9 auto’s die bewijzen dat er niets mis is met viercilinders

Auteur: , 121 Reacties

Porsche vervangt met de facelift van de Boxster en Cayman vrijwel alle zescilinders voor vierpitters. Zonde? Mwoah, kijk maar eens welke fijne auto's het allemaal prima weten te redden met slechts vier cilinders, van Ferrari tot Fisker.

BMW M3 E30

Downsizing, eigenlijk hoeven we er geen woorden meer aan vuil te maken. Nu zelfs Ford Mustangs Jaguar XJ’s en BMW 7 Series eraan moeten geloven, is het eigenlijk helemaal niet zo gek dat ook Porsche overstag gaat en de Boxster en Cayman straks vrijwel uitsluitend alleen nog maar met viercilinders gaat leveren. Boxermotoren, dus historisch ook nog eens enorm verantwoord. Kijk maar eens achterin de Porsche 356: viercilinder boxers. En dat zijn niet de enige auto’s die prima kunnen meekomen met hun vierpitters, zoals deze lijst haarfijn laat zien.

Ferrari 860 Monza
Ferrari 860 Monza
Bovenstaand exemplaar wist met Juan Manuel Fangio achter het stuur de 12 uren van Sebring te winnen. En dat met een 3.4-liter vier-in-lijn, ontwikkeld door Lampredi en met circa 280 pk.

Porsche 550 Spyder
Porsche 550 Spyder
Misschien wel de mooiste Porsche ooit en dankzij een 110 pk-sterke 1.5-liter boxermotor erg succesvol in zijn klasse. Toch is de 550 Spyder vooral bekend als de auto waarmee James Dean verongelukte.

Fisker Karma
Fisker Karma
De Fisker Karma is de enige auto in de lijst die geen viercilinder gebruikt om de wielen mee aan te drijven. In plaats daarvan is een 260 pk-sterke tweeliter turbo gekoppeld aan een generator, die op zijn beurt de elektriciteit opwekt om de twee 160 pk sterke elektromotoren hun werk te laten doen.

BMW M3 (E30)
BMW M3
BMW mag dan bekend staan om haar heerlijke zes-in-lijn-motoren, een van hun meest iconische auto’s moet het met twee cilinders minder doen. Bovenaan dit artikel het prachtige kleppendeksel in Motorsport-kleuren van een M3 Evolution II.

Alfa Romeo 4C
Alfa Romeo 4C
Eigenlijk heeft de Alfa Romeo 4C alles wat een supercar heeft: een goede stance, een carbon monocoque en een hitsige motor. Wel eentje met slechts vier cilinders, maar die weet dankzij 240 pk prima raad met de 895 kilo van de 4C.

Porsche 968 Clubsport
Porsche 968 Clubsport
De 968 was wat de Boxster nu is: de instap-Porsche. Onder de kap een 3.0 l4, eventueel met turbo. Deze Clubsport heeft die turbo niet, net als veel andere luxe die de gewone 968 wel had. Daar staat een lichter gewicht en een sportiever onderstel tegenover, de Porsche 968 CS wordt nog altijd geroemd om zijn wegligging. Opvallend is dat de Clubsport goedkoper was dan de gewone 968, tegenwoordig moet je bij Porsche bijbetalen om zaken weg te laten.

Renault Alpine A110
Renault Alpine
Alpine lepelde steevast Renault-viercilinders in het achterste van deze beroemde rallywagen. Variërend van 1100 tot 1650cc en met vermogens tot wel 140 pk. Zoveel vermogen heeft je leasebak waarschijnlijk ook, alleen weegt die geen 620 kilo…

Porsche 919 Hybrid
Porsche 919 Le Mans
Nog een Porsche? Ja, er zijn namelijk maar weinig merken die zo veel traditie hebben in het bouwen van goede auto’s met viercilinders als Porsche. Deze 919 is de laatste toevoeging, aangezien het de eerste auto in zeer lange tijd is die Le Mans weet te winnen met een viercilinder. Sterker nog, zover we weten is alleen de allereerste editie in 1923 gewonnen door een auto met een vierpitter, de Chenard & Walker Sport 3-Litre.

Lancia Delta HF Integrale Evoluzione
Lancia Delta HF Integrale Evoluzione
In de late jaren ’80 en ’90 zijn het vooral viercilinders die de rallysport domineren. Auto’s als de Ford Escort Cosworth, Subaru Impreza 555, Mitsubishi Lancer Evolution maar bovenal de Lancia Delta HF Integrale Evoluzione.

Verre van compleet
Dat is wat deze lijst is. Er zijn namelijk heel veel fijne auto’s met viercilinders onder de kap. Houdt deze wijsheid niet voor jezelf, maar deel het in de comments!



121 reacties

Pssst Lotus…
@norge: Ik wilde de Exige S1 erin zette, todat ik me bedacht dat ze de vierpitter in de nieuwste versie hebben vervangen voor een V6. Zelfde geldt voor de Esprit, ook daar gingen ze later overstag voor meer pitjes. Een Europa of Esprit Sprint zijn briljante gebakjes.
@dizono: grrrrr, de beste lotussen zijn in de geschiedenis 4 pitters geweest. .. SuperSeven dan?
Golf gti?
@stino: Ga je mond spoelen.
@berlinetta: Ehm…ik had ooit een 83′ er type 1, zo rot als een tomaat uit 1983 maar wel gaan als de brandweer. Alles daarna van VW is niet zo leuk.
@FieRo: Vooruit. Ik zat met mijn hoofd bij de laatste generaties. Die gaan echt niet de geschiedenisboeken in wat mij betreft.
@berlinetta: mee eens !
Er staan een aantal regelrechte snoepjes tussen maar het is jammer dat één van de beste viercilinders ooit, de F20C uit de Honda S2000, er niet tussen staat.
@ej20g: indd, en dan wel een fisker ertussen hebben staan. Dikke facepalm
@jmeverts: precies … Een matige 4 cilinder die dient als generator … Hoort niet thuis in een lijst met de E30 M3 … De gehele lijst is overigens erg matig. Je miet het hebben over bijzondere 4 cilinders die het leven van velen voorgoed verandert hebben. Een 968 clubsport heeft 99.9% van de wereld nog nooit gezien in real life, laat staan gereden.

@ej20g: helemaal mee eens, die miste ik ook.
@ej20g: eeensch!
Ik denk aan de Peugeot 205 GTI 1.9
@willempjuh: zeker, al was Mi16 (1.9 16v) pas echt een snoepje met een heerlijke sound boven de 4000 toeren. Niet door Peugeot geleverd in de 205 helaas, maar veel moeite kost het niet om je 8 klepper te vervangen door een 16 klepper.
@erwh: de uitlaat zit nogal krap als je een 16v in de 205 schroeft
@erwh: Graag dan wel de D6C versie met 160pk’s.
O.a. te vinden in de 309/405 mi16 en BX 16v.
In een BX (á 1040kg) liep dat geweldig, felle blokken waren dat!
De Maserati 150S, 200S en 250S zijn anders ook leuke racers hoor.
Beetje flauwekul lijstje en hoewel ik van de snelle Renaults ben, zijn de 4-cilinders nu niet bepaald pareltjes qua engineering, niet eens een bovenliggende nokkenas voor de A110 Alpines, het waren afgeleide motoren van deRenault R8, de R8 Gordini, de Renault 12 Gordini en de Renault 16TX. Goede maar niet bijzondere motoren
Beetje hetzelfde dat de oer-Mini’ Coopers en MG’s nu niet over het meest geavenceerde op vier cilinder gebied beschikten.

Er mag zeker en vast het volgende NIET ontbreken amice :

– Lotus Twin cam is eigenlijk Got en HET grote voorbeeld geweest ! (Lotus Cortina Lotus Elan)

– Alfa Nord (105 type motor)

– Ford BDA uit de eerste Escort twin-cam

– Toyota 16 klepper uit de Toyota Corolla GT

– Subaru 2 liter Boxer Blaf-Blaf-BlOf

– Renault 5 Turbo 1400 motor uit de echte 5 Turbo

– Abarth /Fiat 1000 TC motor uit de Fiat 600 Abarth

En pletter er dan gelijk ook maar die zalige 1600 cc Fiat twin-cam in, uit de Fiat 125/125S en 124 Abarth !
@desjonnies: overigens, Toyota’s 4AGE en 3SG(T)E mogen ook wel in het rijtje.
@desjonnies: en ik mis de Alfa GTAm uit 1970! Toen al 245 peekaatjes uit een 1995cc 4 cilinder met injectie.
@rufctr01: ik kan mij geloof ik nog herinneren dat honda riep dat zij het hoogst specifieke vermogen hadden in een productiewagen met de s2000 (atmosferisch). Tijd om dat weer uit mijn geheugen te meppen dan…
@lekbak: dat klopte toen ook. De Japanse S2000 heeft 250 pk wat neerkomt op 125 pk per liter.
@desjonnies: Kleine aanpassing

Escort mk1 Twin cam = Lotus motor

Escort mk1 Rs1600 = BDA (Cosworth) motor

Overigens is de Escort mk2 Rs1800 ook een BDA en deze had nog meer potentie (280pk voor een N/A 4cil. motor en dat in 1976!)

Daarna ging het nog verder met de Rs1700T, de rs200 en natuurlijk de Cosworth modellen.
Ow en inderdaad, de V-TEC van Honda @ej20g terecht !
@desjonnies: vtec
@nasty: Als je dan toch twee keer moeilijk wilt doen met het verbeteren… Moet het dan niet ook met hoofdletters? ;-)
@reactief: niet persé, op sommige kleppendeksels staat van wel, bij andere niet ;)
Ik mis eerlijk gezegd de Honda S2000 één klein béétje in deze lijst..
Had de nieuwe Ford Focus RS wel verwacht in de lijstje, maar als we alle lekkere 4pitters moeten vermelden krijgen we eerder een top 100.
Ook ik mis Honda en Subaru. Zelfs Toyota had met de boxer van de GT-86 in dit lijstje gemogen van mij.
@berlinetta: je bedoelt de boxer van Subaru?
Oh, snap… Dat is weer van Toyota. Autoland deze dagen he…
@awesome: mwah, niet helemaal. Toyota heeft16,5% van Fuji Heavy Industries in bezit. Daar zit heel wat meer bij dan alleen Subaru.
De FORD BDA, (eigenlijk een Cosworth dacht ik) met getande riem ipv een ketting :

http://i.ytimg.com/vi/MVOWNpNeCd0/maxresdefault.jpg
@desjonnies: Yep, een motor die ook in de rs200 werd gebruikt
Toyotoa Corolla GT 16 klepper :

http://www.corolland.com/images/fx16-engine.jpg
Mercedes A45 AMG, vooral na de facelift met 381pk!!!! En een geweldig geluid!
@tdu2zonda: Die klinkt als een scheet als ‘ie overschakelt! Pfffrrrrt!
@tdu2zonda: krakakaaa
Subaru WRX STi uit de GC 8 wagens : – het rood gekleurde inlaat spruitstuk verraad dat het een STi blok is !

http://www.naganojapanese.com/images/EnginePics/Full/6613_P2277248.JPG
Mercedes 190E 2.5-16v EVO II mis ik toch in dit lijstje
@reinier73: Inderdaad! Gooi die m3 er aub uit, zonder 190e geen m3. Netzoals ik zei gister over de 2CV, “dat is een verhaal voor een andere keer”
Wat die fisker in dit rijtje doet snap ik niet
Tja, wanneer is een motor legendarisch. Als ze een hoop vermogen, een lekkere loop of een hoop geluid maken zullen de meeste petrolheads roepen. In mijn ogen mag daar ook ongekende betrouwbaarheid bij komen. Ik trap af met de volvo redblocks en de Mercedes M102 serie. Beide ijzersterke onverwoestbare motoren.
@lekbak: nu je het zegt, die Redblocks van Volvo zijn écht goed inderdaad. En ze hebben een heel karakteristiek geluid wat stiekem erg mooi is.
Fiat 600 Abarth TC : Carlo Abarth is een pionier geweest op het gebied van zoveel mogelijk vermogen uit een zo klein mogelijk motorblok te persen. Deze blokjes draaiden een ongekend hoog toerental en waren voorzien van de broodnodige Weber carburateurs en een Trombone als uitlaat; het spul was zo groot dat de motorkap met steunen open moest blijven staan !

https://c1.staticflickr.com/5/4012/4313841489_784826af68.jpg
@desjonnies: de Fiat Ritmo Abarth was ook een bommetje.
@spidermann: was te snel, ik bedoel de Fiat Ritmo 130 TC Abarth.
Honda S 2000 blok V-tec : Gewoon WAUW !!!!!

http://40.media.tumblr.com/tumblr_m6azrwPjYY1qk65n6o2_1280.jpg
@desjonnies: vtec
@nasty: als je @desjonnies wilt corrigeren, moet je het wel goed doen. Het is een afkorting. Dus in hoofdletters. VTEC.

Lees en leer van wat de desjonnies met ons deelt, is veel leuker dan foutief de taalnazi uithangen, iedereen maakt typfouten. Ook jij.
@gtwillem: weet ik wel, was niet lullig bedoelt ;) de kerel heeft al veel info binnengebracht hier!

Kan er gewoon niet tegen dat er van al die petrolheads hier 95% het woord niet eens juist kan schrijven. Altijd opnieuw dat streepje ertussen… Hatelijk!
@nasty: -als je je zo druk kan maken om een streepje,- ben je dan wel goed-?-


–__–
@sr20det: hij heeft de poes van z’n vriendin ook liever zonder streepje…
@e1000bmw523i: dat kan ik dan nog wel begrijpen
Mooi lijstje, kan ook nog een honda s2000 bij
Focus ST170. 7000rmp en zo’n geweldig geluid!
Trouwens de B 23E motor uit mijn Volvo is onverslijtbaar… En makkelijk te tunen tot V12 prestatie niveau..
@norge: ik vind dat soort motoren (van het onverwoestbare type) veel boeiender dan een hoop vermogen. Iedereen kan een hoop vermogen uit een blokje halen. Een hoop draaiuren daarentegen is heel wat anders.
Fijne viercilinders zijn er zat, en ik mis er dus ook een paar, alhoewel de lijst nooit compleet zal zijn. In willekeurige volgorde:


1. Alfa Twin Spark 16 kleppers. Klimt zo heerlijk in de toeren.
2. De twintigkleps Audi 1781cc met KKK turbo. Geen spannend blok, maat wel erg sterk. Goed te tunen. Betrouwbaar en relatief zuinig. Olieverbruik valt mee.
3. De 2.4 Turbo uit de Dodge SRT-4. Ijzersterke blokken.
4. De 1.8 VVTL-i uit de Celica T-Sport. VTEC van Toyota.
5. De Rover K-Series vierpitters waren briljant. Klonken lekker en veel koppel.
6. Alle VTEC’s aan Honda. Met name de Type-R en de S2000 in het bijzonder. Had die laatste wel in het artikel verwacht.
7. De 4G63 uit de Mitsubishi Evo’s 1 tot en met 9.
8. De Mercedes Cosworth 2.3 en 2.5 vierpitters. Wat klinken die heerlijk!
9. De motor van de eerste Cooper S JCW. Begon met een Chrysler 1.6 met een grote Supercharger erop. Njam.
10. De 2.3 Turbo uit de 9000 CSE Aero/9-5 Aero en 9-3 Viggen. Mega soepele motor. Bizar veel koppel.
11. Alle Subaru boxers, met de 2.2 uit de 22B als favoriet. Blob-blob-blob
12. De G40 en G60 van VW: betrouwbaarheid was niet het sterkste punt van de G-laders, maar man wat rijdt dat fijn zeg. Altijd koppel.
13. Het 1.6 dubbelnokkertje van de Mazda MX-5 NA. Oorspronkelijk de motor uit de 323 Turbo. Turbo eraf gehaald (vergrote de betrouwbaarheid) en ze hebben hun best gedaan om het geluid van een MG-B en Spitfires te benaderen.

Oh, en een speciale vermelding voor de 2.0 diesel uit de Mercedes-Benz W124 200 D. Een motor is bedoeld om het te doen. Dit blok doet het altijd. Simpel en robuust. Je moet alleen geen haast hebben.
@gtwillem: wat betreft de MX5 NA: de 1.8 versie is eigenlijk de betere auto voor dagelijks gebruik. Meer koppel dat ook nog eens eerder vrij komt, iets meer vermogen, een iets sterkere versnellingsbak (naar het schijnt) en regelmatig voorzien van OEM sper. De 1.6 moet je boven de 4000 toeren per minuut houden, anders geeft de motor echt niet thuis. Daar staat tegenover dat de 1.6 lekkerder klinkt, een meer hoogtoerig karakter heeft, iets lichter is en wat meer toeren draait.

Ondanks dat ben ik zelf op zoek naar een 1.6, dat hoogtoerige karakter vind ik wel lekker.
@ej20g: overigens hebben de 1.6jes uit de MX5 NA wél veel voorbereidingen in het blok van de 323 Turbo (oliekanalen en dergelijke) maar hebben ze ook dunnere drijfstangen om het blok hoogtoeriger te maken. Dat maakt dat 1.6 uit de MX5 met standaard drijfstangen minder vermogen aan kan dan het exemplaar in de 323.
@gtwillem: Goede lijst! De 4G63 van Mitsubishi is mijn favoriet. Ben overigens erg benieuwd naar de nog vrij onbewezen Ford Ecoboost 2.3.

Als toevoeging nog de SR20DET bekend van de Nissan Silvia’s.
De Cosworth YB series. (Van de Sierra RS en de focus van vanmorgen)
@gtwillem: kleine correctie over de diesel. De W123 240D is eigenlijk nog sterker dan de 200 van zijn opvolger. Voor beide geldt: wel de vierbak, de 5bak moet je 3 keer vervangen voordat je motor op is.
De 2 liter gsi 16v blokken (oorspronkelijk door Cosworth ontwikkeld)
Alfa Romeo GTV Bertone
Alfa Romeo Giulia 1300ti Super
BMW 02-reeks (en dan met name de Alpina 1600, de 1800ti, de 2000ti(i) en 2002 Turbo)
Lancia Fulvia
Porsche 914 2.0i
Renault Clio Williams
SR20DET OLÉ OLEEEUUHH
@sr20det: ook als SR20DE of VE erg lekker, mits er wat aan gesleuteld is. De SR20 is op zijn lekkerst als SR20VET “hybride”.
@ej20g: nou en of! Rij zelf met een Primera met een sr20de met 170k op de klok. Draait als een zonnetje en de auto rijd fantastisch! :)
S14 !!
Oproep aan ALLE Nederlanders onderweg naar Spanje toe over de autoroute du soleil !!!!!

Sinds vijf dagen is men op zoek naar twee Seat Leon’s één grijze en één witte die het laatst zijn gezien op de grote ring van Berlijn.
Er zijn sterke aanwijzingen dat één van de inzittenden constant een WITTE neus heeft en een andere, mogelijk inzittende van de andere SEAT morsig vet haar heeft.
De twee voertuigen waren al 3 dagen geleden !!! in Barcelona verwacht
Mocht u voertuigen en inzittenden zien die aan de beschrijving voldoen, benader ze NIET maar waarschuw de lokale autoriteiten.

Deze zullen namelijk NIET op de hoogte zijn dat het hier om zogenaamde ‘bekende Nederlanders’ gaat, iets wat voor u de feestvreugde alleen zal verhogen evenals het vermaak als ze staande worden gehouden !

Einde bericht
Ford Cosworth’s?
@clarkson: idd, wordt voor het gemak over geslagen …. Hoe meer ik kijk naar deze lijst hoe slechter ik hem vind …. De helft zijn autos die nauwelijks mensen kennen en ook nauwelijks op de wegen gereden hebben, laat staan gezorgt hebben voor een revolutie oid.

Autoblog heeft heel slecht zijn huiswerk gedaan !
@turbobrick: je manier van schrijven doet me aan iemand denken.
Ik denk dat bovenstaande comments geen toevoeging behoeven en iedereen die beweert dat een 4 cilinder saai is mag z’n mond gaan spoelen!
@ds3thp: ach, de 1.6 in mijn mazda is het toppunt van saai. Een hoogtoerige motor zonder koppel. Alleen ze zijn het vermogen bovenin ook vergeten! Oh en zuinig is het ook nog eens niet.
@lekbak: misschien had ik er bij moeten zetten “dat alle 4 cilinders saai zijn”

Er zijn natuurlijk genoeg uitzonderingen ;)

Moet zeggen dat er ook best wat PSA 4 cilinders zijn welke fijn zijn!
De TU5J2 in mijn Rallye was een prima blok. De TU5JP4S in onze Circuit 106 Rallye is heerlijk en met mijn DS3 met THP heb ik ooit nooit zonder glimlach gereden!
@ds3thp: niet dat ‘ie zo bijzonder is, maar in deze tijd van 14% leasers is zelfs de TU5JP in m’n 206 uit ’98 soms nog best vermakelijk. Dit jaar 40.000 mee gereden, nu bijna 2 ton en gewoon betrouwbaar.
@lekbak: MX5?
@ej20g: lol, nee. Was dat maar zo. Maar je hoeft je geen zorgen te maken hoor ;-)

Mazda 323 fastbreak. De eerste en laatste auto die ik volledig met mijn verstand heb gekocht. Niet zuiniger dan mijn Mercedessen (enorme tegenvaller) en minder comfortabel. Ondanks de veel jongere leeftijd. Maarja, er is nu een kind op komst dus het kreng moet nog maar ff blijven. Praktisch is het wel namelijk.
@lekbak: ah ja, begrijpelijk. Vond het ook al vreemd dat je vond dat er te weinig vermogen aanwezig was. De MX5 is rap zat met de 1.6.

Je ziet het natuurlijk vaker: kind op komst en gevoel voor auto’s wordt naar achter geschoven. Logisch natuurlijk. Gefeliciteerd trouwens.;)
@ej20g: auto was eerst, maar bedankt!

Ik zocht een auto voor woon werk. Eentje die op het schip (binnenvaart) kan staan, waar ik al mijn zooi in kan flikkeren en die iets zuiniger was dan de Mercedes. Paar maand na aanschaf, net voordat ik dat kreng zou verkopen stopte mijn vriendin met bloeden.
Nu heb ik de W124 verkocht voor wat meer financiële ruimte, eentje met een kapotte km teller, die op bijna 4 ton stond. Met achterop een sticker dat die teller er nieuw in is gekomen bij 3 ton! Jawel, met een M102 motor (om maar ff ontopic te blijven) die liep alsof die nieuw was.
@lekbak: ik doelde er meer op dat dat Japanse hok nu “moet” blijven omdat die zo lekker betrouwbaar en handig is. Je kunt dus, beter, niet terug naar zo’n Mercedes.

Je hebt natuurlijk wel de herinneringen aan de Mercedes en dat is ook wat waard. Hopelijk kun je op een dag die liefde delen met je kind.
@ej20g: ach, ik ben niet zielig hoor. Ik heb eh, kuch-nog twee Mercedessen-kuch. En mevrouw is ook besmet met dat virus dus de kleine zit ik niet over in!
@lekbak: mooi om te horen. Eén van de weinige keren dat je blij bent dat de vrouw ook besmet is.
De Nissan Silvia/Pulsar GTI-R, met de SR20DET
Ik mis nog een hoop fameuze 4 cylinders;

BMW M12/M13 Turbo (de 1.5L F1 monsters)
Honda F20C (de S2000 motor)
Lancia Delta S4 1.8L (want compressor + turbo)
Ford Sigma 1.25L (Later Zetec-S/SE en sinds 2008 zelfs Duratec genaamd; mede ontwikkeld door Yahama; heerlijke rev-machine, maar niet veel koppel (duh !))
Volvo B21/B23 (Redblocks); simpelweg onverwoestbaar.

En dan nog 2 dieseltjes: VW 1.9 TDI (AHU); makkelijk tot 160pk te tunen (we hebben het hier over 1996~2000) en onverwoestbaar en de Mercedes OM651 2.1L (TwinTurbo); bakken koppels vanaf 1250rpm en toch hondsbetrouwbaar
Opel kadett gsi 2.0 16v red top motor is ook een aardig leuk speeltje
niemand die aan de lambo’s voor chinezen heeft gedacht? volgensmij mag je een aventador of een huracan wel een leuke auto noemen.
Lancia delta s4 had een revolutionair intake systeem. De inlaat en uitlaat klep in de kop zaten kruislings in plaats tegenover elkaar. Daardoor kon de uitlaat aan beide kanten van het blok zijdelings uitademen. Waardoor een betere flow voor de compressor en turbo gegenereerd kon worden.
@nord: ik leg het verkeerd uit, hier wiki:
The car originally produced over 600 horsepower (448 kW) from a 1759 cc twin-turbocharged engine. This engine, christened Triflux, was built in an unusual fashion; the valves were crossed (for each side of the cylinder there was an intake and an exhaust valve), so that the two turbochargers could be fed with two separate manifolds. A single manifold carried the intake air (hence the name, from the three separate air ducts).
@nord:
Mooi verhaal en een prachtige motor, echter lag hij niet in de Delta S4, die haalde zijn vermogen met behulp van een compressor en een turbo.
De triflux lag in de ECV, de 1 leek nog veel op de Delta, ee ECV 2 had een sterk afwijkend ontwerp.
Voor de liefhebbers, de triflux motor.
http://25.media.tumblr.com/tumblr_lqsx5f4uj91qk65n6o1_1280.jpg
De ECV 1
http://www.ultimatecarpage.com/images/large/2981/Lancia-ECV-Group-S-Prototype_1.jpg
De ECV2
http://car.samondeo.com/images1/lancia-ecv-2-6.jpg
Silvia?
Volvo XC90 T8???
BMW 2002 Turbo.
@styns:
Dat was een fout van BMW
Een hele grote fout.
Onder andere omdat de waste-gate op de inlaat zat gemonteerd en niet op de uitlaat zijde.
Deze wagen, hoe schier stoer en beestachtig ‘ie er ook uitziet, heeft er voor gezorgd dat BMW het fenomeen Turbo jaren heeft laten liggen en zich op zes-cilinders heeft geconcentreerd
Echt waar!

Toen mannen nog mannen waren :

http://www.bmw2002turbo.nl/turbo_air.jpg
@desjonnies: neem het graag van je aan, maar heb toevallig vorige week een stukje in een 2002 mogen rijden zonder turbo dus, en dat was al geniaal. Ik persoonlijk kan het me dus moeilijk voorstellen dat als daar óók nog eens een turbo opgeschroefd zit, het op welke manier dan ook tegen kan vallen. Een 6il, is goed maar zo’n 2002 is écht een bonk mechanische perfectie/rijervaring.
Een 6 cilinder klinkt gewoon 1000x lekkerder dan een 4 cilinder
@730ld: wel eens een oude alfa voorbij horen komen? Om maar eens iets te noemen. Zelfs een 1300 geeft kippenvel!
@730ld: behalve als er een “d” achter staat…
Alpine graag!
EVO’s
Mijn ford 1.6 zetec blok 😜
BMWs gestoorde F1 motor was een viercilinder turbo, meer dan 1200 pk uit 1500cc!
@dutchymc: Klopt, maar geen productie motor en dit soort fabrieks experimenten zijn niet te vergelijken.
Alfa Boxer uit Sud/33 in een 33 een 1.3 met enkele carb gehad en 1.7ie. Heerlijk knetteren. Maat had een Kadett gsi met veel meer power, maar de sound viel in het niets vgl met de 1.3.
Hij staat al in het lijstje in de vorm van de S14, maar eigenlijk moet daar de M10 staan vind ik. Onverwoestbaar blok dat heeft gediend voor vele BMW’s, waaronder de E30 M3 dus, de F1 wagen en zélfs in m’n 316 :D
Die van de Delta S4 is op zich ook best speciaal. Turbo en compressor op 1 motor. S2000 had er echt wel bij gemogen. Is toch speciaal, 9k rpm en dat all day long. De eerste Saab Turbo wellicht. Lancia’s V4 uit de Fulvia. Voor het geluid. Alfa’s 4pitters, die hebben zat leuke. Ouwe rally Escort’s vind ik ook altijd mooi klinken.
A45 AMG!
Waarom wordt een reactie gevraagd en vervolgens gecensureerd als je vermeld dat autoblog een matige lijst heeft samen gesteld ?
De porsche 944 is eigenlijk al vermeld door die porsche 968 clubsport wat er een afkooksel van is.

Verder de mercedes cosworth motoren.
En de Porsche 904 waar ook een 2.0 4 cylinder boxer in lag.
Zal allemaal wel, maar ik mot et niet: minder dan 6 cylinders komen bij mij het erf niet op!
Het zal wel aan mij liggen dan…
Proberen we hier nu te bewijzen dat 4 cil motoren perfect prima zijn en dat de keuze van Porsche helemaal niet erg is voor de liefhebber?
Begrijp me niet verkeerd, er waren prachtig mooie 4 cil die ik gereden heb w.o. Alfa Nord, Honda S2000 maar het fantastische geluid van een busso V6 wordt echt niet eens benaderd.
Ik mis de a/cla/gla 45 amg
@ronaldddvos: we hebben het hier over motoren uit iconen, niet over gemotoriseerde heuptasjes…
Mercedes 2.3 en 2.5 16v
Vroeger, jaren 80, ook F1 auto’s met 1500pk uit 4 cilinder toch?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).