Lowie Vermeersch: hij wordt vaak in één adem genoemd met Luc Donckerwolke, en dat is niet zo raar, want samen zijn ze de succesvolste Belgisch-Vlaamse designers van deze eeuw. Wat vloeide er zoal uit de pen van deze inmiddels veertiger?
Tussen 2007 en 2010 was Vermeersch design director bij Pininfarina, om daarna voor zichzelf te beginnen met designstudio GranStudio, gevestigd in Turijn. Heden ten dage is hij – samen met Paulo Garella (eveneens ex-Pininfarina) – druk bezig met de SCG003 van Jim Glickenhaus.
De geboren Kortrijker (foto) liet enkele meer en enkele minder elegante designs onder zijn auspiciën het levenslicht zien. Een overzicht:
De laatste atmosferische V8-supercar – althans voor een tijdje – van Ferrari, die later dit jaar in de 488 GTB zijn opvolger krijgt.
Heerlijke twaalfcilinder Gran Turismo die zich ondanks zijn afwijkende vorm het best laat omschrijven als spiritueel opvolger van de 612 Scaglietti. Semi-AWD V12-paard en vehicle of choice van o.a. Graziano Pelle en hondeneigenaren. Tevens zo begeerlijk dat bepaalde journo’s (you know who) bereid waren een duur krediet bij Ferrari af te sluiten om hem te kunnen rijden.
Jason Castriota deed het meeste tekenwerk, maar Vermeersch deed – als Design Director – de eindbeoordeling. Tijdloos design.
Niets is zo leuk voor designers als concepten bouwen, want die kan je zo lekker aandikken. Deze Maserati Vogelkooi is laag, breed, en lekker.
Concept met zelfmoord-vleugeldeuren en een kabbelende golflijn van voor- tot achterbumper, en breadvan-swagger aan de achterkant. Zeker een aparte verschijning.
Nog zo’n concept dat tanta (pun-intended) spang was. Deed Alfa-fanboys overal watertanden en verlangen naar weer een echte Spider, maar het leek Sergio Marchionne een beter plan om Alfa eerst nog even een paar jaartjes te laten creperen.
De elektrische auto werd aan het einde van het vorige decennium hip, want de hele auto-industrie was ineens zeer begaan met het milieu. En wat teken je dan: een boxy elektrokruimeltje.
Omdat ook in huize Pininfarina (en Vermeersch) vlees op tafel moet komen tekende het Italiaanse designhuis voor Tata deze Prima, 6 jaar geleden te zien op de Autsalon van Genève.
kapiteinaudi zegt
Je naam op de 458, GranCabrio en Birdcage hebben staan. Not too shabby. Bij de FF en die Tata is het dan wel misgegaan.
breakingpoint zegt
1 mooi resultaat dus
Michiel1 zegt
Grancabrio is toch zo geweldig mooi he!
En die heeft hij dus niet getekend hahahaha
bsxc2 zegt
Ik word hier niet warm voor, had dan liever Bruno Sacco uitgekozen.
rob5nismo zegt
De alfa vind ik het mooiste
ukbob zegt
Mooi CV!!
En kunnen we aub een Autoblog petitie starten om die Alfa Spider nog eens bij Ome Sergio onder de aandacht te brengen!?
Zo ongeveer moet dat ding toch gewoon worden of niet dan…???
gtwillem zegt
@ukbob: absoluut. Die Alfa Spider gewoon op MX-5 basis uitbrengen. Dan ook graag een opvolger van de 166 op Ghibili basis, een 159 opvolger, een GTV opvolger, een SUV op basis van de Jeep Grand Cherokee, een crossover op basis van de Renegade, een opvolger voor de Brera, een opvolger voor de GT, een waardig opvolger voor de nu wel verouderde Guilietta en Mito, een klein sportsedannetje als opvolger voor de 146, een biturbo V6 Alfa 6C als image builder en zo kan ik helaas nog wel even doorgaan.
Alfa Romeo was zo’n sterk merk, daar kun je meer uithalen dan wat ze nu doen, zou je zeggen…
Hupke zegt
Ben ik de enige die die man best waardeloos vind?
Die FF en 458 zijn echt spuuglelijk, die grancabrio en sintesi vind ik niet kotslelijk maar wel dikke mislukkingen. Die nido en prima zijn nuja middelmatig op z’n best.
Tot slotte de birdcage valt wel mee maar het is toch ook niet helemaal …
De duettotanta valt wel mee maar ook daar merk ik de neiging op van te veel lijnen te willen gaan gebruiken.
kapiteinaudi zegt
@Hupke: Bestaan er ook auto’s die je mooi vindt?
rw1994 zegt
@kapiteinaudi: Ik gok op de Dacia Sandero, captain slow.
Hupke zegt
@kapiteinaudi:
Uiteraard, bijvoorbeeld een 406 coupe vind ik een zeer geslaagd ontwerp, om daar aan te kunnen tippen moet je bij ferrari al een hele tijd terug gaan. Een maserati 3200gt vind ik een deftig ontwerp en ook een mooie wagen. De BMW e39 is een goed ontwerp en ook een mooie wagen. De SLR vind ik een vreselijk ontwerp maar toch een prachtig mooie wagen.
Verder zijn er nog simpele wagens zoals een merc 190, citroën DS3, alfa 164,… die goed ontworpen zijn. Maar die bovenstaande gedrochten hoor daar dus niet bij.
ko3n zegt
Tata is mijn favoriet
Carreza zegt
@ko3n: Prima keuze …
Carreza zegt
Eerlijk is eerlijk, ik kende deze landgenoot niet. En zijn designs spreken me niet erg aan. Zelfs die Alfa Spider is maar gewoontjes.
Die GranCabrio is een pure schoonheid, maar daar is hij dan weer niet verantwoordelijk voor. Dat wordt dus: “7 vloeiende autodesigns Van Lowie Vermeersch”.
mercedesclk350 zegt
Verdorie die Alfa is mooi.
camber24 zegt
Zal wel aan mij liggen, maar geen idee over welke auto journo het gaat, met z’n krediet voor een Ferrari FF.
steef2 zegt
@camber24: Chris Harris ;) kijk maar is naar zijn youtubekanaal
camber24 zegt
@steef2: thanks!
trolle zegt
De ff en de vogelkooi aub
Esprit_de_Flandre zegt
Hoe staat het ervoor met die B0 trouwens? Zou normaal gelanceerd worden in 2009, 15.000 stuks per jaar, dan was het slechts 4000, productie vanaf 2011, maar heb er nog geen gezien…
Esprit_de_Flandre zegt
@Esprit_de_Flandre: Laat maar…
http://en.wikipedia.org/wiki/Bollor%C3%A9_Bluecar
mrrallycross zegt
Jammer van die laatste drie verder heeft ie mooie autootjes getekend
Edge zegt
De vraag is natuurlijk hoeveel credit je hem kunt geven voor die GranCabrio, aangezien hij een alleen het dakje van de GranTurismo weggegumd heeft.
Dutchdriftking zegt
Toch een beetje net niet zegmaar. De Grancabrio beoordelen lukt mij ook wel, ik zie ook wel dat die geslaagd is. En wat betreft de 458, dat is ehm net niet, het interieur is niets, en exterieur mist wat bite. De Speciale is al een stuk beter, de 488 ronduit geweldig. Op het interieur na dan natuurlijk. Dus deze ontwerper is het in alles net niet. Net zoals de rest van België.