Alfa Romeo 156 (1997 – 2005) – occasion video & aankoopadvies

Auteur: , 84 Reacties

Als je op zoek gaat naar een wat goedkopere middenklasser van een jaar of tien oud, dan kun je niet om de prachtig vormgegeven Alfa Romeo 156 heen.

De 156 werd in een aantal varianten gebouwd. Een sedan, Sportwagon en Crosswagon waren de keuzes die je had. De eerste twee werden in 2005 vervangen door de 159, maar de Crosswagon Q4 zou leverbaar blijven tot 2007. De 156 werd gefacelift in 2002 en nog eens een stuk ingrijpender laat in 2003. Overigens werd de 156 GTA niet in die facelift meegenomen.

Voor de benzinerijders was er keuze uit motoren variërend van 120 tot 250 pk, voor dieselrijders was er keuze uit motoren van 105 tot 175 pk. Er was één versie met vierwielaandrijving en dat was de Crosswagon, die alleen als diesel te krijgen was. Wouters top tip: ga voor de 1.8 144 pk, dat was de fijnste motor volgens hem.

Aanbod op Marktplaats
Op Marktplaats.nl staan 337 156’s te koop. Daarvan is driekwart uitgevoerd met een benzinemotor. De verdeling tussen sedan en Sportwagon is bijna gelijk, op dit moment is iets minder dan de helft een Sportwagon. Slechts één op de 12 auto’s is een automaat.

Prijzen beginnen rond de 400 euro en lopen op tot ongeveer 8.000 euro voor de meest frisse exemplaren. Alleen voor een frisse GTA betaal je flink meer: die prijzen lopen op tot ongeveer 15.000 euro namelijk.

Pluspunten

  • Het is een Alfa Romeo
  • Goede rijeigenschappen
  • Lekkere motoren
  • Fraai ontwerp

Aandachtspunten

  • Het is niet de ruimste auto in zijn klasse.
  • Het dashboard zorgt nogal eens voor ongewenste en lastig oplosbare piepjes en kraakjes.
  • Check de matten en onder de matten: nattigheid betekent lekkage, een veelvoorkomend probleem bij de 156. De oorzaak is meestal een slecht deur- / raamrubber. Check ook achterin, want bij de sedan loopt het water vaak bovenaan de achterdeur naar binnen. De bodemplaten kunnen op den duur gaan roesten.
  • Om het op een subtiele manier te verwoorden: de Selespeed automaat wordt niet geroemd omdat hij zo fantastisch is. Ze zijn op z’n zachtst gezegd nogal storingsgevoelig, je bent beter af met een handbak.
  • De interval van de ruitenwissers stopt er soms mee. Als de intervalstand wordt gebruikt hoor je bij slechte ruitenwissers vaak een vreemd geluid en soms wordt er een slag overgeslagen. Dit probleem zal steeds vaker voorkomen, totdat de intervalstand uiteindelijk stopt te werken. Vaak is het schoonmaken van de stekkers van de ruitenwissermotor genoeg om het euvel te verhelpen.
  • Het oliepeil van met name de benzinemotoren dient in de gaten gehouden te worden.
  • De sensor van de luchtmassameter is ook gevoelig voor vervuiling. Ook in dit geval is het meestal een kwestie van schoonmaken, maar wees wel voorzichtig dat je de sensor niet beschadigt want de sensor is een duur onderdeel. Het probleem uit zich meestal door een onregelmatig stationair lopende motor.
  • Als je voor een V6 gaat, houdt dan rekening met veel tankstops. Met name de GTA lust een slok, reken daarbij op een realistisch verbruik van ongeveer 1 op 5.
  • Wacht niet te lang met het vervangen van de distributiekettingen en kettingspanners. Negeer wat Alfa Romeo heeft opgegeven voor de onderhoudsinterval: bij benzinemotoren kunnen deze best elke 60.000 kilometer of drie jaar vervangen worden. De V6’en en de diesels mogen elke 90.000 kilometer. Je doet er in alle gevallen verstandig aan dan ook de kettingspanners en de waterpomp meteen te vervangen.
  • Als de auto ratelt is waarschijnlijk de nokkenasversteller dood.
  • De kunststof plaat onder de motor wil nog wel eens stukrijden op drempels dankzij de weke voorwielophanging. Met een sportonderstel of verlagingsset zal dit je grappig genoeg juist minder vaak gebeuren omdat de auto dan minder doorklapt.
  • De voorwielophanging vreet draagarmen en draagarmrubbers alsof het warme broodjes zijn, zeker bij de zwaardere motoren. De onderdelen hiervoor zijn niet bijzonder duur en een handige klusser vervangt ze zelf.
  • De achterwielophanging maakt soms ook rare bijgeluiden, de bouten door de aluminium ophangingsonderdelen moeten regelmatig aangedraaid worden.
  • De bougies moeten ook elke 90.000 kilometer vervangen worden. Let op, Alfa Romeo’s Twin Spark motoren hebben twee bougies per cilinder!
  • Het standaard differentieel van de GTA wil nog wel eens klappen door overbelasting, met name in warmere omstandigheden.
  • De GTA heeft problemen met roest op de voorspatborden, tegen de voorbumper aan.

Zoek de 156 of een andere auto op Marktplaats.nl



84 reacties

16 minpuntjes,… kortom niet doen…
@healey: -6 punten wat meer aandachtspunten zijn dan problemen. Want niet de grootste ruimste in zijn klasse en bougies moeten elk 90 vervangen worden zijn geen problemen en zo nog een paar punten. Je koopt voor heel weinig een leuke auto gewoon geld opzij leggen voor onderhoud het prijs verschil ten opzichte van een passat kan je een hoop voor doen;)
@cgreg: idd. de handige sleutelaar kan voor weinig geld een leuke, vlotte auto rijden.

ja een altootje is goedkoper… maar het is geen Alfa…
@rnej: pluspunten alto:
Japans
Betrouwbaar
Zuinig
Goedkoop
Onderhouds ongevoelig
Is niets/kost niets
Ruim aanbod gebruikte onderdelen
Kachel is op temperatuur voordat je de oprit af bent
Kortom: het is geen alfa

Nadelen Alto:
Roest
@almera-ga16det: ik heb ook geen alfa staan. maar ik kan wel enigszins objectief inzien dat men de minpunten voor lief neemt.

ik rijd ook in een betrouwbaar, saai, goedkoop hok… niet spannend, wel geld over voor leuke dingen…
@rnej: Even los van mijn kritieken op Alfa hieronder als voormalig Alfa owner; ik stop dat geld wat ik over heb liever in een leuke auto. Zeker als ik er elke dag in moet zitten ;)
@rnej: Valt tegen hoor. Heb een motorblok compleet laten reviseren, maar omdat het speciale timing heeft liep ie direct weer in de soep. Kostte niks gelukkig, want het was een project voor een stagiair onder leiding van de werkplaatschef, maar geeft aan hoe ingewikkeld die blokken in elkaar zitten.

En het belangrijkste minpunt staat er eigenlijk niet; hoe goed ie ook onderhouden is, je kan er nooit meer dan 4.5k toeren mee draaien, want dan draait ie geheid in de soep als ie al een ton of 2 of meer gelopen heeft.

Heb ook ooit een 156 gekocht met 250K op de teller. Nog nooit zo snel €1.000 afgeschreven. Had er meer plezier van gehad als ik hem op rood had gezet bij Holland Casino ;)
@Stefje: tja, als je voor €1000 welke auto dan ook koopt met 250.000km’s neem je altijd een gok. Zoals een keurmeester ooit zei toen ik een auto van F. 1000,00 wilde laten keuren: “voor dat bedrag koop je tegenwoordig niet eens een fiets, dan denk je toch niet dat je er een nieuwe auto voor kunt kopen…….”. Toen wel gewoon probleemloos een ton met die ouwe R25 gereden ;-)
@roppp: pay peanuts get monkeys. Maar als je jong bent moet je dat toch echt eerst zelf een keer ervaren 😉
@healey: U heeft zelf een Alfa gehad??
@bofkont: Ik in ieder geval wel, en kan beamen dat Healey gelijk heeft :)
@healey: mijn gedachte ook. Veel van de punten komen gek genoeg overeen met zowat alle storingen die ik in mijn 155 had.
Anderen kunnen het wel weghonen, maar het is uiteindelijk knap vervelend als een auto zo onbetrouwbaar en storingsrijk is.
Mooi verhaal. Van de 2 voordelen zijn er twee puur smaak en twee komen praktisch op hetzelfde neer: rijdt heerlijk.
Maar die lijst met nadelen !!
Toch meteen kopen, heerlijke wagen.
Hmmm ik hoef ‘m niet. Die dingen gaan harder achteruit dan de gemiddelde turquoise Hyundai Accent in het Haagse Laakkwartier.
@Jochempie: Hoe hard gaat zo’n hyundai accent dan in zijn achteruit?
@clarkson: dat verschilt, als ie stilstaat gaat ie minder hard achteruit dan wanneer hij achteruit rijdt.
Wij hebben ze regelmatig in het bedrijf maar ze roesten nog steeds heftig. Bumpersteuntjes volledig weggerot erg jammer want ik hou wel van Alfa en het design.
16 minpuntjes wegen niet op tegen dat ene grote pluspunt! het is een van de leukste en lekkerste Alfa’s ooit.

Heb er diverse gehad..1.8TS, 2.4JTD, 3.2GTA.. en rijdt nog regelmatig in een oud 156-benzinehok van mijn garage en het blijft een heerlijke auto!
De GTA verbruikt zeker geen 1op5, maar zelfs op LPi toch nog 1 op 7… op benzine is 1 op 8 makkelijk haalbaar, ook met een zware rechtervoet..
Gewoon zeven zeggen is ook heel moeilijk.
@Robbert89: Zeuven. Zeuven.

Nee, lukt niet.
Een 1.8 TS was mijn tweede auto. Toen 6 jaar oud. Rood en met een sportpakket, dus die sideskirts. 17 inch GTA wielen eronder. Ik was de koning te rijk!
@s62b50: ik was pas 18 met mijn eerste auto.
@s62b50: zo, jij was er vroeg bij met je tweede auto. Op mijn 6e stapte ik over van een kleine fiets naar een grotere..
De JTD 16v heeft een turbo waar de wastegate aan vast zit. Die wastegate wil wel eens ‘plakken’ waardoor je tijdelijk teveel druk hebt. Geeft een motorstoring en noodloop. Is ook niet te repareren. Alleen de hele turbo vervangen helpt. Als je dus om de zoveel tijd een overdruk melding krijgt gevolgd door noodloop weet je dat het niet lang duurt voordat je de turbo moet vervangen. Komt bij de minder zware versies minder voor door lagere turbodruk. Verder heerlijke auto’s als je het mij vraagt. Diverse varianten gereden en je kan er een hoop lol mee hebben.
Oef wat een lijst met minpunten. Toch wil ik ‘em. Maar nog liever de 159. Wat mij betreft een van de mooiste sedans ooit gebouwd.
@berlinetta: Absoluut mee eens. Sterker nog, ik durf zelfs te zeggen dat een 159 met TI pakket een van de mooiste auto’s zijn die ooit zijn gemaakt, en dat terwijl ik normaal gesproken alleen op klassiekers val.

Toch raar dat vele autoblaadjes de 159 plomp en nogal dikkig vonden, zelfs Alfa Romeo heeft gezegd dat de 159 een vergissing was.
@Donkervoort: zo echt niet. De GT staat op nummero uno, helaas door gezinsuitbreiding in de showroom laten staan en wat ruimers gekocht, nog steeds een beetje pijn in het hart.
Wel aardig wat minpunten. Maar als je voor de 1.8 zou graag met een handgeschakelde versnellingsbak kom je er weinig van tegen. Mits je normaal er mee om gaat. Hij is lang zo slecht niet als iedereen denkt. Oja en hij is mooi!
Het is wel een leuke auto. Ik weet nog goed dat ‘ie op de markt kwam, ik was toen een jaar of 12 en er was veel hype rondom die auto, onder andere vanwege de JTD diesels en uiteraard vond ik op die leeftijd de deurklink in de achterdeur tof. Een paar huizen verderop stond er al snel een voor de deur daar die persoon voor FIAT werkte. Mooie auto. Nog een keer bij het voetballen redelijk hard geraakt met een bal maar gelukkig bleef ‘ie heel.

Jammer alleen nu is dat ze bijna geen waarde hebben ten opzichte van waar je rekening mee moet houden voor onderhoud en dergelijke. Dan moet het echt puur om de liefhebberij gaan want elke keer als je er weer een paar honderd Euro instopt weet je dat je dat financieel in ieder geval niet terug gaat zien. Tsjah en als je dat gaat doen, dan zijn er nog zoveel andere opties…
Tuurlijk Casper 1 op 5 en je favoriete auto de 911 als instapper zeker ook maar 1 op 4..

Ze doen met het grootste gemak 1 op 6.5 en als je zuinig aan doet kan je er krap 1 op 9.5 mee rijden, je hebt er websites voor om dit soort cijfers terug te vinden.
Distributiekettingen? Kettingspanners? Waar haal je dat soort onzin vandaan.
@Jimmie: vond ik ook al raar, want ik heb toch al een stuk of honderd distributieriemen op vervangen.

Maar het klopt wel dat je ze bij de benzine motoren om de vier jaar of 60000 moet vervangen.

Voor de rest het dashbord ligt er op een paar uurtjes uit om er extra isolatie op te kleven
@Jimmie: dacht ik ook al😂 er is een groot verschil tussen riemen en kettingen hoor
@Jimmie: ik kan me vergissen maar ik dacht dat de jts de enige met een ketting was. Misschien iets te fanatiek uit het verhaal van de 159 gekopieerd. Daar vind je meerdere motoren met een ketting.
@eelco74: de JTS motoren hebben kettingen, maar zijn alleen op de 159 geleverd.
@Jimmie: JTS was er ook op de 156 (mét riem), maar die motor heeft niks met de JTS’EN in de 159 te maken.
@Jimmie: op d laatste serie is een 2.0 jts 16v geleverd, maar kennelijk wel met een riem.
@veloce & @eelco74: Duidelijk, weer wat geleerd! I stand corrected.
Ik blijft het een mooie auto vinden, helaas wel veel aandachtspuntjes. Ooit zou ik best een 2.5 V6 willen hebben, alleen in geen 100 jaar als eerste en enige auto. Als eerste auto moet ik een auto hebben die het altijd en overal zonder moeite doet en dat vertrouwen heb ik in Alfa’s niet, wat het natuurlijk geen slechte auto’s maakt.

Overigens: kettingen en kettingspanners die elke 90.000 km vervangen moeten worden? Ik weet dat de distributieriemen van veel Alfa’s niet lang mee gaat maar kettingen die bij minder dan 250.000/300.000 km vervangen moeten worden vind ik erg vreemd.
Leuk en aardig maar er is naar mijn weten geen blok met een ketting geleverd in de 156, alleen maar met distributieriemen
Ik las ook een oliepeiltje moet gecontroleerd worden? Vag probleempje?😝
@godfried1987: ong. 50% kans op ja. 1l op 5000 km is normaal
Blijft een prachtige auto. En ze rijden fijn. Lijstje minpunten is lang, maar weinig dramatisch. Sowieso voor een handbak gaan en een groot deel van de lijst is te voorkomen of te verhelpen door ‘m simpelweg goed in de gaten te houden en regulier onderhoud te plegen. Nothing shocking.
Ik heb zelf een tijd lang met een handgeschakelde 1.8ts gereden, alleen maar plezier van gehad. Op een wat hoger dan gemiddeld olieverbruik na nooit iets van problemen mee gehad.
Als ik de grote lijst met minpunten lees is het voor mij een auto die je meer met je hart koopt dan met je verstand. Het lijkt me een auto die je in de gaten moet houden.
@Homer55: de lijst met minpunten is eigenlijk best kort. Vergeet niet dat dit een relatief oude en inmiddels goedkope auto is. Er is dus heel veel over bekend.
Met dat scheve nummerbord op de voorkant valt hij al meteen af, gewoon te lelijk voor woorden, dan maakt het ook niet meer uit hoe de rest er uit ziet.
Leuke auto’s, heb nog een tijdje een 1.8 T.S Sportwagon en 1.9 JTD sedan gereden.

Heerlijke auto’s. Met name de besturing is iets wat we helaas niet meer zo veel zien. De 1.8 was voor een 1.8 best een fijn blok met redelijke prestaties. Ik heb ook de 1.6 gereden: ook niets mis mee eigenlijk.

Ik vind de 159 van ná de facelift er op achteruit gegaan en zou ik zelf nooit uitzoeken. En de Crosswagon is gewoon gênant.

Daarom zou ik zoeken naar de mooiste 156 van tussen 2002 en 2003. Je kan het ‘facelift’ model herkennen aan de meegespoten bumperstrips en het aluminium inleg op het dashboard.

Persoonlijk vind ik de V6 en GTA niet zo fijn als de gewone 156. Het insturen ende balans zijn met de Tein Sparks het prettigst. De goedwillende maar zware Busso’s zorgen voor meer onderstuur. En ondanks dat ze spectaculair zijn, zijn ze niet echt snel. Qua snelheid meer een Golf V GTI dan een E46 M3. De GTA klinkt heerlijk en wegligging ook top (maar niet op hobbelige wegen) maar wielspin is wel een serieus probleem. Er zijn eigenaren die het Q2 sper van de 147/GT Q2 op de 156 GTA hebben gemonteerd: helpt enorm. Maar toch: een Twin Spark is gewoon fijner.

Voor een bedrag van slechts 3000 heb je een 1.8 TS met weinig kilometers en goede onderhoudshistorie. Laat alle uitvoeringen met niet originele velgen, bumpers, spoilers, lampen etc links liggen.
@gtwillem: mee eens, bij de GTA hebben ze wel hun best gedaan om de vooras te verbeteren door twee extra platen en een superdirect stuurhuis te plaatsen.

Kleine tip ook op letten dat de optie geventileerde schijven vooraan is genomen (optioneel op alle 4 cilindes)anders kan je na 5 keer goed remmen tijdens het ‘spelen’ het een 6 de keer zelf uitzoeken.

De 2.0 twin spark is ook leuk met zijn iets hoger koppel dan de 1.8
@gtwillem:
Ben het met je eens qua sturen. Heb zelf een (1e serie) 2.5 liter V6 gehad en die stuurde door de relatief zware motor idd minder scherp in dan een 4-cilinder.

Ook qua vergelijk met Golf V GTI / E46 M3 met je eens. Reden waarom er een E46 M3 voor de 156 V6 in de plaats kwam.

Maar qua uiterlijk blijft zo’n 156 – en dan m.n. de 1e serie – een prachtauto, ook anno 2015 nog.
Blijven de roestduivel maar niet onder controle krijgen, die Italianen?
Draagarmen al na 3 jaar verroest!
@toniominestrone: zelfde voor de jappen. Deze week nog een subframe van een qashqai moeten veranderen, was helemaal doorgeroest na 5 jaar!
De 1.8 is inderdaad best veel waar voor je geld. Maar de 2.0 loopt mooier. Ik heb 2 156’s gehad, maar ook 2 159’s. Als dagelijkse auto is de 159 betrouwbaarder, comfortabeler en veiliger. Maar de 156 is wel iets meer dun.
Grootste aandachts punt is: ROEST!
Dingen roesten weg waar je bijstaat. Spreek uit ervaring. Heb al tig 156’s met 200.000 op de teller naar het oud ijzer gebracht wegens rotte dorpels, bodem (gaten) en subframes. :)
Eindconclusie: Gewoon niet aan beginnen tenzij je een liefhebber bent die extra onderhoud graag op de koop toe neemt.

Roest is bij deze Alfa’s echt een groot probleem. Niet alleen de wielkasten maar ook bij de bodemplaat kan roest flink toeslaan. Je vind er al genoeg op de autosloop met weggegeten wielkasten en flintstone bodems. Dat zijn dan wel exemplaren met een behoorlijke kilometerstand en waarbij de roest te laat is opgemerkt (of bewust genegeerd) maar toch…
Ah kijk aan een leuk topic, heb zelf 3 maal een 156 gehad, absoluut de best sturende auto in die klasse van die jaren, mijn eerste was een 1.9 JTD in de kleur azzurro nuvola, ding was amper 3/4 jaar oud en koste toen nog een flinke duit bij de dealer, daarna een 1.8 twinspark en en een 2.0 twinspark gehad, absoluut zeer goed rijdende wagens met een prachtig design.
Absoluut betrouwbaar, ze doen niets onder voor de gemiddelde Europese wagen van die tijd.

Kameraad van mij heeft nog steeds een 156 GTA, rijdt er gemiddeld gewoon 1 op 8/9 , en die heeft een vrij zware rechtervoet, die 1 op 5 is complete onzin!
Blok heeft dik 3ton gedraaid, nooit los geweest, originele koppeling alles nog.
En van de beste V6’s die ik ken, echt stukken sneller als de R32/of 3.2 V6 van Audi, in de sprint kwam een 335d er zelfs niet voorbij.
Hoezo goede rij eigenschappen? Piepen en kraken altijd in de ophanging danwel in het dashboard.
Mooi Merk Alfa verder maar het valt uit mekaar waar je bij staat. Ze handen beter een jaartje langer kunnen door ontwikkelen voordat de 156 op de markt kwam.
@gaszitrechts: als dat je visie is dan moet de Giulia wel briljant zijn, diie is immers al minstens 5 jaar te laat.
@gaszitrechts: U heeft een 156 gehad??
Piepen/kraken, nooit last van gehad, kwestie van onderhoud, trouwens niets meer of minder dan een gemiddelde Europese wagen van die jaren.
@gaszitrechts: borrelpraat. Heb er 3 gehad. Die draagarmen zijn een puntje, maar voor de rest gewoon goed.
Vind de uitslag van de crashtest ook wel noemenswaardig minpunt, wel mooie wagen
Blijft toch een schitterende auto! Ik heb er ooit ook wel is naar gekeken, maar ja al die aandachtspunten hè…
Dat valt allemaal erg mee, een Passat cc heeft dit ook allemaal en meer, alleen die heeft dan weer geen pluspunten…o ja 1, de buren vinden hem mooi…maar in het geval van mijn buurvrouw, is dat ook geen pluspunt.
Diesel en 1.8 op lpg gereden. Zeker de laatste is een problemloze aanrader. Wat maakt dat lekker toeren. Draagarmen zijn inderdaad een dingetje.

Eerste facelift vind ik de mooiste.

Fijne dealer Zeeuw HI Ambacht nu Zwijndrecht.
Erg mooie auto, zowel van binnen als van buiten. Alfa had hiermee een ongekend succes in de eerste jaren na de introductie.

Wel een gevoelige auto. Roest zit gelukkig op alleen op plaatsten waar je het niet ziet, alleen als je de auto op de brug zet. Altijd verstandig om vóór aanschaf de onderkant te bekijken, bij de 156 (en de 147) altijd doen. Wel goed checken, want de underbodycoating kan er nog aardig uitzien, maar het plaatwerk waar het aan vastzit kan al behoorlijk rot zijn.

Dan de distributieketting. In het artikel staat dat je de vervangingstermijn van 60.000 km of drie jaar die de fabriek voorschrijft niet moet overschrijden. Ik zou de riem nóg eerder vervangen, misschien al na 50.000 kilometer. Heb zelf twee 147’s gehad met dezelfde motor en de distributieriem was wel een dingetje. Bij mij één keer gebroken, dat resulteerde in acht kromme kleppen en een reparatie van een paar duizend euro. Vergeet trouwens de spanrol niet te laten vervangen, anders gaat het nog mis.

Toch zou ik me niet af laten schrikken door deze en de andere aandachtspunten die in het artikel genoemd worden. Heb je een roestvrij exemplaar dan hoef je niet bang te zijn dat ie ineens wel hard gaat roesten. Vervanging van de distributieriem kan je vooraf incalculeren en de rest van de punten zijn niet echt spectaculair voor een tweedehands auto.

En dat beetje extra onderhoud dat zo’n Alfa Romeo vraagt tegenover een gemiddelde auto heb je bij aanschaf al bespaard door de relatief lage tweedehands prijzen, zelfs als je voor de luxere versies kiest met leer en het hele rataplan.
Ruim twee jaar een 1.8 SW gereden, fijne auto en voor het geld eigenlijk weinig vergelijkbaars vind ik persoonlijk. Onderhoud en betrouwbaarheid viel me mee, en wat je eventueel extra kwijt bent heb je bespaard bij de aanschaf omdat niemand een 2e hands Alfa wil :P Overigens lust zelfs de 1.8 een slokje, was met voornamelijks stadsgebruik blij als ik 1 op 8 haalde… Nu al een tijd een 166 2.0, ook een heerlijke auto die je voor bijna niks kan kopen nu. Vind de 2.0 zelf een fijnere motor, vooral het geluid is beter, maar ook weer wat dorstiger (in de 166 ben ik blij met 1 op 6 a 7 in de stad). De V6en zijn natuurlijk eigenlijk het fijnst, maar zwaarder en drinken nog meer. Wel betrouwbaarder, schijnt.
Het blijft nog altijd een hele mooie auto maar ik schrok wel van de vele “kwaaltjes”… Dat had ik echt niet verwacht (ik wist wel van een paar dingetjes maar dat er zoveel waren….)
@rocky: Elke wagen heeft mogelijke waslijsten aan mankementen, zelf 3 maal een 156 gehad en kan naar volle waarheid zeggen, absoluut een betrouwbare wagen.
@bofkont: Daar heb je natuurlijk gelijk! Maar ik dacht juist dat deze Alfa minder/heel weinig aandachtpuntjes had. En goed dat je mij uit eerste hand kan vertellen dat het voor de rest een betrouwbare wagen is! Enne…. zou ik niet gevallen zijn voor mijn C5 (prijs, KM en hele goede toestand) dan was een 156 een hele goede kandidaat gewezen!

Eventje offtopic: wat rijd je nu dan?
@rocky: een SLK 320.
@rocky: probleem nu is dat de 156 relatief oud aan het worden is, en dan stijgt uiteraard de kans op problemen, maar dat is met elk ander merk het zelfde verhaal.
Veel mensen roepen vanuit onwetendheid dat Alfa slecht zou zijn, absoluut niet waar kan ik je vertellen.
1.5 jaar zonder gezeur met een 2.0jts gereden…. En jongens kom op distrieriemen niet kettingen….
Relatief is dit best een betrouwbare auto. Kilometerstanden van 4k+ (T-spark) zijn geen uitzondering, terwijl deze best op toeren gereden moet worden. Natuurlijk valt of staat alles met fatsoenlijk onderhoud.

Als vergelijk de directe concurrent (BMW E46)

Aandachtspunten
•Gezien de leeftijd: let op de algehele staat met speciale aandacht voor koplamp verwering, slijtage voorstoelen en de staat van deur- en dashboard-bekleding.
•Roest is geen veel voorkomend probleem, maar controleer voor de zekerheid de volgende zaken: de deuren, regengoot en achterklep (Touring).
•Elektrische gremlins: controleer alle opties inclusief het audiosysteem. Specifieke zaken die vaker dan gemiddeld defect raken: de elektrische raambediening, pixel verlies navigatie scherm, de centrale deurvergrendeling (zogenaamde GM5 module).
•Dragers achteras kunnen scheuren: vooral bij vroege 330d’s, maar ook bij andere types met hoog koppel. Controleer het plaatwerk van de wagenbodem boven het differentieel.
•Draagarmen voor en achter slijten relatief snel: let op bijgeluiden uit het onderstel en trillingen in het stuur.
•De lagers van de waterpomp geven ook relatief snel de geest en dan heeft de motor ineens geen koeling meer.
•Waterpomp liefst preventief vervangen om de 100.000 km.
•Swirl flaps dieselmotoren: dit zijn kleppen in het inlaattraject die te zwak zijn. Als ze afbreken, belanden ze in de motor met alle gevolgen van dien. Laat ze verwijderen als dat nog niet gebeurd is.
•150 pk 320d: injectoren, turbo’s, carter-ventilatie.
•136 pk 320d: luchtmassameter, dieselpomp (200.000 km).
•Benzinemotoren: waterlekkages thermostaathuis, expansievat, radiator en alle kunststof aansluitdelen.
•Zescilinder benzinemotoren, vooral pre-facelift: olieverbruik door slappe zuigerveren. Het kan ook een VANOS probleem zijn.
•Automatische versnellingsbakken hoeven volgens BMW nooit nieuwe olie, maar spoelen en verversen van olie kan (beginnende) problemen verhelpen of voorkomen.
Denk met weemoed terug aan mijn 2.4jtd, helaas in een kettingbotsing aan haar einde gekomen. Ik raakte mijn voorligger niet, stond net op tijd stil, vervolgens een enorme klap. Knik in het dak, maar zelf niets.
Heerlijke auto, probleemloos, zeer goede remmen(!). En de eerste diesel die je graag hoorde.
Wat is het toch een heerlijke, tijdloze wagen! T allerliefste blief ik een lekker dikke uitvoering…
Heerlijke en prachtige auto’s, ik rij ondertussen al weer een paar jaar probleemloos in mijn 12 jaar oude 156 GTA Sportwagen. Het verbruik is stevig (1:7), maar het geluid en rijeigenschappen maken dat méér dan goed! Is al weer mijn 4e Alfa V6 en laat iedereen maar lekker negatief blijven en in “degelijke” Duitsers en Japanners rijde , dan blijven de Alfa’s voor de echte liefhebbers tenminste nog betaalbaar. Als het aan mij ligt gaat hij voorlopig nog niet weg. De 159 is zeker een betere auto, maar kan qua design en beleving totaal niet aan de 156 tippen.
Zoals velen hierboven al hebben aangegeven zijn er meer dan voldoende redenen om voor een 156 te kiezen. Ik rijd inmiddels dik vier jaar in een 156 sportwagon uit 2004 met een 1.9 jtd 8V en heb nu dik drie ton op de teller staan. 35.000 km per jaar nagenoeg probleemloos. De Alfa 156 is een auto die heel veel in zich heeft. Natuurlijk de looks maar daar koop je weinig voor. De besturing, wegligging, comfort en stoelen staan echter op zeldzaam hoog niveau. Het maakt de 156 tot een heerlijke reiswagen waar het hele gezin met spullen makkelijk in past. Het is verre van de grootste station ooit maar vier volwassenen kunnen prima zitten. Daarnaast is de Alfa zuinig (ongeveer 1 op 17) en zeer betrouwbaar. Een kapotte luchtslang, ruitenwisser achter en nieuwe radiateur zijn de enige noemenswaardige problemen tot nu toe. Uiteraard heb ik elke twee jaar de draagarmen voor moeten laten vervangen, net als bij alle andere 156’s. Hier en daar een roestplekje hoort er bij maar tot nu toe heeft dat niet tot grote problemen geleid. Normaal onderhoud is acceptabel qua kosten en de Alfa komt elk jaar fluitend door de apk. Mocht je een keer flink willen hoeken wordt je niet teleurgesteld en met 120 pk en bakken koppel kom je geen vermogen te kort voor normaal gebruik. Tot slot is het interieur prachtig en alles (!!) werkt nog steeds. Het leer ruikt heerlijk. Ik was geen Alfa liefhebber per se toen ik de 156 kocht maar ik zit er sterk om opnieuw een mooie 156 sw te zoeken als deze aan vervanging toe is. Echt een geweldige auto en niet alleen qua looks.
M’n pa heeft twee 156 Sportwagons gereden. De eerste (2001) was een 2.0 Selespeed. Inderdaad niet geweldig, die bak. Om de zoveel tijd moest-ie gereset worden, dan schakelde hij weer okee. Ook de afwerking was niet je van het, met grote kieren tussen dash en deurpanelen bijv.. Wel reed-ie super en zat er een leuk geluid in. M’n vader was 10 jaar Alfaloos door het leven gegaan dus hij was zo blij als een kind toen-ie dan eindelijk een Alfa mocht leasen. Daarna (2005) weer een 2.0, maar dan een handgeschakelde JTS Distinctive. Werkelijk schitterende wagen. Haast alle opties zaten erop: sportpakket, 17″ lm, geïntegreerde telefoon, schuif-/kanteldak, houten stuur/pookknop (prachtig!), beige lederen bekleding. In alle opzichten een veel betere wagen dan de ander 156. Alleen de lambdasensor (dacht ik) wilde nog weleens storingen geven. Verder helemaal probleemloos. We missen ‘m nog steeds…

(gaat nu proberen foto’s toe te voegen…)

http://i26.photobucket.com/albums/c148/alfaromeo2/Alfa%20Romeo/naamloos.jpg

http://i26.photobucket.com/albums/c148/alfaromeo2/Alfa%20Romeo/DSC00582_zps6a4c1d34.jpg

http://i26.photobucket.com/albums/c148/alfaromeo2/Alfa%20Romeo/DSC00576_zpsfe3d442d.jpg
Mijn ervaring leert dat je bij storingen, en uitvallende lampjes op het dashboard dient te slaan. Staat echter niet in de gebruiksaanwijzing.
Rijd inmiddels 6 jaar in een 156, eerste 3 jaar in de 2.5 v6 met 250.000+ km op de klok en de afgelopen 3 jaar in een GTA selespeed. Die v6’en zijn gewoon geweldige blokken en mits met zorg bereden en onderhouden gaan ze probleemloos lang mee. De draagarmen moet je gewoon 1 keer upgraden naar PU bussen, met name de bovenste, en je bent er een jaar of 4 vanaf ipv 2 ( voor de 2.4 en v6 )
Roest op de bodem moet je in de gaten houden en indien nodig aanpakken.
Realistisch verbruik is niet zo dramatisch als Casper beweerd, tenzij realistisch voor hem overal 100 km/u te hard rijden is?? Mijn verbruik over de afgelopen 50.000km is 12,3 l/100km voor de GTA en 10,6 l/100km voor de 2.5 v6. Of dat nou zo heel veel dorstiger is als vergelijkbare 6 cilinders valt nog te bezien!
Selespeed in de GTA is niks mis mee, tis niet zo soepel als een dsg idd, maar mij heeft het in deze auto positief verrast. Ik wilde helemaal geen selespeed mede door alle slechte verhalen, maar ja er waren zwaarder wegende factoren als de selespeed tijdens de koop, maar ik kan er heel prima mee leven!

Degene die beweerd dat een GTA net zo snel is als een Golf V GTI….haha tja een R32 komt pas in de buurt de rest kan naar de fraaie kont kijken
Mooi filmpje, helaas weinig hoorbaar van die prachtige Busso V6. Het klopt dat een 156 regelmatig onderhoud nodig heeft, maar welke auto van 10-15 jaar oud heeft dat niet? Een potje van 1000,- per jaar (+20k/jaar) volstaat en geeft een hoop rust. Het blok is in ieder geval ijzersterk en ongekend soepel. Veel prettiger dan een 1.8T 20V… En als SW ook veel praktischer! Dat gaf voor mij destijds de doorslag, de 156 ver boven een GTI.

Het verbruik dat Casper opgeeft is absurd en met een 2.5 ook niet te realiseren als je constant vol gas rijdt. Met overwegend snelweg gebruik haal ik met gemak een verbruik dat tussen 1:9 en 1:10 ligt. En ik houd van doorrijden…

Maar goed, mocht er een liefhebber op zoek zijn. Mijn metallic rode 2.5V6 24V SW staat te koop. Bij meer dan 25k per jaar vind ik het zonde om de Alfa op te rijden. Ik ga nu voor een nieuwe leaser (118d), die wordt binnenkort afgeleverd.

Verhaal + foto’s op autoscout: http://ww3.autoscout24.nl/classified/277677480?asrc=st|as
Overigens gaat het puntje olieverbruik alleen op voor de 4-cilinders. Mijn 2.5 V6 verbruikt niet tot nauwelijks olie. Iedere grote beurt (20k) verversen is voldoende. Al sinds de aanschaf heb ik een kannetje Selenia achterin liggen. Nog nooit hoeven aanspreken.

…wel met regelmaat blijven controleren natuurlijk.
1 op 5 is echt BS. ik rijd er zelf een en 1 op 10 lukt als je heel rustig rijd, 1 op 8 als je flink doorrijdt
Niet kopen! Waardeloze auto. Veel problemen met elektronica , versnellingsbakken , eigelijk alles gaat er wel aan kapot. De eerste modellen roesten doen ze ook flink.

Ze staan hededaags op de sloop met gemiddelde leeftijd van soms 12 jaar oud zelfs voor export willen ze dit model niet hebben.

Behoorlijke teleurstelling dit model helaas.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).