Lease maar: Range Rover Sport of Maserati Levante

Auteur: , 60 Reacties

Gaan we voor de sportiefste terreinauto ooit, of voor de meest terreinwaardige sportauto?

Lease maar!

Iedereen verklaarde Porsche voor gek. Welke knotsgekke incompetente bedrijfsleider dacht dat een SUV voor het edele sportwagenmerk een goed idee was? Met de Boxster en de 996 had Porsche al genoeg gedaan om zijn merkwaarden te verkwanselen. Uiteraard zaten de zwartkijkers er compleet naast. Niet alleen is het zo dat de Cayenne van Porsche een waanzinnig succesvol bedrijf heeft gemaakt, maar de Cayenne is ook een indrukwekkend capabele automobiel. Ok, de BMW X5 was eerder, maar de Cayenne heeft wel degelijk de toon bepaald in dit segment.

Dermate indrukwekkend dat ook voor andere merken de sportieve SUV een serieuze overweging was. Kijk alleen maar naar de Jaguar F-Pace en natuurlijk de Maserati Levante. Het feit dat we eigenlijk niet eens meer opkijken van een Jaguar of Maserati SUV geeft aan hoe goed de Cayenne zijn werk heeft gedaan. Aan de andere kant wilde Land Rover ook een graantje meepikken van het SUV succes. De Discovery was nog iets te serieus en te terreinwaardig, de Range Rover te statig. De eerste Range Rover Sport was zeker niet perfect (zwaar…) maar commercieel gezien wel een schot in de roos. De nieuwe Range Rover Sport is strakker, sportiever en lichter dan ooit. Dit is hoe de Land Rover en Maserati zich tot elkaar verhouden:

Auto:
Land Rover Range Rover Sport 3.0 SDV6 SE (L494)
Maserati Levante 3.0d
Catalogusprijs:€ 104.224€ 111.370
Fiscale prijs:€ 102.529€ 110.220
Leasetarief:€1.950,-€2.170
Vermogen:306 pk bij 4.000 tpm275 pk bij 4.000 tpm
Koppel:700 Nm bij 1.500 tpm600 Nm bij 1.500 tpm
Topsnelheid:210 km/u230 km/u
0-100 km/u:7,2 sec.6,9 sec.
Verbruik:7,0 l/100km 7,2 l/100km
CO2 uitstoot:185 gram/km189 gram/km

Bij beide auto’s zijn we uitgegaan van een looptijd van 48 maanden een jaarkilometrage van 40.000 km. De prijzen een gemiddelde van grote leasemaatschappijen. De prijs kan afwijken bij andere kilometrages, looptijden of opties. De prijzen zijn exclusief BTW.

Wat ons opvalt:
Vraagje: welke auto denk je dat zwaarder is? Fout: de Maserati. Het scheelt niet veel, maar de Maserati is 90 Kg zwaarder dan de 2115 Kg zware Range Rover Sport. Dat lijkt zwaar, maar de vorige Range Rover Sport zat rond de 2.600 Kg… Nog iets dat opvalt: de Range Rover heeft een 200 liter grotere kofferbak, niet dat de Levante met 580 liter karig bedeeld is, maar je kan in de Range Rover met het hele gezin op golfles.

Uiterlijk:
Wat zijn ze gaaf!! Ok, ten opzichte van een Maserati 300S of Land Rover 110 is het heiligschennis op 22″ wielen. Maar als we ons daar overheen zetten en met de tijd meegaan kunnen we niet anders concluderen dat beide auto’s bijzonder indrukwekkend zijn. De afslankkuur heeft de Range Rover Sport veel goed gedaan. De auto lijkt behoorlijk op de Range Rover en Discovery, maar zet ze naast elkaar en de Range Rover Sport toont ranker, sportiever en assertiever. Ondergetekende moet eerlijk bekennen dat de Maserati in eerste instantie enorm tegenviel. Maar dat ligt meer aan de fotografen dan de designers. In de goede kleur met de de goede wielen staat er echt wat. De neus is breed, wat geaccentueerd wordt door de kleine, priemende koplampen. De achterkant moet je in het echt zien om te waarderen. Voordeel van beide deelnemers: ze zijn eens NIET Duits. Niet dat dat erg is, maar het is wel verfrissend.

Lease maar!

Interieur:
Mocht je het uiterlijk niets vinden, dan kunnen beide auto’s alleen om het interieur al gekozen worden. In beide auto’s bevind je je namelijk in een cocoon van luxe en rust. In de Range Rover zien we een bekend instrumentarium. Het is de nieuwe stijl van Land Rover en bevalt nog steeds uitstekend. Cleane lijnen en een overzichtelijk instrumentarium. De Range Rover Sport is ook op alle punten iets ruimer, mocht dat van doorslaggevend belang zijn. De Maserati is overigens geen kleine auto. De Range Rover is wel een zevenzitter, de Levante enkel een vijfzitter. De Levante heeft niet de mooiste knoppen en schakelaars, maar het Maserati leder ziet er zo gaaf uit, evenals de carbon afwerking. Ergens kunnen die Italianen dat wel. Voor beide auto’s geldt dat er veel keuze is om de auto aan te kleden qua leersoorten, houtsoorten en opties om het leven nét even fijner te maken.

Lease maar!

Uitrusting:
De Range Rover Sport is in diverse uitvoeringen leverbaar. Er zijn vijf (!) diesels (SD4, TDV6, SDV6, SDV6 Hybrid en DDV8) en vier uitvoeringen (SE, HSE, HSE Dynamic en Autobiography Dynamic). Zoals je kunt zien hebben we gekozen voor de instapper qua luxe. De Maserati is dus aanzienlijk completer met Xenon koplampen, DAB radio, elektrisch bedienbare voorstoelen, lichtsensor, comfortsleutel en inklapbare buitenspiegels. De Range Rover pareert weliswaar met een alarm en automatische schokdemperregeling, maar de Maserati is gewoon luxer. Ook het leer en hout wat je standaard krijgt bij de Levante ziet er rijker uit dan het ‘SE’ leer en hout van de Land Rover.

Rijden:
Het is te decadent voor woorden, maar deze auto heb je gewoon nodig op de betere wintersport vakantie. Tuurlijk, een RS6 kan heel eventjes een beetje harder. Maar als ultieme lange-afstandscruisers zijn deze twee auto’s onovertroffen. Uiteraard heeft het Autoblog Testpanel gereden met beide auto’s. In het geval van de Maserati heeft Wouter deze diesel uitvoering aan een kritische blik onderworpen. Zijn bevindingen kun je hier zien. Om een beeld te krijgen van de Range Rover Sport kun je deze rijtest + video bekijken. De motor is een tikkeltje anders, maar het uiterlijk kun je wel bestellen (het zogenaamde HST-Pakket).

Lease maar!

Kortom, twee hele dikke SUV’s die net even afwijken van de gebaande paden. In zowel letterlijke als figuurlijke zin. Dan is het natuurlijk nu de vraag aan u, trouwe lezer: welke kies jij? En vooral: waarom?



60 reacties

Waarom de Opel Vivaro de ideale bus voor jou is, bekijk het hier!.
Wil je “heer van stand” of wil je “maffiamaatje” uitstralen?
@mashell: Voor maffiamaatje kun je ze allebei nemen!
@mashell: Sinds wanneer is een Range Rover eigenaar nog een heer van stand? Eerder van foute gasten met een eigen bedrijf of gelikte verkopers. Nee, de tijd dat een Range Rover eigenaar ook een man van klasse is ligt ver achter ons
@87sandyd: Tenzij je een echte Range Rover neemt. Daar zie ik toch weinig foute gasten in rijden.
@87sandyd: jij bent zeker ambtenaar? Een jaloerse welteverstaan.
@mashell: uuuuh heer van stand…. wat bedoel je, volgens mij bestonden die enkel vroeger. Welk beroep vind je nog van stand? heeft denk ik te maken met de zichtbaarheid en gewoon de NL cultuur. Maar een man die in vastgoed handelt is tegenwoordig een huisjesmelker of een gladde makelaar, een bankier is al niet beter met zn mega bonus. Een autohandelaar, hoe eerlijk zn auto’s en service ook is net zo glad. Een aannemer is ordinair ga zo maar door. Iedereen die meer als 3x modaal verdient of laat zien dat hij geld heeft is tegenwoordig bij voorbaat ‘afgekeurd’

Voor mij de RR sport graag, wil wel wat minder mrb betalen dan nu met mijn L322
@dutchneon: jaloezie is een Nederlandse uitvinding.
Mooie auto’s. Vallen net buiten mijn leasebudget. Ik zal wel weer een poule auto toegeschoven krijgen.
BMW X5
@babybenz: Volvo 850R
De Range Rover! Dit is sowieso de auto die je in deze klasse wilt hebben. Vergeleken met een Range Rover zijn de andere merken het net niet.
@rufctr01: op het gebied van uiterlijk!? De Audi Q7 heer en meester in het SUV segment op dit moment
@timd: veruit de lelijkste gevolgd door de cayenne
@bo1133: dat kan, maar wel beter op welk front dan ook.. uiterlijk is natuurlijk persoonlijk!
@timd: wil de uitdaging aangaan met jou. Gaan we echt terreinrijden met een RR en een Q7, wedden dat de Q7 het af gaat leggen?
@rufctr01: ik moet je eerlijk toegeven dat ik zelf ook denk dat de RR daar misschien wel meester in is.. maar buiten het offroad gedeelde scoort de Q7 gewoon een stuk beter… maar eigenlijk interesseert het mij echt geen reet wie beter is, ik geef alleen aan dat de Q7 beter scoort in diverse testen.. en ik ben geen Audi fanboy, ik ben een fanboy van alles wat snel, mooi en hard gaat… kijktip YouTube: 2016 Luxury Family SUV mega-test ..
@timd: ik denk dat meningen verschillen.
Audi wil in alles goed zijn terwijl ze op heel punten de plank misslaan. Zeker op het gebied betrouwbaarheid is het janken bij Audi.
@rufctr01: ja daag…. zo kunnen we uren doorgaan, ga je aub verdiepen in de Q7…
@timd: hahaha, dat is een rijdend tuinhuisje! Zo’n ding ziet er niet uit!
@rufctr01: juist uitgevoerd vind ik hem heerlijk, maar met te kleine wielen en geen S – line is het geen porum!
@timd: Liever juist met kleine wielen zónder S-line, dan oogt ie in ieder geval niet zo fout.
@timd: ja dat zeg je meestal als je audi fan bent.
@rauto: ik ben Audi fan ja, maar ook Range Rover en BMW/Mercedes Fan… ik ben dus geen fanboy van Audi, ik ben fan van alles wat rolt ;)
@timd: Daarentegen ga je in discussie met een uitgesproken VAG-hater. Dat is ongeveer net zo zinloos als knipperlichten in een BMW.
@rufctr01: Wat ik wel prettig vind is de tankinhoud van de RRS. 100 liter (misschien is dat alleen bij de V8).
@rufctr01: inderdaad. Zet daarbij als extra pluspunt dat de Range aanzienlijk minder CO2 uitstoot en we zijn klaar. Bovendien heb ik zelden zo’n lelijke Maserati gezien……
Range Rover, ik houd niet van die aflopende daklijn.
Als ik echt moest kiezen, dan neem ik de Range Rover. Ik vind de Levante wel een mooie auto, maar ik vind het geen mooie Maserati.

Wat me opvalt is dat de Maserati dus een stuk zwaarder is, minder vermogen en koppel heeft maar toch iets sneller is. Ik vraag me af hoe dat kan. Iemand een idee?
@viezefreddyw: kan aan meerdere zaken liggen maar het meest voor de hand liggend lijkt mij de versnellingsbak. Misschien heeft de Maser meer verzetten en/of “betere” bakverhoudingen. Merk overigens wel op dat het verbruik van de Maserati ook wat hoger is.
@bartteeuwen: Ik kan me niet voorstellen dat het aan de versnellingsbak ligt aangezien ze allebei de 8-traps automaat van ZF aan boord hebben…
@viezefreddyw: misschien aerodynamica?
@banaan7: Dat zou de hogere top van de Levante zeker kunnen verklaren, maar bij de sprint naar de 100 speelt aerodynamica een minder grote rol. Ik denk toch dat de versnellingsbak van de Levante iets anders is afgesteld, met name in de sportstand.
@viezefreddyw: Zouden de Italianen gewoon liegen?
@dare2think: Haha dat is inderdaad iets om rekening mee te houden!
De Range Rover Sport, maar dan liever nog doorsparen voor zijn grote broer, de RR Vogue
Jammer dat heel Hilversum en Zeist hierin rijdt (de RR) onder het mom van “bescheiden”.. Maar ga toch voor de RR. Omdat die zijn naam ‘SUV’ gewoon waarmaakt.
Ik zou voor de levante gaan, ik vind het interieur van de raro erg saai
via Android app
De RR! De Levante vind ik (net als de F-Pace, Stelvio en andere SUV-troep) door de veel te ronde vormen meer een opgehoogde hatchback.
@autodrop: maar dat kan ook een voordeel zijn. De grote echte Range Rover vind ik er uitzien als een bestelbus met heel grote wielen. Ietsjes eleganter en sportiever mag best.
@autodrop: Dat dácht ik ook. En toen zag ik die levante in het echt.

Wat een gigantisch grote bak is die levante (van buiten) bizar eigenlijk hoe weinig praktische ruimte je er voor terug krijgt. maar een SUV op en top
De RangeRover. Vind het model mooier, zowel vanbinnen als buiten. 100Nm meer zal em ook wat soepeler maken op snelwegsnelheden.
Het spijt me voor Maserati maar ik ga voor de Range Rover…
De Levante vind ik niet echt een bijzondere auto, zeker niet voor een Maserati. Daarom zou ik voor de Sport kiezen, maar dan wel met mee gespoten bumpers.
Range Rover al the way. En als we echt geld te veel hebben een SQ7.
Zeker de RR. Ondanks het rode interieur, vind ik de Maserati ingetogen, een auto voor vrouwen en totaal niet stoer. Doe mij maar een RR, met panorama dak en met de velgen zoals op het rode exemplaar.
Makkelijk: De RR.
Want: de Maserati klopt niet.
1: de Maserati mag je gewoon niet met de Diesel nemen.
Daarnaast: ik heb de Infiniti FX en dat ‘lijkt’ er best wel aardig op. Ik heb er standaard opties op waarbij je bij de Maserati moet dokken. Het standaard leer van de Maserati is bijv minder mooi dan dat van de Infiniti. De Maserati is nauwelijk sneller en voelde al helemaal niet sneller aan. Het hele navigatie gebeuren van de Maserati voelde als oude troep met een nieuw frontje.
Nee. De Maserati heeft 2 verplichte opties: de 3 liter 430 pk motor en het Ermenegildo Zegna leer (wat een optie is van ong 6k). Heb je dat, dan heb je iig de voordelen.
Daarnaast is de planning bij Fiat ook weer lekker. Eerst een Levante met mooie 3l V6 430pk uitbrengen. Om vervolgens straks een, lager gepositioneerde, Alfa Stelvio Quadrafoglio uit te brengen met 500 pk.
@gregorius: Maar dan kunnen ze daarna weer mooi een Levante met 500+ pk. En ik verwacht dat de uber-Levante de 530 pk sterke V8 van de QP wel gaat krijgen. En zo komt die auto weer mooi onder de aandacht van de media.
XC90; doe maar gewoon, want dan doe je al gek genoeg.
@gekketurbo: Goed idee, laten we een ton aan een onderbemeten viercilinder uitgeven.
@gekketurbo: vuile Hollander ?
Ik verkies de Levante. Vorige week heb ik er 2 in het wild zien rijden. EN ik moet zeggen hij oogt veel kleiner dan hij is. Zeker zo in het blauw is het een mooie auto!
Jaguar F-pace!
RR Sport zonder enige twijfel, wat een heerlijke wagen is dat. Luxe, ruimte en snelheid. Enig minpuntje is dat je hem op elke hoek van de straat ziet staan. In dat opzicht is de Maser origineler.
De meest tereinwaardige sportauto is een Cayenne. Tussen deze twee zou ik trouwens de Range Rover kiezen
Simpel: de oer sport suv: Cayenne !
@gietturbo: De oersport SUV is toch echt de X5 e53
http://img3.auto24.ee/auto24/560/809/3466809.jpg
Met afstand de RR Sport, een v/d weinige mooie SUV’s van het moment.
Maser aub
Voor mijn de Maserati

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).