19 gave viercilinders op een rij

Auteur: , 88 Reacties
BMW

Jazeker, ook met vier cilinders kun je de grootste lol hebben!

Het begint pas bij vijf cilinders of meer. Een veel gehoorde kreet. Nu is het altijd onhandig om een auto te diskwalificeren op zulke trivialiteiten. Er is namelijk veel te zeggen voor de viercilinder. Ze zijn compact, dus je kunt ze overal kwijt: voorin, achterin, in lengte, overdwars. Ze zijn relatief soepel: elke cilinder kan een arbeidsslag voor zijn rekening nemen. Ook qua vermogen hoef je niets tekort te komen. Dankzij geforceerde inductie of ouderwetse tuning is er meer dan voldoende vermogen uit te halen. Anders heb je gewoon een nutteloos zware auto.

Er zijn veel, heel veel legendarische viercilinder motoren gebouwd. We nemen 19 gave voorbeelden met je door:

Alfa Romeo Giulia Sprint 1600 GTA
We beginnen meteen met een van de gaafste motortjes uit de automobiele geschiedenis. De Nord motoren van Alfa Romeo waren een heerlijkheid, met name in de Giulia Sprint in GTA uitvoering. De burgermansuitvoering van deze straatracer had een 1.6 liter viercilinder met 8 kleppen in totaal. Maar dankzij een gunstige afstelling en twee nokkenassen was het vermogen wel 113 pk, niet verkeerd voor een 1.6 uit 1965.

Alfa

BMW M3 (E30)
De E30 M3 is gelauwerd en geprezen. Iedereen en zijn moeder wil er een. Tegenwoordig niet te betalen. Ze worden ook met de dag gaver. Het gave van de E30 is dat het gewoon een Group A homologatiespecial is. En zoals wij allen weten, levert dat altijd een goede straatauto op. De motor is een 2,3 viercilinder (internce codenaam: S14). Het is eigenlijk de motor uit de M1, minus 2 cilinders, maar plus een hoop plezier.

BMW

Dodge Neon SRT-4
Moderne motoren zijn bijna allemaal een viercilinder met turbo. In basis een briljant principe: compact, zuinig en sterk. Een viercilinder biedt alles wat je nodig hebt. Dat is niet het geval bij de vierpitter uit de SRT-4. De 2.4 liter grote EDT (code: A855) motor beschikt over een knoepert van een turbo en intercooler. Nu zijn deze blokken met 243 pk al erg sterk, maar daar begint het pas. 400 pk en 550 Nm zijn redelijk makkelijk houdbaar en de boel blijft gewoon heel (mits met zorg uitgevoerd, natuurlijk). Dankzij het blok is het één van de snelste voorwielaandrijvers aller tijden.

Dodge

Ford RS200
Jazeker: deze kon je gewoon bij de dealer kopen. Natuurlijk was het een full-on Group B rallyauto. Dus een monsterlijke auto, teruggetuned naar 250 pk. Alhoewel je door de turbodruk het vermogen kon verhogen naar 350 pk. Of 450 pk. Of meer. Voor de rest heeft de door Reliant gebouwde auto weinig te maken met andere Fords, op de achterlichten en zonnekleppen na, die komen uit een Sierra. De BDT motor is overigens niet de voorloper van de Sierra en Escort RS Cosworth modellen, maar de ultieme evolutie van de BDA serie (Ford Escort RS Mk1 en dergelijke). Weet je dat ook weer.

Ford

Honda S2000 Ultimate Edition (AP2)
In principe hadden we dit lijstje vol kunnen zetten met Honda’s. Al vanaf de jaren ’80 wist Honda uit een beperkt slagvolume enorm veel vermogen te peuteren. Hun toverdrank? VTEC. Hoe het precies werkt lees je hier. Het komt er op neer dat je tot 5.500 toeren een mak lammetje onder de kap hebt. Boven de 5.500 is het gewoon een shoarmamolen. De meest bijzondere VTEC motor is natuurlijk de F20C uit de S2000. Tot 250 pk zonder turbo maar mét fabrieksgarantie is buitengewoon knap.

Honda

Lancia Delta HF Integrale Collezione
Nog een bewijs dat viercilinder turbotorretjes magistraal kunnen klinken. De 2.0 liter dubbelnokker met Garrett turbolader is een uitstekend voorbeeld van old-school turbo’s. Onderin gebeurde er weinig, maar bovenin spoelde de turbo op en zong de vierpitter het uit van geluk. Tenminste, als je hem aangeslingerd kreeg. Nu kijken we terug naar hoe legendarisch die auto’s waren, maar ze waren zo betrouwbaar als een TBS’er op proefverlof. En toch houden we van de Integrale.

Lancia

Lotus Esprit Sport 300
Het is eigenlijk schandalig dat de hele wereld op zoek is naar een Porsche 964 RS en deze auto links laat liggen. De Esprit Sport 300 was eigenlijk gewoon beter. Met name qua wegligging en stuurgedrag is deze auto onovertroffen. De motor was ook uit de kunst. Geen Toyota, Ford of Rover blok, maar een heuse Lotus-unit. De 2.2 vierpitter stampt er 300 pk uit. Ondanks dat iedereen op de Esprit V8 zat te wachten, is dit misschien wel de beste Lotus ooit gebouwd. Niet qua bouwkwaliteit, trouwens. Die was abominabel.

Lotus

Mercedes-Benz 190 E 2.5 – 16 Evolution II (W201)
Hoe groter de spoiler hoe beter de auto. Was getekend, Richard Eppler ook wel de ‘Wing Pope’ genoemd. Zijn visie was dat de uitbundige bodykit met mega spoiler ervoor zorgde dat de 190 E stabieler was op hoge snelheden. Hij zou gelijk krijgen, in 1992 won de auto de felbegeerde DTM titel. Ook de atmosferische 2.5 motor speelde een rol. De Cosworth motor (nee, niet AMG) was niet alleen sterk qua vermogen, maar ook qua betrouwbaarheid. De Rijtest van jullie aller @Sacha vind je hier.

Mercedes

Mercedes-AMG GLA45 
Een moderne Mercedes moet er ook in. Wat AMG heeft gepresteerd met deze viercilinder is buitengewoon knap te noemen. de 2-liter motor levert namelijk 381 pk. Tegelijkertijd voldoet het blok aan alle emissie eisen. Ook kun je er gewoon normaal mee rijden als je dat wil, zonder nukken. En je krijgt nog garantie ook. Echt een staaltje vakmanschap. En dan wel in zo’n GLA graag. Een van de leukste Mercedessen van dit moment.

Mercedes

Mitsubishi Lancer Evolution VI Zero Fighter RS450
We kunnen het niet over ultieme viercilinders hebben en de 4G63 niet benoemen. Het is namelijk één van de meest onverwoestbare motoren. Ook met veel vermogen. De 4G63 deed alles goed: heel blijven, veel vermogen leveren en bruut klinken. Oh, en zuipen! Bonnie St. Claire en Hazes waren er niets bij. De Zero Fighter werd door Ralliart behoorlijk aangepakt. De basis was een lichte Evo VI in RS trim, dus met close ratio bak en mechanische differentiëlen in plaats van Active Yaw Control. Bestelde je in de UK ook de RS450-motorupgrade dan was 450 pk en 600 Nm je deel.

Mitsubishi

Nissan Silvia Spec R Aero (S15)
Iedereen zit te azen op de Skyline’s uit de jaren 90. Volledig terecht, maar vergeet de Silva niet. De Silvia is wat wij kenden als 200SX. Het recept is even doeltreffend als simpel. Een sterke vierpitter voorin, zesbak daarachter met aandrijving op de achteras. In nederland is de Spec R Aero nooit leverbaar geweest, de S14 generatie was al niet te slijten (net als de Toyota GT86 nu). Dankzij de ijzersterke gietijzeren blokken en uitstekende balans hebben veel Silvia’s hun Waterloo gevonden in de Driftscene. Om met Lil’ Bow Wow te spreken: “This is the Mona Lisa of Drift Cars.”

Nissan

Peugeot 306 Rallye
Dit was de hot hatch in de jaren 90 die je moest hebben. Bij VW waren ze de weg hopeloos kwijt met de Golf GTI en ook Renault bakte er weinig van, op de een paar leuke Clio’s na. Peugeot was op zijn hoogtepunt destijds, met de 306 GTi-6 als absolute kroon op het werk. Volgens @perry_snijders gaan deze auto’s binnenkort zeer veel in waarde toenemen, met name in als je er eentje weet te scoren in de kleur Jaune Vermeer. In de UK was er een nóg leukere versie. Deze moest radio en airco ontberen, allemaal voor een lager gewicht. Maar je kreeg wel een rallye stickerset. En door stickers gaat je auto sneller. Dat weten we allemaal.

Peugeot

Porsche 968 Clubsport
Zonde. Dankzij alle zelfverklaarde Porsche puristen werd de 968 volkomen links gelaten. De Clubsport was de leukste: minder gewicht en een behoorlijk straf onderstel met uitgekiende balans maakte dit tot de betere trackday-auto’s, ehh, allertijden. De motor is een 239 pk sterke 3.0 viercilinder met dubbele bovenliggende nokkenassen. In feite is het een halve V8 uit de 928. Een goede CS is onbetaalbaar geworden, maar je kan de CS onderdelen gewoon bestellen en er zelf eentje maken. Rijdt exact hetzelfde.

Porsche

Renault Clio Renault Sport 200 Red Bull Racing RB7
De laatste échte analoge hot hatch? De huidige Clio R.S. kennen we als een leuke en vlotte auto, maar @CasperH heeft keer op keer zijn twijfels over de laatste generatie. Goede auto’s, maar er zit zoveel meer potentie in wat er vooralsnog niet uit lijkt te komen. De RB7 is een speciaaltje op basis van de Renault Sport Cup 200, met alle hardware opties standaard gemonteerd, evenals een setje kekke plakplaatjes. Toch, de Clio kan het hebben. De motor (F4R)  is een pareltje. Je moet de auto nog echt in de toeren jagen en mishandelen. Dat vindt ‘ie het lekkerst.

Renault

Saab 9-3 Viggen
Er is veel mis met de 9-3 Viggen. Zeker in Cabrio uitvoering is het een hopeloos slechte auto, eigenlijk. Maar man, ondergetekende zal nooit de Autobahnritten met Pa vergeten. BMW 545, Porsche Cayenne S en Golf GTI? Geen match. Al ondersturend en wielspinnend liet de Viggen het achter zich. Alfa Romeo GTA’s? Ha! Dat was gewoon ontbijt voor de Zweed. Totaal geen partij. Zo slecht als de auto was, zo goed was de motor. De 2.3 liter viercilinder leverde (na een Hirsch behandeling) bijna 280 pk en 450 Nm. Dankzij de gunstige verhoudingen van de vijfbak was je bijna niet te kloppen op de Autobahn.

Saab

Subaru Impreza STI 201 (GC8)
Deze motor produceert het meest herkenbare geluid. Al hoor je er eentje van 2 kilometer, je weet het meteen: dat is een Impreza. Met name de ‘GC’ generatie is meest memorabele Impreza. Een eenvoudige Japanse ‘Three-Box’ sedan, maar dan wel getooid met spoilers, skirts, grote wielen en dikke bumpers. Veel dikker dan bij de S201 wordt het niet. Standaard was de STI niet de meest aerodynamisch verantwoorde auto, de nogal excentrieke bodykit van de S201 verhielp dat gedeeltelijk.

Subaru

Toyota Sprinter Trueno GT-Apex (AE86)
De Japanners zijn weer goed vertegenwoordigd. Motoren bouwen is toch een beetje hun specialiteit. Sommige mensen zouden typeren Japans als ‘saai’. Dan raden we aan toch de AE86 van dichtbij te bekijken. Ondanks dat het een C-segmenter is en de Corolla gewoon voorwielaandrijvig had, kreeg de coupé achterwielaandrijving en de motor in de lengte. De 1.8 Twin Cam was een pareltje. Weinig blokken draaiden zo makkelijk en graag toeren. Nog altijd een sensationeel goede auto. Jammer dat ze harder roesten dan Alfa Romeo’s.

Toyota

Volkswagen Golf G60 Limited
Ook weer zo’n gevalletje: als het werkt is het fantastisch. De G-lader van VW was niet helemaal zonder fouten. Maar dat waren betrouwbaarheidsissues en als je gaat experimenteren hoort dat er nu eenmaal bij. Het blok was de kogelvrije 1781cc grote viercilinder, maar dan met een grote G-lader erop. In principe een briljante vinding. Met een G-lader kon je toeren maken. Ook was er veel koppel onderin voorhanden. De gasrespons was uitstekend. Niet geheel onbelangrijk: de motor was een auditief genot.

Golf

Volvo 245 Turbo
Af en toe hebben ze een portie humor daar in Zweden. Volvo bouwde altijd verstandige en veilige auto’s. Precies wat je wilt hebben als je stemrecht hebt. De 240 Turbo was nog altijd ruim, veilig en verstandig. Maar de B21 viercilinder kon de turbo uitstekend hebben. Niemand kon zien dat je een snelle Volvo had, maar een beetje 5-serie duwde je wel naar de rechterbaan. Met een handige tuner kon je het vermogen redelijk eenvoudig naar 300 pk (of meer!) kietelen.

Volvo



88 reacties

Mooie lijst! De Porsche Boxster had er van mij ook nog tussen gemogen, want t klinkt misschien nergens naar maar t rijdt wel prachtig!
@basf: Vind hem best aardig klinken, het is alleen geen heerlijke atmosferische flat-six sound meer!
@mzonneveld: dat ben ik wel met je eens, voor een viercilinder klinkt ie prima!
@basf: heb niet zo veel met die software knettertjes
@basf:

een boxer 4 is dan ook in heel veel opzichten een heel andere motor dan een 4 in lijn.
@basf: en de Alfa 33 1.7qv op carbs!
@willeme, ik mis de Duratec uit de eerste Focus ST. Het is het onderstel wat de wagen zo geweldig maakt, maar de motor is heerlijk racy, goed normaal te rijden en klinkt fantastisch!
@dutchdriftking: nou, als huidige eigenaar van zo’n ST170 kan ik zeggen dat de motor inderdaad lekker is, maar niet van wereldniveau. Het is een typische 80% motor: als je ‘m redelijk stevig gebruikt is ‘ie op z’n fijnst, maar zodra je ‘m naar 100% gaat pushen komt er weinig extra beleving bij. Schakelen bij 7000 tot 7300 toeren heef ook totaal geen nut.. gewoon lekker doortrekken tot 6000 en doorschakelen. Dan is ‘ie pittig.
@jochempie: 7000rpm heeft geen zin, maar hij klinkt daar wel geweldig.
@dutchdriftking: Dat is wel helemaal waar. Gotta love mechanische klepstoters. Klinkt erg rauw bij stationair toerental, maar lekker scherp hoog in de toeren.
@dutchdriftking: het is een lekker blok, maar wil je ‘m echt in de lijn van genoemde motoren zetten? Dan is de 2.0 Cosworth toch een stuk epischer, of de BDA/BDG??
@davelepeef: De verhalen ken ik, echter heb ik er nooit mee gereden, en met de duratec blokken wel. Van daar.
Gave lijst weer Willem. Knap om al die auto’s op te kunnen noemen. Ik kan zo 1, 2, 3 niet even een oude auto opnoemen die er niet tussen staat. Maar tegenwoordig worden er ook beresterke 4-cilinder motortjes gebouwd. Allemaal niet zo sterk als dat van Mercedes-AMG maar wel minstens zo leuk. De 2.3 EcoBoost van Ford bijvoorbeeld. 350 PK in de Focus en 310 in de Mustang. Of het blok dat in de V60 en S60 Polestar ligt. 367 sterke PK’s. En natuurlijk het blok van Alfa Romeo wat in onder andere de 4C ligt.
@viezefreddyw: de siërra of escort cosworth . Eerste wat ik dacht toen ik de titel las.
@viezefreddyw: de Toyota corolla 1.6 uit de vroege jaren ’90. Een saaie gezinswagen was met die motor sneller dan een golf gti! JC heeft er een leuk filmpje over gemaakt destijds.
@viezefreddyw: 1957 Ferrari testa rossa
@papa: Ik denk dat je de ferrari 500 mondial of 750 monza bedoelt, die hebben een I4 waar de testa rossa een v12 heeft.
Op de CLA na allemaal parels van weleer. Zo worden ze niet meer gemaakt.
Ik mis de VAG 2.0tfsi.
@baklava: I see what you did there.
@baklava: Inderdaad, een bijzonder gave prestatie van dit blok om VAG een stukje de vernieling in te helpen.
@baklava: staat langs de weg, wacht op olie.
Heerlijk lijstje! 4 cilinders kunnen ook gewoon fantastisch zijn.

Klein kanttekeningetje: de 4A-GE in de Corrola AE86 was naar mijn weten alleen als 1.6 verkrijgbaar?
@dutchiehd: dat was toch alleen Amerikaanse variant???
@kimhung: ook als ik wikipedia check is de AE86 sprinter trueno alleen met 3 verschillende varianten van de 1.6 4A-GE geleverd, en nooit met de 1.8 7A-GE.
@dutchiehd: 7A-GE bestaat ook niet.

Je hebt gelijk, het is een 1.6, de 4A-GE.
De 1.8 kwam pas in de jaren 90 en was een luie 7A-FE (geen GE). Die had leanburn enzo, tegenovergestelde van de 4A-GE eigenlijk.
@fanboy: FE, dat bedoelde ik :p. Ik was de war met het fenomeen ‘7A-GE’ wat in feite een 7A-FE met 4A-GE 20v kop was.
Volvo 240 turbo <3
@estoque: Klopt helemaal! Knaller was natuurlijk de 20v blacktop.

By the way @ts: De S2000 werd geleverd met 241pk. De latere F22C had 1 peekaatje minder, maar wel meer koppel onderin. Overigens vinden veel tuners de K20A de fijnere.
Onlangs sprak Matt Farah nog over de SRT4 als een probleem auto in The Smoking Tire. Blokken schijnen nogal eens stuk te gaan, dus zo heel betrouwbaar zijn ze helaas niet. Ook de beste man van wie de SRT is, laat weten dat de auto verre van probleem vrij is…
Juist! De GLA boven de A45
BMW 2002 Tii ? Nooit gedacht dat ik dit zal zeggen ;) wat lijkt me die alfa een fijne wagen zeg! Echt heel gaaf!
@henkhupelschoten: de vijand! Op de brandstapel die auto!
Heerlijk lijstje hoor. Op die moderne turbo brommers na dan.
Ik kan mijn verre afstammeling van de Giulia ook nog steeds waarderen. Mooi stukje techniek met nokkenas verstelling, dubbele bougies en een redline tegen de 7000rpm. Maar naar huidige maatstaven is 150pk uit een 2L natuurlijk niet bijster veel meer, en bovendien lust ze ook een behoorlijke slok….
De Japanners zijn hier natuurlijk bekend op. Honda met haar fantastische VTec en volgers als Toyota met een VVTI. Puike blokjes.
Zou graag de Italianen iets meer eer aan willen doen door de Abarth 500 te vermelden. Zo’n heerlijke harde brom in een kleine schreeuwlelijk, dat klinkt echt fantastisch.
@BmwMPower: precies. Ik heb nog altijd fijne herinneringen aan mijn CRX VTEC ?
De kadett gsi had hier ook tussen mogen staan met de red top motor
@rob5nismo: idd de geweldige (C)20XE. Ook veel in de racerij gebruikt. Onderandere in de formule 3 en de wtcc.
Er zitten toch weer wat lekkere snoepjes bij! Btw @willeme die Mitsubishi, Zero Fighter in zijn naam verwijst vast naar de legendarische A6M-Zero? Of heb ik t mis?
@toyotafortuner:

Yes, klopt. Het ‘Zero Fighter’ pakket was net zoiets als een AMG/M/R/RS/S/ST/OPC/ whatever opsmukpakket, maar dan van Mitsubishi zelf. Ralliart tekende voor de inlaat, uitlaat, ‘sport’ ecu en onderstelmodificaties. De kit was als optie te bestellen op een 6 GSR/RS2/RS…

De kit is vrij snel van het toneel verschenen door kwaliteitsproblemen en de naam was ook niet echt smetloos. Buiten Japan werd de kit daarom als Extreme verkocht ipv. Zero Fighter >> Pearl Harbour… Daarna is zijn er veel fake sets op de markt verschenen.
het 1750 of later opgeboorde 2.0 blok van alfa romeo , doet me meer dan de 1.6. wat een techniek zat daar in meer dan 200 pk ongeblazen . in volle race trim tot wel 240 en dat in de jaren 70
@c-greg:
Die staat er toch tussen, als Alfa Nord blok suffie!
Jammer van de Golf 2 foto, ik mis de prachtige G60 bumpers..
@rickilicious: het is een Limited. Zo’n super-exclusieve uitvoering met 5 deuren en 210 pk.. Kwam die niet zonder G60 bumpers?
@jochempie: klopt
@sanderz28: Er staat er op de hoofdzoekmachines slechts 1 te koop in Europa, een deels gerestaureerde, nog niet afgebouwd exemplaar… Voor 62K….

http://ww3.autoscout24.nl/classified/304791267?asrc=st|as
@Jochempie: en dat voor een Golf he
@sanderz28: Ik vind het wel bijzonder.. De body van wat in essentie de Golf Syncro was (ook alleen maar als vijfdeurs leverbaar), ook de Syncro aandrijving maar dan met normale G60 rijhoogte. En dan dat vermogen… Het ziet eruit als een regulier Golfje, maar onderhuids..
Die Peugeot 306 Rallye was er volgens mij ook in Frankrijk. Handig, als je er liever een hebt met het stuur aan de goede kant.
Maar een GTI in Jaune Vermeer is in Nederland zeldzamer dan een Ferrari F40. Just saying ;-)
Beste Autoblog,

Al jaren ben ik een trouwe lezer van jullie artikelen en houd ik alles netjes bij. Maar vandaag hebben jullie toch echt een steek laten vallen. Het raakt me in het hart dat zelfs bij het artikel gave viercilinders (viercilinders waar je lol mee kan hebben) de classic mini niet terug komt. ik snap dat er op het gebied van motoren bij de mini niets speciaals aan de hand is qua power. Maar wat jullie eigenlijk eens moeten doen is een artikel wijdden aan de ”echte” mini. Ik bedoel, hij reedt porsches en corvettes voorbij in de rally’s was zijn tijd vooruit met de eerste dwars geplaatste motor en volledig onafhankelijke wielophanging. En dan heb ik het nog niet over het feit dat de versnellingsbak verwerkt zit in het carter en de olie deelt met de motor, hetgeen ook bij een lamborghini miura het geval is. Ik denk dat een artikel over dit kleine autotje dat de wereld van de betaalbare auto’s groot gemaakt heeft en een rijke historie heeft een eigen artikel verdient. het is niet voor niks dat de beatles, enzo ferrari, elvis presley en steve mcqueen een mini hadden.

en daarbij zou ik jullie graag helpen.
@ruvo: Beste Ruvo,

Ten eerste hartelijk dank voor je betoog. Niet alleen qua terechte inhoud, maar ook qua toon. Hulde!

Dat gezegd hebbende, in je betoog geef je eigenlijk zelf al het antwoord. Het totaalplaatje van de Mini, de som der delen, gaat zoveel verder. In dit artikel ging het enkel over de motor, hoe slecht en belabberd de auto er omheen ook moge zijn in sommige gevallen.

Misschien is het inderdaad wel weer eens leuk om de Classic Mini speciaal op een voetstuk te plaatsen!
@ruvo: na al die jaren ken je tips@autoblog.nl toch al wel?
@ruvo:

“En dan heb ik het nog niet over het feit dat de versnellingsbak verwerkt zit in het carter en de olie deelt met de motor, hetgeen ook bij een lamborghini miura het geval is.”

Als er iets, maar ook iets een grote faal was bij Mini dan was het dit wel. Je wilt niet weten hoeveel motoren en/of bakken gesneuveld zijn door dit idee. Ik snap dat het nodig was i.v.m. de ruimte, maar het was in elk geval een wereldidee.
Stuk voor stuk enorm begerenswaardige auto’s, maar als ik er dan toch ééntje zou moeten kiezen is het de Mercedes 190E
Ik mis nog een exemplaar welk momenteel zeer zeldzaam is.. namelijk de Opel motor uit Ascona en Manta 400
Waar is de Punto Abarth Esse Esse? ☺
@nemus: in mijn beleving klinkt de 1.4 turbo van Fiat (en de 1.75 van Alfa) alsof de redline bij 3000 toeren begint..
@jochempie:

Dat klopt inderdaad, dat motorblok klinkt nabij de 5.000 rpm al of hij uit elkaar gaat spatten.
MR2!!!!!
Die ford rs200 is echt een p0rn0bak! De 190e blijft een van de vetste benzen ooit gemaakt wat mij betreft. De leukste vier cilinder die ik ooit heb gehad was mijn A3 8L 1.8T, niet heel bijzonder maar met 210pk en 340nm (150pk + inlaat//uitlaat/intercooler/chipje/forge bov) een heerlijke auto en redelijk rap. Het afblazen van de bov is zo een verslavend geluid:) en er ging nooit wat aan stuk, en met flink trappen nog steeds makkelijk 1 op 10.
Corrado G60!
Die onbetrouwbaarheid van de Integrale, is dat van horen zeggen?

Heb een Thema turbo 16v (in essentie dezelfde motor) nog een tijd ingezet voor mijn toenmalige koeriersdienst. Nooit klachten gehad over te late bezorging.

En was de 2 ton al lang gepasseerd.
@gamma81: ik houd van Lancia, ze hebben de mooiste auto’s gebouwd. Maar in de jaren 80 en 90 was het qua betrouwbaarheid zeker geen hosanna. Integendeel! Diverse Lancia’s in onderhoud gehad waarvan een behoorlijk aantal Integrales. Allemaal bijzonder fragiel en peperduur in onderhoud.

Op de Kappa JTD van mijn vaas na, dan. Dat gekke ding bleef maar lopen ;). Kappa was sowieso niet verkeerd.
Hoort niet in het lijstje want beetje een anti-held, maar tijdens de laatste jaren een fan geworden van de FA20 boxer uit de GT86/BRZ. Anti-held omdat in originele staat, de motor het zwakste punt is van de gevierde sportwagentjes. Geen leuk uitlaatgeluid, klingt wat ‘thrashy’ als je toeren probeert te maken en heeft een dip in de koppelkromme precies waar je verwacht de motor op zijn sterkste te zijn.
Het vermaledijde blok is echter in de basis een blok dat zich betrouwbaar heeft getoont op wat stuiptrekken in het begin na, is eigenlijk erg koppelrijk met zijn hoge compressie en dubbele injectie afgezien van de dip, en relatief vermogenssterk als je bedenkt dat het topvermogen reeds bij 7000 inkomt. Aangezien het modificeren van de wagen is ingebouwd in de grondfilosofie van de wagen, dan is het relatief eenvoudig de motor veel leuker te maken met eenvoudige klassieke grepen – inlaat, uitlaat, hermappen. En dan krijgt ie plots best veel karakter en wordt de motor een bijkomend pluspunt van een op zich al uitstekende wagen. Nu is het een plezier de motor te starten en begroet te worden door een leuke, unieke roffel. De atmosferisch gasrespons is echt heerlijk en zonder dip en met nu circa 230Nm eigenlijk zo sterk als een atmo 2,5l blok, dat in een redelijk lichte wagen. En hiermee trekt ie gretig door naar de redline en maakt dan een leuk meer racy geluid dan we gewend zijn van Subaru boxermotor en met de verhoogde begrenzer trekt ie zonder morren 7500toeren zonder plat te vallen, gewoon leuk de begrenzer op te zoeken dus.
Met wat fijnslijpen, een blok waar ik blij van wordt, en daarmee van het reeds rijdersautootje een echte top auto maakt.

Nu ik dit geschreven heb, moet ik vaststellen dat dit een autootje is om bij te houden, ook al zijn we er uit gegroeid en er eigenlijk geen plaats voor hebben – is al een jaar zo, maar het hart niet om hem écht weg te doen en dat is mede dankzij het blok zie ik nu in.
@onehp: PS: en overigens, naast een paar supercars, één van de allerlaatste atmosferische blokken nog te koop in een sportieve nieuwe auto…
@Onehp: ideaal om een turbo op te bouwen dus ;-)

Nee zonder gekheid, dat zou zonde zijn natuurlijk. Mooi dat je besloten hebt deze auto aan te houden. Leuk voor de kinderen als ze 18 zijn en zelf willen rijden!
Peugeot 205T16
Doe mij de Silvia en de 245 Turbo maar!!
Leuke lijst met interessante wagens!
Om de lijst aan te vullen: Ford Focus RS 350pk en makkelijk te tunen naar 400+pk.
Correct me if I’m wrong, maar de Clio RS RB07 is volgens mij niet gebaseerd op de Clio 3 Ph1 197 maar op de Clio 3 RS Ph2.
Mooie lijst wel!!
@balliere: en de motor is een F4R, geen Z1ZR
Ik heb dezelfde 1.6 (dus niet 1.8) 4A-GE als in die Corolla. Fantastisch blok, redline op 7800rpm en 125pk. Vaak met een wagengewicht van 950kilo o.i.d. gecombineerd, dus dat wil wel.
En het is niet alleen een toeren blok, hij heeft ook nog aardig wat koppel onderin (mede dankzij TVIS systeem)

Het blok is ook supersterk. Die van mij is nu ook uit 1985, heeft 2 ton gelopen en het circuit al vaker gezien.
Ook geen verbruik van vloeistofjes. En in al die 30 jaar nog nooit open geweest voor een revisie.
Ook als de auto meer dan 2 jaar stil staat is geen probleem, start gewoon.
Daarnaast was er bij mij eens een elektrische fan sensor defect waardoor ik het blok zwaar heb laten oververhitten. Het blok trilde zelfs nog een tijdje na van het koken, toen ik de motor had uitgezet. Maar maakte ook niet uit, waterpomp vervangen en weer door.

Niet kapot te krijgen.
Leuk artikel!!! Tip voor een volgende: 10 auto’s onder de EUR 30k die geweldig klinken en goed rijden :-)
Op een manier trekt zo een dikke viercilinder mij wel
Misschien ook eens een idee om een lijstje te maken met leuke auto’s met 4-cilinder motoren? Toyota 2000 gt bv en nog veel meer pareltjes.

Of gewoon een lijst met auto’s met een motor waarvan je het niet verwacht. Ik denk dan aan de Jaguar XJ220 bv.
Leuk stuk @Willeme! Ondanks dat de gietijzeren 2 liter 16 klepper in de Peugeot 306 gti-6 zeker een heerlijk blok was, is zijn voorganger wat mij betreft toch legendarischer. Dan heb ik het over de volledig aluminium 1.9 Mi-16 die onder andere te vinden was in de 405 Mi-16 en 309 GTi16.
Waarom dat blok? Ten eerste vanwege de heerlijke manier waarop dit blok z’n 160pk afgeeft en ten tweede omdat het XU onderblok als basis heeft gediend voor zo’n beetje alle succesvolle Peugeot rally blokken van groep B tot de latere 206 WRC.
Ik mis de boxter motor van Porsche wel!
@willeme Willem! De Lancia V4? Qua prestaties misschien niet wat ik hier boven zie staan. Maar een gave 4 cilinder is het zeker. Voor zover ik weet de enige V4. En daarnaast denk ik dat veel mensen de V4 van Lancia niet eens kennen. En zeg nou zelf gaaf toch?

https://static.carthrottle.com/workspace/uploads/memes/news-orig-230295800-54ef9ce966c52.jpg
@kilum: +1. Geheel terzijde, maar welke banden zijn dat op die Lancia?
@onehp: Weet ik niet precies en kan het niet goed zien op deze foto.
@Willeme:
3 correcties op de VW Golf Limited (71 stuks):
1. Motorinhoud was hetzelfde, alleen was het een 16 klepper ipv 8 klepper zoals de reguliere Golf G60s.
2. G-lader was hetzelfde als in reguliere Golf G60, maar groter dan de G40 uit de Polo. Dus geen G65 of zo iets.
3. De Limited had Synchro aandrijving ipv voorwiel aandrijving zoals in de reguliere Golf G60.
@al69: dat noemen ze aanvullingen, geen correcties, waarvoor dank!!

Ik had bij de Lancer toch de FQ-400 verwacht. Tuurlijk, je kon er mee op en neer naar de pomp en dan moest ie een beurt maar wel 400pk uit een 2l in een tijd dat zoiets helemaal niet gewoon was. De F1 blokken van BMW hadden er ook wel bijgemogen. Mijn persoonlijke favoriet was de 1.6 16V uit m’n Corolla (1995). Dat ding is echt ongelofelijk sterk. Ding kreeg zoveel op de kloten, niet normaal. Maar hield dat altijd vol. In 2j ruim 130k op gezet zonder ook maar een slag te missen. Van buiten totaal niet spannend maar een Golf 3 GTI hield me niet bij.
Heerlijk artikel! Bewijst maar eens en te meer dat je niet over 6 cilinders of meer hoeft te beschikken om rijplezier te hebben. Ook stuk voor stuk erg leuke wagens, met een leuke mix van auto’s uit vrijwel alle landen.
ik heb nog wel een vraag aan lezers van deze site: is de dubbelnokker van de Integrale gebaseerd op de Lampredi motor die ook zijn weg vond in de Fiat Ritmo Abarth?
Had zo toy AE86 Geen 1.6 twin cam ipv een 1.8? 125pk zelfde blok als de toenmalige toy AW11 MR2?
nummer 20:
De 1.1 54pk sterke singlepoint injectie motor van Fiat!
Geweldige motoren! komt zeer snel in de toeren, lekker zuinig, vergevingsgezind, alleen jammer van de slechte elektronica van deze blokken…
Rij zelf een Punto 1.1 op dit moment, deze is op alle fronten sneller dan mijn even zware Golf 1 cabrio met 1.8 en 90 pk….

vreemd of knap staaltje techniek van Fiat?
A en B series van BMC.

Nuff said.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).