Méér, méér, MÉÉR!
De nieuwe Audi RS3 is een imponerende machine, maar écht overtuigend is ‘ie niet. Althans, dit ondervond onze @wouter tijdens zijn rijtest met de Limousine. Het is en blijft een geweldig ding, maar gezien het prijskaartje zijn er hoogstwaarschijnlijk betere alternatieven te vinden. ABT besluit hierom de RS3 direct aan te pakken en probeert je de gebreken te doen vergeten met nog meer vermogen.
Waar de 2,5-liter vijfcilinder in de standaard RS3 ‘slechts’ 400 pk produceert, doet het team van ABT er nog een flinke dot vermogen bovenop. De Duitsers gingen aan de slag met een speciaal voor de RS3 ontwikkelde ECU, die het vermogen behoorlijk opschroeft zonder daarbij meer van de motor te vragen of het verbruik te verhogen. De vijfcilinder produceert voortaan 500 pk. Cijfers over koppel of acceleratie zijn nog niet bekend.
Ongeacht zijn snelheid, die ongetwijfeld wat omhoog gegaan zal zijn, heeft hij ook de nodige aanpassingen ondergaan om hem weer te laten stoppen. ABT verstopt reusachtige 380 mm grote schijven achter hun eigen 19″ of 20″ velgen waaruit de klant kan kiezen. Daarnaast krijgt de RS3 een exclusieve ophanging van KW Automotive die het rijgedrag zowel sportiever als comfortabeler dan voorheen moeten maken. Een nieuw uitlaatsysteem met twee sets 102 mm pijpen laat de rauwe vijfcilinder harder dan ooit grommen.
Aan de buitenzijde herkennen we een nieuwe bumperlip aan de voorkant, evenals een nieuwe grille met RS3 logo. De achterkant wordt opgedirkt met een heuse bumperset.
Over prijzen wil ABT voorlopig nog niet spreken, maar reken er maar niet op dat deze gunstiger zal uitvallen dan bij het origineel. Aan de andere kant, als de normale RS3 nog niet voor de echte liefhebber was, dan is deze het wel.
berlinetta zegt
Ik ben benieuwd of de aanpassingen aan het onderstel de auto ook daadwerkelijk leuker maken om te rijden, anders vind ik het vooral een dure en snelle auto nog duurder en sneller maken. Er is niks mis met meer power, maar dat went na loop van tijd ook wel. Een goed rijgedrag verveelt nooit.
Joerek zegt
@berlinetta: Misschien went het, maar ook acceleratie verveeld nooit
w0o0dy zegt
25% extra vermogen vraagt natuurlijk best wat van de gehele aandrijflijn. Die tekst dat het niet meer vraagt is dus totale onzin.
chrisvis zegt
@w0o0dy: kan U daar een perfect voorbeeld van geven, een vriend van mij rijdt met een 135i(320pk). Hij heeft enkele aanpassingen laten doen en op de testbank blijkt dat hij nu 400pk heeft. Het is alleen spijtig dat hij vanaf dan op regelmatige basis last had van een aandrijfprobleem bij volle belasting waardoor de auto plots serieus inhoud en in een soort ‘veilige modus’ springt. Na enkele maanden heeft hij dan ook (weliswaar) noodgedwongen, zijn bmw terug laten schroeven naar 350pk.
marco9ff zegt
@chrisvis: ben wel benieuwd waar de tuning van de m135i van die vriend van je is gedaan.
chrisvis zegt
@marco9ff: bij bmw heeft hij een M-uitlaat laten steken wat een pk of 20 zou schelen volgens hem, de rest is aangepast door br-racing in Willebroek, daar werd hij ook voor en na de aanpassingen op de rollenbank gezet.
chrisvis zegt
@marco9ff: sorry het was br-performance. Willebroek ligt trouwens in België vlak naast Boom.
marco9ff zegt
@chrisvis: ok. Dus ook daar kan het mis gaan. Ik liet mijn (lease)wagen tunen bij Proline Engineering. Na een jaar bleef de wastegateklep vastzitten, expert erbij (door de leasemaatschappij geëist) en toen bleek dat ze de ECU box lelijk hadden opengebroken en slordig dicht gekit. Proline Engineering gaf niet thuis. Resultaat: nieuwe turbo en een nieuwe DME (ECU). En die ging de leasemaatschappij niet betalen…
vetnek zegt
Enige wat die auto doet is nog harder ondersturen…
ds3thp zegt
Ben persoonlijk niet zo’n fan van ABT. Uiterlijk vertoon vind ik altijd overdreven, de velgen ogen goedkoop en bij Tuning worden de cijfers vaak niet gehaald of zijn de grafieken erg grillig. Daarnaast betaal je er grof geld voor!
Zou dan persoonlijk kiezen om losse componenten toe te voegen:
– voor de remmen kiezen voor de af fabriek keramische versie
– qua onderstel kiezen voor een set Bilstein B16 Damptronic set welke werkt met de standaard boordcomputer
– qua power contact opnemen met JD die deze variant ook al naar 500pk helpt
nigelbennisphotography zegt
@ds3thp: precies dit!
Dutchdriftking zegt
@ds3thp: vergeet niet de klaagzang van @wouter betreffende de DSG bak. Ook dit kan JD goed oplossen. Sla de artikelen er maar op na. Wellicht veel meer waard dan 100pk extra…..
Corrado16v zegt
@ds3thp: Ik kan me erg vinden in je argumenten alleen dacht ik dat bij ABT er de fabrieksgarantie intact bleeft. Ik dacht dat dat bij andere “tuners” niet zo was. Dat lijkt misschien een punt om het alsnog bij ABT te laten doen.
3246cm252kw zegt
Pffff 100 pk per cilinder! Ik weet nog goed dat er 300pk uit een 12 cilinder kwam ?
kennone zegt
@3246cm252kw: maar daar valt met een turbo ook wel 1200pk uit te halen hoor
banaan7 zegt
Ik vind hem mooier dan de standaard RS3. Heb het niet zo op die grote uitlaten op de RS3.
tvklarenbosch zegt
Zijn er mensen die een RS3 boven een M2 verkiezen?
boerenmestwagen4life zegt
@tvklarenbosch: want 5-cilinder, steeds zeldzamer.
gerjan zegt
@tvklarenbosch: ja zeker. M2 is al helemaal geen mooie auto om te zien. En ik denk dat er in een A3 iets meer ruimte zit. M2 is gewoon geen mooie auto. Maar dat vind ik.
tvklarenbosch zegt
@gerjan: smaak is subjectief. Feit is natuurlijk wel dat de M2 veel beter rijdt. Ander beter alternatief is natuurlijk de MB A45 AMG. Ook al meer een rijdersauto.
dijan zegt
@tvklarenbosch: Heb jij met allemaal gereden ?
tvklarenbosch zegt
@dijan: alleen met de gewone versies, niet met de performance modellen. En ik baseer mij op tests
dijan zegt
@tvklarenbosch: Ik niet ,heb uitgebreid met Audi S3 ,BMW M2 en Mercedes amg45 proefgereden. Met regenweer heb je weinig aan de M2 met achterwielaandrijving. De Mercedes is slecht voor je nieren,is echt keihard en zenuwachtig. Ben voor de S3 gegaan en nog geen minuut spijt gehad. Daarbij komt dat in de sedanuitvoering de Audi de mooiste is. Het oogwil ook wat.
berlinetta zegt
@dijan: wat vind je dan van een M240xi? Die is wel bruikbaar in de regen.
blackmilo zegt
@berlinetta: qua 4wd zit je bij Audi toch echt beter, qua driftjes leggen kies je BMW, Mercedes weet ik niks zinnigs over te zeggen aangezien ik tot aan toe alleen nog in comfortabele varianten gereden heb
tvklarenbosch zegt
@dijan: alleen in de gewone auto’s niet in de performance modellen.
ds3thp zegt
@tvklarenbosch: voor lol op het circuit zou ik een M2 kiezen maar voor alledaagse bruikbaarheid en af en toe een uitstapje naar het circuit zeker de RS3
tvklarenbosch zegt
@ds3thp: met de RS3 heb je op het circuit niks te zoeken. Ook op de openbare weg is de M2 veel leuker, en niet heel veel minder praktisch.
ds3thp zegt
@tvklarenbosch: de vernieuwde RS3 doet het anders best goed op het circuit:
https://youtu.be/R8gZm3aZ4l0
blackmilo zegt
@ds3thp: lekker objectief.. Geen beelden van het rijden.. Wellicht kan de piloot niet gaan met het verschil tussen 4wd en rwd
dijan zegt
@tvklarenbosch: JA
wheelzzz zegt
“een nieuw uitlaatsysteem met twee sets 102 mm pijpen laat de rauwe vijfcilinder harder dan ooit grommen”
Waarom harder grommen? Om het verhoogde comfort van het onderstel teniet te doen met extra motorgeluid?
kennone zegt
@wheelzzz: extra motor geluid bij een 5pitter is een must. Echter klinkt het wel een beetje aso als je maar half het gas in duwt. Maar als je vol gaat klinkt het echt bizar bruut!! Ook als of er serieus iets aankomt ipv dat mensen denken dat er weer een gare Civic de hoek om komt rijden
Graafke zegt
Die daklijsten vind ik afbreuk doen aan het karakter van een snelle bak
dijan zegt
@graafke: Dakrails , Die zijn als extra besteld . Kan gewoon zonder worden besteld.
hans75 zegt
Waarschijnlijk gaan de remmen nu al bij 5000 ipv 10000 km kapot…
Gulli zegt
He ja, laten we allemaal gaten in het plaatwerk hakken, net als op de GT2 RS, want daar is het ook al zo mooi!