AC Schnitzer geeft BMW Z4 serieuze dieselpower

Auteur: , 38 Reacties

De Duitsers lepelen even het 'x50d'-blok in de Roadster, en peppen de potente krachtbron nog wat verder op.

Een decennium geleden was een diesel in een cabrio nog een gotspe, maar modellen als de Audi TT TDI tonen dat fabrikanten het nu ook aandurven een zelfontbrander onder de kap van een open auto te monteren. In de BMW-prijslijst kan je echter lang zoeken naar een Z4 50d, zij zijn momenteel veel te druk met het uitdokteren van de Gran Tourer 212d. Gelukkig heeft AC Schnitzer de hartekreet van de cabriorijdende dieselfetisjist gehoord, en dus zelf maar een 3.0 diesel in de Roadster geprakt. Als donorvoertuig fungeerde een (pre-facelift) Z4 23i.

Standaard is het blok goed voor 381 pk en 740 Nm, maar met 430 pk en 840 Newtonmeter doet Schnitzer er nog een schepje bovenop. De tri-turbo diesel is volgens Bimmertoday in opdracht van een klant gebouwd, en dus een one-off. De tuner, die eerder al de zuinige 99d maakte, gaat nu voor rauwe kracht, en een topsnelheid van ‘ver boven de 300 km/u’.

In totaal werd er 131 kg van de auto geschaafd, waardoor het totaalgewicht van de auto met oranje velgen en twijfelachtige decals op 1.469 kg uitkomt, en de pk/kg-verhouding er nog verder op vooruit gaat. De ACZ 5.0d, zoals Schnitzer hem noemt, heeft een in hoogte verstelbare racevering, grotere remmen, en de achteras van een E92 M3, inclusief diff.

Overigens willen we onszelf niet op de borst kloppen, maar ondergetekende opperde eind 2012 al dat een Z4 50d een goed idee zou zijn. Duurde nog lang…



38 reacties

De Opel Ampera-e is duizenden euro's goedkoper geworden. Kijk hier voor meer info!
Een grote middelvinger naar elke hybride dit.
Maakt AC Schnitzer een keer best mooie auto (imo), is het een diesel..
@amgc63: dus?
@borro4: Dan is die maar 8 jaar geldig in Nederland.
@amgc63: wel een diesel die 90% van de auto’s op het openbare weg zoek rijdt
@r32turbo: als het geen 99,8% is. Met een relatief laag gewicht, de achttraps ZF bak en dat bizarre koppel denk ik dat zelfs de echt snelle auto’s er flink moeite mee zullen hebben. Een 918 Spyder is natuurlijk sneller, maar alle 911’jes waar geen ‘turbo’ op staat kun je gewoon plagen (GT3) tot vernederen (alle Carrera’s).
@r32turbo: klopt maar een bmw roadster met een diesel.. Het plaatje klopt gewoon niet meer.
Gaaf hoor, drie transplatie. Alhoewel de benzine 35i ook prima tot 400 pk is te brengen.

En waarom meteen die rare stickers, rare velgen, centrale uitlaat etc? Kon dit niet iets smaakvoller?
@gtwillem: Smaakvoller? Het is Schnitzer…Dit valt nog mee voor hun doen.
@donvincenzo: ik lees geregeld diverse BMW tijdschriften, en zie dan ook veel AC Schnitzer modellen voorbij komen, en die zijn vaak veel beter dan dit. Andere grille, velgen, spoilerlip is vaak het enige wat er cosmetisch wijzigd. En dan wel de lekkere technische upgrades.
@gtwillem: dit had inderdaad veel smaakvoller gedaan kunnen worden
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
@merc-94: Mooi, spellingscheck ook weer gehad
@merc-94: Hoe kom je daar nou weer bij
@sr20det: serieus?
In opdracht van een klant. Wie weet wat die mens heeft opgehoest voor dit project
En binnen een paar jaar mag je er geen grote stad meer mee in…
@wuppie: Z4? Enkel verkocht als benzine toch? Prettige dag nog…
De lokale bandenboer krijgt hier wel een bollend broekje van geloof ik. Arme achterbandjes.

Ben benieuwd hoe ze die 131 kg hebben bespaard trouwens.
@berlinetta: Dakmechanisme is eruit gehaald. En dan vast nog wat lichtere stoelen, velgen en uitlaat.
Hah, bruut project.
Maar doe mij dat blok maar gewoon in een 3 Touring, zonder al die uiterlijke bullshit erbij. Rij je een M3 het snot voor de ogen met je hond en een IKEA kast in de achterbak.
@trustmeiamanengineer:

Ze hebben van de 3-serie touring al een 350 pk sterke diesel, de Alpina D3 bi-turbo. Denk dat het niet heel veel aanpassingen meer kost om die naar 430 pk te halen. Naar wens verkrijgbaar als Sdrive(met open- of sperdiff) of Xdrive!
@trustmeiamanengineer: Nou ik rij wel eens met een drie touringcars. Daar past geen Ikea kast in de kofferbak hoor, laat staan als er een hond in zit. Wat een kleine bak is dat zeg.
@Donstil: klopt. Mijn E92 is geen ruimtewonder. Het enige wat echt handig is aan de Touring tov de sedan is de toegang tot de bagageruimte en als je de bank neerklapt heb je nog wel een behoorlijke ruimte. Maar mijn Impreza met bank neer is net zo ruim…
leuk wagentje!
zal er flink op los knallen als je die de sporen geeft, maar die uitlaat….
Die 99d vind ik toch velen malen intressanter.
Leuke auto, jammer van die uitlaten. Hoe zit het met onderstuur?
Het idee is geniaal. Jammer dat er zo’n lelijke auto omheen zit…. Dit blok in de z3 coupe, dat is gaaf!
Haha dat is wel heel dik zeg!
Jammer van die uitlaatjes
Lelijke uitlaten zeg! Wel heel dik. Maar helaas moet je alsnog zeggen dat je diesel rijdt…
Cabrio + diesel = no go! Herrie en stank heb je al genoeg van andere diesels…
Wil geen mierenneuker zijn maar het is m50d (geen x50d)

Ot: ja dit is natuurlijk gwn erg lomp wat betreft vermogen.. Het gaat echt echt echt heel hard in een 5 serie (gechipt ) ben benieuwd hoe hard het in een z4 gaat..
@karsvdtuin: de x geeft enkel het motorblok aan, omdat het in meerdere types zit: 650d, 550d, x50d. X staat voor de onbekende variabele ;)
@racerx: het motorblok wordt aangeduid als de m50d motor.. M550d x5 m50d m650d.. Het is een m performance blok wat een nieuw lijn van BMW is sinds de volgens mij m135i
@karsvdtuin: onzin, de motorcode voor het 50d blok is N57D30S1. Daarnaast bedoelt Autoblog met de x een onbekende variabele, aangezien het blok in meerdere types zit.
Erg lekker zeg!
“zij zijn momenteel veel te druk met het uitdokteren van de Gran Tourer 212d.”

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).