10 klassiekers die het predikaat ‘powersedan’ verdienen

Auteur: , 86 Reacties

Vergeet de M5, de RS6 en de Aston Martin Rapide. Deze klassiekers met vier portieren lieten decennia geleden al menig sportwagen in het stof bijten.

Mercedes 300 SEL 6.3

Nog niet zolang geleden trakteerde collega Smoke jullie op een lijstje met de elf heftigste powersedan’s van het moment. Die hebben stuk voor stuk een topsnelheid van ruim 300 kilometer per uur en daar gaan deze oude vierwielers niet aan komen. Toch zijn de snelheden die deze sedan’s haalden, ze staan voor het gemak gerangschikt op leeftijd, indrukwekkend. Een topsnelheid van 200 kilometer per uur mag nu niet meer bijzonder lijken, in 1961 ging je daarmee bijna dubbel zo hard als met de gemiddelde middenklasser. Daarom bij deze een eerbetoon aan de bekende én minder bekende powersedan’s van welleer.

Facel Vega Excellence (1958-1964 – 200 km/u)
Facel Vega Excellence
De Facel Vega Excellence was een prachtige wagen, maar had één groot manco. Door het ontbreken van een b-stijl gingen de deuren na verloop van tijd moeilijk open en dicht. Dankzij een van Chrysler afkomstige V8 met 390 pk, was de Excellence allesbehalve langzaam.

Lagonda Rapide (1961-1964 – 200 km/u)
Lagonda Rapide
Waarschijnlijk de enige reden dat David Brown naast Aston Martin ook Lagonda kocht, was om de motoren van de Britse fabrikant. Er moest immers iets in het vooronder van de Aston Martin DB2 komen te liggen. Toch heeft het merk nog wel enkele leuke auto’s gebouwd na de overname. Zoals deze Rapide met 4-liter zes-in-lijn, met het voor toen aanzienlijke vermogen van 236 pk. En nu weet je ook gelijk waar de Aston Martin Rapide zijn naam vandaan heeft.

Maserati Quattroporte (1963-1970 – 226 km/u)
Maserati Quattroporte
De vierdeurs Maserati, het beestje werd gewoon bij de naam genoemd. Onder de kap eerst de 4.1 V8 met vier bovenliggende nokkenassen, toen in 1967 de Ghibli een 4.9 V8 kreeg, mocht de Quattroporte meeprofiteren. Ondertussen zijn we aan generatie zes bezig, al haalde de Quattroporte II nooit het productiestadium.

Iso Fidia (1967-1975 – 220 km/u)
Iso Fidia
Niet moeders mooiste, maar dankzij de 5.4 V8 van Chevrolet of de 5.8 V8 van Ford wel behoorlijk rap. Overigens werd de wagen al in 1967 gepresenteerd, maar door problemen tijdens de productie kon de pers pas in 1969 voor het eerst sturen met de enige vierdeurs die Iso ooit bouwde.

Mercedes-Benz 300 SEL 6.3 (1968-1972 – 216 km/u)
Mercedes 300SEL 6.3
De Mercedes W108/W109 is de voorloper van de S-Klasse, maar was destijds niet het grootste wat Das Haus te bieden had. Die eer was voorbehouden aan de onder wereldlijders/dictators zo populaire Mercedes-Benz 600. Op een lovenswaardig moment vroeg iemand bij Mercedes zich af wat er zou gebeuren als je de 6.3 V8 uit de 600 in de 300 SEL zou lepelen. Er kon in ieder geval prima mee geracet worden, maar ook op de Autobahn kwam de 300 SEL 6.3 tot haar recht. Tot op heden gebruikt Mercedes de typeaanduiding 63 voor haar AMG-modellen, als eerbetoon aan deze auto.

De Tomaso Deauville (1970-1988 – 230 km/u)
Detomaso Deauville
Bijster origineel is het ontwerp van de De Tomaso Deauville niet, vooral schuin van achteren lijkt de wagen verdacht veel op een Jaguar XJ van die dagen. Moest de XJ het aanvankelijk doen met zescilinder lijnmotoren, de Deauville kwam met een dikke Ford V8 onder de kap. Over de productiejaren is wat onenigheid: wie met voldoende geld wapperde, kon er eentje krijgen. Niet dat veel mensen dat deden, er werden er slechts 320 van gebouwd.

Monteverdi High Speed 375/4 (1971-1977 – 235 km/u)
Monteverdi
Hoeveel automerken uit Zwitserland ken je? Tenminste één op dit moment, want Monteverdi is een correct antwoord op die vraag. Dankzij een gigantische 7,2-liter V8 met tussen de 310 en 380 pk, doet de High Speed 375/4 zijn naam in ieder geval eer aan. Het wat uit proportie zijnde koetswerk is ongetwijfeld een van de redenen dat er niet meer dan 19 exemplaren werden gebouwd.

Monica 560 (1973-1974 – 240 km/u)
Monica 560
Luxe sedan’s en Frankrijk, ze gaan slecht samen. Dat ondervond ook Jean Tastevin (op de foto te zien achter het stuur van zijn eigen exemplaar), die zijn droom naleefde en een vierdeurs coupe bouwde. Hoe mooi en snel de Monica ook mocht zijn, problemen met de speciaal voor deze auto ontworpen motor draaiden de fabriek al na een jaar de nek om. Slechts acht Monica’s zijn er in die tijd gebouwd.

Aston Martin Lagonda (1976-1990 – 225 km/u)
Aston Martin Lagonda
Nadat Aston Martin het eerst probeerde met een vierdeurs DBS, kwamen ze in 1976 met de buitenaardse Lagonda op de proppen. De bekende naam van welleer mocht dus weer even zijn opwachting maken. Alhoewel, even? De Aston Martin Lagonda bleef liefst 14 jaar in productie, ongeveer de tijd die de Britse ingenieurs nodig hadden om alle elektronica aan boord storingsvrij te maken.

BMW M535i (E12) (1979-1981 – 230 km/u)
BMW M535i
Laat je niet foppen. Zowel van de eerste 5 Serie (E12) als de flink gemoderniseerde tweede generatie (E28) bestaat een M535i. Alleen in het geval van de E12 gaat het om een door M Motorsport gebouwde wagen, maar dan met ‘gewone’ 3.5-liter BMW-motor. Eigenlijk is dit dan ook de eerste M5, ook al draagt de wagen die naam niet. De M535i van de Baureihe E28 is niets meer of minder dan een BMW 535i met andere velgen, een spoilerpakket en wat M-logo’s en mist dus het fijne door Motorsport ontwikkelde onderstel.



86 reacties

Wat een fantastische wagens allemaal zeg! Heerlijk artikel!
Das toevallig, net met die 300SEL 6.3 geraced in project Cars haha
@bartteeuwen: das een goeie driftbak in dat spel als je de tuning goed doet
@bartteeuwen: haha inderdaad, moest er net tegen racen met een escort rs1600
Niet eens de XJ12 uit 1972?
@ttcate2:
touché !
@ttcate2: ik zit nog in die kartfase in dat spel..schiet niet op!!
Bizar te vernemen dat de Lagonda tot 1990 gemaakt werd ..
@lincoln: ondanks de ellendige kwaliteit zou ik er dolgraag eens eentje willen bezitten. Wat een mooie verschijning is dat toch.
@lekbak: ik begeer de buurvrouw .. Getrouwd zijn met haar laat ik liever aan de buurman over ..
Ondanks dat de 300SEL 6.3 er al in staat mag eigenlijk de 450SEL 6.9 van een generatie later ook niet ontbreken. De opvolger van de 6.3 en toen ook gewoon de snelste sedan ter wereld. Ging nog relatief goed de bocht om ook…

Verder een erg leuk lijstje, ik hou wel van dit soort onzin auto’s.
@lekbak: Mijn 280 SE 4.5 loopt ook 200 (heb het getest, loopt als een tierelier) kunnen we die er ook bij doen
@henkhupelschoten: niks ten nadele van jou 450 hoor maar die kan je toch echt niet vergelijken met de 6.9. De 6.9 was toen de snelste sedan ter wereld, dan hoort deze zeker in het lijstje.
@lekbak: je hebt 2 verschillende wagens voor je, waar ik in rijd is een W108 (1967)en die jij voor je hebt is een W116 (1975). maar ik snap je punt wel hoor haha.
@henkhupelschoten: natuurlijk, anders had je het wel als 450SE(L) geschreven, stom van me. Ik wist eigenlijk niet eens dat de 108 met de 4.5 geleverd was, ik dacht alleen met de 3.5 V8.
@lekbak: 3.5 was voor de Europese modellen de 4.5 voor amerikaanse modellen. vergelijk het maar met de s500 en de s550
@henkhupelschoten: Alleen heeft de 550 dezelfde motor als de 500.
Ik mis er een… De Lotus Omega..
@fj272: weliswaar nog niet zo heeeeel oud als de rest..
@fj272: ferrari 400/412 anyone?
@maferick74: Is geen sedan.
@fj272: meer youngtimer denk ik…
@scottishcarspotter2000: Ja klopt.. Youngtimer powersedan👍
@fj272: En om in dat tijdsgewricht te blijven met een knipoog naar de rijtest van vandaag; de Alpina B10 Biturbo.

http://www.m5board.com/alpina/b10-65.jpg
@fj272: Das inderdaad ook een hele mooie
Geweldig artikel dizono! De Deauville heb ik goede herinneringen aan, die had iemand bij mij in het dorp. De Monteverdi 375/4 heb ik in een afgesloten gedeelte van het Monteverdi-museum gezien, en de AM Lagonda zit ik regelmatig in, die heeft een klant van me. Zelf zou ik die 300 SEL 6.3 wel willen hebben, graag in die staat en kleur…
@silver: Schreef die dorpsgenoot toevallig ook columns voor een of ander autoblad dat hier niet bij naam genoemd mag worden? ;)
@dizono: dat denk ik niet, woonde veel te luxe voor een autojournalist ;-)
Ik vind die 300 SEL AMG raceversie echt briljant, ideetje voor Mercedes: een in racetrim uitgevoerde S63/S65 bij t GT3-kampioenschap?
Toen waren de snelle sedans nog mooi!
@thomcarspotter: Jaguar Porsche maserati MB Chrysler300 zijn toch echt wel onderscheidender dan die jaren 70 meuk die er een beetje hetzelfde uitzagen ..
Mooi artikel over mooie wagens.
Mis de allereerste, de stamvader van de Sports Sedan : de Jaguar Mk II en zijn kleindochter de XJ12 .
De M5 is in mijn wereld de spirituele opvolger van de Jaguar Mk II

Verder staat er een zootje van zulk verschrikkelijk onbetrouwbaar etterig spul van Italiaanse en Britse komaf tussen, dat ik ze alleen maar zou durven rijden met een sleepwagen op de achterhand en dat terwijl ik een Anglofiele Italiaans-Franse afwijking heb.

Daarom had de nederige Alfa Giulia 1600 er ook wel tussen gemogen, de power sedan voor de gewone man.
En voor die Giulia laat is die Mazzeratti, Iso Fidiaal , Monteverdi NoSpeed (is een Zwitsers merk) en de Aston Dragonder staan.
Evenals de Monica en vier deurs Facel.
(Een Facel Vega is tweedeurs klaar uit !)

Trouwens die Oldsmobile F-85 Jetfire Turbo had er zeer zeker tussen mogen zitten, heel wat vooruitstrevender dan het meeste van deze ‘craftsman’ meuk .

http://hagleyserver.org/vinson/wp-content/uploads/2012/12/20121207_0010021.jpg
@desjonnies: Turbo Turbo! Ja, en als we toch op Amerikaanse tour gaan: de 300 Letter Series van Chrysler… Helaas hebben de Olds en die Chrysler een setje deuren te weinig. Voer voor andere mooie lijstjes!

Zo’n Giulia is overigens een fantastische wagen. Schijfjes rondom, heerlijke Nord-blokje, maar een voor de wat langere medemens niet fantastische zitpositie. Pas nog als navigator een rittensport-rally mee gewonnen. Een Giulia met Alfaholics-goodies staat vrij hoog op mijn dromenlijstje…
@dizono:
Gek eigenlijk, werd er laatst aan herinnerd dat ik ooit een blauwe maandag een Ferrari 308 heb gehad. was dat ding vergeten, was eigenlijk een irritante rot wagen.
Maar mijn Innocenti Mini en de Alfa Giuila zitten nog heel diep omdat ze alles gaven ondanks hun nederige afkomst,
Bij die 308 had ik eigenlijk het gevoel van : Is dit alles wat er is ?
Of misschien begrijp ik het nobele of de extra dimensie van dat soort auto’s niet.
Was blij dat ik er toen wat op kon winnen van een man die dat ding moest en zou hebben.
@desjonnies: Laat me nu in m’n droom. Een vroege, glasvezel, 308 GTB staat hoog op m’n wensenlijstje…
@dizono:
ik heb hem toen voor iets meer dan twintig mille verkocht 22 geloof ik guldens
en was een week in extase ! was wel een blikken sorry staal exemplaar !
@dizono: staat bij The Gallery te koop!
@desjonnies: 55er Chryslers ..
@lincoln:
yep, zulk mooi spul toen in de States en zo ontieglijk goed gemaakt en ver vooruit op ons, Mijn jeugdvrienden Fokke en Sukke hun vader had een 60ér Olds 98, onze Peugeot 403 was een zielig karretje vergeleken bij die Amerikaan met zijn airco, elektrische ramen en courtesy lights.
Een lichtblauwe droom…..
@desjonnies:
Was net opzoek naar een plaatje.
http://www.automotivated.ca/wp-content/uploads/2014/02/1950s-Jaguar-Mark-2-car.jpg
De stamvader van dit segment mag eigenlijk niet ontbreken.
@desjonnies: ik mis er ook nog wel een paar.
– Renault Dauphine Gordini
– Renault 8 Gordini
– Renault 12 Gordini
– BMW 2000ti(i)
– BMW E3 3.0Si
– …
Heerlijk! De Quattroporte en Excellence zijn toch mijn favorieten. Ik mis misschien nog de Bristol 405D en nog wat Amerikaans spul (Hudson Hornet, Buick Roadmaster, Chevy Fleetmaster,…), hoewel die al een stukje ouder zijn.
Jag XJ12?
Die Facel Vega… Rillingen..

Heerlijk
Ow en dit :

Dit was het , maar wist je veel in die tijd, blij dat je er een paar centen aan kon winnen zo’n M5 :
http://i2.wp.com/www.carhunters.tv/wp-content/uploads/2014/11/image24.jpg
Was het verschil in de e28 ook niet in vermogen/motor? 12 Klepper met 218 pk in de 535i en 24 Klepper met 286 pk in de M535i? (Zelfde blok als M1?) dus wel van M?
@e39540itouring: Dat staat er ook, de E12 had een blok van Motorsport, de E28 had ‘gewoon’ de standaard BMW 3.5 l6. =)
@dizono:
Ik roem je kennis van BMW’s
Echt waar !
Chapeau !
Die rapide zou ik graag in de garage hebben staan zeg!
Vele merken zijn niet meer
@jeppie:

Got zij dank !
Ik mis een Jaguar XJ V12 of Daimler Double Six… En er waren zeker wel een paar dikke Amerikaanse power sedans. Desalnietemin: erg leuk overzicht!!
Kende trouwens een vent met zo’n Lagonda
Een Zweed.
Zat toen al in de computers die vent, wisten wij veel !
Je kon altijd zien waar dat ding had gestaan aan de olie die die gelekt had.
Rampenplan ding, Engelse elektronica en digitaal dashboard.
Krap als de neten van binnen en altijd en eeuwig was er iets kapot aan dat ding.
Mooiste aan de Facel Vega heb ik altijd de kleine details gevonden. De spiegels bijvoorbeeld: voor die tijd niet gek dat die er niet op zaten, maar de middenspiegel zat ook nog eens laag midden op het dashboard. Nu ws niet zo praktisch maar destijds geen probleem.
@ghost:
Hoef je geen Facel voor te kopen, Frankrijk’s op één na nederigste auto had dat ook :

http://www.allez-y.info/pub_renault2.html


Scheelt je een bak geld, een sloot benzine en wedden dat je daar net zoveel plezier mee hebt?
Vergeet de M5…! *plaatst M5 in het rijtje*
@meneer: goed idee .. Briljant gewoon ..
Ik mis de ferrari 412i
@maarten020: ” Deze klassiekers met vier portieren “
Als we nog verder terug zouden gaan, zou de Tatra T-87 ook wel in dit rijtje hebben gepast!
@adhd1001:
Alleen hoefde geen enkele fabrikant er moeite voor hoeven te doen om hem qua schoonheid te overtreffen.
We missen nog wel wat spul.. Idd de Jaguar MkII 3.8, maar een paar amerikanen horen er ook wel tussen “375 hp special-cam 440 in a 1969 Polara sedan held the record for fastest police car, timed at 149.6 mph at the Chelsea test track”.
@w0o0dy: Chysler 300B deed in 1956 al 225km per uur.
Klein foutje in de bouwjaren bij de monica 560.
Voor de rest leuk lijstje.
Met de kennis van nu zeg ik: Laat dit maar aan mij voorbij gaan. Afgezien van de Mercedes en de BMW. De rest was mooi. Prachtig zelfs en zeer bijzonder. Maar de technische kwaliteit? Laat ik het beschaafd houden: Uiterst belabberd! Maar wie wist daar iets van? De dealers, ja! Maar die hielden wijselijk hun mond. Reviews bestonden nog niet. Zelfs niet in de meest futurische dromen. Mensen met (heel veel) geld kochten zo iets omdat ze het mooi vonden. Nergens anders voor. Ook niet omdat ze zo snel waren. Ja, vanwege de mogelijkheid om snel in te halen op 2-baans wegen, waarop toen nog geen maximum snelheid gold.
Ook ik vond ze schitterend, vooral omdat ze zo apart waren en een “teller” hadden waarop het magische getal van 200 soms ruimschoots werd overschreden! Wow! Dat was me toch iets! Onvoorstelbaar!
De auto die ik in het bovenste rijtje echter mis is niet de Jaguar XJ, maar de Mark X. Gewoon prachtig, maar technisch net zo slecht als de meeste andere.
Uit een vreemd godvergeten KW-gestoord, burnout-happy deel van de wereld kwam destijds nog een vierdeurs zwaargewicht.
De Australische Ford Falcon GTHO Phase I-III (1968-1971)
Met meerdere ATCC titels en Bathurst overwinningen op zak.
http://t0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQWEpOo7qxtU7mPVxe8Z3Lm-5i7H48juzVMv9z15bIlTSRREdfQng
http://t0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRu_c30AsD0PoP3KLBDajkUigjB0swDXf_Wk_wgNvHckfWrMuBCRQ
@carmasterr:

De topsnelheid natuurlijk nog: 231 kmh.
Om mijn eer maar eens aan te doen: toen Chrysler in de jaren ’50 meedeed met NASCAR, moesten ze een homologatie model uitbrengen voor het normale publiek, zodoende mis ik de 1956 Chysler 300B, met 355pk en een topsnelheid van 225km/uur destijds de meest krachtige en snelste sedan in Amerika. En ziet er ook nog eens bloedmooi uit: http://www.classycars.org/Chrysler/Chrysler.1956.300B-Coupe.jpg
@mopar: vage eerste zin…
@mopar:

De 300C is inderdaad een mooi voorbeeld, maar dat is toch duidelijk een Coupé in je plaatje.
@carmasterr: 300B, de 300C is uit 1957. En je hebt idd gelijk is een coupe.
@mopar: excuus, 1955
Doe mij die Mercedes maar, en op een aanhanger erachter de Lagonda.
Foto 1 is project Cars foto?
De e12 m535i is de auto waar ik in heb leren rijden, mijn ouders hadden 1 van de 7 toen in NL (’82) wat een ding was dat, opgereden door de fam en in ’93 op de sloop beland kompleet uitgewoond( rijdend dan)
Alfa 1900 ti super… In de jaren vijftig met de jag mk 2 zeker een power sedan.
Over power sedans gesproken, wat met al dat amerikaans oud ijzer uit de 50’s waar gigantische blokken in het vooronder lagen. Zwaar indrukwekkende vermogens werden daar af fabriek niet gehaalt maar toch weer zoveel als sommige van de hierboven vernoemde bakken.


Die uitlaten op die Deauville zijn echt typisch voor de tijd en getuigen van zo weinig inzicht in sterkteleer, en al helemaal van slechte smaak.
@Hupke: Komt nog bij dat de achterlichten dikwijls smolten door de hete uitlaatgassen… Gelukkig zijn die niet De Tomaso-specifiek, maar komen ze van een Alfa Romeo 2000 Berlina
@dizono:

Is het? Leuk weetje, wel verbazend. Zit toch nog een afstand tussen de uitlaat en lichten die me acceptabel lijkt.
De Mk2 en 3 Jag moeten er eigenlijk wel in. Was toch de RS4/6 van z’n generatie. Snel en ruim. En werden dikwijls gebruikt bij overvallen etc.
Lekkere auto’s stuk voor stuk!
Waar kan ik een BMW e12 m535i bestellen….
@dewitt:
bij 1984……..
@dewitt: onze staat ergens op een sloperij
Achter het stuur van de Monica zit niet Jean Tastevin, maar Chris Lawrence.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).