Kijk, 2017 wordt een topjaar voor youngtimers

Auteur: , 73 Reacties
Youngtimers!

Jazeker, want ook deze twee toppers kun je binnenkort tegen 35% rijden!

Het is toch iets wat de gemoederen bezig bleef houden: de bijtelling. Naast gewoon 0-500 km per jaar rijden met rittenregistratie is er natuurlijk ook een andere mogelijkheid. Dat is namelijk gebruik maken van de Youngtimer regeling. Deze houdt in dat je de auto zakelijk tegen 35% bijtelling van de dagwaarde kunt rijden. Dat kan zeer aantrekkelijk zijn. Om te laten zien hoe breed het spectrum is qua youngtimers hoeven we alleen maar een blik te werpen op de parkeerplaats van de redactie:

Youngtimers!

U ziet, de diversiteit aan kleuren is enorm. Een nadeel van Youngtimers kan voor sommigen de leeftijd zijn. Zo houdt @RubenPriest absoluut niet van ouderwetse interieurs. Kijken we naar twee enorme Youngtimer favorieten, de E-Klasse (W124) en 5 Serie (E39), dan zie je dat deze auto’s hun basis hebben in de jaren ’80 respectievelijk jaren ’90. Kortom, wat je wil is een auto die nét oud genoeg is om in de youngtimer regeling te vallen, maar modern genoeg is qua luxe en vooral veiligheid. We nemen daarom 14 interessante Youngtimers met je door. We beginnen met de modellen die net Youngtimer zijn geworden en eindigen met auto’s die je op de radar moet houden: die worden het namelijk binnenkort. Komen ze!

Wat is het?
Een Jaguar X-Type, D-segment premium retrolook sedan. Leverbaar sinds mei 2001.
Wat is er zo bijzonder aan?
Ok, we weten het allemaal: technisch gezien is dit een Ford. Het onderstel en groot gedeelte van de aandrijflijn komt van de Mondeo. Dat is een compliment, want dat was namelijk van grote klasse. De ‘mini-XJ’ looks moeten je wel aan staan en ook het interieur is niet perfect. Maar de rijeigenschappen zijn dat wel. De X-Type deed niets onder voor een C-klasse of A4. Sterker nog, het was minimaal op het niveau van de zo geliefde BMW 3-serie van de E46 generatie. Bekijk hier het AB aankoopadvies.
Welke uitvoering moet ik nemen?
De benzine motoren, en dan bij voorkeur de 2.5 of 3.0 V6 in Sport uitvoering. Deze hebben al het in lakkleur gespoten, 18” wielen en erg prettig: altijd vierwielaandrijving. De diesels zijn niet superslecht, maar overduidelijk niet op het niveau van Audi, BMW en Mercedes.
Wat kost een redelijk exemplaar?
Voor 6 mille heb je een keurige 3.0 Sport met anderhalve ton op de klok.

Jaguar

Wat is het?
De BMW 7-serie (E65), MacBook Pro op wielen. Leverbaar sinds september 2001.
Wat is er zo bijzonder aan?
Dit is eigenlijk de eerste moderne auto zoals wij deze tegenwoordig kennen. De techniek, met name het multimedia systeem was net zo revolutionair als de iPod. De styling werd destijds enorm bekritiseerd, maar mits in de goede uitvoering is het nog altijd een frisse verschijning. De rare lijnvoering was nog ergens goed voor: de E65 was aanzienlijk ruimer dan zijn legendarische voorganger.
Welke uitvoering moet ik nemen?
Rond deze tijd zat BMW op zijn hoogte punt qua motoren. In principe is er geen enkele motor waar je met een boog om heen moet lopen, de V12 uit de 760i is nogal duur in gebruik. Dus een 730i of 730d is eigenlijk meer dan voldoende. Die blokken lopen schitterend.
Wat kost een goed exemplaar?
Tricky. Het is lastig bepalen of de 7-serie écht goed is. Het is een enorm complexe auto. Voor 8-10 mille heb je exemplaar met zo’n 150.000 km op de klok. Geef deze een grote beurt en zorg dat je altijd een bedragje klaar hebt liggen voor het vervangen van de automaat of luchtvering.

BMW

Wat is het?
Een Chevrolet Avalanche. Fiscaal aantrekkelijke compensatie voor een ruime broek. Leverbaar sinds september 2001.
Wat is er zo bijzonder aan?
De Avalanche was een soort kruising tussen een SUV en pick-up. Dit betekende dat een stoer uiterlijk en meer binnenruimte dan bij een gewone pickup. U begrijpt, met name fiscaal is dit interessant. Het is namelijk een SUV met grijs kenteken. Dat gezegd hebbende was 2002 niet het beste tijdperk van GM. De interieurs werden in elkaar geflanst met harde plastics, kauwgom en plastic vellen die ze ‘genuine leather’ noemden. Ook zijn de rijeigenschappen matig en zuipt de V8 meer dan dat ie prestaties levert. Niet eens zo terreinwaardig. Maar hey, het ziet er stoer uit, biedt plaats aan 5 en grijs kenteken!! Favoriet vervoer onder drugsbaronnen.
Welke uitvoering moet ik nemen:
V8, automaat, grijs kenteken en LPG.
Wat kost een redelijk exemplaar?
Voor 10 mille heb je ‘DE MOOISTE VAN NL!!! BOMVOL!!! LPG!!!!’. Voor minder vind je ze ook, maar dan worden de kilometerstanden stratosferisch hoog. Dat kan de Vortec V8 prima hebben, maar het interieur niet.

Chevrolet

Wat is het?
Een Alfa Romeo 156 GTA (932B). Voorbandvernietiger met emotie. Leverbaar sinds februari 2002.
Wat is er zo bijzonder aan?
De Alfa Romeo 156 was er al sinds 1998. De auto is een waanzinnig succes voor het merk uit Arese. Terecht, want op de ruimte na kent de auto eigenlijk geen grote nadelen. Ok, de 2.5 is leuk maar niet écht een topuitvoering. De GTA is dat wel. De tot 3.2 liter vergrote Busso is niet alleen behoorlijk sterk (250 pk), mooi (die inlaatkelken!) maar er zitten drie tenoren in het uitlaatspruitstuk. U begrijpt: alleen om het geluid kun je er al eentje nemen. Dus bekijk even dit advies van @CasperH en ga op zoek.
Welke uitvoering moet ik nemen?
De Sportwagon met handbak. Er was een uitvoering met sequentiele bak, maar die bak bederft het feestje een beetje. Ook qua kosten, trouwens. De Sedan was op zich ook prima, maar de Sportwagon is net even wat praktsicher én mooier.
Wat kost een goed exemplaar?
Rond de 6,5 mille begint het, maar reken het dubbele voor een GTA waar nog een tijdje mee door kan. Er zijn aanbieders die 20 mille of meer vragen, maar dat is een beetje zonde van het geld.

Alfa Romeo

Wat was het?
De Kia Sorento (BL). De eerste echt geslaagde Koreaanse auto. Leverbaar sinds juli 2002.
Wat is er zo bijzonder aan?
Guus Hiddink liet in 2002 het Zuid-Koreaanse elftal beter voetballen dan ooit en dat heeft er natuurlijk voor gezorgd dat de Koreanen naast voetballen ook auto’s konden maken. Zo verfijnd als de concurrentie was de Sorento zeker niet, de auto had  andere kwaliteiten. Ze waren betrouwbaar, compleet uitgerust en betaalbaar. Stel, je hebt een eigen zaak waarbij je vaak in slecht terrein komt en/of zware karren moet trekken. Maar je wilt wel voldoende ruimte, veiligheid en luxe voor vrouw en kinderen, dan is de Sorento een bruikbaar werkpaard. Het uiterlijk is wat tam, maar daar zijn goede oplossingen voor.
Welke moet ik hebben:
De goedkoopste. Rijden totdat ie er bij neer valt.
Wat kost een goed exemplaar?
Voor 2,5 mille ben je spekkoper.

Kia

Wat zijn het het?
De Citroën C8, Fiat Ulysse, Lancia Phedra en Peugeot 807. Europese full-size MPV’s voor mensen die het woord anticonceptie niet in hun woordenboek erkennen. Leverbaar sinds Juni 2002.
Wat is er zo bijzonder aan?
Dit keer hadden onze mediterrane vrienden wél hun best gedaan om met een leuke MPV te komen. Ook hadden ze nu allemaal meer een eigen gezicht. Ze waren luxer dan ooit, in sommige uitvoeringen kon je zelfs een zescilinder krijgen met Brembo remschijven. Cool. Deze auto’s bieden gewoon heel erg veel waar voor weinig geld. Ze zijn vooral enorm ruim. Vergeet SUV’s: dit zijn volwaardige zevenzitters. Nadeel: bij elke verhuizing van een vage kennis moet je je auto uitlenen.
Welke moet ik hebben?
Deze auto’s stonden niet direct bekend om hun betrouwbaarheid, dus ga voor de basis diesel (HDI/JTD met 110pk) of de atmosferische 2.0 (135 pk) in de basis uitvoering met zo min mogelijk opties.
Wat kost een goed exemplaar?
Je wilt geen goed exemplaar, maar een goedkoop exemplaar. Voor 2 mille heb je er al een. Die rijdt je tot de auto niet meer kan en koop je er weer eentje voor 2 mille.

Citroen

Wat is het?
De Audi RS6, wintersportkanon en notoire zuipschuit. Ook inzetbaar als pinpas. Leverbaar sinds Augustus van 2002.
Wat is er zo bijzonder aan?
De Audi RS6 van de C5 generatie was samen met de A8 W12, B5 RS4 en TT de definitieve doorbraak in het premium segment. De RS6 was discreet dik. De motor is een door Cosworth getunede V8 met twee turbo’s. Deze bracht via een vijftraps automaat alle vier de wielen aan. Zo speels en spectaculair als een M5 (E39) was het niet, maar de RS6 was sneller en bruter. En discreter. Dermate discreet dat echte exemplaren aangezien worden als neppers en imitatie aangezien als echt. Verwarrend.
Welke moet ik hebben?
De Avant, natuurlijk. Past veel beter bij het karakter van de auto. De sedan is wel goedkoper (en zeldzamer).
Wat kost een goed exemplaar?
Dat varieert enorm. Maar dit is een auto waarbij je niet wilt bezuinigen. Dus reken gauw 18 tot 20 mille voor een redelijk netjes exemplaar met anderhalve ton op de klok.

Audi

Wat is het?
De Hummer H2. Géne met een automaat en reservewiel. Leverbaar sinds de zomer van 2002 (grijze import, officiële import in Juni 2004)
Wat is er zo bijzonder aan?
General Motors had Hummer gekocht en was van plan het merk uit te breiden met kleinere modellen. De komische koets werd op het ladderchassis van een Silverado 1500 / 2500 pickup gezet en een 6-jarige was verantwoordelijk voor het interieur. Offroad minder goed dan je zou denken. Op de weg ook trouwens. Ondanks bizar hoog gewicht en grote afmetingen best wel krap en onpraktisch. Dat is ook een prestatie.
Welke moet ik hebben?
Als je er echt eentje wilt hebben zal je eerst 18 moeten worden. Dan heb je een andere (ontwikkelde) smaak en koop je wat anders.
Wat kost een goed exemplaar?
Geen idee. Gaan we ons niet druk over maken.

Hummer

Wat is het?
Range Rover (L322). Legendarische herensociëteit met vierwielaandrijving. Leverbaar sinds maart 2002.
Wat is er zo bijzonder aan?
Dit is de ultieme Range Rover volgens BMW. De L322-generatie werd door BMW ontwikkeld. Dat betekende voor de Range Rover rijder dat de elektronica werkte. Het uiterlijk is briljant geslaagd te noemen, tot 2013 was het model leverbaar en toonde geenszins verouderd. Knap. Ook het interieur is grandioos: overal leder, hoogpolig tapijt en hout.
Welke moet ik hebben:
Er waren in eerste instantie twee BMW motoren. De diesel (uit de 530d) was op zich aardig, maar net iets onder bemeten voor de logge Range Rover. De 4.4 (286 pk) is adequaat, maar extreem dorstig. Dat hoort nu eenmaal bij een Range Rover: zegels sparen.
Wat kost een goed exemplaar?
Vanaf 15 mille zien we de mooie Range Rovers opduiken. Daaronder moet je goed weten wat je doet.

Land Rover

Wat is het?
Mercedes-Benz E-klasse. Taxi, ziekenauto en polepositie houder in elke rouwstoet. Leverbaar sinds Maart 2002.
Wat is er zo bijzonder aan?
Niet zo revolutionair als de E65 7-serie, maar wel degelijk een enorme stap ten opzichte van zijn voorganger. Het is geen ‘dynamische’ auto en dat is juist het grote pluspunt van deze auto. Ook in taxi uitvoering (E200 CDI Classic) heb niet het idee tekort te komen. De viercilinder pruttelt in de verte, de stoelen lijken te hard maar zitten uitstekend en dankzij de lange wielbasis en grote spoorbreedte is de E-klasse stabiel en comfortabel. Ultieme kilometervreter.
Welke moet ik hebben?
Afhankelijk hoeveel je per maand kwijt wilt zijn. Als je gaat dieselen is het zaak de E270 te vermijden. Ze waren populair maar hebben nog wel eens kuren. Een 200/220 CDI is meer dan voldoende. Gaat het om een benzine uitvoering, verwen jezelf en ga voor de E320 Elegance.
Wat kost een goed exemplaar?
Bij de W211 loont het om bij een Youngtimer Paradijs net even wat meer uit te geven. Dat betaalt zich altijd uit. Vanaf zo’n 10 mille heb je een fraaie E-klasse. De verplichte kralenmat doet zo’n 10 euro.

Mercedes-Benz

Wat is het?
De Lancia Thesis (841). E-Segment limo met stijl en flair zonder commercieel perspectief. Leverbaar sinds september 2002
Wat is er zo bijzonder aan?
Kijk er alleen naar! De Thesis was gewoon een concept car op wielen. Het was een van de laatste kansen voor Lancia om er wat van te maken. De auto faalde jammerlijk, het uiterlijk was te aristocratisch. Het feestje gaat door in het interieur: Poltrona Frau leder, alcantara, mooie houtsoorten: alles is aanwezig. Dat gezegd hebbende, de Thesis is verder gewoon een middelmatige aanbieding in zijn klasse. In niets echt beter dan een Duitser, helaas. Behalve stijlvol zijn, uiteraard.
Welke moet ik hebben?
Alle motoren hebben zo hun charme, maar de beste keuze is de 215pk sterke 3.0 V6, ook een Busso. Het karakter van de 2.0 20v Turbo is waanzinnig misplaatst en de 3.2 is net even te veel voor de voorwielen. De diesel is puik, maar de meeste exemplaren hebben er een lang leven op zitten.
Wat kost een goed exemplaar?
Voor een goede 3.0 V6 met niet te veel kilometers ben je zo’n 6-8 mille kwijt.

Lancia

Wat is het?
De Saab 9-3 Sport Sedan. Een Zweedse sedan met Opel Vectra genen. Leverbaar sinds september 2002.
Wat is er zo bijzonder aan?
Je zou het niet geloven, maar deze generatie 9-3 werd behoorlijk goed ontvangen en kon zich prima meten met de concurrentie. Ook wist deze 9-3 dit keer meer afstand te nemen van de Vectra, gevoelsmatig. Ook qua veiligheid: de 9-3 haalde met vlag en wimpel 5 sterren bij de Euro NCAP crashtest. Nog altijd zijn ze aan het leuren met dit model om terug te brengen op de markt. Tijdloos dus.
Welke moet ik hebben?
De Aero klinkt leuk, maar was érg hard geveerd en ook niet echt sportief. Niet een beste combinatie dus. De 2.2 TiD was een oude rateldiesel die niet eens echt zuinig was. Ook met een boogje omheen lopen. De 1.8t Arc (eigenlijk een 2.0 met low pressure turbo) is de beste keuze uit de range. Comfortabel, compleet, soepel en zuinig. Toppertje.
Wat kost een goed exemplaar?
Saabs worden over het algemeen gekocht door mensen die veel, heul veel kilometers maken. Dus zoek een pensionado 9-3 uit. Dus bordeaux rood, automaat, beige leder en weinig kilometers. Dan heb je voor 5 mille een uitstekend exemplaar op de inrit.

Saab

Wat is het?
Een Volvo XC90. Hockeyteam transport voor de moeder van Anne-Fleur en Bob-Jan. Leverbaar sinds september 2002.
Wat is er zo bijzonder aan?
De XC90 was een auto die precies bood wat de klandizie wilde. Een veilige, ruime en praktische SUV. De eerste volwaardige zevenzitter. De auto is 13 jaar in productie geweest met minimale wijzigingen. Net als de meeste eigenaresses heeft de XC90 hier en daar een lichte facelift gehad. Dat is iets wat veel zegt over de houdbaarheid van het design: je rijdt dus niet overduidelijk in een oude auto rond. Bijzonder fijne stoelen, bizar omslachtige navigatie. Off-road capaciteiten zijn uiterst beperkt maar op de weg rijdt het uitstekend, zij het iets zijig.
Welke moet ik hebben?
Een vijfpitter is eigenlijk voldoende. Dus een D5 of T5 (die kwam iets later): beide prima.
Wat kost een redelijk goed exemplaar?
Een XC90 T5 met minder dan twee ton op de klok in redelijke staat zit onder de 10 mille.

Volvo

Wat is het?
De Volkswagen Touareg (7L) en Porsche Cayenne (955). Twee-eige tweeling met technologische grootheidswaanzin. Leverbaar sinds december 2002.
Wat is er zo bijzonder aan?
Dit duo komt nog uit het duo dat SUV’s daadwerkelijk nog iets in het terrein konden klaarspelen. Technisch zijn ze voor het grootste gedeelte gelijk, de deuren kun je zo uitwisselen. We moeten wel vermelden dat de Cayenne aanzienlijke strakker stuurt (voor zover mogelijk op een SUV) en de Touareg aanmerkelijk sympathieker is.

Porsche

Welke moet ik hebben?
De beste voor beide is eigenlijk de 3.0 diesel, helaas kwam deze veel later op de markt. Voor de Porsche opteren wij de Cayenne Turbo. Dit blok heeft aanzienlijk minder issues dan de ongeblazen V8 (‘Cayenne S’). Als je gaat voor een Porsche SUV dan weet je dat de pomphouder je beste vriend wordt. In het geval van de Touareg: sla de V10 TDI over. Als je zuinig wilt rijden ga voor de R5 TDI (haalt 1 op 9!). De 3.2 is prima als je niet te veel kilometers maakt.
Wat kost een goed exemplaar?
Voor een Cayenne Turbo met niet te veel kilometers betaal je zo’n 15 mille. Een goede Touareg pik je op voor 10.000. Het kan overigens veel goedkoper, maar dan moet je rekening houden met achterstallig onderhoud.

Volkswagen



73 reacties

Je kan ook gewoon privé een auto kopen en deze voor 19 cent aan jezelf ” verhuren “. Levert een betere auto op en geen ” gezeik ” over kwalen etc. Als je moet zeuren over goedkoop auto rijden als ondernemer moet je gaan fietsen of in loondienst gaan.
@50mchljn: heb ik altijd gedaan tot de phev voorbij kwam.
Met alle voordelen te mooi om te laten lopen, ook omdat mijn Multipla op was.
Ik heb overigens nog geen euro subsidie gekregen van de politiek, wel hebben zij minder van mij gekregen om over de balk te smijten.
@kobus1967: ik ben gestopt bij Multipla
@2wheeler: Ik kom hier niet meer bij hahahaha
@2wheeler: hij zei het ECHT!! Hardop, zonder schaamte!! Briljant, en zeeeeer gewaagd! :-p
@50mchljn: Spaarzaamheid met vlijt bouwt huizen als kastelen.

Een oude wijsheid die ook voor ondernemers opgaat. Ik zou liever geld steken in mijn bedrijf dan in mijn auto als ik ondernemer was, en zeker als ik net voor mezelf begonnen was.

Bovendien is een youngtimer op de zaak niet alleen een rationele keuze, maar ook dé manier om een schitterende auto uit het hogere of zelfs to segment te kunnen rijden.

Betrouwbaarheid is eveneens geen issue, want met goed en gedegen onderhoud kan een youngtimer bijna net zo betrouwbaar zijn als menig nieuwe auto. Soms misschien zelfs betrouwbaarder, de kinderziektes zijn er vaak al uit na al die jaren.

Onderhoud is natuurlijk wel wat duurder, maar desondanks valt het kostenplaatje al gauw uit in het voordeel van een youngtimer.

Toch heb ik wel een reden om dit soort youngtimers af te raden. Een hele goede zelfs, want als meer ondernemers dit soort fantastische auto’s gaat rijden gaan de prijzen ervan omhoog. En dat is weer niet gunstig voor ons als particuliere liefhebber.
@moveyourmind: Om even op jouw eerste alinea in te gaan; vaak móét je als ondernemer investeren en kosten maken om onder een bepaalde belastingschijf te komen.
Ik rij een youngtimer op naam van mijn bedrijf ( Benz w210 E280) aanschaf/onderhoud/brandstof gaan zakelijk en 35% bijtelling. Deze kosten (voornamelijk véél brandstof) drukken mijn winst waardoor ik in een lagere belastingschaal kom zodat ik minder hoef te betalen.
Op hoog niveau doen ondernemers dit met jachten. Kopen voor het eind van het fiscale jaar een jacht van een miljoen en die verkopen ze de volgende dag weer aan de botendealer waarvan ze hem kochten. Dat dat 30,000 kost maakt niet uit. Anders hadden ze 50,000 extra belasting betaald. Dus 20,000 winst. Dus ook die youngtimer regeling is een spelletje wat je slim kan spelen. Ik rij in een volle, zeer strakke youngtimer voor alles in totaal €21,- per maand.
Dus die oude wijsheden gaan niet meer op vandaag de dag;)
@dragspert: als ik jou was, ging ik een andere accountant zoeken…
@phevtreb: waarom als ik vragen mag? Klinkt aannemelijk toch?
@2wheeler: ga het proberen kort uit te leggen.

Ik ga ervan uit dat een eenmanszaak van toepassing is.
Inkomstenbelasting gaat volgens schijven, bij lage winst betaal je dus minder belasting. Het eerste deel is zelfs belastingvrij. Bij hoge winst betaal je over het eerste gedeelte van je winst geen belasting, het tweede deel een laag belastingtarief, het derde gedeelte van je winst een hoger belastingtarief en het vierde deel het hoogste belastingtarief.

@dragspert doet nu net alsof je over de gehele winst hetzelfde belastingtarief betaald en dat je, als je zorgt dat je winst €1,- onder het het hoogste belastingtarief blijft, je voor de rest van de winst een lager belastingtarief kunt toepassen. Dat klopt dus niet, als je winst €1,- boven de grens van het hoogste belastingtarief valt, dan betaal je alleen over die €1,- het hoogste tarief, de rest van de winst valt in andere belastingschijven.


Ik hoop dat dit begrijpelijk geschreven is..
@phevtreb: absoluut! Dank voor de uitleg!
@50mchljn: met een youngtimer hoef je prive niks te betalen voor wat je rijdt. Vooral als je veel prive rijdt is dat gunstig.
Die 19 cent per km komt uit he eigen zak. Je hebt alleen maar 50% belastingvoordeel. Dus eigenlijk krijg je 9,5 cent per km. Je kunt rekenen een voorspiegelen wat je zelf prettig vind :-)
Voor mij de RS6. Als sedan met handbak. Dat word zoeken…….
@dutchdriftking: Ga je ook niet kunnen vinden, ze zijn namelijk alleen leverbaar geweest met de tiptronic automaat.
@1lunatic: Ik dacht net als de eerste generatie S8 wel geleverd, maar zeer zeldzaam? De eerste generatie S8 heb ik een maal gezien met handbak (ook gelinkt naar AB is een artikel over gekomen) maar de RS6 dacht ik dus ook…..
Jaguar diesels zijn niet super slecht.. maar niet op het niveau van Audi..? Lekker intelligent knulletje die dit geschreven heeft. De 2.0 diesel is gewoon een HDi van PSA en deze draaien met gemak het dubbele aan kilometer t.o.v. zo’n sjoemel diesel van VAG
@henkhekje: we hebben het over 15 jaar geleden, toen lag het iets anders. De Jaguar X-Type diesels hadden een Duratorq motor. Die liepen nogal rauw. De S-Type was de eerste met een (inderdaad uitstekende) PSA diesel. Maar die werd nooit in de X-Type geleverd.

De Audi diesels van toen waren nog niet de beruchte sjoemeldiesels, dat was pas bij het volgende type A4.
@willeme:

Als er diesels waren die rauw klonken waren het wel de Tdi’s

Het is omdat mijn Passat Tdi uit 2001 destijds goed geïsoleerd was zodat het binnen wel meeviel, maar als je buiten de auto stond leek het wel een tractor.

Een X-type 2,5 liter heb ik ook gehad en die had een superwegligging , alleen had ik altijd het gevoel dat ie 50 pk van 190 pk miste, misschien kwam dat juist door de goede wegligging. Vond hem alleen niet lekker schakelen, er was altijd schok in de aandrijflijn aanwezig tijdens overschakelen. Heb de auto laten nakijken door de garage en die vertelde dat het tussen mijn oren zat, een week erna heb ik hem ingeruild op mijn huidige Lexus.
@monsieurleloure: klopt helemaal! De 1.9 TDI ratelde er ook op los. Zoals je zelf aangeeft had Audi (in jouw geval Volkswagen) de isolatie wat beter voor elkaar. Daarbij waren de PD diesels behoorlijk krachtig en zuinig bovendien.
Heel fijn artikel! De avalanche al een tijdje op de korrel ;-)
@rijnooit: de Avalanche uit 2001 wil je toch niet rijden? Familie van me heeft er een uit 2012, de materialen in het interieur zijn gelijkwaardig aan een Ford Fiesta. Uit 2004.
En het uiterlijk van de 2001 is echt tranentrekkend.
@awesome: Toevallig een Fiesta uit 2004 gehad ;-)
Rijd nu rond met een GMC pickup uit 1991 en dat is ook mega basic. Maar, als je af en toe een bike in je bak wilt je hebben icm wat materiaal is het ideaal het ideaal. Avalanche handig ivm pickup/sv combi. Interieur is idd als je de plastic lade in de keuken opentrekt :-)
Erg leuk artikel over een steeds interessanter wordend onderwerp. Er komen nu een hoop leuke auto’s in aanmerking om als youngtimer te rijden. Auto’s met navigatiesystemen en Bluetooth voor telefonie komen zijn erg interessant voor de zakelijke rijder. Ik vind bijvoorbeeld een Mercedes W220 een heel erg prettige auto. Fraaie S500 voor mij dus.
@viezefreddyw:

De navigatie in mijn Lexus uit 1998 is grappig, het werkt op zich niet eens verkeerd en draait op Windows CE uit mijn hoofd.
Moet zeggen dat het niet zo langzaam werkt , maar grafisch is het wel achterhaald.

Laatste nav-cd komt 2007 en heeft er alleen Nederland op staan, op de orginele uit 1998 staat de Benelux.

Persoonlijk gebruik het zelden, gebruik liever Waze op mijn telefoon.
@monsieurleloure: Haha, mooi toch!? En ga eens na, 18 jaartjes oud.. Niet zo gek dus dat het grafisch wat minder is dan de huidige systemen. Een vriend van mij heeft een W220 uit 2000. Het valt mij alles mee hoe het grafisch gezien er uit ziet, hoe snel het werkt en hoe accuraat de boel nog is. Toen al een erg fijne auto en vandaag de dag nog steeds steengoed.
@viezefreddyw: zelf vind ik een ingebouwde navi meer een must voor het infotainmentsysteem dat je erbij krijgt. Binnenslands gebruik ik mijn telefoon en heb ik handige info op mijn ingebouwde schermpje staan. Buitenslands gebruik ik die voor globaal weten waar je heen moet, maar meestal cruise ik een eind rond in bijv. Frankrijk. Ook daar weinig navigatie nodig.
Echter wordt ik misschien overgeplaatst om in het centrum van, hoogstwaarschijnlijk, Leeuwarden te werken (dit uiteraard onder meer salaris wat project C63 weer ten goede uitkomt) waar het handig is om je navi te gebruiken en om daar nou voor dat werk start al een halve telefoonaccu aan te verkwisten, nou nee.
Toch is het altijd leuk als techfanaat om zo’n systeempje in je auto te hebben. Ik zou niet meer zonder kunnen.
@mercedesclk350: Ah, werken in 058. Wellicht komen we elkaar eens tegen. Wij hebben met de firma daar een terrein waar we werkzaamheden uitvoeren. Ik zal eens goed opletten als ik een mooie Mercedes voorbij zie rijden.
@viezefreddyw @racerx @lekbak: ik ben zo vriendelijk om mij te excuseren voor de ontiegelijk slechte formulering van bovenstaande reactie. Er missen wat essentiële onderdelen die het een compleet onsamenhangend verhaal maken.
Allereerst, nergens op rekenen, Freddy. Ik blijf voorlopig nog lekker werken in 050, maar er zijn plannen (geweest) om mij uit te breiden naar Friesland, waar ik geen problemen mee heb gezien het gewijzigde loonstrookje. Of dit doorgaat horen we op zijn vroegst in juni 2017. Dus blijf vooral lekker naar ander lekker spul kijken (en het hoeft niet eens 4 wielen te hebben) want de kans dat ik voorlopig in Leeuwarden ben is nihil.
Mocht ik toch naar Leeuwarden gaan, dan heb je even tijd nodig om de stad te leren kennen. En ik doe dat het liefst met mijn ingebouwde navigatie, omdat die kaarten zo lekker helder zijn. De interface/bediening van Mercedes navigatie is geweldig. Een iPhone bedient ook wel lekker maar toch weer anders en minder fijn op zijn hele eigen manieren. Bovendien is een telefoon om mee te bellen en om je audio te verzorgen. Nou weet ik dat dit een kudtstatement is in 2016 maar ik ben geen die-hard telefoon gebruiker die alles doet wat zijn telefoon kan.
In Frankrijk of ander buitenland, waar ik geen zin heb om mij scheel te betalen aan roaming, is ingebouwde navigatie sowieso het handigst. Echter, wat is daar de lol aan? Gewoon anticiperen op een lekker dagje weg en dan gewoon een rit van 50 km maken en zien waar je uitkomt. Kom je soms op plekken uit waar je anders nooit zou komen. Dat is standaard een highlight van mijn vakantie (het feit dat je vrij bent om een Mercedes een bergweggetje op en af te jagen helpt daar ook deels aan mee).

Nou gaan we dit allemaal weer terugslaan op het topic: hoe oud je navigatiesysteem ook is, hoe modern/klassiek het er ook uitziet, ik heb het gevoel dat de ingebouwde navigatie in je auto altijd het beste is om te gebruiken. Op deze manier kan ik me zelfs voorstellen dat de navi systemen van bijv de Lexus of de BMW die al genoemd werden op hun geheel eigen manier beter zijn dan bijvoorbeeld je smartphone of zo’n Garmin/TomTom geval. Daarom vind ik een infotainmentsysteem, helemaal met navigatie, een must in een auto van na 2010. Gewoon, omdat ze werken.

Dan, het goede nieuws: nee, ik heb hem nog niet, maar zoals het er nu uitziet gaat daar snel verandering in komen. Heb een geweldige op het oog, echter deze moet uit Duitsland komen. Daar gaat weer allemaal papierwerk overheen, duurt weer lang en nog langer, ondertussen moet ik me nog harder inburgeren in de Smart die ik tijdelijk gekregen heb, maar als alles meezit dan kan het zijn dat ik in Februari 2017 ineens een bijzondere metallic zwarte AMG voor de deur heb staan. One can only hope, maar duimen mag ook ;)
@mercedesclk350: Heb je die C63 nou nog niet? ;)

Er zijn trouwens mogelijkheden om je telefoon in de auto bij te laden, just sayin’…
@mercedesclk350: zo moeilijk is Leeuwarden niet hoor. Ze willen graag een echte stad zijn en doen al jaren hun best het Amsterdam van het noorden te worden maar dat lukt nog steeds niet.
Hee, een Hummer! Wat een rare stuiptrekking van de auto-industrie was dat zeg….
@Rob: een H3 zou ik persoonlijk wel willen hebben.
@rolov: H1 is de enige die nog iets losmaakt bij mij. Liever loszittende verf dan krakend plastic.
Mooi geschreven!!
Ah, de tijd dat er nog mooie koetsen werden gemaakt. Mooie simpele lijnen i.p.v. inspiratieloze vouwtjes. Of is het gewoon dat ik oud word en niet met de tijd mee ga?
Vergeet de 1,6% privebijdrage over de nieuwwaarde niet, kreeg gisteren een belletje van de boekhouder dat er een btw-correctie doorgevoerd was over 2015. In mijn geval moet ik bijna 900 euro bijlappen. In het gevalletje Cayenne Turbo praat je over 2300 euro en dan komt de 35% bijtelling over de taxatiewaarde daar nog bij op. Maar goed als je een Porsche kunt onderhouden xal dat geen probleem zijn.

Mijn 18 jaar oude Lexus Gs300 heeft dit jaar 800 euro gekost aan beurt ,onderhoud en apk, valt goed te overzien.

Denk wel dat dit laatste jaar is dat hij op de zaak staat, in mijn situatie maakt het weinig uit, daar het mijn tweede auto is.
@monsieurleloure: en dan zit er nog verschil in of je een marge auto hebt gekocht of een btw auto.

Hmmm kan autoblog eens een artikeltje wijden aan de fiscale ins en outs?
Momenteel rustig in de markt voor zo’n S/RS6 C5 Limousine.. heel lastig om een proper exemplaar te vinden met volledig documentatie. Helaas zijn de meeste ook al aangepakt door “tuners” en hebben foute velgen. En als je een propere tegenkomt is het de hoofdprijs dat je moet betalen.. Ooit kom ik de perfecte tegen..
@misterdrogba: o
@stekel01: oeps, spastische aanval op mn telefoon ?
Het jammere van dit soort leuke regelingen is dat wanneer het echt populair wordt meteen wat verzonnen wordt om het te demotiveren. Stel je voor dat die boeven in Den Haag iets mislopen.. Ik voel nu al extra milieuzones aankomen in zo’n beetje elke grote stad.
@rickilicious:

Toch bestaat die regeling al jaren, ik maakte er in 2007 al gebruik van.
Denk dat veel mensen het afschrikt om een 15 jaar oude te rijden in verband met betrouwbaarheid.

Mijn mening is juist dat auto’s tussen 1995 en 2000 het betrouwbaarst zijn, zeg maar voordat het canbussysteem en milieuregels zijn intrede deed.
Op een diesel van tegenwoordig zit zoveel milieumeuk dat ze onbetrouwbaar worden, vlak ook het tweemassavliegwiel niet uit, dat is ook zo’n heerlijke kostenpost
Een xc90 t5 heb je niet voor dat geld, want die motor wordt alleen in het laatste model geleverd. Denk dat een 2.5T wordt bedoeld.
Zo slecht is de 270 CDI niet.. Fijn blok met veel koppel, vol geluid en redelijk zuinig.. En het is relatief vlot, zelfs voor hedendaagse begrippen.
@e270cdi: een beetje geluk moet je hebben zeker?
Vriend van me heeft een 03′ Avantgarde E270 CDI gehad. de problemen dat hij allemaal had was niet normaal.. Turbo, radiator, automaatbak, injectoren, roken als een stoomtrein, panoramadak die vastliep etc.. Uiteindelijk verkocht en een BMW 525 F10 gehaald.
@misterdrogba: ikzelf heb al 9 jaar een ’05 e270cdi gechipt bij 180 000km en ik heb niet echt noemenswaardige problemen gehad. Hij heeft nu 340 000 km gelopen en het blok is nog lekker gretig, alleen de automaat is sterk verouderd en traag. Misschien heb ik wel geluk ja.. Ik ben iig fan van het blok.
@e270cdi: Kijk zo zie je maar.. Blijven wel mooie wagens die de tands des tijds goed doorstaan hebben, een mooie exemplaar met de juiste velgen kan ik altijd waarderen.
Groot kans dat die van mijn maat op een vroege maandagochtend shift in elkaar geschroefd werd :)
@misterdrogba: Mijn e270 heeft reeds 360000km gelopen zonder problemen.
Franse kennis (taxibedrijf) wilt enkel de 270cdi, heeft er lopen met +700000km.
Wij hebben blijkbaar veel geluk.?
De wat mooiere youngtimers kosten al vaak tussen 15 en 20k. Dat is al een serieuze bijtelling. Een schraap versie Youngtimer is natuurlijk echt voordelig. Maar de charme van Youngtimer rijden is dat je een dikke uitvoering pakt. En die pareltjes zijn duur. Jezelf 19c/km uitkeren is een goed alternatief. Dan kan je een mooie jong gebruikte kopen.
Leuk artikel. Ik zou durven kiezen voor die E klasse. Wat is die waardig aan het verouderen!!
Handig zon RS6 als pinpas, Helaas snapt menig gebruiker het contactloze gebruik nog niet helemaal
Als de Jaguar X genoemd wordt, mag de Rover 75 (of MG ZT) ook genoemd worden. Vind dat model eigenlijk fraaier dan de X. Stukje goedkoper ook nog dacht ik. En ze waren toch gewoon goed gebouwd?
@rob: De Rover 75 is al sinds 1998/1999 op de markt. Dus die auto is al een tijdje een youngtimer, de MG ZT is het al een jaartje. Absoluut leuke auto’s!
@willeme:
Ah, had hem iets jonger geschat.
Zijn er trouwens nog noemenswaardige verschillen tussen de Rover en MG (op een iets stoerder uiterlijk na)?
@Rob: in principe zijn de verschillen niet erg groot. De MG’s hebben een strakker onderstel en sportiever uiterlijk als interieur.

Alle motoren hebben ook net dat beetje extra power, alhoewel je daar niet zo veel bij voor moet stellen: maximaal 190 pk voor de grootste benzine V6.

De ZT-T met V8 had exact evenveel vermogen als de ZT-260. Dus minder verschil dan je zou denken. Toch zijn het best goede auto’s. Veel waar voor je geld.
Wat is er minder aan de diesels van de x-type? Misschien weinig keuze, maar de 2 liter heeft koppel in overvloed en de 2.2 doet daar nog een schep bovenop.
Ik zou zelf gaan voor een mooie W211. Dat rijdt heel rustig en moeiteloos.
zitten leuke karretjes tussen, maar blijf lekker in mijn in nieuwstaat en geheel origineel gebleven E46 330i met slechts een ton op de klok rijden. Nog steeds een glimlach bij beetje gas erop!
Ik rij een E46 328i op de zaak, samen met de E39 5 en E38 7 naar mijn mening een van de mooiste, moderne BMW’s. Goedkoop gekocht, gelijk flink onderhoud laten doen en sindsdien 40k gereden. Fijne, betrouwbare auto die niet onderdoet qua gemak en veiligheid aan nieuwere auto’s.
Leuk stuk! Ik heb alleen nog wel een opmerking over de w211. Vergeet de 200 diesel en ga minimaal voor de 220. De 200 is echt niet sterk genoeg om lekker mee te cruisen. Voor ultiem comfort ga voor de zware v6. Dan heb je echt een heerlijke auto!
Ik heb onder mijn guilty pleasures nog altijd de Saab 9-3X staan, en ik heb altijd geleerd dat de 1.9TTiD (dus twin turbo) de beste motor was die er in een Saab te krijgen was. Maar dit artikel heeft het over de 1.8T. Of is de 1.9 TTiD nog niet youngtimerrijp?

Leuke toevoeging aan het lijstje is misschien nog wel de Ford Mondeo 220ST die vanaf februari 2002 geleverd is. Understated maar toch net een tikkie dikker dan een standaard Mondeo, en uit de tijd dat het design nog strak en vooruitstrevend was. Over de dorstigheid van de 3.0 V6 in het vooronder hebben we het even niet.
@gulli: hmm zie nu pas dat de hele 9-3X pas vanaf 2009 te krijgen was. En de 1.9TTiD pas in 2007 in de reguliere 9-3. Nog ff een jaartje of 5 wachten dus :)
Afgelopen weekend naar een e39 525i wezen kijken. Prachtige auto, maar gezien het aantal kilometers dat ik ga rijden wordt het toch een leaseauto. Wel vond ik de auto zo stil dat je eigenlijk de 6 cilinder niet hoort (aan de ene kant een compliment, aan de andere kant jammer). Overigens heeft de x-type nog wel eens kuren met het 4wd systeem, dat kan behoorlijk prijzig uitpakken. Misschien wel even een puntje om te benoemen.
Als je toch al in het hogere segment leaset, kun je nu ook betaalbaar een leuke Ferrari 360 Modena leasen. Als je toch de tankpas van de baas hebt, kun je er beter maar het maximale uithalen en met een glimlach op je gezicht van klant naar klant race—uh… rijden.
Ah, de Lancia Thesis. Die gaat hier ooit nog eens komen in huize LaLancia.

Opvallend trouwens dat er met geen woord wordt gerept over de chronische onbetrouwbaarheid van de Touareg en de E-Klasse. Kuren is nogal een understatement. Alleen daarom al kan je ze beter overslaan, alhoewel het nog altijd wel mooie auto’s zijn.
Veel van de genoemde modellen zijn ‘eerste series’ van dat type. Bij bijv. de BMW 7, de Touareg, de Cayenne de Thesis etc etc. zijn dat nou net de modellen die je niet wil. Al die (toen mega moderne) techniek is nu op een leeftijd dat het allemaal kapot gaat. Ik zou dan liever de laatste serie van het voorgaande model hebben (waar mogelijk).
@e34m5touring: je hebt, zoals vaker, volkomen gelijk!! Maar juist in dit overzicht ging het erom dat je een relatief moderne auto hebt. En dan kom je automatisch bij de ‘eerste serie’ auto’s terecht. Veel van deze auto’s hebben al het een en ander aan updates ondergaan. Dus als je zorgvuldig shopt en investeert in een extra beurt en inspectie, zit je redelijk safe.

Maar in basis heb je gelijk. Je kan beter voor de laatste serie gaan.
@willeme: Het was ook geenzins een aanval op je artikel. Ik begrijp de motivatie, maar het blijft wel tricky. Om de 7 even als voorbeeld te nemen, die hadden in 2001/2002 nog geen hele beste naam. Veel van die dingen zijn waarschijnlijk wel opgelost, zoals je terecht zegt. Maar bij wat van de genoemde modellen zou ik wel echt zoeken naar de allerbeste die je kunt vinden. Een uitloop E38 740i oid is dan denk ik een veilgere keus, al zijn die nu ook op een leeftijd dat er links en rechts wel wat uitvalt.
Haha: Ook inzetbaar als pinpas!
Top lijstje weer! Moet toch is men pa een RS6 aan gaan praten en ‘m dan permanent lenen :)
Ik begin de Range Rover steeds meer te waarderen! Zeker dit model!

De meeste auto’s in dit rijtje zijn goed om de winst uit je ZZP-schap flink te drukken. Bijkomend voordeel bij de lage bijtelling :)
Een maat van mij staat voor de klas. Kan hij ook gebruik maken van deze regeling?
Leuk artikel.
Ben zelf ook bezig met een wat oudere auto. Niet vanwege bijtelling of youngtimerregeling, want ik ben gewoon werknemer. Maar ik ga na het aflopen van de leasetermijn van de leaseslet weer over op zelf kopen. Ik vind de bijtelling voor een fatsoenlijke auto hoog en denk met kilometervergoeding en een juiste wagen leuk te kunnen rijden en iets goedkoper uit te zijn.

Toevallig is een van de wagens waar ik naar kijk een W211, hoewel ik ze tamelijk zwaar vindt en daardoor duur in de belasting. Maar er zijn er wel een aantal met een fijne uitrusting te vinden. Maar de voorkeur gaat uit naar een Volvo V70 (tweede generatie) of S80, en ik kijk ook naar een Volvo 960 op lpg. Ik heb wel wat met die tanks, zeker met een 3.0 zes in lijn met automaat.

En als ik het zat ben, kan ik altijd nog die V60, Giulia of XE bestellen via de baas.
Altijd al gedroomd van een Touareg V10 TDI…of een Phaeton met diezelfde motor :)

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).