24u Nürburgring: Jeroen Bleekemolen (SLS GT3) wint!

Auteur: , 29 Reacties

Het zit er op voor dit jaar, zojuist werd een veelbewogen 15e editie van de 24 uur van de Nürburgring afgevlagd. De winnaar: Team Black Falcon (9), waar Jeroen Bleekemolen deel van uitmaakt.

Nurbirgring 2013 finish

De eerlijkheid gebiedt ons te zeggen dat het aandeel van Bleekemolen dit keer redelijk klein was, maar hij had een goede reden: halverwege de race vertrok hij van de Ring om de geboorte van zijn tweeling mee te maken. Zijn teammaten Sean Edwards (achter het stuur bij de finish) en Bernd Schneider verrichten het leeuwendeel van het werk.

Jeroen Bleekemolen twitter

Het Nederlandse tintje werd compleet met de nummer twee: Yelmer Buurman in een BMW Z4 GT3. Het podium werd compleet gemaakt door nog een SLS AMG GT3, van Rowe Racing. Voor Bleekemolen was het opnieuw een 24-uurs succes na twee opeenvolgende overwinningen in Dubai.

De winnaar van vorig jaar, de Audi R8 LMS G-Drive Racing by Phoenix, werd dit jaar vijfde. De Aston Martin Vantage GT3 ging gedurende enkele uren aan de leiding, maar trok de natte omstandigheden slecht. De auto werd tiende.

Eigenlijk was er dit jaar van een 24-uursrace geen sprake, maar eerder van een 14,5-uursrace. Het circus lag gedurende de nacht negen en een half uur stil door hevige regenval, waardoor er uiteindelijk door de winnaar slechts 88 rondjes werden afgelegd. Het was voor het eerst sinds 2007 dat er sprake was van een rode vlag-situatie.

Voor winnaars in andere klassen verwijzen we jullie naar de officiële timing.



29 reacties

Driedubbele felicitatie!
Was leuk, maar verkeer was RAMPZALIG.
@fedmas: Haha, daar had ik je al voor gewaarschuwd bij het eerste artikel.. Het is echt één grote madness bij de Ring..
@fedmas: dan heb je het niet goed geregeld!!! ;) ik heb nergens last van (gehad)….

Race was gaaf, op 2 na laatste uur aan de pitmuur gestaan om foto’s te schieten van bekenden. Nu ff chillen en morgen rustig naar huis! :D
Ik heb heel lang zitten kijken, maar toen begon de Red Flag… Een paar uur later (na middernacht) weer even de livestream aangezwaaid, en jawel, nog steeds Red Flag… Jammer, het was verder een erg leuke race met een paar spectaculaire crashes, vooral in het begin van de race! Jammer dat de LFA van Gazoo Racing nauwelijks in beeld kwam…
Nog even een Gran Turismo reclametje..
Je zal maar de 24 uur van de Nurburgring winnen EN vader worden van een gezonde tweeling.

Gefeliciteerd Jeroen !


EN gefeliciteerd Yelmer Buurman, met een prachtig bevochten tweede plaats.
@lemans96:
Vergeet voor onze mede lagelanders Maxime Martin niet. Reed samen met “onze” Jelmer in die MarcVDS Z4 en zette kort voor het einde de snelste ronde neer. Een lullige 7 sec. sneller dan wie ook….
@jrk68: Is het een Nederlander? nee.. dus daarom geen extra aandacht.. Anders kunnen we ook meteen alle Duitsers die meereden extra aandacht geven..
@solmatje:
Aangezien je via Autoblog.be ook op deze site schijnt te komen was ik zo vrij om dat ook te vermelden.
@jrk68: weer wat geleerd..
@solmatje:

Want op Autoblog komen net zoveel Duitsers als Belgen.
@lemans96: als het Jongetjes zijn, natuurlijk Karl en Gottlieb en als het Meisjes Mercedes en Sabine
Dan weet ik al hoe hij z’n tweeling genoemd heeft: Nur en Burg Bleekemolen.
Kan ik trouwens nog een crash- of inhaalcompilatie (of gewoon mooie acties) verwachten op Autoblog?
Mercedes-Benz 1,3 en 4. Het begint een cliche te worden, das beste oder nichts!
@kwaliteituitturijn: Dit is de eerste keer in de geschiedenis van de 24u Nurburgring dat een Mercedes wint…
Vergeet vooral de inhaalrace van Maxime Martin niet te vermelden. 20 sec sneller dan de andere rijders in het laatste uur, en zo van P4 naar P2. Tipje-van-de-stoel moment!
Vind het toch vreemd dat er tijdens de regen niet wordt doorgereden. Dan pas zie je het verschil tussen goede en slechte coureurs. De auto doet er dan minder toe.
Veiligheid? Laten we elkaar geen mietjes noemen… dan moet je maar gaan klaverjassen in je avond uren.
@JanJansen:
De regen was niet de enige rede, de mist is zeker een rede om een race stil te leggen.
Elke baanpost moet de post ervoor en erna kunnen zien. Is dit niet het geval dan gaat de boel plat. Gebeurt op Zandvoort ook weleens.
@JanJansen: Het is helemaal niet vreemd. Veiligheid? Ja. Heb je gekeken? Heb je gezien hoe vaak er wel niet Marshalls/Voertuigen van de wedstrijdleiding/reparaties op de baan waren? Het gaat niet enkel om de veiligheid van de coureurs, maar ook voor iedereen die de race mogelijk maakt.

Zeker gezien het grote verschil in snelheid tussen de deelnemers, het slechte zicht (en dus totale onduidelijkheid over snelheidsverschillen) is het zeker iets wat van groot belang is. Ook het verschil in type deelnemers maakt uit. De N24 laat veel meer amateur racers toe (waarvoor dit wel te betalen is, niet dat het per se slechte racers zijn) iets wat nou juist de charme is van de N24. Maar hier komen dan natuurlijk wel wat extra dingen bij kijken.

Hiernaast is de Nurburgring ook geen standaardcircuit met grote uitloopzones en waar elk stukje van de baan makkelijk te bereiken is. Een goede stortregen kan dan snel voor grote problemen zorgen. Maar da’s direct ook weer de charme.
@JanJansen: er wordt tijdens regen gewoon doorgereden hoor! Alleen regende het zo hard dat de wagens gewoon niet harder konden als 100kmh en er stukken onder water kwamen te staan!
@JanJansen:

True echt racen begint pas waar je je leven op het spel zet om sneller te gaan.

Best wel een kinderachtige bezigheid, je leven wagen voor wat ‘eer’ maar het zorgt tenminste wel voor echt spektakel.
@JanJansen: Wat dacht je van veiligheid voor toeschouwers? Dat aspect is natuurlijk minder belangrijk dan de veiligheid van de coureurs (er zijn immers hekken voor de toeschouwers), maar het mag wel meegenomen worden in het totaal plaatje..
@JanJansen: Daarbij was het vooral ook de dichte mist in bv. Fuchsrohre die het erg gevaarlijk maakte. Ik bedoel, daar komen ze doorheen met dik 200+ op de klok…
@lemans96:
Is racen gevaarlijk? Per definitie JA! Alles wat beweegt is gevaarlijk. Er was vroeger zeker een kans dat je gewond raakte bij racen. Als je vroeger uberhaupt maar over de vraag nadacht, dan moest je niet gaan racen, het was gewoon te gevaarlijk.

Er zijn er echter nog een paar in deze wereld die geloven in de waardigheid van het nemen van risico’s en zijn van mening dat dit acceptabel plezier is. We hebben allemaal wel eens een punt bereikt in onze wagens dat we ons realiseren dat we beter een stapje terug kunnen doen om onze middag niet te verpesten. Een gezond instinct van zelfbehoud gecombineerd met de wil om risico’s te nemen maakt het leven zoveel meer waardevol ben ik van mening.
@JanJansen: Je doe nu net alsof er tegenwoordig geen risicos meer worden genomen bij het racen. Dat vind ik nogal een uitspraak. Het verschil met vroeger is dat in de laatste 20 jaar er enorm veel dingen zijn bijgekomen die de veiligheid van de racers en het publiek aanzienlijk hebben verhoogd. De rijders van nu gaan net zoveel tot het uiterste als vroeger.

Er zit daarnaast een redelijk verschil tussen ‘racen’ en ‘wie is het minst bang om te crashen’. Dat laatste heeft dan ook niks meer met vaardigheid te maken. En de omstandigheden waren echt zo slecht dat je van dat laatste moest spreken. Als je de VLN volgt dan moet het je echt wel opvallen hoe veel crashes er wel niet zijn als het begint met regenen. Laat staan ’s nachts met heftige regen EN mist.
Vind het door de regen dit jaar maar een slappe 24 uurs race. Het is daardoor gewoon bijna een 12 uurs race geworden wat het uithoudingsvermogen van mens en machine erg ten goede is gekomen, jammer!
Desalniettemin de geweldig mooie Nürburgring mag zeker NIET failliet gaan!!!!!

Ow, en is er al nieuws over de Gumball 3000?
Een bevallinkje duurt max 24 uur. Waarom moet dat dan precies in deze 24 uur?? Vrouwen doen ook echt alles om aandacht te trekken…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).