3 redenen om als autoliefhebber wel/niet te motorrijden

Auteur: , 130 Reacties

Autoliefhebbers en motormuizen. Gedeelde passie of twee uitersten? We belichten de argumenten voor beide kampen, aan welke kant sta jij?

ferrari versus ducati

1. Motorrijden is gevaarlijker
Hier is geen speld tussen te krijgen, percentueel gebeuren er met motoren veel meer (dodelijke) ongelukken dan met auto’s. Tot wel achttien keer zoveel kans op een dodelijk ongeval per gereden kilometer als in een auto, aldus Europees onderzoek. Daar waar je bij een auto meestal met blikschade of lichte verwondingen wegkomt wanneer iemand anders je over het hoofd ziet, heeft dat op een motor al snel desastreuze gevolgen. Bij ruim de helft van de ernstige motorongevallen gaat het om een botsing met een auto, veelal is de motorrijder over het hoofd gezien. Ook iets om als automobilist mee te nemen dus…

2. Je bent overgeleverd aan de elementen
Een auto heeft meestal een dak en dus zit je er lekker droog bij als het regent, kun je de verwarming aanzetten als het koud is buiten en stel je de climate control in op 20 graden wanneer het buiten snikheet is. Allemaal dingen die niet kunnen op een motorfiets. In de winter is het ijskoud én glad, in de zomer zweet je uit je leren motorpak. Autorijden is comfortabeler dan motorrijden, wederom geen speld tussen te krijgen.

3. Motoren zijn allesbehalve praktisch
Afhankelijk van de motor varieert de opbergruimte van een motor van drie koffers tot aan een rugtasje en een tanktas. Inkopen doen bij de bekende Zweedse meubelboer is er dus niet bij. Daar staat tegenover dat je met je motor tussen files door kunt rijden (de tijdswinst is relatief beperkt, maar het gevoel is onbetaalbaar) en je in grote steden vrijwel overal kunt parkeren en daar niet voor hoeft te betalen.

Twee valide argumenten en een derde die maar ten dele waar is. Een motor is immers zelden het enige gemotoriseerde vervoersmiddel en heeft daarnaast ook praktische voordelen. Uit eigen ervaring kan ik overigens zeggen dat vooral het eerste argument heel veel gebruikt wordt en dat is natuurlijk niet geheel onterecht. Het is ook moeilijk discussiëren, aangezien de harde cijfers nu niet bepaald in het voordeel van de motorrijders spreken. Om toch een lans te breken voor de motards, volgen hier ook een drietal argumenten in het voordeel van de motor.

1. Motorrijden is de ultieme rijbeleving
Daar waar je in een auto veelal 1000 tot 1500 kilo aan staal en plastic met je meezeult, weegt een beetje motor rond de 200 kilo. Geen overbodige zaken als een dak, extra wielen, ramen en een radio, maar een machine met maar één doel: rijplezier bieden, ongefilterd rijplezier. Het geluid en de versnelling als je het gas vol open trekt, de vreugde als je vlot door de sequentiële versnellingen gaat, de voldoening van een perfect genomen snelle bocht en het geweld waarmee de wind op hogere snelheid tegen je aan beukt, het zijn emoties die je bijna alleen op een motorfiets ervaart.

2. Motorrijden is goedkoop
Natuurlijk, je kunt ook heel dure motoren kopen, maar over het algemeen gezien is motorrijden best betaalbaar. Wil je als autoliefhebber beginnen met motorrijden, reken dan op circa 3500 euro (vanaf): 1500 euro voor je lessen en examens, vanaf 1000 euro voor een leuke beginnersmotor en een gelijk bedrag voor een goede outfit. Bespaar niet op dat laatste, een goede helm en dito pak zijn juist al beginnende motorrijder erg belangrijk. Voor die 1000 euro koop je bijvoorbeeld een leuke Honda CBR 600 F2 met circa 100 pk, een topsnelheid van 240 km/u en een acceleratie waarmee je het zelfs gloednieuwe Porsches en Ferrari’s lastig maakt. Verzekering en wegenbelasting kost je beide ongeveer een tientje per maand en 1:20 is met de meeste motoren eenvoudig te halen. Een beetje leuke auto voor in het weekend is dus duurder!

3. Motorrijders zijn betere automobilisten
Een gewaagde uitspraak waarvoor ik geen wetenschappelijk bewijs heb kunnen vinden, maar die ik wel aandurf. Juist omdat je als motorrijder zo kwetsbaar bent, is het belangrijk goed te anticiperen en nog bewuster met het verkeer bezig te zijn dan je als automobilist gewend bent. Ervaring die je meeneemt wanneer je als motorrijder weer in je auto stapt.

Gisteren ging het nog over 10 dingen die je niet moet zeggen tegen petrolheads en daaruit blijkt wel dat een aanzienlijk deel van jullie alles behalve praktisch is ingesteld. Autorijden is emotie en keuzes worden meer met het hart dan met het verstand gemaakt. Precies om die reden zou ik verwachten dat er best wel wat autoliefhebbers een motorrijbewijs hebben of deze graag zouden willen halen. Maar is dat ook zo, of wegen een of meerdere van de eerste drie argumenten toch te zwaar voor je? Laat de pro- en anti-motorrijdendiscussie maar losbarsten (maar houd het netjes)!

Foto: MYNAMEISJEROEN op Autojunk.nl



130 reacties

Een jaar lang je auto voltanken met korting Bepaal zelf wat je betaalt!.
Ik rij al jaren motor en heb er nog geen dag spijt van gehad.
@mclarenf1lm: Overigens wel al een aantal keren bijna van mijn sokken afgegeven maar laten we maar zeggen dat dat er bij hoort.
@mclarenf1lm: sluit ik me volledig bij aan. Op m’n 21 direct gehaald. Nu 12 jaar later, den nodige km en motoren verder, nog steeds even enthousiast over.
4) Motorrijden gaat OEREND HARD
@noreplacementfordisplacement: ja dat is punt 1, en bij punt 2 wordt het zelfs nog een keer belicht…
@noreplacementfordisplacement: Enkel als je een BSA of Norton hebt!
@noreplacementfordisplacement: niet Normaal!!
@awesome: dat is wel Normaal …
Ik rij geen motor meer, mis het wel soms maar had een financiele reden…komt misschien nog wel een keer terug over een tijdje, al moet ik zeggen dat ik mijn hobby op dit moment prima in mn auto kwijt kan 😊
Jaren motorrijden afgezworen, met het idee dat het toch echt niet mijn ding is. Maar als arme student met een “need for speed” komt het misschien toch dichter in de buurt dan een snelle auto op dit moment.
@Corrado16v: of koop een xbox one voor 350 euro met racegame, en op marktplaats een stuurtje voor 75 euries. heb je nog geld over voor een marktplaats auto ook…
@gwnbmw: ja en de beleving staat gelijk aan deze kosten: geen dus.
Ik begin er niet aan.
@rufctr01: Dit riep ik ook jaren lang. De jonge ik (20 jaar) zei altijd dat ik mezelf echt naar puntje 1 zou rijden (lees: tegen een boom aan zou zetten), maar nu (10 jaar later) kruipt het bloed waar het niet gaan kan en ga ik deze zomer hopelijk m’n motorrijbewijs halen!
@sneakerfreak: Lekker bezig! Gewoon rustig aan doen. Gas geven is niet zo lastig. Remmen is vooral het nieuwe/enge!
@sneakerfreak: Dat ik zei ik ook altijd, totdat de vader van een vriendinnetje zich tegen een boomaanreed: opslag dood. Dit was geen snelheidsduivel. Dan ga je toch even na denken en komt het heel dichtbij.
Ben zelf qua blogs, tuning, videos op internet kijken en de algehele scene wel autogek, maar ik kan een potje stevig sturen op de motor erg waarderen! Is toch wel een erg fijne beleving om met je knietje over het asfalt een klaverbladje te pakken:D ik weer niet of je er een betere autobestuurder van word maar ik weet wel dat ik vooral door het motorrijden nóg beter let op alle zijstraatjes en verder vooruit kijk.
Jammer genoeg alleen maar achterop meegereden met de motor. Maar wat een beleving, voelt bijna alsof je van de motor word afgezogen als er vol word opgetrokken, echt bizar. Dat was bij mn pa achterop op de Suzuki Hayabusa 1300 gsx r. 340 topsnelheid 😱
@wimbraber: natuurlijk geen 340 gereden met zn 2en hahah
@wimbraber: zal dan toch geen standaard Hayabusa geweest zijn
@trolle: nee die van mn vader had ook nog een powercommander, maar als t goed is is bijna elke Hayabusa in staat om de 340 te halen, standaard al 192pk he en ze zijn heel efficient door de lucht.
In die tijd hoefde motoren ook nog niet begrensd te worden, nu is dat wel het geval
@wimbraber: de hayabusa is ook geen gewone moto meer, dat is zot om mee rond te rijden!
@kungfu83: klopt, en het mooie is nog. Mn vader is er een jaar lang elke dag mee naar zijn werk gegaan, behalve in de winter/onder de 7 graden. Dat was te gevaarlijk met ongeveer 200pk
@kungfu83: zet hem eens naast een KTM SuperDukeR 1290. Kijken wie er sneller is 😜
@maxximum: zo eentje heeft m’n neef toevallig en dat valt reuze……tegen.
@sjaterantekomen: m’n pa heeft er 1. De Special edition met de volledige Akrapoviç er onder. 192 pk op 183 kg ledig gewicht.
@maxximum: 0-150 zal het wel gelijk op gaan liggend aan de rijder maar aërodynamisch gezien is de duke natuurlijk een baksteen.
@mclarenf1lm: 192 pk op 183 kg, noem ik geen baksteen, m’n pa daarentegen wel… haha
@maxximum: nee, had je beter de ktm rc-8 kunnen zeggen!
@vtechlover: is een racer, geen naked bike.
@maxximum: superDukes zijn leuk. Maar is meer afgeleid van Supermoto, geen racer dus.
@soes750: Een hayabusa is ook geen racer. Evenmin als dat een Veyron een raceauto is.
@Tuono: klopt. Daar is een Hayabusa eigenlijk te zwaar voor.
@wimbraber: Hayabusa weegt maar 210 kilo. Mijn lesmotor is een Yamaha XJ6, die weegt al 215 kilo en dat is maar een 600cc.

Zo zwaar is een Busa dus niet. 😉
@stefanvts16v: En de rest..
Een Hayabusa doet droog 250kg, rijklaar excl. rijder 265kg.
@Tuono: aan je naam te zien hebben we hier met een kenner van doen 😉
@apriliarsv @tuono: waar is @mille als je hem nodig hebt :’)
@Dizono: hier 😂😂
@mille: welkom terug, al hoewel, van ‘terug’ is niet zoveel sprake geloof ik ;)
@Dizono: waar had je mij voor nodig dan?
@mille: om de typenaam van deze motor compleet te maken:

http://s1.aecdn.com/images/moto_gallery/APRILIATuono1000R-8_7.jpg

;)
@Dizono: aprillia RS 125 😂
@maxximum: ik denk nog steeds de hayabusa, maar ik kan verkeerd zijn.
Heb nooit mee gereden op een hayabusa maar wel veel zien rijden toen ik nog klein was😊
@kungfu83: Kawa’s, Honda’s en Suzuki’s zijn jankertjes. Heel leuk voor het oor maar, na een tijd krijg je kramp in je pols. Dan zit je op de SuperDukeR een stuk comfortabeler. En aan die beestachtige 2-cilinder ligt het niet! 😁
@wimbraber: volgens dit filmpje https://www.youtube.com/watch?v=-IZn-C0Wf2g is je pa een “Stout African Male”
Auto rijden en moto rijden zijn 2 verschillende werelden, best leuk op de moto, enkel moet je de fouten van andere kunnen zien of je bent de pineut!
Motorrijden lijkt me inderdaad geweldig, ben het ook zeker van plan, het is alleen minder praktisch en meer puur voor rijplezier
Nu net een goeie twee jaar autorijbewijs en bijna een jaar op de motor en ben nog steeds blij ermee. Misschien komen de bus en vrachtwagen er ook ooit nog wel bij
Doe het allebei. 48pk op de motor (Yamaha MT07 35kw) en 75pk voor de auto (VW Polo 1.4). Snelheidsbeleving op de motor veel groter, auto geeft een rustigere beleving. Moraal: for thrills, take a bike, for relaxation take a car.
@robv93: ja vind je het heel gek, met een polo 1.4 😜
@robv93: vergelijkbare situatie hier! Alleen dan op een XT660X met hetzelfde blok. Heerlijk die 1 cilinder knallen! Voor woon werk (4 hele minuten rijden) heb ik alleen ook een leuke auto, met precies 100pk meer dan de motor. Heeft de MT ook zo’n bokkerig karakter of hebben ze dat er met die motor uitgefilterd? Zit te denken aan een Powercommander maar weet niet of het de kosten waard is.
@2wheeler: MT07 heeft een 2-cil. Koppelsterk en trekt heel fijn door (‘duw in de rug’ gevoel). Powerbank kun je doen, maar ik verwacht dat het karakter van de 1-cil blijft. Ik zit persoonlijk te denken aan de MT09 als volgende motor (souplesse)
@2wheeler: *powercommander. Edit knop…
nog even over het eruit racen van een nieuwe ferrari of porche. het zal wel dat jij met een motor die de helft kost mij eruit dragt op een vliegveld, maar eer dat jij je kinky pak aanheb, je helm op en gekickstart ben in het geval van sommige motoren of personen (hamster???…)ben ik al 30 keer rond datzelfde vliegveld gereden.
@gwnbmw: no offence, maar tegen dat iemand die Porsche of Ferrari bij elkaar gespaard heeft heb ik al tig miljoen keer dat rondje rond het circuit gereden, ook al ben ik 10 min kwijt met m’n pak e.d. aan te doen.
@gwnbmw: maar met de motor sta je vooraan geparkeerd. Terwijl jij eerst een kwartiertje naar je auto loopt om er vervolgens achter te komen dat je het parkeerkaartje nog moet betalen.

Overigens op het circuit ligt het Veel meer aan de kunde van de coureurs als aan het materiaal.
Ik heb nog nooit gehoord dat het aankleden bij een dragrace/tussensprints hoort.
@peugpower1000cc: ik ben het met je eens dat het soms een klere😆werk is om het spul aan te krijgen.

En vooral na een dagje toeren in de zon het spul weer uit te krijgen.
Altijd leuk gevonden die motoren, maar vanwege alle genoemde nadelen nooit gedaan. Iedere keer dat ik het overwoog hoorde ik weer een verhaal van iemand die zijn of haar hobby niet had overleeft. Voor mij is het de auto of de fiets met een enkele keer het OV als alcohol in het spel is.
Een CBR600 is wel even wat anders dan een S1000RR. Mij zul je nooit op een motor zien, alhoewel ik de kick kan begrijpen.
@nopetrolnofun: klopt een supersport in de klasse 600cc heeft rond de 130 pk. Tot de 200 is die bij te houden daar niet meer.
Motoren trekken me wel aan maar toch wil ik er geen want het feit dat je zo onbeschermd bent boezemt me nog net iets te veel angst in.
Jarenlang motor gereden, had mijn motorrijbewijs eerder dan het autopapiertje. Uiteindelijk toch best veel ellende gezien, ongelukken, bijna dood ervaringen,etc. Ben toen afgehaakt op een of andere manier. Maar het knaagt altijd! Tenzij je een echt sportief snelle wagen hebt wint de motor het echt wel qua fun op de weg. En ja je wordt een betere autobestuurder omdat je als motorrijder altijd defensief moet rijden. Kilometers vooruit kijken leer je snel aan.
Mijn plan is nog steeds om mijn motorrijbewijs te gaan halen, dat dan wel pas op de leeftijd dat ik gelijk zwaar mag. Meerdere examens vind ik simpelweg te duur en met mijn 120 kilo hoor ik al helemaal niet thuis op een halve motor met 15 pk. Het scheelt wel dat ik met een Honda CBR600 F1 of F2 al ben waar ik wil zijn aangezien dat dé perfecte motor is in mijn ogen. Een aantal jaar later misschien wel een CBR900, maar dat zien we tegen die tijd wel weer.

De huidige regels qua motorrijbewijs vind ik overigens erg goed, mij ligt het alleen niet.
@ej20g: de huidige regels goed!? Het zorgt er juist voor dat de jeugd niet meer opstapt om met een geknepen motor het rijden te leren.

Het is van den zotte dat de Nederlandsche regering het zwaarste pakket heeft samengesteld wat maar mogelijk is. Er zijn Europese regels en de meeste landen staan de lichtste categorie al vanaf 16 toe.
Dan met je 18e opnieuw voor je motor rijbewijs en dan op een iets geknepen fiets. Na een paar jaar dan automatisch naar de zware categorie.
Dan doe je eerst een ruime periode ervaring op met relatief lichte motoren, dat lijkt mij veel verstandiger dan het pakket wat NL heeft gekozen.
@remcott: tsjah, valt wat voor te zeggen natuurlijk. In mijn omgeving zie ik echter genoeg jongeren die in de lichtste categorie beginnen maar dat zal vast niet voor iedereen gelden nee. Op zich ook niet vreemd dat veel jongeren langer wachten, dat doe ik immers zelf ook. Als het beter (en vooral goedkoper) geregeld was dan had ik mijn motorrijbewijs ook al een tijdje gehad.

Ik ben het daarom wel met je eens dat het anders en beter kan, bijvoorbeeld door de Europese regelgeving meer te volgen in plaats van het huidige systeem.
@ej20g: een F2 is een heerlijke machine! De mijne liep helaas vast op de Moerdijk brug maar dat was aan achterstallig onderhoud te wijten. Ik hoop er ooit weer een te bezitten als project en er lekker een retro 90’s racer van te maken. Zijn mooie kappensets voor te krijgen (Smokin’ Joe) op Ebay.
Heb ooit een keer achterop gezeten, en ik heb toen geroepen van de angst. Noem me een mietje, maar het is en blijft een fiets met een motor. Moest ik het zelf ooit doen, dan zou ik een oude Triumph of Ducati ofzo willen. Die moderne superbikes die 320 + gaan, zijn natuurlijk complete waanzin.
M’n pa en m’n broertje rijden allebei motor, ik vind het niks. Heb wel eens een stukje gedaan op pa’s FatBob maar ik haal er weinig fun uit. Zou het nu ook niet meer willen. Teveel whatsappende eikelbijters die nergens op letten. Zie het te vaak op een haar na mis gaan. Persoonlijk liever een snelle auto. Voel ik me comfortabeler in dus geniet ik er meer van.
Een rasechte petrolhead vind toch alles leuk waar maar Pk’s uitkomen?
ik vind auto’s geweldig en ik heb ook mijn motorrijbewijs, maar een waterscooter, Quad of zelfs kettingzaag :D vind ik ook leuk.
Toys for boys!!
@eifler19: je vergeet de v8 food blender
Motorrijden is zoveel mooier dan autorijden. Ik heb gelukkig zowel een Italiaanse tweewieler als vierwieler tot mijn beschikking.
@trustmeiamanengineer: de Italiaanse tweewieler hier ook, uit Bologna. Een heerlijke Multistrada 1200S
@remcott: Goede keus. Ik heb nu een Monster uit 2011. Daarvoor had ik de 748 van de foto.
@remcott: Oeh lekker hoor! Die staat nog op mijn verlanglijstje.
Leek me vroeger ontzettend gaaf om motor te gaan rijden. Toen ik een jaartje mijn autorijbewijs had begon het te kriebelen en liet ik mij thuis ontvallen dat ik motorrijles wilde gaan nemen…

Dat ging dus mooi niet door, een duidelijke nee en de bijbehorende blik van mijn vader waren genoeg om het direct uit mijn hoofd te zetten. Maar ik mocht wel op zijn kosten het vrachtwagenrijbewijs halen. Hij keek wel gek op toen ik hem een half uur later vertelde wanneer mijn eerste vrachtwagenrijles zou zijn en wat het ging kosten, inclusief rijbewijs E. Zonder morren heeft hij het complete pretpakket betaald.

Achteraf een verstandige beslissing mij niet motor te laten rijden, met de auto reed ik al onvoorzichtig genoeg. Nu zou ik er zelfs niet meer aan moeten denken om op een motor te stappen.

Maar ik blijf het mooie apparaten vinden. En de meeste motorrijders heb je als automobilist absoluut geen last van. Denk eerder andersom. Automobilisten die als het druk is te dicht achter een motorrijder gaan hangen, of in de file motorrijders geen ruimte geven. Een beetje rekening met elkaar houden lijkt me niet zo moeilijk.
Alles heeft te maken met de persoon en ja hoe afgezaagd ook ervaring.
Eigenlijk is het hetzelfde met auto’s. Alleen zijn die vele malen duurder.
Jongen gasten kopen een snelle oude bmw (met een ferrari zou het nog erger zijn) en denken dat ze f1 coureur zijn, willen de kick en maken brokken. Zelfde geldt voor motoren alleen voor meer mensen te betalen. Snelle motoren en racen op de weg maar geen benul van de remkracht of beste remverhouding.

Ik ben nog jong maar heb geluk gehad alles te kunnen ervaren. Ben begonnen met een oude kart en crossmotor.
Rijbewijs gehaald en een opel astra. God wat was ik een coureur dacht ik. En lag altijd in puin. Toen de snellere auto’s gti bmw 535 en nu de audi’s. Alles moest getuned. (Ps jd engineering is een topper) motoren voor op de weg supermotard en cbr. Alleen maar spelen. Ik was een coureur toch….

Tot het moment ik serieuzer werd. Racelicenties halen. Echte spullen halen. Dan leer je echt wat rijden is. En wordt je karakter ook anders.

Daarom raad ik iedereen ook aan is een circuit op te gaan. Zoals laats bij de bnr autoshow driving 4 fun en voor motoren heb je er ook een paar.

Nu ben ik nog steeds een coureur denk ik. Maar wel een met wat meer beheersing. Motor voor de weg is in geruild voor een Harley en tour lekker luid en rustig rond. En voor op de weg wel een getunde audi. Maar wel met meer rust. Je evenaart nooit het circuit gevoel. Dus dat doen we gewoon daar.

Kortom gewoon lekker motorrijden en autorijden. 👍🏻
Praktisch is het zeker niet! Maar leuk vind ik het wel! Ik heb altijd in mijn achterhoofd gehad dat ik motor rijd omdat dit voor mij de enige betaalbare manier is om hard te kunnen rijden en lekker door de bochten kan scheuren, als mijn BMW e30 met V8 binnenkort klaar is, zal de motor wat vaker in de schuur blijven staan..
@mustang84664: WOT WOT WOT e30 v8…nice! Zelfs de e30 is beter af met meer displacement.
Ik wilde mezelf niet deaud rijden; daarom ben ik nooit aan de motorfiets gegaan.

Met auto’s heb je nog een kans en ik heb in mijn carrière als automobilist een redelijke sloperij vol gereden !

En een paar vrienden verloren aan de motorfiets, dus nee mooie techniek, ik heb ooit op het punt gestaan om zo’n straat Rothmans Honda te kopen zo’n Freddie Spencer ik geloof 350 cc, dingen zagen er geweldig racey uit in die Rothmans kleuren met zo’n dik voorwiel maar nee, toch maar niet !
Ik ben het eens met 1 en 2, het is inderdaad vrij matig praktisch. Ik ben geen motorgek, maar ik vind sommige typen motoren erg mooi, ik vind het rijden best intuïtief en vooral het gas opentrekken is lekker. Ik ga over een tijdje m’n rijlessen maar weer eens oppakken.. Ik ben wel benieuwd naar zo’n Husqvarna Nuda R en een BMW S1000R…
@Jochempie: Royal Jordanian, leuk YouTube-kanaal.
Blijft verleidelijk, op het platteland heerlijke weggetjes voor het betere stuurwerk. Aan de andere kant is het mij toch te link. Denk niet dat ik de zelfbeheersing heb om niet veel en veel te hard te rijden op zo’n raket.
@opgooier: en daarom heb ik een cruiser gekocht. Zelfkennis en zelfbescherming zijn essentieel als je gaat motorrijden.
‘1500 euro voor je lessen en examens’

Dat is ook wat overdreven, voor de helft is het prima te halen.

Verder is het een leuke hobby en als je een beetje weet wat je doet voel je je echt niet onveilig op een motor. Gewoon gas geven en zorgen voor ruimte om je heen, je bent niet voor niets zo snel en wendbaar.
Motor rijden is gewoon leuk…En ja , motorrijders zijn veel betere autorijders..
Vergeet in het verhaal niet het kostenplaatje van het customizen van je motor. Daar kun je behoorlijk op leeglopen…
@beefcake: gewoon rijden met dat kreng. Niks poetsen en customize, raggen!
Voor mijn nog-niet-midlife-crisis overweeg ik een XKR 4.0 uit 2000. Is inderdaad duurder, comfortabeler, langzamer, droog/koud wanneer nodig. Toch is reden nr 1 meer down to earth: de wederhelft vind het doodeng en wilt niet dat ik het probeer. En zij gaat bij mij ruim boven een potentiële thrill.
Ik rij zelf ook op een yamaha r6. In mn eentje, met misses achterop, of met een paar vrienden. Ik heb inderdaad al wel een paar keer moeten ingrijpen omdat ze in een koekblik niet willen kijken. De hoeveelheid idioten om je heen is niet te tellen. Ook ben ik sinds mijn motorrijbewijs ook bewuster in de auto gaan rijden.

Voor de rest is het super om heerlijk te rijden, met lekker weer! Altijd snelheid, en een goed excuus om ook een terrasje te pakken. Overigens drink ik dan geen druppel alcohol op de motor.
@koeckenbacker: Een blikje bier openmaken tijdens het rijden valt mij ook altijd vies tegen…
@buitengaats: camelbag!
De belevenis op een motor kan je imho niet bereiken met auto. Misschien met enkele onbetaalbare auto’s maar de versnelling die een motor kent daar is (bijna) elke auto saai tegenover.

Nog een voordeeltje. Je mag nog zo hard door de bochten knallen, je vriendin achterop wordt nooit wagenziek… en ze kan je ook niet zeggen het wat rustiger aan te doen.

Het grootste nadeel is wel dat je op de baan er moet van uitgaan dat je onzichtbaar bent. Er zijn er genoeg achter het (auto)stuur die een hekel hebben aan motorrijders, die rijden je zo onder hun wielen uit afgunst.
Dit artikel komt op een perfect moment voor mij. Gisteren naar bmw motorrad gereden om op een F800 GS te zitten. Nooit eerder een motor gehad. Daarna naar bmw concessiehouder gereden om eens in de 435 GC te vergelijken met 5 serie (wou vooral eens kofferruimte vergelijken). Eerste wat ik dacht was: ‘Laat ik nog maar eventjes wachten met die motor en enkele leuke opties uitkiezen voor dat geld!’
Als fervent autoliefhebber en motorrijder:

1. Motorrijden is gevaarlijk.

Feit. Maar ook hierin ben jezelf verantwoordelijk, het klopt dat je niet altijd de acties van anderen kunt voorspellen en fouten van een ander kunnen grote gevolgen hebben als je op de motor zit. Maar beginnen met een cbr 600 zoals verderop in het artikel voorgesteld is misschien niet het slimste om te doen.. Zo’n fiets vraagt erom om snel te rijden en die motor kan zeker in het begin stukken sneller dan dat jij kunt. Ook een ‘ langzame’ motor is in vergelijking met een gemiddelde auto nog steeds snel. Bijv. mijn 24- jaar oude kle 500 moet volgens de fabrieksopgave in 5,7 sec. op de 100 zitten. Tel de leeftijd en mijn gebrek aan skills mee en je zit miss. op 8.0 seconden, rap zat voor het overige verkeer.

2. Je bent overgeleverd aan de elementen:

klopt, Ik rijd nu sinds begin december bijna dagelijks op de motor voor woon-werkverkeer, kou, regen, alles. Maar, met een goed pak en een helm op merk je nauwelijks iets van die elementen. Goed is in dit geval niet duur, heb alle kleding voor onder de 250,- via marktplaats en bvba bij elkaar gescharreld.

3. Motorrijden is onpraktisch.

Ligt er ook maar aan hoe je het bekijkt. Om met mijn zoontje boodschappen te doen inderdaad niet handig. Dagelijks in de spits tussen de files op de a9 centrum van Amsterdam in weer wel..

Incl. omkleden thuis en op kantoor scheelt het mij 45 tot 60 minuten reistijd per dag, dus dat is voorzichtig gezegd 15 extra uur vrije tijd per maand! tov. in de auto of het OV. Op een andere manier toch juist heel praktisch!

Voor het geld dat ik nu aan mijn motor heb uitgegeven had ik echt mijn best moeten doen om een ‘ liefhebbers-auto te kopen..
Leuk, mijn oude 748!
Heb een BMW Z4 Coupé en een S1000RR. Beide hebben zo hun charmes…
“Redenen”
Ik hou van auto’s maar rij al jaren motor. Ik rij nog niet gek oude GSXR600. Voor mij de ideale manier om acceleratie en snelheid te beleven wat je ook in peperdure sportwagens beleefd. Een groot voordeel voor mij is dat ik mij soepeler door het verkeer beweeg dan met de auto.
Ik hoop volgend jaar te gaan rijden. Samen met m’n vriendin.
Ik vind beide geweldig! Ik Heb zelf een Yamaha R6 en een VW Polo GTI. Ondanks dat ik met mijn Polo lekker kan spelen en veel plezier kan hebben zal het niet de beleving geven van de motor. Ik gebruik de motor wel echt puur voor de plezierritjes en de auto voor alles. Ik ben wel van mening dat je met het motorrijden inzichten opdoet welke je weer goed kan gebruiken in de auto.
Heb eerlijk gezegd niet heel veel met motorrijden. Trekt me niet echt.

Maar ik vind de ‘caferacer’-stijl wel gaaf. Vooral met die gestroomlijnde kuipen, extreem cool om te zien:
http://1.bp.blogspot.com/-eWDldeWH-UY/TZtyl_bSYFI/AAAAAAAABe0/pUy9qvnEZIQ/s1600/DSC02912.JPG
Ik heb een motor omdat het kan voor mijn plezier en voor de ontspanning. En het verschil tussen motor rijden en auto rijden kun je niet vergelijken al vind ik het allebei leuk om te doen
Ik rij meer dan 10 jaar motor. Af en toe woon/werk, maar meer als liefhebber op een mooie zonnige dag lekker uitwaaien. Vakanties naar Italië, Oostenrijk, Zwitserland, Duitsland, België. Het ultieme vrije gevoel om de bochtige weggetjes over de bergen te trotseren.
Ben van mening dat de veiligheid volledig bij jezelf begint. Altijd defensief rijden en eindeloos vooruit kijken en rekening houden met de gekste acties van de medeweggebruikers.
Ik hoor mensen weleens zeggen; “ik rij mezelf dood als ik motor zou rijden”.
Deze mensen kunnen vaak beter ook niet in een auto gaan rijden of zichzelf op een fiets verplaatsen.
Het heerlijke van motorrijden is de ruimte die je hebt op de weg, zelfs als het druk is. Op je eigen rijstrook lijnen kunnen rijden. Makkelijk kunnen inhalen waar het met de auto asociaal zou zijn. Treintjes van auto’s voorbij gaan en weer een kalme weg voor je hebben. De verschillende geuren als je door bos, graslanden en akkers rijdt met begeleidende temperatuurverschillen. Een fijn overzicht. Het levendige en lichtvoetige karakter van een motorfiets. Het echt betrokken zijn bij het rijden. Sturen door je eigen gewicht te verplaatsen. Enorm vlot kunnen versnellen en door het gas dicht te draaien ook weer heel vlot snelheid verliezen. Ja, motorrijden is leuk.
Ik rij al een paar jaar niet meer wegens verbouwen en geen tijd om m’n guzzi V50III van 1982 terug in orde te maken…
Maar elke keer dat ik in de file sta mis ik het…

Zelfs met 38pk, heeft zo’n oude kwart V8 een heerlijke rijsensatie.

Ik hoef geen snelle doodrij motor, maar gewoon iets dat vlot rijdt en lekker in de bochten ligt en mooi is.
Zodra de omzet het toelaat koop ik deze

http://www.totalmotorcycle.com/motorcycles/2015/2015-Moto-Guzzi-V7II-Special2.jpg

zuinig, mooi en koppelrijk blokje, met een levensbehoudende 48pk 😜 (Toch goed voor zo’n 177pk per ton) en goede wegligging om op de bochtige wegen te genieten van het betere stuurwerk…

Ik begrijp alle argumenten, maar geen enkel van bovenstaande argumenten is genoeg om niet terug te gaan motorrijden…
@tjorque: kwart V8, grappenmaker… Zo’n ding is niet vooruit te branden! Maar wel erg leuk, eerlijk is eerlijk.
@lekbak: er rijden in de wereld meer V8’en die niet vooruit te branden zijn, dan V8 en die dat wel zijn… Dus wat is het punt? :)

En met die nieuwe v7 laat je nog 98% van de auto’s op de weg achter je, en 65% van de motorrijders… Dus traag is relatief.
En rijplezier voor mijn behoefte gegarandeerd…
Iedereen die heel ‘stoer’ roept “Ik rij mijzelf dood op een motor” zou gewoon niet aan het verkeer deel moeten nemen. Ook niet op een fiets.

http://www.motor.nl/nieuws/opinie-ik-rijd-mezelf-hartstikke-dood/

Rij nu een jaar of 7, zou niet anders meer willen. Auto’s zijn inderdaad praktischer, maar de hele beleving van een huis-tuin-en-keuken-motorfiets is in geen velden of wegen te vergelijken met een huis-tuin-en-keuken-auto. Dat heeft mij er (onder andere) toe doen besluiten om te gaan rijden.
@luittinke: ik rij auto en motor. En vooral op de motor rij ik wel eens onverantwoord. Maar echt alleen op plekken waar ik alleen mezelf kan verwonden. Toch is het een bewuste keuze om het slechts bij 77 paardjes te houden want anders zou ik best wel eens te hard kunnen gaan…
Mocht er overigens ooit een keer een motorblog.nl in de pijplijn zitten, dan zou ik er graag stukjes voor schrijven.

Ik weet te veel feitjes en ditjes en datjes van motoren dan gezond is x)
@Tuono: wat let je?
@rob5nismo: Een volwassen platform als autoblog en/of de kennis kunde en financiën om zelf een dergelijk iets op te zetten ;)
Ik sta aan deze kant:
[img]http://www.joopiesplace.nl/wp-content/uploads/2014/07/2014-07-01-19.41.38-Medium1.jpg[/]
Nog net voor de nieuwe regels mijn rijbewijs gehaald op mijn 19de. Zelf vind ik motorrijden veel leuker dan auto rijden, al ben ik ook zeker een auto fan.

Eerlijk gezegd was het best Eng als tenger 18 jarig mannetje. Maar als ik nu op de motor stapt voel ik mij helemaal op mijn gemak.

Een van de grote voordelen vind ik de bereikbaarheid. Goedkoop wil ik het niet noemen, maar je hebt een mooie motor voor 4000 euro. Ook is een motor erg puur qua rijden.
Een wat jongere toyotafortuner wilde vroeger wel voor zijn motorrijbewijs gaan. Maar helaas verloor moeders haar broer in een motorongeluk in Indonesië. Dus wilt ze liever niet dat ik motor ga rijden, hoewel t rijden in Nederland veel veiliger is. Zo rijden ‘we’ daar rustig met een gezin van 5 op de motor. I’m not shitting you guys.
Net terug van Superbike op Assen. Helaas mag ik nu alleen nog maar achterop. Maar de snelheidsbeleving is achterop al niet normaal!
Als je acceleratievermogen per euro uitrekent, zal je bijna altijd bij de motor goedkoper af zijn. De motor maakt deze sensatie bereikbaar voor de gewone man… 😜

Mijn eerste motor was een Yamaha diversion 600. Gekocht voor 1000€.
4.8s 0-100km/h.

Welke auto van 1000€ kan dit?
…nog teveel lol met vier wielen en een rond stuur….
Altijd al een haat/liefde verhouding gehad met motoren. Als ik zoals hierboven ongeluk filmpjes zie denk ik zoals de meeste : “tjaah in een auto zat je nu veel veiliger” Maar als ik die nieuwe BMW politiemotoren zie dan begin ik toch heel hard te kwijlen… lijkt me heerlijk om in zo’n ding met beperkte bagage een lange reis te maken.
Ik rij ondertussen zo’n 9 jaar met de motor en het wordt steeds fijner! Het hoeft inderdaad niet duur te zijn; een oude BMW R1100S, een praktische kofferset en een Garmin GPS. Hiermee kan je de mooiste wegen van Europa gaan verkennen. En het gevaar, tja, ik ben net vader geworden en dan ga je er nog eens extra bij stilstaan. Extra defensief rijden en er steeds vanuit gaan dat mensen je niet zien. En als ik echt sportief wil rijden, boek ik een trackday met vrij rijden! Top-hobby!
“Motorrijders zijn betere automobilisten
Een gewaagde uitspraak waarvoor ik geen wetenschappelijk bewijs heb kunnen vinden, maar die ik wel aandurf”
Ik denk dat het onjuist is. Motorrijders missen in de auto de sensatie van de snelheid, hebben het idee minder geconcentreerd te hoeven zijn. En zien dan dingen over het hoofd, motorrijders bijvoorbeeld. De statistiek zegt dat vrouwen van 30 de beste automobilisten zijn.
Vroeger dacht ik altijd wmau is niks voor mij ga ik nooit doen.
Maar sinds het laatste hafljaar begint het toch te kriebelen.
nu druk bezig met motor theorie :)
Hier een auto én motorfreak!
Ik heb voor mezelf twee redenen om niet aan motorrijden te beginnen.

1. Ik ben bang dat ik mezelf niet kan beheersen en een malloot op de weg word. Een gevaar voor mezelf en anderen.
2. Het idee dat je beschermende kleding moet dragen, die je afsluit van de buitenwereld waar je juist dichter op wil zitten, doet voor mij van de lol af. Dan liever in mijn t-shirtje in een cabrio cruisen. Hoef je je ook niet telkens om te kleden.
@Citrofiel: 2 goeie redenen om het niet te doen! Vooral nr1 is onbetaalbaar
Maak een Motorblog.nl!
Bedankt Myna Meisje Roen

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).