Vergelijking: nieuwe Corvette Z06 vs concurrentie in pk/kg

Auteur: , 27 Reacties

De nieuwe Corvette Z06 noteert met 2,46 kg per pk een uitstekende pk-gewichtsverhouding, maar is met 1.598 kg maar liefst 147 kg zwaarder dan zijn voorganger, die 1.451 kg woog. Obesitas blijft een issue in de VS.

Fabrikanten stellen veel in het werk om hun auto’s lichter te krijgen, zeker de sportieve modellen. De nieuwe generatie M3/M4 van BMW bijvoorbeeld groeide in omvang, maar daalde in gewicht. De F82 M4 dipte zelfs nipt onder de 1.500 kg.

De Corvette Z06 is van een geheel andere categorie, maar hij bewoog zich met de nieuwe generatie wel naar het andere kant van het 1.500 kg-spectrum. Overigens verbeterde de pk-gewichtsverhouding wel, aangezien de vorige generatie 512 pk leverde, en de nieuwe, mede dankzij een supercharger, 650 pk. De gewichten van de ‘Vette zijn curb weights, hetgeen wordt omschreven als:

the total weight of a vehicle with standard equipment, all necessary operating consumables (e.g., motor oil and coolant), a full tank of fuel, while not loaded with either passengers or cargo.

Met andere woorden: dit is nagenoeg identiek aan ons DIN-gewicht, waarbij wordt gerekend met een 90% gevulde tank. Dat scheelt hooguit een paar kilo’s in het nadeel van de Amerikanen dus. Het gewicht van de auto, die al in januari onthuld werd maar pas volgend jaar op de markt komt, lekte richting Corvetteblogger.

Als we de Z06 afzetten tegenover de concurrentie die vermogens van rond de 600 pk op tafel legt, dan ziet het er als volgt uit. Maar de Z06 zal qua nettoprijs wel een stuk lager uitvallen dan de Europese exoten:

Model
pk's
gewicht
verhouding kg/pk
Chevrolet Corvette Z06 C76501.598 kg (curb)2,46
Chevrolet Corvette Z06 C7 Cabrio6501.625 kg (curb)2,5
McLaren 650S Coupe6501.428 kg (DIN)2,2
Ferrari 458 Coupe5701.485 kg (curb)2,61
Lamborghini Huracán6101.422 kg (curb)2,33
Chevrolet Corvette Z06 C65121.451 kg (curb)2,83



27 reacties

En dan zit er ook nog een dikke amerikaan in. Extra gewicht dus rond de 300 kg.
@kilum:
Die te dikke Amerikaan zat ook al in de vorige Zee-ooh-six. Dus dat gewicht kan je niet als extra rekenen t.o.v. de vorige generatie.
@kilum: Nooit een Corvette van dichtbij gezien dus jij.
Die passen er niet in hater.
Brute wagen die Z06. Nu krijgt de C7 ook wel heel goede reviews, Clarkson vindt hem zelfs beter dan de F-Type.

http://gmauthority.com/blog/2014/07/top-gears-jeremy-clarkson-drove-the-c7-corvette-stingray-and-absolutely-loved-it/
@kapiteinaudi: Wow als Clarkson het zegt!
@kapiteinaudi: De voorkant lijkt al praktisch op een F-type :d . Toch liever de Jag.
Ben benieuwd naar de prestatie’s. Stiekem is het een toch een mooi bakbeest!
Vreemd dat een USA bak met obesitas wordt omschreven en een BMW M3 E9x van 1.680-1885 kg (80kg tot 280kg zwaarder!) niet.

Zelfs de hypermoderne downscale M3/M4 is slechts 100kg lichter.

Dus (te) zwaar is hij zeker, maar dat geld minstens evengoed voor alle “Duitse grote 3” bakken.

Alleen Franssen en Japanners brengen het wagengewicht een beetje betaalbaar omlaag.
Ik zeg nergens dat ik dat geen obesitasbakken vind, maar deze vierzits familiewagens zijn ook helemaal het onderwerp niet. Ik haal de nieuwe generatie alleen even aan omdat deze in tegenovergestelde richting over de 1,5 ton-grens is overgestoken.
@sir_smokalot: waarom wordt de 458 Speciale niet in deze lijst gebruikt ipv Italia?
Al dat gepriegel met cijfertjes enzo, als die wagen gewoon lekker rijdt en een mooie sound levert dan vergeet je die zo :D
@PyroZnype:
Inderdaad, cijfertjesneuken doen alleen mensen die zo’n auto toch nooit kopen…
En de nismo gtr? 600 pk en 1500? Kg
Beste auto ooit gebouwd zeker voor dat geld!
De richting die ze zijn ingeslagen met de nieuwe Z06 is toch wel een beetje jammer. De vorige was een echt circuit beest met een atmosferische 7 liter V8 en uitsluitend een handbak, de nieuwe is zwaarder, leverbaar met automaat en ook als cabrio…plus zo’n supercharger op een bestaand blok schroeven is altijd een beetje ‘makkelijk’ in mijn ogen.

Toch jammer aangezien de auto zelf nu een stuk beter is dan voorheen (stoelen, interieur etc) dat ze de liefhebber versie wat soft hebben gemaakt.
Nog steeds jammer van de achterlichten maar ik vind het erg tof dat de nieuwe corvette zoveel positieve reviews krijgt!
@series2: helemaal eens! De ronde achterlichten horen bij een Corvette! Jammer dat ze daar vanaf zijn gestapt
Lekker ding! De nieuwe generatie Corvette (Stingray) kost bij onze oosterburen vanaf € 69.900…. wow !!
Ga je goed merken die 150 kilo das wel heel jammer..
@schellekens006: Maakt op een recht stuk niet zoveel uit met die extra peekaa’s. En een beetje dragracen is toch het enige wat de gemiddelde Vette-eigenaar doet…
ferrari 458 speciale.

Curb weight 1395kg en 605pk maakt 2.3kg per pk.

Waarom staat bij de mclaren DIN gewicht en bij alle andere curb weight?
En toch vind ik het een prachtige wagen, blijkbaar ook best geschikt als daily, ik zag zeer vaak dezelfde exemplaren rondrijden in de USA.
Belangrijker dan een willekeurig kommagetal is dat de C7 Corvette (zowel stock als in Z06 en andere gedaantes) samen met de R8 en de GT-R imo toch wel de spannendste hedendaagse supercars zijn. Dat heeft Corvette toch wel goed voor mekaar!
@toyotafortuner: Yikes daar noem je me toch twee saaie supercars…de R8 en de GTR??? Neem de 911 Turbo erbij en je hebt de 3 saaiste supercars met de minste beleving op een rijtje. Gaspedaal intrappen en de computertjes het werk laten doen…jeuj.

Deze ‘Vette is, ondanks de verslechteringen tov het vorige model, wat dat betreft nog steeds van een heel ander kaliber. RWD, een bak vermogen, zelf schakelen als je niet de fout maakt voor de automaat te gaan, deze wagen verdient beter vergelijkingsmateriaal wat dat betreft.
Waar komen die extra kilo’s vandaan?

Luxe? De techniek zal er toch wel nie top achteruit geboert hebben?
@Hupke: Nieuwe veiligheids eisen en goedkope materialen om de prijs laag te houden.
Waar een ferrari carbon fibre gebruikt prakken ze er bij chevrolet gewoon nog aluminium in.

Het nieuwe model moet aan strengere crash eisen voldoen en is daarom zwaarder dan het oude model.

Het kan ook nog zijn dat ze een heel stijf onderstel hebben willen maken en niet de complete intergiteit laten rusten op een monocoque omdat de cabrio dan een bagger ding zou zijn. De cabrio is maar een kleine 30kg zwaarder, dat is een klein verschil wat mij doet vermoeden dat de hele stevigheid van de auto in het onderstel zit. Een logische zet als het overgrote deel van de verkochte autos een cabrio zou zijn. Hoe dan ook is het een lomp zware bak, doe mij maar iets lichters.
wrxkoenigseggtr
Nissan GT-R?? De Vette Z06 en de Ferrari 458 blijven ook lekker.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).