Exeo die er niet bijhoort. Das namelijk een echte rebadge, de andere delen gewoon onderhuids één en ander (of veel)…
Niets voor mij maar ik heb vorig jaar een Yeti voor mijn moeder gekocht.
Respect voor Skoda. Goede auto’s, niet lelijk, mooie lage prijs.
Uhumm…Suprise!
Mooi ding.


En in tegenstelling tot de Golf VII: met een echte handrem. Da’s fijn als je hem in de sneeuw in de bocht wil houden.
Hoe zit dat eigenlijk? Het is in zijn hartje een c-segmenter sedan. En dus net zo ‘hip’ als een Focus of Astra sedan. ‘Men’ wil een hatch in dat segment.
Maar Skoda zag bij de vorige kans om in veel tabelletjes bij het d-segment te horen. En dan wil ‘men’ een sedan.
De Jetta en Bora waren netjes c-segment – en bleven dus in de showroom.
@mout: hier in Nederland niet echt een probleem. De meesten leasen/kopen toch de Kombi. Op markten waar Skoda heel erg sterk ligt (Oost Europa) zijn sedans juist weer geliefd. Best of both worlds.
Hae…een grijze Jetta…leuk hoor..
Opzich een leuk ding. Er moet wel een ander kleurtje op natuurlijk.
Eerlijk is eerlijk, het is een mooie auto.
Ik zou me hierin niet voor schamen.

VAG is goed bezig!
Ik moet zeggen: goed gedaan! Zonder al te veel drukke lijnen een strakke wagen neergezet! In het rood met 19 inch porno’s dan is ie supergaaf!
echt heel mooi!! heb de octavia nooit echt goed gevonden tot nu toe dan!
Vind het toch raar, als Seat met de Exeo komt wordt hij afgezeken omdat het een afdankertje is van de oude Audi A4. Komt Skoda met de nieuwe Octavia, maakt men het opeens niet uit dat het een VAG-product is/ het op een Audi A6 lijkt en erg degelijk is…
Ik vind hem matig. Vooral vergeleken met de 4 serie.
@alcantara: Die 4-serie is in het echt, echt niet zo elegant, als het concept. De eerste beelden, dat hij van de trailer gereden wordt, wijzen daar op.
Tevens staan beide niet in vergelijking tot elkaar, andere doelgroep en andere maatstaven.
@Orichy: Klopt, zoals op de trailer zal hij er eerder uitzien. En inderdaad compleet andere auto en doelgroep, maar dan nog vind ik hem wel mooier.
@alcantara: Dat mag!
@alcantara: ik vind een venom gt ook mooier
prachtig, stukken beter als de vorige.

Heeft veel weg van de Audi A6 oude model…
Net als de Seat Exeo die veel weg heeft van de oude Audi A4.

Zou die net zo groot zijn als de Audi A6 C6 ?
@toetje85: dat meen je toch niet he, van die Exeo… ;)
@toetje85: De Seat Exeo is een oude Audi A4, met een nieuw Seat-sausje.
Nu de station nog. Die graag met 180pk en 4×4 en ik wil m wel hebben als ‘betaalbare wagen’ waar ik zonder problemen mee naar Oostenrijk toe kan.
Gewoon een Rapide XXL.
Mooie strakke wagen, maar niet erg origineel vormgegeven.

Maar wanneer stapt VAG nou ‘ns af van dat alles-in-een navi-geval. Je zou denken dat ze op zoek gaan naar een systeem dat minder diefstalgevoelig is; ik ga in ieder geval geen auto kopen met een navi-systeem dat er met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid minstens één keer uit gejat gaat worden. Iets met kat en spek enzo. De concurrentie maakt gelukkig ook goede en mooie auto’s.
@potver7: dit is een MIB variant. Hierbij is geen sprake van een NAVI in 1 systeem zoals dat bij de RNS510 was. Hier zijn het verschillende componenten op verschillende plekken in de auto gebouwd. Niet meer zo handig steelbaar dus. Feitelijk is dit het zelfde systeem als in de A3, waar men daar een (tikkie ouderwets aandoend) schuifsysteem vvoor het display gebruikt.
Zoals altijd bij Skoda een keurige auto. Hopelijk komt die RS er nog!
Dat wordt geen design prijs voor Skoda dit jaar.
Erg strak. Er kunnen straks opeens ook zomaar stropdas meneren de Skoda showroom binnenlopen. Aan het interieur is wel erg goed te zien dat Skoda boven de Seat staat in pikorde bij VAG. Erg mooi interieur.
De Octavia in het rood, bij de presentatie:
http://i.wp.pl/a/f/jpeg/30340/skoda_octavia_3_mw_2_640.jpeg
http://i.wp.pl/a/f/jpeg/30340/skoda_octavia_3_mw_1_640.jpeg
@Orichy: Zoals ik al zei in het artikel: dat geeft toch wat extra ‘Schwung’ aan zo’n model, nietwaatr?
@sir_smokalot:
Als je dan ook de doelgroep nog weet te overtuigen dan wordt het misschien nog kleurrijk op de weg.
@jrk68: de meeste mensen zijn blijkbaar niet zo zelfverzekerd en kiezen daarom een asfaltkleurige auto (zwart of grijs) want dan vallen ze lekker niet op. Jammer voor het straatbeeld en jammer voor de verkeersveiligheid.
@mashell: Mensen die minder graag willen opvallen in deze wereld vind ik vaak een stuk aangenamer en minder irritant
@solmatje: Touché…
Is wel een mooi ding!
Beter ontwerpen ze een VAG-logo en plakken ze die op bijna alle modellen… Of je nou een Seat/Skoda/VW rijdt maakt toch al niks meer uit.
Ik heb 1 week rondgereisd door Zuid Spanje met een Skoda. Splinternieuwe auto kon amper 110 bergop met die scheermachinemotor. Zelfs de auto van mijn vrouw doet maar 7,4 sec van 0 tot 100. Die Skoda een paar maanden. Belachelijk voertuig is het.
@driftkicker: oh ja, en het verbruik van die ecoshit was 7,9l/100km. Is blijkbaar normaal als je altijd plankgas moet rijden om in zijn vierde de berg op te geraken.
Erg mooi geworden! Hij ziet er een stuk volwassener uit en de lijn is ook veel meer sedan.
Audi A6 van buiten
VW Passat van binnen
http://static.autoblog.nl/images/wp2012/Skoda-Octavia-III-off-02.jpg

Zo lijkt het net op de Audi A6 uit pak’m beet 2006 en daar was niets mis mee, misschien wel de mooiste Audi allertijde zonder blingbling
Mooie auto maar fout merkimago. Blijft de Wibra onder het VW concern.
@schellekens006:
Ach, Wibra tot Aldi…. Leg mij het verschil in klandizie maar uit….
nette auto typies VAG (ben niet echt fan. ook wel veel KIA Optima trekjes.. (vind ik de KIA toch wel iets dymamischer) en ja wel veel en (succesvolle) mengelmoes.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).