9 moderne koplampen waar we graag naar kijken

Auteur: , 60 Reacties

Want aan de voorkant zitten ook lampen.

Dodge Challenger

Een tijdje geleden brachten we jullie al de tofste achterlichten. Dat is de achterkant van een auto, aan de voorkant zijn er tegenwoordig ook heuse lamp-kunstwerken te vinden. De voorkant is tevens het ‘gezicht’ van de auto. En om het af te maken: door slimme technologieën is het niet meer een pitje en een reflector, maar een complex stukje engineering. Maar welke lampen zijn nou esthetisch het meest geslaagd? Wij zetten ze op een rijtje.

DS 7 Crossback
Om gelijk met de ‘logische’ keuze te beginnen: PSA heeft hun nieuwste premium-SUV volgestouwd met bijzondere details. Als topspeler in het ‘achterlichten-artikel’ mag het duidelijk zijn: de DS-logo-vormige achterlichten zijn gaaf. De koplampen zijn minstens even stijlvol. De dagrijverlichting zit verwerkt in drie kristalvormige LED-units. Alsof dat nog niet tof genoeg was, draaien ze dicht als je de motor uitzet, om ‘open te draaien’ wanneer je de auto aanzet. Heb je zelf niks aan, maar het ziet er gelikt uit. Of het een knipoog is naar de bochtverlichting van de originele Citroën DS, is niet bekend.

DS7

Dodge Challenger Hellcat
@jaapiyo zijn duit in het zakje. De nieuwe Challenger heeft old skool ronde koplampen om terug te slaan op zijn verleden. Met LED-kunsten zijn de lampen herkenbaar, maar helemaal niet complex. Leuk detail: de binnenste lamp is enkel een LED-ring voor de dagrijverlichting. Het zwarte deel is een koelgat.

Hellcat

Rivian R1T
Ook @ikschrijfookoverautos gaat voor Amerikaans, maar zijn keuze valt niet op old skool. Rivian, het nieuwste veelbelovende merk, gaat het proberen met een elektrische pickup truck. Technisch is het zeer de moeite waard om het geestekindje van RJ Scaringe eens onder de loep te nemen, maar voor nu focussen we ons op de enorme TL-balk aan de voorkant. De kleine ovalen lampen huisvesten de grote verlichting, maar de grote LED-strip om het geheel te laten kloppen is minstens zo interessant. Stop je er een stekker in, dan wordt het middelste stuk groen. Kijk, het zijn dat soort gimmicks waarmee je opvalt. Godspeed, Rivian.

Rivian

Volvo XC90
Of V90, S90, V60, S60, XC60, V40, XC40 of zelfs Polestar 1 of 2. Eenheid kan ook te ver gaan, maar in Volvo’s geval zien we het door de vingers. Hun nieuwe herkenbare designstukje is de ‘Thor’ koplamp. De historisch verantwoorde Zweden hebben er een leuk verhaaltje bij, namelijk dat de T staat voor de onverwoestbaarheid, zoals het mythische figuur Thor. Nou zal Thor’s hamer in de lampen slaan een flinke reparatie opleveren, dus doe dat vooral niet. Volvo gebruikt de T-vorm als dagrijverlichting en knipperlicht, herkenbaar en gaaf. Persoonlijk vind ik dat de koplampen het beste uit de verf komen op de XC90, geen idee waarom.

XC90

Audi Q8
Hier geldt eveneens dat de horizontale LED-streepjes, wat het design noemenswaardig maakt, ook op de A7 te vinden zijn. Maar als schrijver is het altijd leuk om een weetje te geven, bij de Q8 kan dat. Bestel je de auto in een donkere kleur zoals Navarrablau (doe dat vooral!), dan valt het nauwelijks op dat er onder de koplamp ook nog een zwart sierstuk zit. Tenminste, een deel is sierstuk, de andere helft is waar het grootlicht zit in de Q8, achter zeer getint glas. Daardoor zijn de koplampen in hoogte twee keer zo hoog als je zou denken. Je zult de Q8 vanaf nu misschien altijd op een andere manier bekijken: sorry, of misschien wel alsjeblieft.

Q8

Volkswagen Golf GTI en Arteon
We bundelen deze even, want Volkswagens lijken op elkaar (ha ha) en het gave aspect is bij beide auto’s nagenoeg hetzelfde. De koplampen van een Golf VII zijn niet persé heel inspirerend, maar als knipoog naar de vroege Golf GTI’s krijgt de Mk. 7 GTI een rood accentlijntje in de grille. Die loopt door in de dagrijverlichting, bij de facelift zelfs in de dubbele L-vorm van de koplamp. Erg fraai: zo lijken de koplamp en de grille één.

Golf GTI

De Arteon doet eigenlijk hetzelfde, maar is qua designtaal één stapje verder. De nieuwe Volkswagen grille is groot en heeft horizontale zilveren balken. De grote L-vormige LED-dagrijverlichting komt hier ook terug, want de LED-strips gaan naadloos over in de zilveren strips. Je moet goed kijken om te zien waar de grille ophoudt en de koplamp begint.

Arteon

Mercedes S-Klasse
Ook hier geldt dat Mercedes de Multibeam-koplampen in meerdere modellen gebruikt. Maar goed, bijna alle techniek debuteert in de S-Klasse dus die pakken we even. Door alle verschillende manieren van LED is het een zeer complex stukje techniek. Ohja, de Maybach-versies projecteren tegenwoordig boodschappen op de straat. Beam je medeweggebruikers informatie toe.

S Koplamp

Porsche 911
Neem een afbeelding van een Porsche 911 in je hoofd. Grote kans dat je nu zit te denken aan ronde koplampen. Het past goed bij de auto en vroeger wist men niet beter. Alle generaties 911 gebruikten steevast ronde koplampen, ook al was die trend over in de jaren 2000. De 996 kreeg daarom andere koplampen mee, wat kennelijk niet bij iedereen beviel. De 997 kreeg namelijk gewoon weer ronde units en bij de huidige 992 zijn ze ook gewoon weer karakteristiek rond. Ondertussen wel voorzien van lasers en LEDs in grote getale onder het mom PDLS (Porsche Dynamic Lighting System), maar ook dat is gewoon vooruitgang.

992 lamp

Alfa Romeo 4C
Deze sportwagen die alles doet om licht te zijn, heeft helemaal geen tijd om designtechnisch een wondertje te zijn. Toch zijn de koplampen grappig. De vorm is namelijk gewoon een koolstofvezel ‘hoes’, de LED-pitjes zitten daar als spinnenogen bij in. Ze heten in de volksmond spider-eyes.

4C

De ironie daarachter moet even benoemd worden. Spider-eyes klinkt leuk omdat de auto er ook als Spider (cabrio) is. Maar die krijgt ‘conventionele’ lampen mee achter een glazen kap. De Spider-eyes pronken dus op de 4C, maar niet op de 4C Spider. Italiaanse marketing, anyone?

4C Spider

BONUS: McLaren 720S
Ja, ja, ondergetekende houdt van de 720S. Maar je kunt niet dit artikel maken en geen grappen incasseren over het feit dat de McLaren-supercar ‘geen koplampen’ heeft. Want het klopt: het grote zwarte sierstuk is voor een klein deeltje LED-koplamp, voor een klein deel LED-dagrijverlichting en voor het overgrote deel luchthapper of gewoon sierstuk. Dus die ‘grap’ maak ik zelf maar, voordat @willeme het doet.

720S



60 reacties

Mis toch echt de lampen van BMW..
@outlook: die Hellcat-lampen doen wel erg denken aan de angel eyes van weleer (incl. booskijkers door die afgeplatte bovenkant). Erg fraai
@shenkie: absoluut ook mooi!
@outlook: ja vind ik ook.
@outlook: eens.

Dodge dan maar? De rest is zo gekunsteld allemaal.
@outlook: Ik ook, met weemoed
@outlook: en de matrix led laser verlichting van de Range Rover
@outlook: hellcat is een beetje een ode daar aan maar inderdaad ik mis ze ook.
@outlook: BMW heeft geen noemenswaardige lampen, de nieuwste lampen zouden net zo goed uit 2010 kunnen komen…
@laarhovenn: Ligt eraan of het LED pakket erop zit.
@laarhovenn: alleen zijn zij het merk die de koplamp herkenbaarheid(?) hebben bedacht. Plekje zou daarom wel op zn plaats zijn.
@laarhovenn: laser licht bestond tien nog niet. Dus ze doen er wel degelijk toe.
@outlook: wel een golf 7 GTI lamp maar geen bmw, lijkt wel autoweek hier 😂
@outlook: de i8 inderdaad mooie Lasers
Wat dacht je van de nieuwe MB Sprinter👌🏼🤪
Mercedes S-klasse coupe met swarovski verlichting
Kees had ook mooie koplampen.
Vind juist die koplampen van de McLaren erg lelijk.
De sinistere Hellcat angel eyes uiteraard.
Als we het over moderne koplampen hebben, zou ik die van Kate Upton graag nomineren.
@Edge: maar die heeft dan weer de kont van een Suzuki alto jammer genoeg
@jvthof: Klopt, ja! Maar er staan genoeg auto’s in dit lijstje die al enkele jaren op de markt zijn, dus dan mag een terugblik naar toen Kate een betere bilpartij had een jaar of drie geleden ook wel, toch?
@Edge: hahaha ja Oke, toen waren ze minimaal iets beter… maar ze is altijd beter van voren dan van acht geweest :)
Verwacht je clickbait, krijg je het niet! :(
Ik vind de koplampen van de 2016 Audi A8 er altijd wel statig uitzien, enorme verbetering tov het 2013 model
Ik vind die Challenger wel echt geweldig.
Ik mis die van de Ferrari LaFerrari!
Mooi geschreven artikel, dankjewel! Weer wat geleerd met name over de Q8!
Ik heb ook nog een paar mooie koplampen gevonden

https://pin.it/4b7sbsizp5pkg3

of ze modern zijn weet ik niet…
maar ik kijk ze grssg in de “ogen” 😜
@wahltiroler: Shit… en ik maar denken dat Pinterest is gemaakt voor huisvrouwen die inspiratie nodig hebben voor hun uit de tijd geraakte “landelijke” interieur met Rivièra maison meuk.
@olivier420: haha😂

zo zie je maar weer, men raakt nooit uitgeleerd.

Zo zijn er op pinterest ook autofoto’s en voor de Mercedesfans van auto’s met een ster.

En naast foto’s voor Hetero’s zijn er ook foto’s voor homosexuelen

Die laatsten hebben ook een ster…
maar die is niet van Mercedes😉😂
@olivier420: hahaha dus dat ja
Indd! Waar zijn de angel eyes? Zie ik veel liever in mijn binnenspiegel voorbij komen 😀
Maar ik kijk helemaal niet graag naar moderne koplampen, want dan ben ik gelijk een paar seconde blind. Moderne koplampen zuigen… En hard ook.

Hier, dit zijn mooie koplampen:
https://www.xmclub.nl/sites/default/files/images/Schermafbeelding%202017-05-07%20om%2010.12.49.png
@posthumus: je moet ook niet in de lampen kijken maar gewoon voor je, dan heb je nergens last van…
Die van de 4C vind ik godse lelijk. De glazen koplampen op de cabrio zijn veel beter.
@jeffreyderuiter: helemaal mee eens! Soort puisten waarmeerdere puspuntjes in groeien.
Waar zijn de BMW angel eyes ??!!
@nielsa87: die zitten op de Hellcat.
BMW blijft de mooiste en opvallendste lampen hebben.. op de linkerbaan..
Sommige merken weten van de koplampen bijna kunstwerkjes te maken en buiten de techniek op een mooie manier uit om een model ook in het donker van een afstand herkenbaar te maken.

Maar soms schieten ze ook wel door, zoals Renault met de mooie Talisman. Die er in het donker van voren een soort hele grote clownsmond heeft die met lichtgevende verf geschminkt is. Terwijl de lampen van een Golf juist geniaal door hun eenvoud zijn.
ben het alleen niet eens met de koplampen van de Rivian maar verder mooi lijstje
Ook hier geldt weer, Alfa Romeo 159.
Of de koplampen van een Lexus GS uit 2016 of later: http://i63.tinypic.com/fc1kwm.jpg
Doe maar de Hellcat
4c echt spuuglelijk.
Op de Challenger na niet veel soeps, veel te druk allemaal.
Vind die vd Citroen echt compleet overstyled. Zo van “kijk ons deze techniek eens onder de knie hebben na 15 jaar” met een idem resultaat. Allemaal net niet.
Ben ik nou de enige die de koplampen van de 4C dus lelijk vind? Zou voor mij veel mooier zijn als dat allemaal gewoon achter een laag glas (kunststof) zou zitten i.p.v. die losse lampen. Ziet er een beetje aftermarket uit.
@mopar: je bent niet de enige. Maar dat mogen we niet te hard zeggen want als Alfa het doet is het ‘kunst’. Dat een hoop kunst ook intens lelijk is vergeten we voor het gemak dan maar even.
@Gulli: overrated, dat is het hier met name.
Ik vind die 4 kleine ledjes rond de Porsche koplampen er echt niet uitzien. In het schemerdonker zie je niet dat het een ronde koplamp is dus komen er twee vierkantjes op je af. Plus omdat de ledjes zo klein en fel zijn vind ik ze een beetje een Halfords-/kerstverlichtingsuitstraling hebben.
Van de auto’s die hierboven zijn genoemd; de Challanger.
Iets langer geleden; Net na de introductie de koplampen van de Golf 4. Leek net of er geen ” glas” in de koplampen zat.
Nu een artikel over de ‘mooiste ‘ booskijkers op Autojunk!! AUB
Die van de Hellcat zijn wel stoer ja. Ik mis wel de NewStratos in dit lijstje, dus bij dezen…
https://goo.gl/images/WXcygU
@kenner:
Ford Capri III
BMW E28

Wie kent er nog?
Ik heb ’s even opgezocht hoe dat er dan uitziet bij de DS7 en het blijkt best kunstig: https://www.bright.nl/tests/artikel/4389966/duurtest-ds-7-crossback-god-details
Het gaat over moderne koplampen. Nou heb ik de moderne achterlichten gemist, dus vind ik erg oude achterlichten van deze auto de gaatste ooit, en dat is de Chevrolet Impala 1956.
Van de huidige auto’s mag ik graag kijken naar de achterlichten van een Dodge Challenger. Een hellcat of een gewone, alle goed.
De ogen ook de Dodge Challenger, maar dan ook zoals de autoblog journalist de Hellcat met de airintake. Zo kan de SRT fijn volle en koele lucht opzuigen tijdens een dragrace.

Maar om niet constant bij de Dodge te hangen, dat mijn droomcar is wil ik graag een lans breken voor de Porsche 911. Ik weet dat je als saai bestempeld wordt als je een Porsche 911 ziet als de ultieme sportwagen, maar ik kan niet anders dan het een pracht van een auto te vinden. Een keer erin gezeten op een circuit, en ik was betoverd.
Geef mij maar koplampen waar ik mag aankomen en waar m’n vleesch hard van wordt.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).