7 feiten over Nederlandse automotive toeleveranciers

Auteur: , 36 Reacties

De autoindustrie is groot, maar niet zo groot als die van de toeleveranciers. De fabrikanten kopen het gros van hun onderdelen in, zo ook van Nederlandse leveranciers, die in 2014 een goed jaar hadden. 7 feiten over deze 'onzichtbare' sector.

De erogene zones van de 3 Serie

Niet zelden wordt het verlies van banen als een fabrikant op de fles dreigt te gaan gelinkt aan een veelvoud van banen die verdwijnen bij een toeleverancier. Bekijk bovenstaande afbeelding (bron Automotive News – HIER in het groot) die illustreert wat er allemaal aan ‘vreemde’ onderdelen in een 3 Serie gaat, en je snapt het.

Met naar schatting 30.000 banen bij 300 bedrijven doet Nederland leuk mee in de toeleverindustrie. We noemen Tata Steel in IJmuiden, en ook (klap)dakenfabrikant Webasto heeft een vestiging in Kampen, om maar een voorbeeld te noemen. Uiteraard: reuzen als Bosch, Magna, Takata, Denso enzovoort nemen het gros van de totale jaaromzet van 1.300 miljard euro voor hun rekening, maar toch: een klein deel van een hele grote taart vult ook.

Het economisch bureau van de ING lichtte deze bedrijfstak in Nederland eens goed door in een rapport (PDF), waaruit de volgende zaken zijn op te maken:

  • 9,2 miljard euro omzet

Belangrijker nog, er werd een comfortabele marge van 7,5% gedraaid

  • 59% groei in 5 jaar tijd

Let wel: 2009 was een rampjaar, en in 2011 was de omzet alweer terug op 9 miljard euro. De jaren erna zakte deze weer weg, maar vorig jaar was een recordjaar.

Nederlandse toeleverindustrie - bron: ING

  • 88% van de productie gaat naar het buitenland

Nederland exportland. Dat gaat zeker ook op in de automotive.

  • Duitsland met afstand de grootste afnemer

Liefst 44 % van de exportwaarde gaat naar de oosterburen. Het VK, België en de VS volgen op gepaste afstand

  • Metaalsector pakt kwart van de omzet

Na de ‘harde’ auto-onderdelen is de metaal de belangrijkste sub-sector, chemie en elektrotechniek volgen nek-aan-nek.

Toeleverende industrie

  • Korea, China en de VS moeten de kar gaan trekken

De komende jaren is de grootste winst – naast Nederland zelf en het VK – te behalen in genoemde 3 verre markten. Voor de export naar Rusland en Belgie zijn de prognoses zeer somber.

  • Focus op lokale productie Azië

Als gezegd: in China en Korea is winst te pakken. Echter, voor blijvend succes in deze markten is lokale productie nodig. Niet alleen voor een kortere route naar de afnemer en lagere productiekosten, maar ook om tariefmuren te omzeilen. Europa mag dan een interne markt hebben, daarbuiten heersen nog diverse handelsbelemmeringen.

Wat de NL autosector moet doen om te innoveren? Tijdens het uitreiken van de Nederlandse AI Award kwamen vandaag de volgende suggesties aan bod (screenshot door drivenbyhelmond), klikken voor een grotere versie:

Suggesties innovatie



36 reacties

Duitsland met afstand, afstanf klinkt Duits maar is het niet.
Een Selespeed gerobotiseerde handbak van Magneti Marelli? In welke uitvoering is die geleverd??
@E34M5Touring: Alstublieft, de E36 met een SMG bak schijnt deels in samenwerking/gebruikt maken van onderdelen gemaakt te zijn. Maar zie inderdaad niet hoe dat bij dit ‘oude’ E90? type 3-serie plaatje gekomen is..

“BMW’s first generation SMG was also partly a Magneti Marelli system.”
https://en.wikipedia.org/wiki/Selespeed
http://www.evo.co.uk/bmw/3-series/6287/bmw-3-series
Ik dacht dat velgen wel altijd in eigen beheer werden gemaakt, maar aan de afbeelding te zien komen die van BBS?
@RickS: Autofabrikanten produceren vrijwel niets zelf, ook velgen worden meestal gewoon ingekocht bij een gespecialiseerd bedrijf.
@motoragent: Hmm en daar worden vervolgens weer imitaties van gemaakt door iets minder gespecialiseerde bedrijven..
@motoragent: het metaalwerk van carosserie en motorblok doen ze meestal zelf. De rest niet. Maar ze bedenken wel wat ze hebben willen en tegen welke prijs. De toeleverancier moet het dan maar zien te maken.
@mashell: Ja precies, de basis is van hun, de rest dat daar tegen aan geschroefd word is grotendeels van externe partijen (vaak wel in opdracht ontwikkeld en geproduceerd specifiek voor die fabrikant)
@mashell: Ben jij soms een anti-kapitalist?
Is gewoon vraag en aanbod hoor..
@lekkaah: was het maar zo simpel. Voor de eerste paar 100.000 stuks spreek als toeleverancier een prijs af en daarma zegt de fabrikant: we willen er nog een paar 100.000 maar willen 20% minder betalen, zie maar hoe je dat doet. Dat is geen vraag en aanbod, dat is uitknijpen.
@mashell: Uitknijpen ja, welcome to capitalism. Vraag en aanbod. Of doe jij nooit handje-klap bij de lokale meubelboer? Kom op zeg..
@lekkaah: met het verschil dat je melkboer geen dedicated productielijn heeft staan om jouw product te maken. De kostprijs wijzigt dan ook niet in jaar 2,3 etc… En daar heb/had je afspraken over… Je positie als afnemer gebruiken om de leverancier naar een lagere prijs te drukken (ze zitten immers aan je vast) is niet sjiek.
@w0o0dy: Behoort gewoon tot 1 vd vele risico’s van de ondernemer..
Bovenstaande leveranciers beconcurreren eerder elkaar dan dat zij ‘afgeperst'(lol) worden door een klant. En wie de illusie heeft dat ondernemen risicoloos en leuk is..
Wie betaald bepaald.
@mashell: Dit is inderdaad het geval bij veel autofabrikanten.
De oplossing: In eerste instantie akkoord gaan, om vervolgens om vijf voor twaalf toch weer 20% extra te vragen. Gaan ze niet akkoord, dan ga je waarschijnlijk failliet. En dan is het echt paniek, bij onze Duitse vrienden. Een alternatief zoeken lukt niet op korte termijn, en een stilstaande productielijn…

Heeft in het verleden al eens gewerkt.
@melkkoe: Haha, ja, dat werkt. Maar wel maar één keer. Een jaar later hebben ze een andere leverancier en dan wordt je gedumpt met je 20% extra…
@RickS: Aan de achterkant van 1 van de spaken van een BMW lichtmetalen velg staat gewoon BBS.
Niks mis mee.
Ik zou verdrietiger worden als er Borbet gestaan had o.i.d.
@n54coupe: grappige is dat ze de turbo’s op het n54 blok (oa) van mitsubishi hebben.
grote fout geweest dus.
Als ik in die anderhalf jaar in welke ik nu de opleiding automotive volg iets heb geleerd is het wel dat iedereen alles inkoopt.
Van DAF tot Audi A7 tot Opel Corsa.

En ja in Nederland hebben we een redelijk aandeel.
Bosch
Tata
VDL
Fokker
DAF/PACCAR
Brabant Alucast
en zo nog veeeeeeel meer
En onze eigen merken niet te vergeten natuurlijk, Donkervoort, Vencer, Saker, Daf, VDL, en stiekem tel je ook nog Spyker mee
Ik mis nog de speakers van Harman Kardon in t lijstje.
En het basis rubber om de velgjes heen.
VDL? Zal waarschijnlijk de grootste zijn in toeleverancieren van onderdelen. Kijk maar eens bij de nedschroef wat daat wel niet allemaal gemaakt wordt
@henkhupelschoten: Inderdaad. Moet je bijvoorbeeld eens over de A2 bij Eindhoven rijden, VDL logo’s zo ver het oog kan reiken…
@motoragent: Precies, want logo’s betekent output! Nietwaar?
@opabrutus: Als je het halve industrieterein op je naam hebt staat doe je blijkbaar toch iets goed…
@motoragent: Dus in Wolfsburg wordt alles van Volkswagen gebruikt? Ook inkoop inkoop inkoop. VDL koopt ook in.
@rw1994: Ik weet niet of jij het weet, maar VDL is meer dan alleen producent van bussen en Mini’s. Ze produceren honderden verschillende onderdelen en zelfs productierobots voor o.a. de autoindustrie.
Zeg @sir_smokalot: Toen ik voor het laatst op Google Maps keek ligt Tata Steel niet in IJmuiden, maar in Velsen-Noord ;) (dat gehucht waar Liander momenteel hard faalt) Gegroet, een spotter die veel in het havendorp spot.
Leuk overzicht en leuk om te weten dat deze bedrijven in Nederland zitten
Magazijnvolk.Vaak een heel apart slag soort collega’s.Schelden je helemaal verrot als je iets met spoed geregeld moet hebben,om het vervolgens gewoon voor je te doen.Hou ik wel van.
Goh, er gaan gewoon complete seats in een BMW?!
De groetjes vanaf de Automotive Campus :)
In werkelijkheid gaan er achter veel producten op het plaatje veel meer leveranciers schuil aangezien veel van die “modules” ook weer zijn opgebouwd met ingekochte componenten.
Ik mis uitlatenboer Bosal.
Trekhaken van Brink uit Staphorst niet te vergeten!
Best wel interessant. Jammer genoeg vrees ik ook dat het rapport gelijk zal hebben ivm België: een sterke daling…
Is het iemand gelukt om die PDF van de ING te downloaden. En zo ja, kan deze dan weer gedeeld worden?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).