Achteruitrijcamera Maserati kan niet tegen kou

Auteur: , 38 Reacties

Italianen en elektronica. Anno 2016 nog steeds een fantastische combinatie!

Bij het kopen van een Italiaan van pakweg 15 jaar oud kun je er donder op zeggen dat er elektronische mankementen kunnen voorkomen. Tegenwoordig is het qua elektronica allemaal prima in orde, althans dat zou je denken.

Niets is minder waar bij het luxemerk Maserati. Het Amerikaanse National Highway Traffic Safety Administration heeft namelijk een terugroepactie in het leven geroepen voor enkele duizenden Masers met een achteruitrijcamera. De camera schakelt zichzelf uit bij temperaturen rond het vriespunt. De Amerikaanse Maserati-rijder kan hier niets tegen doen en dus moeten de Italianen terug naar de dealer.

Het gaat om Ghibli’s, Quattroportes en Levantes die gebouwd zijn tussen juli 2016 en november 2016. Ongeveer zo’n 7.481 stuks. Een software update moet het euvel verhelpen. Tot die tijd dienen de eigenaren ouderwets hun spiegels te gebruiken en/of de parkeersensoren. De Maserati-rijders krijgen bericht van hun dealer.



38 reacties

Ondernemers hebben nooit autopech toch. of wel!?.
Nou nou, wat een ernst. Dit is wel een nieuwsbericht waard.
@trustmeiamanengineer: dat ligt in de US ietsje gevoeliger. Veel ongelukken met achteruitrijden.

Is ook de reden waarom alle nieuwe auto’s vanaf 2018 verplicht een achteruitrijcamera moeten hebben in de US.
Mmh, ik zie de class-action al aankomen. Schade aan de achterbumper vanwege de falende achteruitkijkspiegel moet Maserati vergoeden.
@wijsneus: Volgens Amerikaanse traditie zullen ze Maserati aanklagen voor imagoschade als ze schade rijden tijdens het achteruitrijden en eisen vijfmiljoenmiljard dollar schadevergoeding.
Ook in Nederland is er al een terugroepactie geweest toch?
De europese koper blijft zeker wéér in de kou staan..
@dare2think: Ha! In de kou! Ha!
Dramatisch. Doet mij denken aan die Ferrari recall omdat je de kofferbak (maatje schoenendoos) niet van binnen kon ontsluiten.
15 jaar geleden het Alfa 156 tijdperk, fantastische wagens!! 3 stuks van gehad, echt niet meer elektronische storingen dan de gemiddelde Europese auto, in die tijd was het Renault die de kroon spande.
@bofkont: 10 jaar geleden hadden Renaults inderdaad meer elektronica problemen dan Alfa; maar Alfa’s stonden regelmatig met een plasje olie onder de motor langs de weg … of op de auto-taxi van de ANWB. Het was een feest om ze te zien op de weg (mis dat wel), maar was niet alleen feest.
@dawwg: De 156/147/166 generatie is gewoon kwalitatief een uitstekende auto die net zoveel pech had als zijn gemiddelde Europese concurrentie.
Noem mij een auto die GEEN last heeft van sneeuw of ijs op de parkerrsensoren…
@w0o0dy: moet nog goedgekeurd worden.. apart.
@w0o0dy: caps lock in je reactie ;)
@w0o0dy: het gaat om de camera, niet om de sensoren.
Leer lezen…
@fijnkonijn: leer anderen niet de les te lezen.
Punt is dat niemand valt over sensoren die het niet doen bij winterweer maar we nu wel een merk “aanvallen” ovr een camera die het niet wil doen ivm een sensor en een stukje software…
@w0o0dy: dan moet je dat uitleggen in je eerste post. Nu lijkt het alsof je over B “klaagt” terwijl het artikel over A gaat (en de plank dus totaal mis slaat). Anders gezegd: de context is totaal niet aanwezig in je post.
@w0o0dy: Echt, mijn auto heeft nog noooooooit last gehad van sneeuw of ijs op de parkeersensoren. En dan is het nog wel een RENAULT uit 2006, de hoogtijdagen van elektrieke storingen!
hamvraag is, heeft je Renault wel parkeersensoren..
Bouwkwaliteit van de amerikaanse bolides moet wel top zijn gezien hoe streng ze daar in de States zijn.
Nieuwswaarde is hoog in deze. Man man man
@soundgarden: Dit is dan ook strikt genomen geen nieuwssite, hè… man man man… ;)
Nou nou. Wat een rotzooi maken die Italianen nog steeds!
Kan echt niet op tegen de kwaliteitsbeleving van Duits!
Een paar oprekkende kettingen, slechte zuigerveren en constante ellende met versnellingsbakken doet niets af aan een mooi in elkaar gezet dashboard.
Beetje opruiend artikel als je het mij vraagt.
Bijna 7500 auto’s gebouwd in 4,5 maanden tijd? Vind ik nog best netjes voor zo’n kwakkelend merk.
Software update: Camera op -30 graden , Enter klaar.
Ik voel een achteruitrijcameragate aankomen in de VS. De claimadvocaten zitten hun centjes al verlekkerd te tellen.
Als het nou nog een vitaal onderdeel was had ik een hoop heisa wel terecht gevonden. Maar het gaat over een achteruitrijcamera. Alsof je na het bestellen van een auto met camera acuut niet meer zonder kunt en overal achteruit gevels binnenrijdt.
First world problems…
Ik had een Cherokee voor de huur voor 3 weken in de US. Draak van een auto. Wel een achteruitrijcamera echter. Dat op een schermpje dat kleiner is als een iphone 5. Voor de show hebben ze er ook van die buig-lijntjes ingeprogrammeerd. Bij het calibreren zijn ze toen gestopt: er was geen relatie te bekennen tussen de stuur-uitslag en die lijntjes. Het is dat ik de eerste keer achteruit ook in mijn spiegels keek, anders had ik gewoon tegen de volgende huurauto aangezeten. Lijkt me toch gevaarlijker dan eentje die zichzelf uitschakelt.
Is daar geen terugroep actie voor?
Geeft ‘ie dan ook automatisch gas in z’ achteruit? Dat doen Toyota’s nog wel eens en die worden met miljoenen tegelijk teruggehaald namelijk.
Beetje makkelijk, inzetten op een vooroordeel. Is er niemand bekend met de electronicaproblemen van de Volvo XC90? Die zijn toch een stukje serieuzer…
@flashman: vertel? Die ken ik namelijk niet….
@dutchdriftking: Dan heb ik het over de nieuwste generatie XC90 uiteraard. Allereerst hoorde ik van een kennis die zo’n auto had gekocht(recent), en en zoveel problemen mee had dat ‘ie ‘m nu heeft ingeruild op een Q7. Als je de autoreviews op Autoweek leest, wordt dat bevestigd.

Even een citaatje: ‘De lijst van storingen is eindeloos: automatische koplampen, zijspiegel, achterklep, navigatie, parkeersensoren, stoelverwarming, standverwarming, navigatie, parkeersensoren, portiersloten…. allemaal hebben ze al defecten vertoond. Wát een pech, zou je denken.”

Ik lees nog meer zaken, zoals luchtvering, zelfs iemand met een verbrande versterker. Je kan het nalezen. Daarom verbaast het mij, dat je er niet meer over hoort/leest.
@flashman: aha staat ze netjes…..
Da’s ook echt wel een veiligheidsissue zeg… Moeten alle auto’s zónder achteruitrijcamera dan ook terug naar de dealer?
Sowieso, Amerikanen en spiegelen.
De helft van de Amerikanen gebruiken NOOIT hun spiegels, ongeveer 40% kan niet achteruit inparkeren en 8% heeft überhaupt al moeite met andere verkeersdeelnemers om hen heen. De overige 2% rijdt normaal.

Nederlanders kunnen er overigens ook wat van. Voornamelijk in de leeftijd 40-60 jaar heeft de bestuurder geen idee waar de spiegels voor dienen. Ook vele ouderen hebben geen flauw benul wat ze aan het doen zijn. Zo ook de boemboempetjes en de mobiele moskee’s denken dat ze alleen op de wereld rondrijden. Dan hebben we nog de zakenmensen die denken dat zij overal en te allen tijde het voorrecht hebben op de weg.

Duiters knipperen nog met hun lichten als zij auf der Autobahn aan komen scheuren met 210 terwijl jij ‘netjes’ 120 rijdt. Maar vele Duitsers gunnen de Ausländers geen ruimte, want ‘WIR SIND DEUTSCHER !!’, der Führer des Autobahns.

Zo ook de Polen, die weten niet eens waar de lijntjes op de weg zich bevinden.

Ja, ik draaf weer door. Ik ben ook niet altijd heilig, maar hey, als ik 130 ergens mag, dan ríjd ik ook 130 (136 op de teller) en dan word ik wel eens kribbig als er weer zo’n klootviool een batterij vrachtwagens in gaat halen met 98km/h.

-edit: Dude, take it easy-
@JaxDryke: ik denk dat jij in een woestijn moet gaan leven, kom je tenminste niemand tegen op je pad…..
Toch weer jammer.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).