Deze 8 toppers hebben een Yamaha-motor onder de kap

Auteur: , 65 Reacties

Dat deze motoren goed klinken kan geen toeval zijn!

Lexus

Yamaha wordt in 1887 opgericht als fabrikant van piano’s door Torakusu Yamaha. Jarenlang weet het merk naam te maken met uitstekende muziekinstrumenten. Na de tweede wereldoorlog gaat de Yamaha zich toeleggen op het bouwen van kleine motoren voor motorfietsen. Mede dankzij die motor wordt er in 1955 een aparte tak opgericht, die van Yamaha Motor.

Yamaha maakt met rasse schreden naam als uitstekende bouwer van kleine motorfietsen. Met name de kleine 125 cc tweetakt racers vinden gretig aftrek. In de racesport doet Yamaha het ook niet onaardig. In 1968 komt het merk met hun eerste viertaktmotor, de driecilinder XS-750. Yamaha breidt zijn gamma in 1978 uit met de XS-1100, hun eerste viercilinder motor. In de jaren ’80 wordt elke gebied van de markt bediend. Chopper, racer, tourer, enduro: Yamaha heeft het in de showrooms staan. Kortom: bij Yamaha weten ze uitstekend hoe je een motor bouwt. Speciaal in opdracht van autofabrikanten worden ze geregeld ingehuurd om een blok te ontwikkelen. Dit zijn 8 muzikale voorbeelden.

Toyota 2000GT (MF10)
De eerste echte Japanse klassieker die je gewoon in je collectie moet hebben. Ok, het is een E-Type imitatie. Maar is dat wel zo erg? Je gaat toch ook niet klagen dat je vrouw te veel op Jessica Alba lijkt. Het hele 2000GT-project was overigens een Yamaha-idee. De auto werd gebouwd om de Datsun Fairlady op te volgen. Yamaha bouwde een prototype voor Datsun, maar die zagen (financieel) er geen brood in. Dus gingen de heren bij Toyota langs, dat een imagebuilder eerste klas kon gebruiken. De motor was een tweeliter zes-in-lijn met 150 pk. Deze werd via een vijfbak en sperdifferentieel op de achterwielen overgebracht. Met recht een auto voor de ware purist.

Toyota 2000GT

Ford Puma 1.7
Dit is een auto die aantoont dat pure snelheid compleet overrated is. Het gaat namelijk om de balans en samenwerking tussen motor, bak, remmen, onderstel en besturing. De Ford Puma deed dat uitstekend. Het is een typisch jaren ’90 coupeetje. Dus een beetje guitig en schattig. Maak niet de fout te denken dat het een soort Opel Tigra is. Dit zijn namelijk serieus fijne rijdersauto’s. Dat is mede te danken aan de 1.7 motor. Deze toerengeile dubbelnokker was in zijn element als je volgas gaf, maar je kon ook mee sukkelen met het verkeer. Dat is bijzonder knap voor een auto met zo’n lage nieuwprijs.

Ford Puma 1.7

Yamaha OX-99
Oh, de vroege jaren ’90. Elke fabrikant wilde met een supercar komen. De Ferrari F40 was de inspiratie voor velen om ook met een supercar op de proppen te komen. Een raceauto voor de straat was het veelgehoorde cliché. In de meeste gevallen klopte daar helemaal niets van, maar er waren uitzonderingen. Een van die uitzonderingen was Yamaha. Niet dat de OX99-11 een raceauto was (er werd immers niet mee geracet), maar de motor was gelieerd aan de motoren die Yamaha bouwde voor de Formule 1. Yamaha leverde de F1 motoren aan onder andere Zakspeed en Tyrrell. Om dat luister bij te zetten ontwikkelde Yamaha een supersportwagen met een F1 motor. Het was een bijzondere auto, maar de hoge ontwikkelingskosten deden het project de das om. De motor was wederom een pareltje: een 3.5 liter V12 die bij 10.000 tpm 400 pk leverde.

Yamaha OX-99

Volvo S80 V8 AWD
Het is altijd een beetje een gedoe geweest met Volvo en grote motoren. Het is een kleine fabrikant, dus moeten ze veelal hulp van buitenaf zoeken. Voor de topmotorisering van de S80 mocht Yamaha aan de slag. Het resultaat was de B8444S, een 4.4 liter grote V8 met 315 pk. De reden dat Yamaha hem moest maken, was de plaatsing van de motor. De meeste V8’s zijn namelijk gebouwd om in lengterichting gemonteerd te worden. Maar Volvo’s architectuur laat dat niet toe. Anders hadden (toen nog) concerngenoten Jaguar of Lincoln prima een V8 kunnen leveren. Maak overigens niet de fout door te denken dat dit een sportieve auto was. De S80 V8 (rijtest) was een raszuivere sleeper: onopvallend en snel in een rechte lijn. Wel even de dempers verwijderen.

Volvo S80

Ford Taurus SHO
De Ford Taurus is een van de belangrijkste auto’s geweest voor Ford. In de jaren ’80 was deze auto een bizar succes. De Taurus was betaalbaar, reed uitstekend, was veilig, ruim en betrouwbaar. Ook de styling was destijds enorm vooruitstrevend. Misschien wel een van de beste Amerikaanse auto’s ooit gebouwd. Een snelle versie kwam er ook, de Taurus SHO, waarbij de laatste letters staan voor Super High Output. Deze had een door Yamaha gebouwde 3.0 V6 met vier bovenliggende nokkenassen en 24 kleppen. Dankzij het vermogen (220 pk) en een handgeschakelde vijfbak was het een uiterst vlotte auto in zijn tijd. De opvolger kreeg zelfs een V8, ook van Yamaha.

Ford Taurus SHO


Noble M600 Speedster
Dit is natuurlijk een beetje smokkelen, want deze motor wordt al behandeld bij de Volvo S80. Maar in tegenstelling tot de Zweed biedt de Noble wel spektakel. Met behulp van twee turbo’s bedraagt het vermogen 650 pk! Dat geeft meteen aan wat voor reserves er in Yamaha-motoren zitten, want je krijgt gewoon garantie als je zo’n Noble aanschaft. Nu schijnt er wel eens wat kapot te gaan aan een Noble M600, maar die motoren weren zich kranig. Voor ondergetekende een bruine graag. Ergens is een Noble M600 zoveel cooler dan een Lamborghini, Ferrari, Porsche, McLaren of elke andere gerenommeerde libido-verstrekker.

Noble M600 Speedster

Lotus Elise SC
De Lotus Elise is altijd al een geweldige rijdersauto geweest. In het begin werd de auto uitgerust met diverse Rover K-Series viercilinders. Maar Lotus zag (terecht) in dat Rover niet het eeuwige leven had, waardoor de Britse fabrikant ging zoeken naar een andere leverancier. Deze werd gevonden bij Toyota. De 1.8 VVTL-i motor (interne code: 2ZZ-GE) werd als eerste geleverd in de 111R. Om aan te geven hoe bijzonder dit blok is: het specifieke vermogen ligt hoger dan de 1.8 VTEC (B18) van Honda. Met de komst van de supercharged uitvoering werd dit getal alleen maar hoger. Nog steeds kun je deze motor bestellen in je Lotus Elise.

Lotus Elise SC

Lexus LF-A
Het lekkerste bewaren we uiteraard voor het laatst. Er is een select aantal motoren die weten te imponeren op alle fronten: gewicht, vermogen, toeren, geluid en betrouwbaarheid. Het is misschien voorbarig om te zeggen, maar de V10 uit de LF-A is een kunstwerk. De 1LR-GUE is gewoon een muzikaal instrument. Dat het toevallig ook gebruikt kan worden om een auto voort te stuwen, moet je zien als een fijne bonus. Zelden klonk een verbrandingsmotor zó goed. De rest van de auto was overigens ook zeldzaam briljant. Dankzij de extreem lichte maar krachtige auto wist de LF-A met Nurburgring-package een bizarre tijd neer te zetten op de Nordschleife.

Lexus LF-A



65 reacties

Een jaar lang je auto voltanken met korting Bepaal zelf wat je betaalt!.
Uit dit artikel begrijp ik dat veel van de Toyota motoren van Yamaha afkomstig zijn?
@tjorque: Naar mijn weten alleen het ontwerp, niet de bouw.
@tjorque: In het artikel mist de V8 uit de IS-F nog. Dat was ook een Yamaha blok en indirect dus ook in een Toyota ;-)
@quincy: ook een mr2 beams 2.0vvti was een opgevoerde blokfluit
@rossi46audi: Ja, maar dat is wel anders. Zie onderstaand verhaal over dat Yamaha wordt ingeroepen om een sportieve versie van een bestaand blok te maken. De BEAMS valt daar ook onder.

Het fantastische blok uit de Lexus IS-F is volgens mij ook een Toyota blok waarbij Yamaha de kop heeft gedaan.
@quincy: was gewoon een Toyotablok. Alleen de kop werd ontworpen door Yamaha ;)
@willeme: En zo leren we elke dag wat bij :-) Dank je wel voor de toevoeging!
@tjorque: Zo werkt het niet helemaal.

Wat vaak het geval is geweest is dat Toyota gewoon een motor heeft die prima vol doet voor regulier gebruik, maar die ze dan sportiefer willen maken. Het zijn dan normale / economische blokjes, je ziet het aan de motorcode die eindigt op -FE. Dan willen ze er een snellere -GE versie van maken, meer toeren meer vermogen etc. En dan bellen ze Yamaha.

Zo heb ik een MR2 uit 1985 met het 4A-GE blok. Dit blok is in feite gewoon een braaf corolla blokje wat alleen beschikbaar was als 4A-C (carbarateur) en later als zuiniger moderner 4A-FE variant.
Maar ze belde Yamaha om er een sportief blokje van te maken, het resultaat is de 4A-GE welke bijna 8000rpm draait en echt heerlijk loopt. Ook 30 jaar later nog, zonder ook maar iets aan de motor te doen.
@fanboy: klopt helemaal, hoewel Yamaha alleen de cilinderkop maakte. En volgens mij geldt dat voor alle bovenstaande Toyota/Lexus motoren.
@tjorque: Voor de LFA heeft Yamaha alleen geholpen bij het ontwerp… Het is niet een door alleen Yamaha ontworpen en geproduceerde motor.
De 2ZZ-GE werd voor hij in een Elise gemikt werd, al gebruikt in meerdere Toyota’s (Corolla, MR2, Celica) en nog wat twijfelachtig Amerikaans spul. Met de Corolla werd nog een soort van poging gedaan een Civic-R tegenhanger te maken….maar van een K20 verliest de 2ZZ-GE het vrij hopeloos.
@soup: niet in de MR2. en worden tegenwoordig wel regelmatig omgebouwd naar de 2ZZ, maar standaard was er niets anders te krijgen dan de 1ZZ.
@willeme. Je vergeet de leukste! De LCC Rocket met FZR blok. 170 pk op 380 kg. 12.500 toeren!
@koen0373: daar gaan we binnenkort iets anders mee doen! Houd deze site in de gaten ;)
Niet alles met een Yamaha is een topper, zoals deze Aston Martin bewijst…

http://i.telegraph.co.uk/multimedia/archive/01544/aston-martin-cygne_1544666c.jpg

Al zijn dit soort rariteiten uit de automobiel geschiedenis natuurlijk een must have voor de verzamelaar van echt bijzondere auto’s.
@moveyourmind: Toch lijkt het me fantastisch rijden, want er zitten een relatief pittig 1.3tje in. Met zo’n klein autootje moet dat toch geinig rijden.
Een gele LFA voor mij graag.
Ik maar denken dat de V10 vam Lexus een pareltje van Toyota was.
@rufctr01: meende ik toch ook. Ik ben 100% zeker dat Yamaha het complete uitlaatsysteem ontworpen heeft naar wens van Toyota/Lexus. Het geluid moest aanleunen tegen een F1 V10. Maar dat Yamaha de V10 motor gemaakt/ontworpen heeft, is het eerste dat ik ervan hoor 🤔
Hmmm…. De LFA! 😍
Was de Ariel Atom V8 ook niet een Yamaha motor?
@quincy: was dat niet juist de motor uit de “standaard” Atom?
@kilum: Ik heb het even nagezocht, maar blijkbaar waren geen van de Ariel Atom motoren van Yamaha. Aantal Honda en de V8 van John Hartley
@quincy: in Europa van Honda en in de VS van chevrolet cobalt.

Elke keer ik naar fabriek ging even naar de V8 gaan kijken. Zot zot ding. De baas van Ariel heeft 1 keer die V8 buiten genomen en is na een paar km terug gekeerd. Enkel de testpiloten en enkele bekende journalisten durfden die auto doortrappen.
Als je in een 370pk sterke 3.5r zit kan je echt niet geloven dat er nog een 500pk mogelijk is.

Ariels zijn zo Cool.
@quincy: de v8 atom motor zijn 2 hayabusa motoren aan elkaar in een v vorm als ik het goed heb dus van susuki.
Zit ook in de vorige generatie XC90,
@juulbe: dat is dezelfde motor als in de S80 V8
@juulbe: klopt. En dat ging nog best vooruit! Op de tussensprint dan. Ons pa had deze. De bochten moest je vermijden maar op de snelweg was je toch redelijk heer en meester op de tussensprint.
Kleine verbetering over de V8 in de S80: de B8444S lag als eerste in de XC90, waarna deze later zijn weg pas vond naar de S80. Heeft helaas nooit zijn weg gevonden naar de V70, al bestaat er wel een S40 met deze motor waarvan onbekend is waar deze precies vandaan komt. Deze motor in een V50 T5 AWD moet ook wel grappig zijn denk ik zo, moet kunnen werken.

Die V8 klinkt trouwens wel echt fantastisch en kent, op een issue met de balansaslagers van de vroege exemplaren na, geen problemen.

Ooit, ooit hang ik zo’n blok in een 850 met M56 of M66 handbak erachter. Dromen.

De supercharged versie in de Corolla T-Sport Compressor is overigens ook een pareltje en voor mij bovendien een alternatief voor de meer geliefde Honda Cvic Type-R EP3.
@ej20g: die V8 moet je in dat zelfde bouwjaar v70 stoppen. Aangepaste in en uitlaat en software, denk dat de 370pk dan wel haalbaar is👌🏼👌🏼
@kennone: ook een erg gaaf idee inderdaad. Over een sleeperstation gesproken!
@ej20g: gewoon dit blok aan een m90 whiteblock koppelen en in je 240/740/940 leggen, heb je nog achterwielaandrijving ook nog
@maikelschennink: dat is ook een optie, maar deze V8 is al wel vaker in een 240 gehangen, hoewel dat nog steeds erg zeldzaam is. Verder ben ik een 850-liefhebber boven al het andere dat Volvo gemaakt heeft dus zou ik deze motor graag in het P80 chassis willen zien. Qua ruimte past dat, zeker als je een M56 gebruikt. Bovendien moet 315 pk en 440 Nm prima te doen zijn op de voorwielen, 850’s gaan heel aardig om met het vermogen (zeker als er een sperdiff aanwezig is).
@ej20g: bij de xc90 ging ook 70% of meer enkel naar de voorwielen. Enige waar je last van had was dat de voorwielen extreme aan het zoeken was bij het accelereren.
@ej20g: als het past, ga er dan vooral voor ;) zelf een C70 T5 met Rica chip gehad (vermogen rond de 310 pk) en dat ging idd prima! Gewoon de handbak uit een 850 R pakken en je hebt je LSD al. Klinkt in ieder geval als een mooi project
@maikelschennink: die blokken zijn helaas erg duur, en ben daarnaast ook nog student dus mijn huidige 850 T-5R onderhouden is al een beste kluif.

Momenteel draai ik met een Fasttech ECU op zo’n 250 pk op de originele 2.0 met 13G turbo, iets wat de 13G niet persé heel fijn vind, dus binnenkort wissel ik waarschijnlijk naar een 15G waar ik goedkoop aan kan komen.

Zelf ben ik ook nog van plan om naar de 300+ pk te gaan, ik hoop op zo’n 300 pk aan de wielen. Dat is enorm snel (zoals jij ook weet met die 310 pk) en gewoon betrouwbaar. Indien nodig ga ik dan een keer in de weer met een sper, maar dan wel van Quaife. Die zijn enorm sterk en uiteindelijk niet eens zoveel duurder dan een M59 bak met bijbehorende lange as (waar het “sperdeel” zit bij een M59).

Later ben ik echter wel van plan om met projecten te beginnen. Als monteur kriebelen dat soort ideeën altijd enorm.
@ej20g: Nice! Ben dus Niet de enige student met een dikke Volvo ;) T-5R heeft mij ook altijd aangesproken, prachtige machines
@maikelschennink: mensen zoals wij zijn er wel, echter niet overdreven veel. Een maatje van mij is momenteel bezig met het bouwen van een C70 die 400+ pk moet gaan draaien. Vergeleken met die auto is de mijne een lieverdje haha.

Wat rij je inmiddels zelf, als ik vragen mag? Ik weet van mezelf namelijk dat ik het nooit over mijn hart zal kunnen krijgen om de T-5R te verkopen, dat is ook de reden dat er over niet al te lange tijd een daily komt (waarschijnlijk een 850 2.5 10V of 960 2.5/3.0) zodat ik de T-5R kan stallen in de winter.
@ej20g: rij zelf op dit moment een Mercedes 190E, rustig aan het rondkijken voor een goede 740 turbo waar mijn 19T op kan, turbodruk richting de 1.3 bar en je gaat over de 250 pk heen.
heb ook nog een Caddy mk1 staan waar ik een 2.5 TDI in wil lepelen. daarvoor moet ik 1st de carrosserie hard hebben, wat best een uitdaging is bij zo’n caddy
@ej20g: oja btw welke kleur is je T-5R? Doe hem alsjeblieft niet weg want je gaat er gegarandeerd spijt van krijgen.. Mijn 190 is echt een fijne wagen maar komt niet in de buurt van mijn oude C70
@maikelschennink: erg gaaf! 190E’s zijn grappige auto’s, oerdegelijk. Ben zelf groot fan van 740’s, zou er best eentje willen hebben voor de hobby (maar ik wil zoveel!). Zo’n 2.3 turbo Redblock moet prima overweg kunnen met een 19T, dat moet fantastisch rijden tegen die tijd. Zelf wil ik ook naar een 19T uiteindelijk, maar dan wel op een Whiteblock natuurlijk.

Mijn T-5R is zwart (019 Black Stone), een station met af-fabriek handbak. Ongeveer een maand of 4 naar op zoek geweest in 2015.

Ik zal je wel even een berichtje doen, mocht je interesse hebben kunnen we daar eventueel verder praten, er is nog zat wat ik kan vertellen over mijn auto (en plannen), misschien geldt dat ook voor jou. Anders komt dit hele topic vol te staan met ons gesprek, dat is ook niet alles voor de overige bezoekers.
@ej20g: De Corolla met supercharger zijn helaas vrijwel niet te vinden.
@fanboy: correct. Ik ben laatst voor de lol eens op zoek gegaan naar een T-Sport Compressor. Ik weet het niet precies meer, maar ik geloof dat ik er in totaal misschien 3 kon vinden in de landen waar ik een auto vandaan zou willen halen (Nederland, Duitsland of Engeland). Erg zeldzaam dus inderdaad.
Die V10 uit de LFA… dat was zijn enige optreden?! Dat kan toch niet rendabel zijn? Beetje zonde ook van zo’n mooi blok.
@jorden: de lfa was ook niet rendabel ondanks lomp duur en qua snelheid niet concurerend
@jkhm: nee, dat is niet correct. De ontwikkeling van de auto duurde veel te lang en het chassis werd halverwege gewijzigd.
Heerlijk artikel weer. En zoals zo vaak met artikelen van Willem, zit ik meteen weer op het internet te zoeken naar auto’s (die te koop staan) uit het artikel.
De toyota altezza? Die heeft de 2.0 beams motor van yamaha met 210pk atmosferisch. Zeer netjes
Edit: de rs200. De as200 heeft dezelfde 2 liter als de lexus.
Kunnen ze geen motoren voor de F1 gaan maken?
@lavoro: Dat hebben ze al eens tevergeefs geprobeerd. Dat waren hopeloze plof motoren.
@sracert:

Inderdaad. Zo verschikkelijk dat ze maar Judd motoren zijn gaan rebadgen. En zelfs die gingen constant stuk.
@lavoro: te druk met echte races. Optochtjes en yamaha gaan niet samen.
Ik dacht dat Yamaha alleen de ontwikkeling van het uitlaattraject van de LFA heeft gedaan om de V10 van Toyota/Lexus op zijn best te laten janken! Maar ik kan het mis hebben….
@amg88: Klopt!.
@sracert: nee. Het blok is in samenwerking met Yamaha ontwikkeld. Niet alleen het in- en uitlaat traject. Alhoewel dat zeker een huzarenstukje was!

Sowieso was de LF-A een bijzonder project met een apart team van de beste technice van Toyota (en dus ook een paar van Yamaha). Werd ook gebouwd in een kleine fabriek, waar nu de Miraj genouwd wordt. Projectleider van de LF-A is helaas verongelukt vlakbij de Nurburgring.
In een Spijker ligt toch ook de V8 vanYamaha?
@porsche928: Audi toch?
@porsche928: Daar ligt alleen maar gebakken lucht in.
De 1.25 16V (1.3) in de Ford Fiesta midden jaren ’00 was naar mijn weten ook een Yamaha.
Klein detail: Het weergegeven Yamaha logo is van Yamaha music :) Bij het Yamaha Motors logo overlappen de stemvorken met de buitenste ring.
Leuke karretjes die Puma’s. Maar dan wel met de 1.7 inderdaad. Die 1.4 werd eerst alleen gedaan om levertijden te verkorten maar vanwege prijsverschil werd dat wel een populaire motor. Die vond ik net te licht voor wat de auto kon. Die 1.7 paste er veel beter bij. Lekker gretig. Je ziet ze nauwelijks meer helaas. Roestten ook flink.
@e34m5touring: Die Racing Puma is vooral erg gaaf. Lijkt me een heerlijke eerste auto. Alle lol die je je maar kan wensen en de kosten blijven binnen de perken. Alleen het roestspook is een probleem idd.
@e34m5touring: Inderdaad. Zeven jaar met veel plezier in een Puma 1.7 gereden. Alleen maar goede herinneringen, behalve aan de hoedenplank en de versnellingspook. Deze laatste was verrekte koud in de winter!
@hammerman: je bedoelt toch niet dat de hoedenplank losschoot zodra er een vlieg op ging zitten he? 😉 Ik had een wollen handschoen van de HEMA om de pook gedaan, kon ik mezelf een warme hand geven in de winter 😋

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).