Alfa Romeo Alfasud Sprint 6C: vergeten concept (1982)

Auteur: , 37 Reacties

Met de briljante Alfa-Romeo 4C hebben de Italianen voor het eerst een sportwagen met achterin geplaatste middenmotor op de markt gebracht*. Het had echter niet veel gescheeld of het merk had in 1982 reeds een vergelijkbaar concept in de showrooms gezet.

De Alfa Romeo Alfasud Sprint is waarschijnlijk een van de minder bekende Alfa’s, omdat deze vooral overschaduwd wordt door zijn grote broer Alfetta GT/GTV/GTV6. Dat de auto behoorlijk wat weg heeft van deze sportieve Alfa met achterwielaandrijving en grote viercilinders of V6, helpt hem niet echt. Onderhuids verschillen de GTV en de Sprint echter als dag en nacht, aangezien laatstgenoemde op het onderstel van de voorwielaangedreven Alfasud staat. Vanaf 1983 deelt de Sprint (dan zonder Alfasud in de naam) zijn techniek met de 33.

Group B

Net zoals zo veel merken, ziet ook Alfa Romeo de marketingpotentie van de legendarische Group B-rallyklasse. Het plan wordt gevat om een zescilinder sportwagen te ontwikkelen en opvallend genoeg wordt niet de GTV maar de Sprint als basis gebruikt. Het blok komt achter de voorstoelen te liggen en drijft -zoals het een ├ęchte Alfa betaamt- de achterwielen aan. Dat een motor achterin een Alfasud past, was in 1974 overigens ook al aangetoond, zij het met twee cilinders minder.

Autodelta helpt met de ontwikkeling, Zagato bouwt de twee prototypes. Ten opzichte van een gewone Alfasud Sprint oogt de Sprint 6C een stuk gespierder. De uitgeklopte wielkasten, flinke spoilers en agressieve wielen dragen hun steentje bij. Wat ook opvalt is hoe ‘af’ de Sprint 6C oogt. Voor een bestaande auto waarvan de layout volledig overhoop is gegooid, lijkt de Alfa Sprint 6C behoorlijk productieklaar. Dat de twee prototypes straatauto’s zijn -dus met de nodige luxe in het interieur- in plaats van rallywagens, draagt daar zeker aan bij.

Om welke reden Alfa Romeo precies stopt met het project is niet duidelijk. Veel bekende sportwagens komen nooit in actie in het Group B-klassement, simpelweg omdat deze in 1986 alweer wordt stopgezet wegens te veel dodelijke ongelukken. In 1982 is de serie echter net van start gegaan en is er nog geen vuiltje aan de lucht. Wellicht voorzag Alfa Romeo problemen bij het verkopen van de verplichte 200 straatversies of bleek de 6C niet competitief genoeg? We zullen het nooit weten.

*we rekenen de prachtige Tipo 33 Stradale voor het gemak even niet mee



37 reacties

Ondernemers hebben nooit autopech toch. of wel!?.
Ook bekend welke versie van de V6 erin lag? De 2.5 waarschijnlijk, maar dat zou betekenen rond de 170 pk?
@rrk147: klopt, 160 bhp komt wel overeen dus.
Lekker bezig Autoblog, weer een mooi Alfa-item! Dank!
@SpiderIV: zolang het over echte afla’s gaat is het altijd mooi.
Wacht maar tot ze over 20 jaar over de MiTo moeten schrijven…
Was het materiaal voor de pookhoes in de uitverkoop, kolere wat een zak:p
@room850: grote zak voor grote cojones?
fantastische auto, een van mijn eerste auto’s. Ik heb een 78er gehad. Sprint Veloce 1.5 in possilipo blu met chromen bumpers en donkerbruin skai bekleding. Echter beetje te krokant geworden…
Wat een pareltje.
De gewone Sprint was mij wel bekend, erg gaaf autootje. Deze versie kende ik dus niet, dank voor dit leerzame stukje leesvoer dus.
De alfasud, de wagen die het voor mekaar wist te krijgen om nog sneller te roesten dan hij reed. (heb niks tegen de alfasud hoor. Jammer dat we deze concept nooit zo mogen hebben zien…)
@henkhupelschoten:
Jazeker maar ook de wagen die gezien mag worden als grootmoeder van de moderne middenklasser

http://www.klassiekerrally.nl/iconen-de-alfasud/
ik sla deze even over…
Vanuit elke hoek minder dan de gtv turbodelta imho

http://www.alfabb.com/bb/forums/attachment.php?attachmentid=21852&stc=1&d=1126535927
@baasbas: absoluut oneens, die turbo delta is veel te overdreven , deze sprint 6c is kwa ontwerp echt zoveel beter, wat een pareltje.
Uiteraard persoonlijke mening.
Mooi item weer. Hou er van….
Turbodelta, klinkt als een porno best seller! Netzo mooi als interceptor!
Dit was dus bedoeld op @baasbas: Jongens kom eens met die edit knop 11 jaar ab en nog steeds geen edit knop
Mooi stuk over een mooie wagen! Dank Autoblog!
Prachtig model!
Mooi stukje, kende m niet. Tx.
Prachtig, ik zie alleen 2 verschillende uitlaatjes..
@mercedesbenz63: Als je goed kijkt, zie je nog wel meer verschillen. De twee prototypes zijn niet exact gelijk namelijk.
@mercedesbenz63: scherp! Bij nader inzien zijn er wel meer verschillen aan de achterzijde te ontdekken. Straatversie vs. rally-uitvoering, misschien?
Als je het nu over een droom auto hebt. Dit is toch echt de mijne!!!
Plastic hok, Alfa onwaardig.
Soort Deluxo uit GTA Vice City van achter
@racerx: altijd weer die kut vergelijkingen met die GTA spellen . man man man
@gieltj:
Amen,

Het zegt dan wel weer genoeg over het niveau van de betreffende reaguurder.
@jrk68: zie onder, wellicht zelf even wat verder kijken dan je niveau toestaat.
@gieltj: Ik vind het bijzonder dat ontwerpers van een game naar alle waarschijnlijkheid een relatief onbekende concept genomen hebben om een auto naar te modelleren. Dit duidt op serieuze autoliefhebberij, wat ik kan waarderen.

Dat simpele kutcommentaar op een normale reactie altijd. Man man man.
Meer meer meer
Jammer dat deze niet in productie is genomen zeg!
Bella! Alfasud
Alfa Sud Sprint.
Altijd een schoonheid geweest, niemand geen enkel ander merk had zoiets charmants in zijn programma, ik hoef er inderdaad geen grotere GT of GTV voor.
En nog steeds betaalbaar in vergelijking met de Giulia GT en GTV’s

Deze kende ik ook niet, ;leuk wat Alfa toen allemaal niet deed.
Als je ziet wat voor pareltjes Alfa vroeger gemaakt heeft begrijp je de designkeuzes die ze de laatste jaren gemaakt hebben niet echt. 147? GT? Brera? MiTo? Giulietta?
Erg gaaf! Maar liever een GTV6
Ben totaal geen Alfa-fan, maar dit is wel een vreselijk lekker gebakkie zeg !
Lekker!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).