5 zaken die opvallen aan de verkoop van Porsches in 2018

Auteur: , 45 Reacties

Porsche kwam afgelopen jaar met veel nieuws op het gebied van productiemodellen, maar hoe ging het eigenlijk met de verkopen in 2018?

5 zaken die opvallen aan de verkoop van Porsche’s in 2018

Er is een rode draad te zien in de autoverkoop van Porsche. De Duitse autofabrikant laat weten opnieuw een verkooprecord te hebben geboekt in 2018, maar dit is grotendeels te danken aan de Macan. De instap-SUV van Porsche is een soort basis geworden van de goede verkoop van het automerk. Hieronder alle opvallende zaken van Porsche’ autoverkoop in 2018. Check HIER wat het merk in 2017 deed en DAAR de cijfers van 2016.

1. Meer verkopen
Wederom een verkooprecord voor het merk uit Zuffenhausen. Porsche verkocht in totaal 256.255 nieuwe auto’s. Een stijging van vier procent in vergelijking met 2017, toen het merk 246.375 auto’s afleverde. De meeste modellen deden het beter in 2018, maar niet allemaal. Daarover later meer.

5 zaken die opvallen aan de verkoop van Porsche’s in 2018

2. Macan wéér best verkochte model, maar…
In 2016 was de Macan het best verkochte model, in 2017 was dit zo en ook in 2018 ging de SUV er met de winst vandoor. De Macan werd vorig jaar 86.031 keer verkocht, met op de tweede plaats de Cayenne (71.458 verkopen). De facelift van de Macan zal er in 2019 wellicht nog een schepje bovenop doen. De verkopen zijn wel minder in vergelijking met 2017, toen Porsche maar liefst 97.202 verkopen voor de Macan noteerde.

5 zaken die opvallen aan de verkoop van Porsche’s in 2018

3. Winst op meeste continenten
In China boekte Porsche een dikke plus van 12 procent. In Azië, het Midden-Oosten en Afrika (drie regio’s op één hoop) werd een plus van 10 procent geconstateerd. De Verenigde Staten was goed voor +3 procent en de rest van Amerika deed +4 procent. In Europa zijn de cijfers minder rooskleurig. Porsche verkocht 4 procent minder auto’s in ons continent. In thuisland Duitsland kelderden de verkopen met 3 procent. Porsche wijt de tegenvallende verkopen in Europa aan de overstap naar de WLTP-testcyclus en benzinepartikelfilters. Tevens speelde het stoppen met het aanbieden van diesels een rol in de verkoop.

5 zaken die opvallen aan de verkoop van Porsche’s in 2018

4. Panamera de grote winnaar
Van de Panamera verkocht Porsche in 2018 bijna 40 procent meer aantallen in vergelijking met 2017. Het gaat hier om 38.443 auto’s. De Cayenne won 12 procent (71.458 verkopen) en de 911 won 10 procent (35.573 verkopen). Verliezers zijn de Macan (-11 procent) en de 718 (-1%).

5 zaken die opvallen aan de verkoop van Porsche’s in 2018

5. Werk aan de winkel voor de 718
Zoals gezegd leverde de 718 Cayman & Boxster een procentje in. Dat lijkt misschien niet veel, maar de 718 is al het minst verkopende model van Porsche. De introductie van de GTS-lijn eind 2017 heeft blijkbaar geen enorm effect gehad op de algemene verkopen. De 718 werd 24.750 keer verkocht in 2018. In 2017 ging het om 25.114 verkopen.

5 zaken die opvallen aan de verkoop van Porsche’s in 2018

Verwachting voor 2019
De kans is groot dat Porsche dit jaar opnieuw een nieuw verkooprecord gaat vestigen. Met een verse Macan én een gloednieuwe 911 heeft het merk twee zeer belangrijke recepten in huis die gaan bijdragen aan een mooi verkoopjaar. Porsche dekt zich alvast in voor Europa. De overstap naar de WLTP-testcyclus en benzinepartikelfilters gaat ook nog effect hebben op de Europese verkopen in de eerste helft van 2019, aldus Detlev von Platen van Sales en Marketing.



45 reacties

Begin de week met Mercedes-AMG, bekijk het HIER!
Ik denk dat er in Nederland nauwelijks nog nieuwe Porsches verkocht gaan worden dit jaar. Door de hoge belastingen is het niet leuk meer. De enige optie is zakelijk aanschaffen en zonder bijtelling (met km-registratie) gaan rijden. Maar in ons land kun je echt niet met een Porsche aankomen bij je klanten.
@mwti: is er in Nederland nog een klant over die op de parkeerplaats kijkt en op basis van wat die daar ziet bepaald of hij je de order gunt of niet? Ik dacht dat we inmiddels wel wat zakelijker en professioneler op het beoordelen van aanbiedingen geworden waren en onverschilliger over hoe iemand er uitziet en waar deze in rijdt.
@mashell: was het maar zo Amerikaans, helaas gunt het gros van de Nederlanders hun buurman geen mooiere auto..
@mashell: ik ervaar het heeeel anders dan jij! Ik denk zelfs dat het erger is dan ooit. Wij rijden hier wat duurdere auto’s en hebben bij de zaak dus een ‘klantenauto’ (jonge, gewonere auto) voor als je bij de klant voor de deur moet parkeren, anders krijg je bij diverse klanten opmerkingen.
@mashell:
Speelt nog altijd een rol.
Kennis van me heeft Cayenne en bij bepaalde klanten komt die toe met de wagen van de vrouw.
Reed ervoor nochtans met Bmw 7 van ongeveer dezelfde waarde en had met de Beemer geen opmerkingen. Met de Porsche wel…
Ook op de weg merkt hij dat op de autosnelweg sneller langs de kant werd gegaan toen ie Bmw reed dan nu met de Cayenne.
@mashell: Nee hoor. Het is zelf zo erg dat ik vermijd om de auto mee te nemen naar het werk en er is slechts 1 collega die weet wat ik rij. Het zit gewoon in de Nederlandse cultuur, steek je hoofd niet boven het maaiveld uit. Afgunst speelt echt een grote rol in de samenleving.
@lotus: Het mes snijdt wat dat betreft aan 2 kanten. Er zijn genoeg mensen die een auto kopen vanwege de status. En juist een Porsche is een typische statusmobiel. Juist met het doel de mensen te laten zien hoe breed men het heeft. En dan klagen over dat je met je kop niet boven het maaiveld mag uitsteken. Dat is ook heel Nederlands. Als ik je avatar goed lees heb jij een Lotus (Elise?). Dat is, denk ik, een liefhebbersauto. No shame in that.
@pomoek: Een gebruikte boxster S koop je niet voor de status toch? Daar kleeft misschien wel status aan, maar voor de kenners gaat het meer om de rijeigenschappen.
@pomoek: Klopt, en dat maakt het echt minder leuk om in een dergelijke auto te rijden. Vooroordelen zijn irritant. Het gaat in dit geval niet om de Elise, die roept gelukkig weinig tot geen jaloezie op, eerder sympathie. Dit gaat om de 911 waarmee ik vrij terughoudend ben, iedereen heeft er wel een oordeel over.


@competition102: Toch jammer hè?
@lotus: toen ik jaren geleden door functieverandering mijn leaseauto moest inleveren, kocht ik een leuke tweedehands Porsche. De enige reactie die mijn toenmalige leidinggevende kon uiten: “je bent gek.” Geen felicitatie of bewondering, nee hoor, alleen zo’n zure opmerking. Kon hij niet hebben kennelijk, dat mijn auto mooier was dan zijn lease-Audi hahaha
@lotus: het grappige (misschien is frappant een beter woord) is dat het in de VS vaak juist andersom is. Hij rijdt een dikke auto dus dan zal hij wel succesvol zijn. Dan zullen zijn diensten/goederen dus wel de moeite waard zijn.

Bijzonder hoe de perceptie zo kan verschillen.
@mashell: helaas.. een kennis heeft zijn eigen makelaardij en heeft een RS6, zakelijk.

Toch heeft hij een Up staan voor, je raadt het al, ‘klantenbezoeken’.. Waarschijnlijk is het niet veranderd.
@mashell: ja natuurlijk, waarom zouden al die (junior) accountmanagers anders in Polo’s, Meganes en Golfjes rijden I.p.v. van met BMW M, Audi (r)S of Porsche modellen. Het is die klantperceptie hė ;-) alles voor de order
@mwti: pssst.. Taycan
@mwti: Nou dat valt wel mee hoor, er zit genoeg geld in de markt. In Amsterdam Zuid zie ik zat nieuwe Porsches rijden.
@frederik: en dat is precies de enige plek in Nederland waar je ze af en toe ziet. Verder zie je ze vrijwel nergens (op ‘t Gooi na).
@e550: zie er in de regio Eindhoven zat
@e550: dan noem je ook wat. Zuid=geld
@mwti: Is het ooit bewezen dat je met zo’n auto niet bij klanten kan komen voorrijden of praat iedereen elkaar maar gewoon wat na? Ik vind het onzin namelijk.
@berlinetta: is echt geen onzin. Klanten zien jouw dikke auto en denken: kijk die rijdt hij van mijn geld. Dat de beste man misschien 80 uur werkt in de week hoor je ze niet over
@lekkerlinksrijden: zo is het! Toen Sixt nog graag deed aan gratis upgrades; een SLK i.p.v. een Golf, moesten wij altijd zeggen: ”de Golf klasse bij Sixt”, dat zelfs in Duitsland. Ze zagen altijd waarmee je kwam voorrijden; slecht zaken doen.
@lekkerlinksrijden: Je zou het toch ook andersom kunnen zien? In die zin dat iemand zijn werk zo goed doet en genoeg klanten heeft om een dergelijke auto te kunnen betalen? Ik zou me er in ieder geval niet aan storen en dat doet mijn baas ook niet. Die heeft zijn i8 zojuist ingeruild voor een M850i. Geen klant die erover zeurt.
@berlinetta: het zou er ook aan kunnen liggen wie klanten zijn en waar ze vandaan komen. Ik ben geen psycholoog en heb hier geen onderzoek naar gedaan, maar ik denk het ook sterk afhangt waar je klanten vandaan komen, randstad of de rest van Nederland.
Overigens vind ik het bizar dat deze mentaliteit nog steeds in Nederland aanwezig is.
@berlinetta: Het is denk ik voor een ondernemer wel zaak om daar een beetje op te letten. Een verhaal uit de eerste hand. Paar jaar geleden een grote ontslagronde bij een middelgroot bedrijf. De directeur besloot dat, op de dag dat de slecht nieuws gesprekken werden gevoerd met de medewerkers, dit een mooie dag was om in zijn gloednieuwe Porsche naar kantoor te rijden.

Hij is met de bus naar huis kunnen gaan omdat zijn Porsche voor het einde van de dag afgefakkeld voor kantoor stond.
@pomoek: Dat vind ik wel wat anders dan met een dure auto bij klanten voor komen rijden.
@berlinetta: nu ja, tegenwoordig worden medewerkers ook “stakeholders” genoemd. Het is wellicht een voorbeeld dat vrij ver gaat maar ik denk dat hoe de medewerkers tegen “de baas” aankijken wel degelijk belangrijk is. Het kan ook andersom werken. In de recessie van een aantal jaar geleden zijn er bijvoorbeeld ook ondernemers geweest die bewust een stap terug hebben gedaan in salaris en andere beloningen. Dat werd dan door de medewerkers zeker gewaardeerd.
Dat moet toch een droom zijn, 12% meer van je grote SUV met de ruimere marge verkopen ten koste van je kleinere SUV. Maar waarom zie je die Cayenne E3 in Duitsland en Nederland zo weinig?
Tja, dat WLTP en diesel een rol speelt is geen verassing. Wanneer je veel kilometers maakt, en weer eens wat anders dan iets van de Duitse drie wilt, voldoende budget hebt en geen Brit wil, dan is een Panamera, Macan of Cayenne met een dikke dieselmotor gewoon een ideale oplossing.
Het is sowieso een hele fijne combinatie, een fijne Porsche met dikke diesel. In met name Duitsland en Oostenrijk zijn er meer dan voldoende gegadigden voor dit soort dikmobielen.
Aangezien Porsche deze nu niet meer aanbied moet dit wel effect hebben op de verkopen. En daar deze modellen met een fijne benzine motor door de WLTP flink duurder zijn geworden zullen er mensen genoodzaakt zijn over te stappen naar een merk met een wat minder premium badge.

En wat de 718 betreft, wanneer je het tegenwoordig financieel gemaakt hebt koop je geen kekke sportwagen naast je dagelijkse vervoer, of als vervanging van je dagelijkse vervoer, maar ga je in een SUV met een premium badge rijden. Jammer maar helaas.
De teruglopende verkoop van de 718 wijt ik puur aan de 4-cilinder motoren. Dit heeft de Cayman en Boxster de das om gedaan. Mensen kopen een sportauto voor de beleving en die komt voor een groot gedeelte ook uit het geproduceerde geluid.
@hanso: precies dat. Mooie bak en rijdt goed maar met een 4 cilinder kan echt niet en denk idd dat veel mensen er zo over denken
@hanso: wilde net een soort gelijk comment plaatsen, bedankt dan maar!
@hanso: Ja, 1% in de min. Flinke das hoor! Eén schamel procentje zit welhaast in de marge. Als de verkopen nu met 20% gekelderd waren om vervolgens tot het einde van de levenscyclus van de 718 niet meer op te krabbelen, was er misschien nog iets van een causaal verband te ontdekken tussen aantal cilinders en verkopen.

Helaas zal de populariteit van de Macan de 718 ook parten spelen. Wie wil er tegenwoordig nou nog een sportwagen? Een SUV met dezelfde ‘premium’ baaaadge geeft misschien nog wel meer prestige en daar is het meestal toch om te doen.

Al dat gejengel over die viercilinder… als dat echt zo’n ellende zou zijn, zou je verwachten dat iedereen hier elkaar huilend van geluk in de armen zou vallen nu de dagen van de viercilinder in het algemeen geteld lijken. Maar nee, dan is een Golf GTi kennelijk toch ineens een stuk boeiender dan een Leaf (om maar eens een dwarsstraat te noemen).
“In Duitsland kelderen de verkopen met 3%” is wel een beetje tendentieus 3% is een beperkte teruggang en geen keldering.
@alloallo: hangt er vanaf, als de economie met 3% krimpt dan buitelen de bedrijven over elkaar heen om mensen te ontslaan en is het overwerken bij het UWV. Logischerwijs zou je denken dat maar 3% van de mensen er iets van zou merken maar zo werkt het niet.
@pomoek: Klopt, en dat maakt het echt minder leuk om in een dergelijke auto te rijden. Vooroordelen zijn irritant. Het gaat in dit geval niet om de Elise, die roept gelukkig weinig tot geen jaloezie op, eerder sympathie. Dit gaat om de 911 waarmee ik vrij terughoudend ben, iedereen heeft er wel een oordeel over.

@competition102: Toch jammer hè?
@mashell: “Op de parkeerplaats” klinkt een beetje alsof je auto tussen de massa staat en je met de lift naar je afspraak gaat. Bijvoorbeeld naar een verzekeringsmaatschappij of ministerie. In dat geval geen probleem maar als je bij kleine of middelgrote bedrijven komt waar de baas actief meewerkt ligt dat toch anders. Daar kun je echt niet beginnen over een prijsverhoging van 3 procent als je met een auto van 1,5 ton of meer komt aankakken. Je probeert toch de hoogste marge te maken. Dat doet een ondernemer nou éénmaal. Dat heet handelen naar goed koopmanschap. Met zo’n dure auto roep je wat af, bijvoorbeeld dat ze gaan shoppen en dat wil je niet want er altijd wel iemand die het voor minder doet. Daaaaggggg meneer Porsche! Zeggen ze dan, dikke doeiiiii.
@mashell: @mashell: “Op de parkeerplaats” klinkt een beetje alsof je auto tussen de massa staat en je met de lift naar je afspraak gaat. Bijvoorbeeld naar een verzekeringsmaatschappij of ministerie. In dat geval geen probleem maar als je bij kleine of middelgrote bedrijven komt waar de baas actief meewerkt ligt dat toch anders. Daar kun je echt niet beginnen over een prijsverhoging van 3 procent als je met een auto van 1,5 ton of meer komt aankakken. Je probeert tóch de hoogste marge te maken. Dat heet handelen naar goed koopmanschap. Met zo’n dure auto roep je wat af, bijvoorbeeld dat ze gaan shoppen en dat wil je niet want er is altijd wel iemand die het voor minder doet. Daaaaggggg meneer Porsche! Zeggen ze dan, dikke doeiiiii.
Porsche verkoopcijfers van verschillende landen:
China: 80.108
VS: 57.202
Duitsland: 28.695
VK: 12.437
Canada: 8.904
Italië 5.290
Frankrijk: 4.568
Zuid-Korea 4.285
Australië 3.909
Zwitserland: 3.565
België 3.222
Spanje: 2.270
Zweden: 1.833
NL: 1.508
Zuid-Afrika: 1.332
Noorwegen: 749
Turkije: 565
Finland: 300
Portugal: 260
Israel: 224
Argentinië: 89
Kroatië: 85
Ierland: 66
Ijsland: 53

Wat mij opvalt is dat voor een rijk land, in Israël heel weinig Porsches verkocht worden ( heeft dat met ww2 te maken?) Verder scoort Canada ook erg hoog met relatief weinig mensen (36 miljoen) en laat landen met veel meer inwoners als Spanje, Italië en Frankrijk en Zuid-Afrika achter zich.
@arias: Israël rijk??? Ben je er wel eens geweest. En trouwens joden geven niet zoveel om auto’s. Kijk maar eens de jodenwijk in Antwerpen. Overal juweliers waar ze goed geld verdienen, maar ze geven niks uit.
@fouadski: alles gaat naar Ajax
@fouadski: Nee, ben nog nooit in Israël geweest. Maar politieke discussies buiten gelaten, is Israël gemiddeld gezien een best rijk land. Het gemiddelde inkomen in 2017 bedroeg 40.272 dollar per capita. Hiermee staat Israel in top 20 rijkste landen ter wereld. Dus daarom vroeg ik mij af waarom er zo een laag aantal Porsches verkocht worden in Israël.
Ja ja dan haal die van Porsche Centrum Maastricht er maar af. Die tellen niet want niet verkocht
Nederlandse discussie en mss op sommige plekken waar. Kan uit ervaring zeggen dat er nog nooit iemand/klant mij (recht in het gezicht ;-) heeft gezegd dat het niet kan. En bedrijf groeit nog steeds erg hard en tevreden klant en medewerker

Btw als we ook allemaal vinden dat het bekrompen is laten we dan ook ophouden er iets van te vinden. En hen die het kunnen en willen gewoon lekker rijden wat je wil. Daarmee verandert er iig iets en hou je het niet in stand!
Ik werk in de zakelijke dienstverlening en er zijn best collega’s die in vrij behoorlijke auto’s rijden. Lease kan oplopen tot b.v. Mercedes C-Klasse, en de kilometervergoedingrijders hebben bijvoorbeeld een jonge A4 en BMW 435xD GC (en ik zei de gek met een Jaguar S-Type).
Een contractor (=inhuurkracht) liet me vandaag zijn 530D GT zien.

Met enige regelmaat is de auto van de klant minder duur.
Maar ik geloof niet dat daar ooit opmerkingen over zijn geweest. Ik heb ze nooit gehad.
Althans, geen negatieve.
Ik rij zelf een BMW 440i Cabrio van een ton en moet ook toegeven dat er wel opmerkingen zijn maar het valt mee. Uiteindelijk blijft het gewoon een BMW. Maar een nieuwe Porsche is toch weer een stapje verder.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).