Een aantal harde feiten op een rijtje.
De Formule 1 zit middenin haar allereerste triple header ooit. Na de Grand Prix van Frankrijk hebben we dit weekend de Grand Prix van Oostenrijk, alvorens we de week daarop racen in Engeland. De race op de Red Bull Ring staat sinds enkele jaren weer op de kalender en is ons tot op heden vrij goed gevallen. Spektakel, close racing, opmerkelijke uitslagen, het gebeurde allemaal. Maar wat weten we nu eigenlijk over de Grand Prix van Oostenrijk?
1. Thuishaven van Red Bull
De Grand Prix van Oostenrijk is heel letterlijk de thuishaven van het Formule 1-team van Red Bull. Niet alleen omdat de equipe technisch gezien uit Oostenrijk komt, maar ook omdat de oprichter van de energiedrankgigant, Dietrich Matechitz, het circuit in 2008 kocht. In de jaren daarvoor was het circuit enigszins in verval geraakt en kon er, doordat de pitgebouwen en grandstand gesloopt waren, niet eens meer een race gehouden worden. Na de aankoop van Matechitz werd het circuit stevig gerenoveerd en belandde het in 2014 weer op de kalender.
2. Ontworpen door Hermann Tilke
Het zal je niet verbazen dat de bekendste circuit-tekenaar in de Formule 1 ook verantwoordelijk is voor de Red Bull Ring. Echter heeft Tilke speciale herinneringen aan de baan in Spielberg, want jaren geleden was het zijn allereerste grote opdracht. In 1995 en 1996 ging de originele lay-out van het circuit op de schop en mocht Hermann een veiligere baan tekenen. De nieuwe configuratie, de A1-Ring, stond tussen ’97 en ’03 op de kalender.
3. Snel, sneller, snelst.
Het 4,3 kilometer lange circuit in Spielberg is in zekere zin een waar snelheidspaleis. De gemiddelde snelheid van de coureurs ligt per ronde in de buurt van de 230 km/u. Dit resulteert weer in bijzonder lage rondetijden. De allersnelste ronde ooit staat momenteel op naam van Valtteri Bottas. De Fin reed vorig jaar in de kwalificatie in 1:04.251 over de baan. Het officiële ronderecord staat op naam van zijn teamgenoot, Lewis Hamilton. De Brit behaalde vorig jaar, in de race, een rondetijd van 1:07.411. Verhoog die tijd met een aantal seconden, mik er een paar pitstops tussen en 71 ronden later is de race alweer voorbij. Reken op een klein anderhalf uur, mits het droog blijft.
4. Geschapen om rivaliteit op te wekken
Wie de Formule 1 in de afgelopen jaren heeft gevolgd, heeft het drama tussen Hamilton en Rosberg ongetwijfeld gezien. In 2016, het jaar dat de strijd tussen de twee zich op een hoogtepunt bevond, besloot de Duitser niet te sturen in Bocht 3, waardoor hij inreed op Hamilton en zichzelf bijna uit de race botste. Dit was zeker niet de enige keer dat de gemoederen er hoog opliepen. Nota bene in dezelfde bocht verremt Juan Pablo Montoya zich in 2001 en blokkeert hij Schumacher, met wie hij op dat moment in gevecht is, in te sturen. Schumacher is een jaar later de aanstichter van een schandaal dat de wereld schokt. Hoewel teamgenoot Rubens Barichello afrijdt op een onvermijdelijke zege, moet hij de winst in de laatste meters afstaan aan Michael. Wie zullen elkaar dit jaar in de haren vliegen?
5. Oude grootheden zegevieren
Omdat de Grand Prix van Oostenrijk tot driemaal toe van de kalender is gehaald, is het niet vreemd dat de meest succesvolle coureurs op het circuit diep in de geschiedenis van de sport te vinden zijn. Niemand wist de wedstrijd vaker dan driemaal te winnen. Alleen Alain Prost heeft er zoveel achter zijn naam staan. Michael Schumacher, Nico Rosberg, Mika Hakkinen, Ronnie Peterson en Alan Jones wonnen hem ieder tweemaal. De meeste podiumplaatsen (vijf) staan op naam van David Coulthard. Als team won McLaren de wedstrijd het vaakst: liefst zes keer ging een auto uit Woking er met de overwinning vandoor. Daar hoeven we dit jaar niet op te rekenen, tenzij er iets héél vreemds gebeurt.
6. Slechts twee coureurs op de huidige grid hebben de race gewonnen
Dat de Grand Prix van Oostenrijk een aantal opmerkelijke statistieken oplevert, herkennen we ook in het huidige rijdersveld terug. Van de twintig coureurs die dit weekend aan de start van de race verschijnen, hebben slechts twee van hen de race daadwerkelijk gewonnen. Ergens is dit niet zo vreemd, want sinds de terugkeer van het circuit in 2014, is Mercedes uitermate dominant geweest. Nico Rosberg won de wedstrijd de eerste twee keer, Lewis Hamilton won in 2016 en Valtteri Bottas ging er vorig jaar met de zege vandoor. Zien we dit jaar een nieuwe overwinnaar?
7. Max Verstappen kan ook hier een aardig potje sturen
Uiteraard willen we ook aandacht besteden aan onze landgenoot. Het toeval wil dat zowel Verstappen als de Red Bull Ring in 2014 voor het eerst hun gezicht lieten zien in de Formule 1. Dit nutteloze feitje heeft hem verder weinig geluk gebracht. Althans, niet in de vorm van pole positions of overwinningen. Dat gezegd hebbende stuurde hij zijn Toro Rosso in zijn eerste race op het circuit, in 2015, naar P8. Een jaar later vocht hij zich na een belabberde kwalificatie op heldhaftige wijze terug van P9 naar P2. Vorig jaar was het snel voorbij. Nadat Verstappen slecht wegkomt, krijgt hij in Bocht 1 een beuk van Alonso, die op zijn beurt weer werd aangetikt door Daniil Kvyat. Logischerwijs valt hij vrijwel direct uit. We hopen dat hij dit jaar meer geluk heeft.
viezefreddyw zegt
En ook dit weekend weer een derde DRS-zone. Dit keer na bocht 1 het rechte stuk op. Wel bizar hoor, start/finish DRS 1, na bocht 1 DRS 2 en na bocht 3 DRS 3. Als er nu niet 86 inhaalacties zijn dan kan je je conclusies nu wel definitief trekken. Het is ook wel opvallend dat er een derde DRS zone bij is gekomen, dit circuit heeft toch wel leuke races gehouden de afgelopen tijd. En dat terwijl het het circuit is met de minste bochten volgens mij.
berlinetta zegt
@viezefreddyw: Ik verbaas me vooral over het feit dat ik in de media veel lees dat de toevoeging van die derde DRS-zone voor meer spanning gaat zorgen. Ik zie niet in hoe kunstmatig inhalen spanning toevoegt. Je kan meestal al een paar ronden zien aankomen dat er ingehaald gaat worden met behulp van DRS.
viezefreddyw zegt
@berlinetta: Dat begrijp ik dus ook niet. Je ziet ook op het veld dat de coureurs wachten met hun inhaalpoging tot ze bij een DRS-zone komen. Zo is het net alsof je een oma inhaalt op de snelweg met een snelheidsverschil van 30 kilometer per uur. Dat is nooit spannend.
Robert zegt
@berlinetta: vrijwel elke klasse kent tegenwoordig kunstmatige ingrepen om de spanning in een wedstrijd te verhogen. Met voert strafgewicht in, of verdeelt het weekeinde in twee races waarbij de tweede race een (deels) omgekeerde startvolgorde kent, enz.
En eerlijk gezegd komen we er bijna niet meer onderuit. Als je nog eens de race in Montreal voor de geest haalt, waar de top zich kwalificeerde binnen luttele tienden of zelfs honderdsten van een seconde t.o.v. elkaar, dat leverde een ‘gelijkwaardige’ race op in die zin dat elke auto en elke coureur er het maximale uithaalde – en het dus alsnog een veredelde optocht werd.
berlinetta zegt
@rrrobert: Ik snap dat er ingrepen zijn om het niet nog saaier te maken dan het al is, maar om het nou spannend te noemen? Ik vind DRS maar een hele simpele oplossing die wat mij betreft snel mag verdwijnen.
dawwg zegt
@berlinetta: DRS is geen oplossing; het is symptoom bestrijding middels een artificiële pleister en nog een slechte ook. Als het zo doorgaat, heb je over 10 jaar F1 coureurs die niet meer kunnen inhalen buiten de DRS om… Tijd om het mislukte experiment te stoppen …
cossiekiller zegt
Rijdt die Belg daar ook mee? Vanstappen of zoiets…
rhellema zegt
@cossiekiller: je bedoelt Vandoorne? Ja die rijd mee, hoezo?
dawwg zegt
@cossiekiller: Ja man, goede troll, jij bent zeker de grappigste op feestjes & verjaardagen ?
radeox zegt
@dawwg:
Jij ook.
Jullie samen zijn een koningskoppel in spe.
racerx zegt
Dan zit deze jongen Assen naar een echte sport te kijken: MotoGP. Wel jammer opzich, Oostenrijk is een gaaf circuit waar ik de F1 race wel had willen zien vanaf de bank.
racerx zegt
@racerx: *in Assen
dawwg zegt
@racerx: “echte sport” … compensatie gedrag voor je leernichten ?
racerx zegt
@dawwg: Haha, vast.
kilum zegt
Leuke baan dit, ook in race games vaak een favorietje. Sector 2 is heel tof en de laatste bocht voor opkomen start/finish is erg tricky. Ik ga er weer lekker voor zitten dit weekend.
ikleesookoverautos zegt
@kilum: jij rijdt er ook in het echie rondjes?