7 keer de BMW 7 Serie op bedenkelijk lichtmetaal

Auteur: , 47 Reacties

De 7 Serie is BMW's vlaggenschip, en doorgaans een nette zakenlimo, maar ook de Duitsers doen er weinig tegen dat de modellen een jaartje ouder worden, en dan ten prooi vallen aan mensen met een dubieuze velgsmaak.

760 Li op 24 inch

Met de nieuwe G11/G12 7 Serie voor de deur begint er een nieuw hoofdstuk in het land der Duitse limousines, maar laten we de ouwetjes niet vergeten. Achtereenvolgens kregen we van BMW de E23 (1977), de E32 (1986), en de in mijn ogen nog steeds zeer begeerlijke E38 (1994). In 2001 ging het verder met wat dubieuze Bangle-styling van de E65-E68, en in 2008 kwam de F01/F02 die inmiddels op zijn laatste benen loopt.

We pakken van elke generatie in ieder geval een modelletje mee, maar je ziet dat het zwaartepunt van de wansmaak toch echt rond de vierde (Bangle-)generatie ligt. Hm. 1 ding kunnen we in ieder geval stellen: grotuhrrr is niet altijd betuhrrr.

E65 facelift op gigavelgen

Hotwheels

F01 met een vleugje ghetto

F01

E65 op 30 inch

E65 dubs

E38 met bodykit op Lexani’s

Lexani

E65 op 28 inch floaters

E65 28 inch

Blacked out E32 op zwarte velgen

E32 Yakuza

E23 met oversized concave achtspakers

E23



47 reacties

Oei
E23 als het moet…
@norge: het voordeel van velgen: binnen no-time heb je ze verwisseld…
@e1000bmw523i: Als je dan toch bezig bent met verwisselen kan je gelijk de wiellagers en draagarmrubbers meenemen.
@moveyourmind: zou je eens willen uitleggen waarom?
@maurits123: ik denk dat -ie bedoelt dat met zulke velgen er onder, men vaak het e.e.a. heeft aangepast of vervangen om zulke monsters van wielen er onder te krijgen. En anders zijn de genoemde lagers e.d. wel volledig verrot gelopen door de zwaar verklootte wielgeometrie die dergelijke ‘verbeteringen’ met zich meebrengt.
@maurits123: Met velgen die zoveel afwijken van de standaardmaat (onder andere de ET waarde) worden alle onderdelen van de wielophanging veel meer belast dan normaal. En met banden met zulke lage wangen zullen de banden ook weinig oneffenheden opvangen. Dat versnelt de slijtage nog meer.

Wat ook niet onbelangrijk is, het ABS en ESP systeem zijn ook afgestemd op de standaar rolomtrek, een afwijking van ca. 3 procent is nog acceptabel. Wijk je teveel af dan functioneren die systemen niet meer optimaal.

Last but not least, als er zulke velgen onder zitten is de kans nét iets groter dat de auto meer dan sportief gebruikt is dan bij een uitvoering die braaf op de originele velgen staat. Als ik zo’n zeven serie zou kopen (die van rond de eeuwwisseling vind ik nog steeds erg mooi) dan zou ik voor een exemplaar gaan dat nog onverprutst is en eventueel zelf er een set BMW wielen onder zetten met een inchmaat meer.
@moveyourmind: thanks voor de avondcursus :)
@moveyourmind: sportief rijgedrag? Met zulke jetsers eronder? 😂😂😂

Posen bij de lokale Mac zul je bedoelen! 😜
@moveyourmind: Al sinds jaar en dag rijden VELE auto’s met afwijkende velgen met lang niet allemaal dezelfde ET waarden en velg breedte. Er is nog nooit wetenschappelijk aangetoond dat dit op grote schaal heeft geleid tot merkbare lagerschade of wat dan ook.

Heel veel mensen lezen dat nu ook voor het eerst terwijl ze na jaren gereden te hebben met afwijkende velgen en niet dikwijls zelfs spacers (!!) en hebben nooit merkbare extra slijtage gehad.

Dus, in theorie klopt het, in de praktijk verwaarloosbaar.
@turbobrick: als je et 20 hebt en doet er et 25 onder zal het weinig op de lagers aankomen bij groter verschil komt het er net iets meer op aan. Maar niet dat binnen 10000km ineens je lagers stuk zijn
@rossi46audi: Vergeet ook niet dat dikke velgen vaak hun terecht komen op hobby (show) auto’s en dat veel km’s rijden meestal niet aan de orde is, kortom je zult er in de praktijk weinig van merken.
@turbobrick: ik ben 2 inch groter en veel breder op me oude mk3
Et waarden en breedte is voor anders dan achter (breedset)
Het slijt wel wat harder hoor maar
Niet echt zo erg dat het op valt ofzo

Maar bij mij word bijna elk jaar preventief de rubbers/lagers vervangen
Ik weet niet hoe het zit bij mensen die tunen en niet onderhouden
Nee dank u! Laat maar. Herinnert mij er wel aan dat ik morgen naar de kapper moet.
@9000cse: Want uw kapper rijdt in een 7-serie met bedenkelijke velgen?
@benzinehoofd:
Nee, omdat de bos haren te groot is geworden.
Die E23 valt best mee …
Zo’n E23 is wel een lekkere bak zeg. Alleen dan met een normaal velgje zou ik zeggen.
-edit: nutteloze bijdrage-
Die E23 vind ik nog wel te doen. De rest is niet mijn ding. Die E65 met die enorme wielen, vind de wielen op zich wel netjes. In 20inch ofzo.
@E34M5Touring: welke van de 3?;)
@hokeej: Touche, die bovenste bedoelde ik.
E65 + 26 inch = heel veel chicks
@moveyourmind: Als je de Bronx of Harlem woont…
Die blacked out E32 is wel te doen…
Past perfect bij het cliënteel van het merk.
Die “blacked out” e32 vind ik eigenlijk best meevallen…
Over de andere modellen kan ik echter niet echt positief zijn…
Blijft dik, een E38.
In Rotterdam ziet af en toe een oranje 7 serie rond rijden, foto’s zijn lastig , Achmed Asbak houd nogal van hard doorrijden.
@moondustfocus: gewoon wachten tot -ie de auto op/tegen een vluchtheuvel, verkeerslicht, vangrail of lichtmast parkeert. Duurt nooit zo heel lang bij dit soort gasten…
Gelukkig is dit een klein procent, de meeste houden het wel origineel.
Wel pijnlijk om te zien.
Van E23 t/m E65 zou ik zelf zeggen: mooiste velgen erbij kopen die origineel vanuit BMW leverbaar waren in de periode waarin de auto is geproduceerd, vervolgens de auto compleet laten reconditioneren. Dat maakt het verschil tussen stijlvolle youngtimer en afgeragde kamperbak.
Alleen die laatste is erg gaaf, de rest maakt allemaal duidelijk dat deze auto een hoog “ghetto gehalte” heeft.
Bedenkelijk?? Gewoon ronduit lelijk. Zonde van die fanatastische wagens..
Zo zonde van de E38, dat blijf ik zo`n ingetogen klasse bak vinden.
Ik rij zelf een E38 op z’n standaard 16″ velgen. Deze voelt zoals een 7 serie hoort te voelen.
@e38ossie: dat wel maar een bmw op 16 “velgen ziet er niet uit man
@blaze3027: ik zal zo ff foto uploaden. Dan zie je dat zo’n auto op 16″ met oranje knipperlichten grote klasse uitstraalt
Ik zoek trouwens nog Michelin primacy banden in de maat 235/60R16 100W. Worden helaas niet meer gemaakt. Wie o wie?
@e38ossie: je kan overgaan op Continental:

http://www.kwik-fit.nl/autobanden/continental/premiumcontact-2/co235-60w16prm2

En Hankook en GoodYear maken ze ook nog. Probeer anders wat BMW specialisten te banaderen. Als een bepaald type band uit productie gaat, zijn zij vaak de partijen die de laatste voorraad overnemen om hun klanten te kunnen bedienen. Misschien Auto Han
Ik weet dat er andere merken zijn maar de michelins zijn de fijnste. Daar komt bij dat er net twee nieuwe opzitten en ik graag 4 dezelfde banden wil onder de auto. Hij is te mooi voor verschillend schoeisel.

Maar bedankt voor de reactie.
@moondustfocussfocus als je hem zoekt?? Afrkaanderplein staat ie ook vaak
@moondustfocus hij staat vaak op Afrikaanderplein
@kapiteinaudi kort door de bocht??
Bij die f01 was het geld op na de aankoop van die bmw. Ahahah
Proletarians strike again.
How to ruin a perfectly good car… (uitzondering: Bangle versie)

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).