Achterwielaangedreven Model 3 Long Range niet meer leverbaar

Auteur: , 55 Reacties

Het doekt valt voor de krachtigste achterwielaandrijver.

Achterwielaangedreven Tesla Model 3 niet meer leverbaar

Wie momenteel een blik werpt op de configurator van de Tesla Model 3, zal zien dat het merk niet bijzonder veel aandrijvingsvormen aanbiedt. Het zijn er drie om precies te zijn: Standard Range Plus, Long Range en Performance. Althans, dat is wat de website wil doen geloven. In een Tesla Store kon men de Long Range-versie tot voor kort bijvoorbeeld ook bestellen als achterwielaandrijver. Vandaag blijkt dat de Amerikaanse autofabrikant deze variant van de Model 3 stilletjes uit het gamma heeft gehaald.

Autoblog is op de hoogte gekomen van dit nieuws dankzij een buiten de boot gevallen lezer, die we Laurent zullen noemen. Laurent besloot recentelijk de knoop door te hakken en een Tesla Model 3 Long Range RWD aan te schaffen. Toen hij telefonisch met een dealer had gesproken dacht hij dat alles in orde was, maar later kreeg hij van de verkoper een mailtje dat hij allerminst kon waarderen.

Laurent kreeg van de verkoper te horen dat Tesla deze ‘geheime’ versie van de Model 3 sinds vorige week niet meer produceert. Zodoende zal Laurent de versie die hij op het oog had uit zijn hoofd moeten zetten. Wel kan hij de Standard Range Plus, die standaard geleverd wordt met achterwielaandrijving, of de standaard Long Range op de kop kunnen tikken, maar dit is voor Laurent verre van het ideale scenario.

De reden dat Laurent, net als een groot aantal andere Tesla-kopers uit Nederland, van plan was voor deze specifieke Long Range RWD te kiezen is simpel: hij is ongeveer 4.000 euro goedkoper dan het origineel en heeft daarbij een rijbereik van 600 kilometer. Dit is 40 kilometer meer dan de Long Range met All Wheel Drive. De Standard Range Plus, die minder dan 50.000 euro kost, heeft een reikwijdte van ‘slechts’ 415 kilometer.

Hoewel Tesla geen officiële verklaring geeft voor het verdwijnen van deze uitvoering, is het mogelijk dat de autofabrikant zich voortaan liever richt op de standaard uitvoeringen van zijn modellen. Daarbij zal het een groot deel van zijn middelen willen gebruiken om zoveel mogelijk exemplaren van zijn instapmodel te fabriceren.



55 reacties

Allemaal met de mestvorken naar de “fabriek” in Tilburg!
@mashell: daar zijn ze onlangs al geweest vanwege leverings’uitdagingen’.
@mashell: ik ben er al met pek en veren, waar blijven jullie nou?.
@mikje90:
Wacht nog even op mij, ik ben mijn zeis nog aan ’t slijpen….
@bennyweisz: vergeet je oranje hesje niet!
@mikje90: ik sta bij de supercharger bij Zaltbommel, duurt nog even.
@mashell: lange wachtrij Teslisti?
Misschien 4K verschil in aankoop, maar die RWD Tesla’s zijn bandenVRETERS
@fritskee: Van €4000,- kan je anders best een goed aantal rolweerstand arme hipster bandjes kopen hoor.
@donstil: dat hebben de Tesla’s niet. Die hoeven die namelijk niet te hebben om onder een bepaalde uitstoot te komen. Dat soort banden lagen voornamelijk in de auto’s die net op het randje van een bijtellingscategorie zaten.
@fritskee: maakt toch nie uit in de lease jonguuuh.🙃 (Uiteraard zie je dat wel terug in de leaseprijs, maar voordeel vd lage bijtelling hé.)
Jammer, iets minder RWD betekent toch iets minder premium. Dat zal collega @willeme kunnen beamen.
@jaapiyo: eens. Voor echt premium moet je de keuze hebben.
@willeme: dan zijn er nog maar heeeeel erg weinig premium merken. Zeker in de klasse met meer vermogen. Daar is het allemaal voortaan AWD, met soms een speciaaltje als uitzondering.
Is dit nou echt nieuws? Of gaan we nu meer artikelen krijgen over mensen die te lang hebben gewacht met bestellen en daardoor net een mooi pakketje zijn misgelopen op hun BMW, Audi, VW, etc… Bijna alle merken hebben tijdelijke pakketten op hun auto’s of gratis upgrade naar automaat voor een beperkte tijd.
@hiostu: Als het een tijdelijke actie is, dan is logisch dat je te laat kan zijn. De verkoper had echter toegezegd dat hij het zou regelen na het bestellen van de AWD versie, zonder te melden dat deze kans aanwezig was. Momenteel ben ik nog in contact met Tesla om te vragen in hoeverre ze bereid zijn om in de kosten tegemoet te komen. Ze schijnen echter door een starre houding en telefonische onbereikbaarheid, een niet onbekend fenomeen bij de after sales service van Tesla.
@laurentesla: wacht even. Begrijp ik het nu niet? Je hebt bij de verkoper gesproken over een RWD uitvoering terwijl je bezig was met een AWD versie? Heeft de verkoper je dan blij gemaakt met een dooie mus, of heb jij de verkoper verkeerd begrepen? (Btw liever blij met een dode mus, dan dood door een blije mus. Maar dat geheel terzijde)
@crosscabouter: Ik wilde de long range RWD bestellen, maar dat kan niet via de website. De verkoper had gezegd dat ik op de website de AWD moest bestellen en dat hij de bestelling kon aanpassen naar de RWD. Achteraf bleek dit dus toch niet mogelijk en nu vergaat mijn hele wereld ;(
Het leek mij gewoon interessante informatie die ik nog niet online kon terugvinden, dus heb ik Autoblog geïnformeerd….
@laurentesla: ja dat soort dingen gebeuren wel vaker bij auto merken. Ik bestelde mijn auto met een pakket en toen bleek dat het active info display pas veel later beschikbaar kwam. Ik kon als troost andere koplampen als vervanging krijgen. Uiteindelijk zijn ze mijn bestelling vergeten aan te passen en in te plannen. En toen hebben ze heel toevallig toch nog een model met active info display kunnen leveren. Er is altijd verschil tussen wat verkopers beloven en wat de fabriek kan leveren.
@hiostu:
De verkoper geniet ook enige wettelijke bescherming. Wanneer de verkoper ondanks goede inzet niet exact het gewenste/bestelde model kan leveren zal de koper toch af moeten nemen. Maar er is geen verkoper die daar zijn vingers nog aan durft te branden.
@laurentesla: Hij was altijd ‘off menu’ te bestellen, dat werd ook zo gecommuniceerd naar klanten per mail. Hij stond niet voor niets op de website, dus het gaat om voorraadauto’s. En het schijnt dat die voorraad nu op is. Nederland is het enige land waar bijtelling/fiscaliteit er toe doet, dus niet zo vreemd dat Tesla met deze versie stopt als ze overal de AWD beter verkopen. Daarbij was de auto in de USA ooit gewoon leverbaar maar ook daar niet meer zichtbaar. Het is vervelend voor je, maar je hebt gewoon pech. Bestel de AWD en je hebt nog steeds minder bijtelling dan een fokking Renault Clio.
@stfu: *niet voor niets niet moest dat zijn.
@laurentesla: je bent niet de enige, voor zover ik weet. Zie andere bronnen. Ik heb zelf een AWD/AP/19”/blauw in bestelling staan.
@hiostu: Dit dus….Laurent heeft gewoon de deal gemist….next!
@hiostu: het is ver komkommertijd en de nieuwe Europese richtlijn betreft auteursrechten, met name het in het wilde weg copy-pasten van artikels en links plaatsen eist zijn tol. De heren hier doen hartstikke hun best maar soms ontgaat hun toch interessant nieuws zoals de M divisie van BMW die hun eigen wagen wil bouwen in de toekomst. Veel hangt ook af van de financiële budgetten die ze ter beschikking krijgen
@hiostu: nou, ik vind van wel. Het superieure RWD wordt telkens zeldzamer. Auto’s die alsndusdanif ontworpen zijn, worden vaker en vaker AWD. Er is geen RWD Panamera meer. Er is geen RWD Model S meer. De meeste AMG’s zijn AWD. Zelfs de AMG-GT 4 Door, wat in basis RWD is. Alfa Giulia Veloce is er nooit als RWD geweest. Dat vind ik vrij jammer.
@willeme: Dat superieure is ook te betwisten. Zeker met een aandrijving die toch volledig met twee verschillende motoren werkt ipv 1. Voor het gebruik op de weg met veel PK is AWD toch echt beter dan RWD. Het vermogen is veel beter op de weg te brengen. In slechtere weeromstandigheden is het ook veiliger. RWD heeft misschien voordelen als je wilt racen, maar daar is de openbare weg niet voor bedoeld. Dus hoe is dan RWD nog superieur?
@hiostu: met name dat je de keuze hebt. Er valt veel voor AWD te zeggen. Precies wat jij benoemd. Het is gewoon extra gewicht dat pure rijvreugde in de weg zit. Begrijpelijk dat ze het toepassen, jammer dat er geen keuze is ;-).
@willeme: ik denk dat het extra gewicht bij een Tesla niet op gaat vallen 😉. Voordeel van de dual motor AWD is dat hij sneller is dan de RWD.
@hiostu: het grootste voordeel van RWD ten opzichte van AWD en FWD is naar mijn bescheiden mening dat je geen torque steer hebt bij RWD.
@phevtreb: wanneer je AWD hebt kun je beperkt vermogen naar de voorwielen sturen. Als je 100pk naar de voorwielen stuurt ga je weinig merken van torque steering.
Kan deze driften ?
@ghost: alleen de performance versie in track mode.
@ghost: als ESP uit kan wel!
@audihenkie: maar kan die uit dan?
@ghost: ja
Wat ècht vervelend is: mensen die in de veronderstelling zijn op tijd hun bestelling te hebben geplaatst worden nu gebeld om aan te geven dat er toch een andere keuze gemaakt mag worden.
*bij de redactie is de echte naam van Laurent bekend.
Tesla is beperkt in hun batterijproductie, dus verkoopt liever een duurdere auto met aanzienlijk meer $$$ marge of een kleinere batterij.
First world problem…
Wij hebben hetzelfde probleem. Omdat wij de model 3 niet voor augustus wilde hebben konden wij de auto nog niet bestellen (half mei). Advies was om de auto eind juni te bestellen… En nu kun je de RWD niet meer bestellen. Voor de prijs van de AWD wordt de Polestar 2 launch editie ook interessant…
@rogers: Aha, kunnen we samen met onze mestvork naar Tilburg ;)
@laurentesla: Lol…
@rogers: Ja joh, een Polestar die zich nog niet bewezen heeft en geen snellaadnetwerk heeft. Geen enkele concurrent (zelfs de grote spelers zoals Audi niet) kan enigszins tippen aan wat Tesla doet. Ja, dat zeg ik als fanboy maar dat blijkt ook uit diverse testen.
@stfu: ik heb zijdelings naar een Polestar gekeken maar de dingen die jij noemt zijn wel relevant. Superchargers over heel Europa – en ik heb al wat referrals – en de daadwerkelijke prestaties zijn nog een vraagteken. Ik vind de Polestar launch edition met die Ohlins en Brembo wél een gaaf ding.
@stfu: Kan wel zijn, maar in een Polestar rijdt je in een auto die er nog enigszins uit ziet om te pruimen, Als je een Tesla heb moet je iedere ochtend zoutzuur in je ogen gieten voordat je er naar toe loopt.
Vreemd eigenlijk, bij de Model S was het AWD model juist efficienter dan het RWD model. Duurder en minder range vs wat extra vermogen. Snap wel dat je de long range RWD versie wilt hebben, al zou ik zelf naar een 2e hands Model S gaan kijken.
Ik had hetzelfde. Nu gewoon de Standard range plus genomen. 350 km reëel bereik is in 98% van de dagen voldoende. Anders even via de supercharger als het echt nodig is. Ik werk in de Lease dus voor de wintersport wissel ik gewoon even van auto.
@rudyv: 250-300 km is realistischer hoor.
Het lijkt net een echt automerk.
Sjah kosten besparen begint met varianten schrappen. Bij tesla beginnen ze zich dat ook langzaam te beseffen.
@towi1989: nee joh, kosten besparen begint met niet te leveren waar de klant niet voor betaald heeft, dus geen autopiloot besteld, dan ook geen sensoren monteren. En winst maak je door de klant veel keuze te bieden en daar dan royaal geld voor te vragen. Tesla doet de winstmaximalisatie dus helemaal verkeerd, wat de cijfers ook laten zien. Een goed logistiek proces is de basis voor winstgevendheid in de auto-industrie.
@mashell: nee, want juist die variatie zorgt voor gigantische problemen in je supply chain met disruptie op je productielijn. Het beste kun je 1 type massaal produceren, met eventueel wat opties die bij een dealer gemonteerd of softwarematig te (de)activeren zijn. Het is dan wel de kunst om die ene variant zo goed mogelijk af te stemmen op wat de meeste mensen willen.
@towi1989: “gigantische problemen in je supply chain met disruptie op je productielijn” dat zijn veel moeilijke woorden die in één woord samen te vatten zijn: incompetentie. Een ERP systeem en goed opgezette fabriek zorgt er voor dat je veel variatie kunt bieden en zo veel marge kunt maken op opties. Softwarematig iets achteraf actieveren doet vrijwel niemand, zeker niet als het zoveel kost als bij Tesla. Dan ben je als fabrikant veel beter af door die hardware niet eens te monteren. Wil de klant alsnog de autopiloot, dat ruilt deze de auto maar in. Er is een reden dat een merk met een gecompliceerde supply chain zoals BMW dikke winst maakt en een merk als Telsa met veel eenvoudiger auto’s niet.
Ik snap het wel van Musk, als je bedrijf in geldnood zit kun je het beste snijden in de kosten door producten te schrappen die wellicht wat minder interessant zijn. Hierdoor wordt je productielijn simpeler en dus goedkoper.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).