De diefstal van jonge personenauto’s is gestegen met 250% in de afgelopen drie jaar. Dit is voornamelijk te wijten aan het feit dat onze wetgeving het autodieven te makkelijk maakt.
Een groot probleem is volgens het Verzekeringsbureau Voertuigcriminaliteit (VbV) dat inbrekersgereedschap in Nederland zeer makkelijk te verkrijgen is. Een verbod op het verkopen van (elektronische) inbraakapparatuur en apparatuur voor het kopiëren van autosleutels zou al enorm kunnen helpen volgens het VbV. De diefstal van met name jonge auto’s neemt toe doordat de autodieven steeds professioneler te werk gaan. Ook zijn de dieven steeds sneller en efficiënter in het omzeilen van de beveiliging van auto’s.
Naast het helpen voorkomen van autodiefstal en autoonderdelendiefstal zou er ook meer gedaan moeten worden om de opsporingskansen te verhogen. Op dit moment wordt slechts 38% van de gestolen auto’s teruggevonden. Door bijvoorbeeld kentekenregistratiesystemen te gebruiken zouden gestolen auto’s veel beter en sneller kunnen worden opgespoord. Dit soort maatregelen stuiten echter op veel protest in ons land vanwege privacy-wetgeving.
Overigens nam de diefstal van auto’s overall wel af.
Bron: Metro
lincoln zegt
de NL politie heeft zwaar schijt aan de overheid ..
en de rechter kan van hun al helemaal de tyfus genieten ..
en ze hebben echt nog nooit aan privacy-wetgeving gedaan ..
alleen moeten ze die informatie dan ook ver”werken” en corresponderen ..
en daar gaat het natuurlijk helemaal mis ..
gregorius zegt
Domme vraag misschien: als je auto wordt gejat: gaat je verzekeringspolis dan omhoog ‘volgend’ jaar (no-claim weg, korting lager, whatever).
En weet iemand (in NL), verzekeringen die het diefstal gedeelte aanpassen voor waar je woont en of je een alarm hebt of andere registratie dingen?
Lijkt me iig echt bagger als je auto wordt gejat. Maar het is nog erger als ie eerst wordt gejat en vervolgens gaat je verzekerings ook nog eens een stuk meer kosten!
ssheep zegt
@gregorius: je no-claim korting blijft gelijk, valt alleen onder je dekking als je beperkt casco of volledig casco (all-risk) bent verzekerd. In de tarieven en premies wordt automatisch rekening gehouden met regio en beveiliging.
parker zegt
Klopt geen bal van. De stijging zit’m vooral in 190d’s en andere nepklassiekers die voor woekerprijzen werden aangeschaft maar op 1 januari niks meer waard waren door de nieuwe MRB regels. Die zijn allemaal op de boot naar Afrika gezet of het kanaal ingereden en de verzekeraar mag dan ‘effe’ uitbetalen..
siemi zegt
@parker: heb je het artikel gelezen? Het gaat over jonge auto’s.
parker zegt
@siemi: daar zit een omissie in: het gros van die 190d’s had een nieuw kenteken door import
schuimbekje3 zegt
Wat een hoop bullshit.
Er worden meer jonge auto’s gestolen omdat het dievengilde
#1 liever electrische of plugins verkoopt in het oosten van europa ivm vraag daar en belastingtarieveb
#2 deze auto’s nog wat opleveren
#3 deze auto’s vol brakke nieuwe technologie zit welke ze heel makkelijk te stelen maakt.
#4 het wagenpark in nederland zoiewizo uit het modernste bestond dankzij slooppremies, belastingen en mia vamil en kia regelingen.
Onderdelen diefstal is een taak van de politie. Die ligt liever veilig in de berm te flitsen dan enge mannen uit roemenie moeten aanspreken op dat ze stout zijn geweest. Voor je het weet is je kat doodgemaakr door zon wannabee mafioso uit Ro land.
Kenteken registratie helpt niet want nu hangen er ook cameras bij alle grensovergangen. Gebruik die maar eens eerst.
w211bonestock zegt
Mooie tijden als ik kijk naar de afbeelding boven het artikel. # transporter