Tauro V8 Spider: Nieuwe Spaanse sportauto

Auteur: , 41 Reacties

Crisis of geen crisis in Spanje is gisteren gewoon een volledig nieuw 'automerk' gelanceerd. En dan geen suffe elektromeuk ofzo, maar een roadster met achterwielaandrijving en een dikke V8 onder de motorkap. Maak kennis met de 1.250 kilo wegende Tauro V8 Spider (440 pk/586 Nm).

Volgens zijn Spaanse makers is dit een “volledig nieuwe auto”, maar ons hou je niet zo snel voor het lapje. Wij zien namelijk gewoon dat er een Opel GT/Pontiac Solstice als basis is gebruikt. Die auto was weliswaar nooit met een V8 leverbaar, maar verder is het interieur en de technische basis identiek.

Onder de motorkap ligt (uiteraard) een dikke V8 van GM. In dit geval een 6.2 LS3 blok dat 440 pk/586 Nm levert dat blok kan ook nog worden voorzien van andere nokkenassen en cilinderkoppen en dan kom je tot 480 pk/644 Nm. Is dat nog steeds niet genoeg? Dan zijn er ook nog opties voor 530 pk/663 Nm en 650 pk.

Schakelen doe je met een handbak met 6 verzetten van Tremec of met een optionele automaat met flippers. Uiteraard is er ook een limited slip diff gemonteerd en de velgen zijn 19 inch aan de voorkant en 20 inch aan de achterkant.

De prijs van deze Amerikaan met een Spaans sausje ligt rond de 100.000 euro. In totaal willen ze slechts 30 exemplaren bouwen en dat kan nog wel een lastig worden. Vind maar eens zoveel Opel GT’s en ook nog eens mensen die zoveel geld willen betalen. We moeten wel eerlijk toegeven dat het er niet onaardig uitziet. (via: motorpassion.com)

PS Het idee van een dikke V8 in een Opel GT zagen we in 2008 ook al eens in de vorm van de Breckland Beira V8 roadster.



41 reacties

Voorkant lijkt een beetje op een Karma (kijk vooral naar de koplampen), achterkant is best origineel. Ziet er goed uit! De prijs is natuurlijk wel wat duur voor een opgepimpte GT, alleen als je het ziet als een apart merk sportwagen kan het het overwegen best waard zijn. Je rijdt iig in iets exclusiefs, met een mooi logo ;)
@masterstig: Ik vind de lamperij aan de voorkant wel wat weg hebben van de 350Z
@veyronslr: Ik heb nog een keer gekeken maar je hebt idd wel gelijk. Maar hij lijkt ook op een Karma van voren vind ik. :D
Zo te zien idd gewoon een solstice/GT. De LS swap is in de VS heel gebruikelijk voor deze modellen. Het blad Hot Rod heeft nog een artikel gemaakt welke GM onderdelen je hier allemaal voor nodig hebt.
@KUYL: Gewoon Solstice, Opel GT was een rebadge Saturn Sky.
Zelfde technishe basis, totaal andere body.
Als j die in dit om kan toveren maak je het jezelf onnodig lastig.
Misschien een beetje “simpel” van de voorkant, maar ziet er lekker uit, maar 30 stuks en een ton per stuk?? Hoe krijgt zo’n tentje dat voor elkaar? Té optimistisch (wederom), maar je moet de mensjes toch mooi maken natuurlijk, zodat ze je minder snel vergeten..
Die Opel GT was ik alweer vergeten. Ik zou zo maar geloofd hebben dat dit een nieuw model was.
Die GM V8 kan je ook echt met honderd logo’s en carrosserieën krijgen.
Vind hem helemaal niet lelijk. Vermogen is ook prima in orde zo te zien. Beetje 350Z koplampen lijkt wel. Zo’n Opel GT stuurt wel aardig dacht ik. Wel flink geld maar natuurlijk exclusief!
@E34M5Touring: Beeld je is in, dikke LS3 blok in een cabrio.. Ik begin nu al te speekselen..
@kaasboerin: Tuurlijk, maar dat blok kan in zoveel auto’s. Een Cobra replica koop en bouw je ook wel voor 100.000.- . doet mij persoonlijk meer. Maar neemt niet weg dat een Solstice met 440pk altijd welcome is!
@E34M5Touring: Vind hem er ook wel lekker uit zien! Een Cobra replica is natuurlijk meer charme, maar dit vind ik ook niet verkeerd. Beetje vleugje Fisker en Italiaans zit er ook wel in en dat zijn geen verkeerde combinaties. Ach, is weer eens iets anders dan een Z4 35i ;) Bovendien gaat deze tot dik 650pk!
@jzaero: Je naam komt me bekend voor.. :P
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Normaal heb ik het niet zo op nieuwe merken maar dit is toch wel een fraaie auto van binnen en buiten.
Zou die Opel GT ontworpen zijn met het idee dat er wellicht een V8 in moest passen?
@sdk16420:
Ja, daar was al vanaf ontwerp aan gedacht. De LS blokken (LS1-LS9) passen er zo in. Alleen power-steering reservoir verplaatsen en wat andere kleine dingen.
voorkant heeft door de koplampen ook
best wel veel weg van een SLS AMG.

doet me verder beetje denken aan een Mazda MX-5…..

nee dankje.
350z, opel gt, mx-5
Het is een bij elkaar geraapt zooitje van verschillende merken, en het ziet er niet eens zo verkeerd uit!
@michelyman: Valt best mee, het is namelijk allemaal GM.
Vind wel dat de voorkant wat te modern is.
Inclusief de achterlichten van een Alfa MiTo…!
Achterkant lijkt een beetje op zie zagato Aston van laatst…
Mix tussen een Fisker Karma, 350Z en nog iets :P

Wel grappig ding btw maar kwaliteit zal wel niet hoogstaand zijn.
Lijkt op ………………….

Is geen BMW/AUDI/Lambo/Ferrari/Porsche dus mwaah………

OT. Lijkt me een heel leuk ding.
Wil hem wel eens zien met dicht dak, waarschijnlijk vet lelijk. Open heeft ie wel wat, en over het algemeen ben ik kritisch.
Niet onaardig! Vind de koplampen en de voorbumper niet zo heel erg geslaagd, maar verder best een leuke bak. En voor de prestaties en zeldzaamheid eigenlijk best goedkoop.
Vind het wel een hele dikke auto!
Wel leuk, maar er waren een paar Engelsen die dit al veel eerder gedaan hadden. http://www.autoblog.com/2008/06/02/thats-a-solstice-breckland-unveils-kappa-based-beira-v8/
Zij hebben in mijn ogen echter een veel mooier uiterlijk gecreëerd. Blijkbaar had GM bij de ontwikkeling al rekening gehouden met een eventuele V8, want de motorsteunen voor de LS3 zouden er zo inpassen.
@MrHyde:
De Amerikanen waren er zelf veel eerder bij dan de Engelsen. Mallet had al bijna vanaf het begin van de Solstice/Sky verkopen v8 swap pakketten klaar staan. Zelfs nog de special edition “Pitbull Solstice” van 2007.
http://www.diseno-art.com/images_2/Mallett_Pitbull_Edition_V8_Pontiac_Solstice.jpg
Mengelmoes van fikser karma, Nissan 350Z en Ferrari 599
Tegenwoordig worden er nogal veel kleine merken gelanceerd… ben is benieuwd hoeveel er overeind blijven staan.
Hopenndat deze overeind blijft
Deze wagen is werkelijk een feest voor vergelijk-nerds
ik maak geen grapje,
maar toen ik er snel overheen keek dacht ik dat het zo’n kinderwagentje met trappers was.

de verhoudingen kloppen gewoon niet helemaal.
de GT heb ik al,die vind ik mooi genoeg zo.Maar wat kost een losse V8 en versnellingsbak die de power aan kan?? Lepel hem er anders maar in:P
@spoonerz:

gaaf ding dude ..
zeker niet mijn keuze maar wel een gaaf ding ..
@spoonerz:
In NLD zou ik het niet weten, maar hier in de VS heb je het ongeveer over $10,000, en dan heb je het over een nieuwe crate LS3 ($6000-$7000) met en een nieuw T-56 Tremec ($2000-$3000). Als je voor gebruikte onderdelen gaat dan kan je goedkoper uitkomen, maar dan is de vraag: wat kost de rebuild? Zelf zou ik zeggen dat je er zeker wel tegen de $15,000-$20,000 aan zal uitgeven voordat je echt helemaal klaar bent (nieuwe velgen, banden, dempers, backbone-brace, sway bars, etc).
Er zijn mensen die de standaard 5-bak hebben behouden met hun v8 swap, en zeggen dat ie het best aankan. Ik zelf zou er niet op rekenen.
Er zijn ook vragen over de balans van de auto na de v8 swap, maar volgens de jongens van DDM en Mallet is daar weinig van op te merken. Wat creatieve distributie van gewicht kan dat al weer snel oplossen (bijv. batterij in de achterbak, of carbon motorkap, etc.)
Wat mij erg is opgevallen is hoe snel gewicht verwijderd kan worden van de Kappa autos. De stoelen, motorkap, achterklep zijn vrij zwaar, en carbon of zelfs fiberglas swaps kunnen al snel bijna 100kg van de totale gewicht verwijderen. De standaard velgen/banden combo is ook vrij zwaar, dus lichtere velgen zullen ook snel een verschil maken.
Zoals je kan zien heb ik al flink wat onderzoek hierover gedaan. Lol. Zelf wil ik gaan voor een rolkooi om alles netjes te verstevigen, vooral na de verhalen van de jongens die na de LS swap hun vooruit barsten. Maar ik heb echt een pest hekel aan een cabrio met rolkooi, dus eventjes D-MAC na doen :) :
http://www.motormavens.com/emAlbum/albums/Contributors/Oliver%20Petalver/EVENTS/FD%20ATL%202011/_fullsize/D-MAC%206_MG_2644-OLIVER%20PETALVER%20MM.jpg
1250 kg en hoeveel koppel zei u !! en icm hoeveel versnellingen ??

ideale auto voor mij .. lekker onder de 1500 toeren blijven ..

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).