Alfa Romeo Quadrifoglio: de Nederlandse verkopen

Auteur: , 64 Reacties

Zijn de Nederlanders gecharmeerd van de heetste Giulia en Stelvio, of shoppen we toch liever ergens anders? Dit zijn de autoverkopen tot nu toe.

Alfa Romeo Quadrifoglio: de Nederlandse verkopen

De Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio kwam in 2016 op de markt en de Stelvio Quadrifoglio volgde meer dan een jaar later. We gaan langzaam maar zeker richting 2019, voor ons de hoogste tijd om de lijst met verkopen van de VWE er eens bij te pakken. Je moet een Alfa-hart hebben of echt iets anders willen om deze Quadrifoglio-producten te kopen. De prijzen zijn niet mals en de keuze is reuze. Door een BMW M GmbH, Mercedes-AMG of Audi Sport te kiezen zit je altijd goed (lees: veilige keuze). Alfa Romeo was in dat opzicht een new kid on the block. De Giulia Q was er vanaf 108k bij de introductie in 2016. De Stelvio Q kost meer dan 127.000 euro.

Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio
Alfa Romeo verkocht in 2016 welgeteld 9 exemplaren van de Giulia Quadrifoglio. De marktintroductie was laat in dat jaar, wat de aantallen verklaart. Een jaar later waren de verkopen een stuk beter. De Italiaanse autofabrikant verkocht 24 stuks van de heetste Giulia. Dit jaar zijn de verkopen weer wat ingekakt. Tot nu toe werden er slechts 5 verkocht. Dit brengt het totaal op 38 nieuw verkochte Giulia Quadrifoglio’s.

Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio

Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio
De verkoop van de snelste Stelvio ging eind 2017 van start. Dit betekent dat de leveringen pas dit jaar begonnen zijn. In dat opzicht valt er weinig te vergelijken met zijn sedan-broer. Alfa Romeo heeft in Nederland tot nu toe 17 exemplaren verkocht van de Stelvio Quadrifoglio. De grote vraag is of de 510 pk sterke SUV het volgend jaar beter gaat doen.

Alfa Romeo Quadrifoglio: de Nederlandse verkopen

Bron: VWE Trendweb. Foto: Stelvio Quadrifoglio op de snelweg via @tristheking op Autojunk



64 reacties

Wie wordt er Vakantieauto van het jaar in de FUN categorie, bekijk het HIER!
Gek, had er echt meer gehad. Zie er regelmatig een rijden in ‘t Gooi.
@tvklarenbosch: *gedacht
@tvklarenbosch: elke keer de zelfde ja😜
@tvklarenbosch: die is vast maar 1x verkocht
@tvklarenbosch: ik denk geïmporteerd, ik zie ze ook vrij vaak langskomen
@tvklarenbosch: ik zie “ze” in Rotterdam ook vaak rijden voor mijn gevoel. Ook andere kleuren..
Enorm jammer. Als ik het geld had, had ik er graag een cijfertje bij gezet. Zou deze echt 100% boven de Duitse concurenten kiezen
@kennone: Same here. Mja.. geld inderdaad… Met een ‘normale’ baan ga je dit niet kunnen kopen tenzij je 20 jaar spaart.
Weet iemand in vergelijking wat de M3, RS 4 en C-Amg hebben gedaan?
@nononsense: dat vraag ik me ook af, of andere auto’s uit deze prijsklasse. Nu lijkt het alsof deze Alfa echt slecht verkocht is. Maar als er van de M3 of C AMG maar 10 verkocht zijn afgelopen haar, dan vind ik het voor Alfa (Dat van nergens komt in deze klasse) nog best behoorlijk
@saxoke:
Een Alfa Quadrifoglio koop je met je hart… maar daar zijn we in Nederland niet zo goed in.
In Nederland denkt men na voor men een auto koopt, vandaar dat het nog wel eens een Duitser wordt.
Neemt niet weg dat een Quadrifoglio -ongeacht van welk type- een heerlijke emotionele auto is!
@nononsense: Of de normale Giulia en Stelvio… Daar moeten ze het uiteindelijk van hebben natuurlijk.
Deze aantallen zijn eigenlijk alleen interessant als we de verkoopaantallen hebben van de concurrentie. Al denk ik wel dat de M3/4, C63 en S/RS4 beter verkocht worden. Ben benieuwd.
@viezefreddyw: precies dit was ook mijn eerste gedachte. Neem aan dat de redactie die vraag toch ook zou hebben. Nu zeggen deze cijfers niet al te veel.
Daarnaast vermoed ik dat het registraties betreft en dan zou je de dealervoorraad er ook nog af moeten halen.
Dan blijven er niet veel verkochte exemplaren over. Maar dan nog zie ik graag een vergelijk met de Duitse drie.
@viezefreddyw: dat is makkelijker gezegd dan gedaan. M3 typenaam gaat bijvoorbeeld al jaren mee. Je kunt in de verkopen niet de overgang ontdekken van het oude (E9X) naar het nieuwe type. Same goes voor C63. Audi RS4 is er alleen als Avant en tussen de overgang van de V8 naar de nieuwe V6 zat ook een periode dat er helemaal geen RS4-product was die je nieuw kon kopen. Al met al dus bijna niet te vergelijken..
@RubenPriest: maar duidelijk wel een vraag van jullie lezers dus! Ik zelf had ook wel iets in die richting verwacht. Nu zegt het artikel niet zoveel dan behalve wat feitjes, maar is de Giulia dan goed of niet goed verkocht? Dat kan je nu niet vergelijken. Vervolgartikel?
@jzaero: Ik snap je punt en je bent niet de enige;). iig bij de BOVAG is het zo dat de BMW 3-serie en Audi A4 verkopen inclusief de RS4 en M3 zijn. De cijfers worden niet los van elkaar gepresenteerd, wat natuurlijk onmogelijk vergelijken is. Maar we gooien ‘m zeker in de ideeënbus. Sowieso pakken we altijd algemene verkopen ieder jaar met lijstjes, das na de oliebollen en vuurwerk periode dan :)
@RubenPriest: zeker wel. De RDC cijfers zijn ook te duiden op bijvoorbeeld motorinhoud. Zo kan je de verschillende generaties prima uit elkaar houden. Gewoon even werk van maken.
@viezefreddyw: Daar nog aan toevoegende: de productie van de M3 is vroegtijdig gestaakt door de WLTP-maatregel. Je kunt nu helemaal geen gloednieuwe M3 bestellen tot BMW de opvolger introduceert. Net als bij de RS4 destijds, is er nu een gat. Onthulling van de M3 gaat nog maanden duren.
@RubenPriest: Ah, zodoende. Dat maakt het inderdaad erg lastig.
@RubenPriest: Je kan er wel een gemiddelde per maand van berekenen… Aantal verkocht gedeeld door het aantal maanden dat hij te koop stond dat jaar. Dan is de Giulia en Stelvio ook beter met elkaar te vergelijken….

Just a suggestion ☺
@viezefreddyw:

even snel googlen leert dat Audi in januari-april 2017 alleen al 13x de RS6 heeft verkocht:
https://autorai.nl/verkoopcijfers-exoten-eerste-vier-maanden-2017/

En ook de andere S/RS-modellen verkopen wat meer:
https://www.bovag.nl/bovagwebsite/media/bovagmediafiles/cijfers/2017/autoverkopen-december-2017.pdf
Helaas toch weer erg onbetrouwbaar, ben vooral benieuwd hoeveel hiervan al een kapotte (Carbon) aandrijfas hebben gehad.
@kraakensmaak: Als ze dat netjes oplossen doen ze het in ieder geval al beter dan Audi met hun bloedende neus en kromme schijven.
@kraakensmaak: Heb je een voorbeeld?
@kraakensmaak: Ah, meneer rijdt een Polo. Vag-alert!
Ene kant een nutteloos artikel maar ik vind het ergens toch leuk om te weten, dus graag meer AB😄.

Dit zijn alleen die nieuw verkopen, en de parallel import? Is deze ook te achterhalen?

Ik vind de Guilia een fraaie auto, maar heb destijds bij Thijs Timmermans erin gezeten, en tja.. t is geen Duitser. Hoog plastic gehalte, oudere materialen.. wel enorm strakke kuipstoelen! Maar mijn persoonlijke voorkeur gaat denk ik toch naar een C63 (uitgaande dat dit vaak gekocht wordt als een Daily-auto). Zo niet dan toch wel de Italiaan!

De Stelvio vind ik een beetje een plastic emotieloos stads-SUV, en kan zich scharen tussen de Sportage / Evoque of Kadjar. Misschien wel zelfs bij de Levante al is dat misschien vloeken in de kerk..
@roberto: ik heb er in Milaan in de alfa fabriek in gezeten. Ik herken je kritiek totaal niet. Het interieur is geweldig zoals alfa betaamt. Het gulia en de stelvio zijn gewoon prachtige auto’s.
Onlangs nog een week de Stelvio Q mee gehad van een dealer. Tjonge dat was wel genieten hoor. Als 140k uit mijn broekzak zou vallen, zou ik zeker de Q (maar dan toch liever de Giulia Q welke ik in 2017 een week mee had), op de shortlist zetten.
@adinsx: hoe krijg je die mee als je dat bedrag (van je bank) niet in je broekzak hebt? Verder lijkt het me een veel betere deal er een week mee te rijden, de ervaring is voor mij veel waard, het hebben en betalen daarvoor intresseert me veel minder :)
@onehp: Iets met leuk werk hebben.
Een foto dan maar:
https://i.imgur.com/KcoffM8.jpg

Of liever een korte video van het ‘even’ optrekken ;)
https://www.youtube.com/watch?v=PpjlYbbnf68
Ja en niemand wil alfa want restwaarde…
@airc: en iedereen wilt een 2e handse?
@airc: goh… en die 8c uit 1935 brengt 25miljoen op…
Dan ding is gewoon net zo duur als de C63. Natuurlijk moet je er bij MB (en Audi/Bmw) nog wat meer bijleggen voor de juiste opties, vergeleken met de Alfa. Maar als je toch in die prijsklasse shopt, heb je waarschijnlijk nog wel wat stuivers over voor die opties… Ik zou zelfs geloven (als iemand me het zegt) dat Alfa sommige opties niet heeft, die de Duitse 3 wel heeft en die men wil in die prijsklasse.
Als we nou over 3 jaar zien dat die Stelvio’s Q gigantisch afschrijven, maar het wel goed zit met de service/garantie van Alfa; dan zou ik evt wel te porren zijn.
Waar zitten al die keyboard heros van AB die zweren bij een dikke RWD auto? Drooggeilers met een Aygo, dat zijn jullie!
@johnwaters: dr staat geen 159 of 156. Dat is namelijk wat het gros hier rijd.
Ik tel zo’n 67 kentekens van Giulia Quadrifoglio’s bij het RDW. Veel met een relatief lage BPM, dus vermoedelijk geimporteerd, een paar met slechts een paar duizend euro aan BPM dus dat zijn waarschijnlijk schade-imports. Ik heb niet gecheckt of ze ook niet weer zijn geëxporteerd, maar het lijkt aannemelijk dat er flink meer Q’s rondrijden in NL dan hier verkocht zijn. Overigens tel ik in Open Data maar 18 Stelvio Q’s, dus daar is de import nog niet echt van op gang gekomen.
@dizono: 38 zijn er nieuw verkocht in Nederland en 31 geïmporteerd, liet de VWE weten. Het scheelt niet veel idd. Het overgrote deel komt uit Duitsland.
Alfa Romeo Giulia quadrifoglio
KD-514-G
KK-185-D
KR-133-Z
ND-936-H
NF-933-N
NJ-093-D
NP-192-K
NV-328-K
PD-084-L
PF-980-H
PH-168-R
PK-572-N
PT-440-R
RF-062-P
RK-834-S
RV-249-T
SB-221-N
SL-481-P
SZ-282-F
TD-707-D
TJ-746-D
TN-144-R
TV-699-K
KF-935-V
KK-806-X
KR-985-N
ND-937-H
NH-157-B
NK-011-H
NP-197-K
NZ-926-B
PD-998-D
PG-790-K
PJ-227-P
PP-243-J
PT-539-Z
RF-898-D
RS-456-R
RX-164-L
SF-572-J
SP-051-F
SZ-374-P
TF-100-S
TL-541-H
TS-019-K
KJ-231-N
KK-807-X
KV-510-V
ND-938-H
NH-553-G
NN-752-V
NP-637-V
PB-402-S
PF-188-R
PG-879-X
PJ-477-P
PT-027-N
RD-463-N
RH-356-D
RT-560-G
RZ-829-J
SK-933-X
SV-013-V
TD-433-T
TH-428-Z
TL-955-X
TS-055-H
67 dus…
@spotje: moet je nagaan dat blijkbaar 50% m niet via de dealer, nieuw koopt of zelf importeert…
“Als ik het geld had…”

Lullig voor Alfa dat hun “fans” nooit het geld hebben
@lekkaah: 😂😂😂
@lekkaah: Met de alfa aanhang hier zouden er al minstens 300 verkocht moeten zijn….

@lekkaah:
Och die duitse primijjm merken worden uitsluitend verhuurd voor een maand of 36..
@desjonnies: jij hebt het bij elkaar gewerkte geld en jij koopt er 1 als je zin hebt waardoor jij dus recht van spreke hebt, al die andere kleuters die apart willen doen opzoek naar hun identiteit, eindigen júist in zo’n anonieme leenbak puntje bij paaltje.
De “gewone” Giulia rijdt nu ook alweer een tijdje rond. Is Autoblog al bezig met een aankoopadvies?
Ik neem aan dat als je de pers demo’s er af haalt dat nog maar de helft over blijft? En voor een ieder die de grijze import aanhaalt, dat zal met de snelle Duitsers waarschijnlijk nog veel vaker gebeuren!
Een Alfa kan nog zo goed zijn, zie de vele Giulia Quadrifoglio vs BMW M3 and Mercedes AMG testen op youtube waar 8 van de 10 keer de Alfa wordt gekozen (testen van de Stelvio zijn ook niet verkeerd), het merk moet opboxen tegen zijn eigen historie, de “Duitsers” en het bijbehorende lease verhaal. Nu hebben ze goede auto’s die goed getest worden en dan nog blijven de verkopen achter. Ik ben bang dat dit een vicieuze cirkel is en blijft. Ik ben daarom bang dat Alfa een soortgelijke weg als Lancia (wat een merk en wat een historische mooie auto’s) gaat bewandelen. Wat is de wereld zonder of minder Italiaanse auto’s? Minder mooi zeg ik. Het kan zijn dat we de Giulia en Stelvio toch regelmatig zien omdat ze opvallend. p.s. Ik kies een Giulia of Stelvio anytime, maar er zijn helaas genoeg Alfaliefhebbers als mij die het geld er niet voor hebben. ;o)
Waarom is het toch dat men graag gestoken gaat in Italiaans katoen, lopend op fijne Italiaanse stappers, op weg naar een parfumerie, al kijkend op ons Italiaanse, veel te grote klokje, hopend dat we nog op tijd zijn voor sluiting, om een lekker riekend Italiaans ruikertje te kopen voor vrouwlief, die op haar beurt ruimte zat heeft in haar Italiaans lederen tasje. En eenmaal onderweg naar huis, dromend van het ooit bezitten van een Italiaans supercar, met het nieuws dat we eindelijk na jaren ons hoofd te hebben gestoken in een niet nader te noemen donker gat van de baas, we eindelijk toestemming hebben om een lease gebakje te gaan halen, en we dan niet weten hoe snel we bij een Duitse dealer moeten komen. Je zou maar moeten vertellen op dat feestje dat je Italiaans rijdt……
@stekie: plus veel!
Heb vorig jaar getracht er 1 te kopen, vroeger Alfa Romeo gereden, en dit klonk erg goed. 2 x Contact gehad met de importeur ook, maar de aangewezen dealer had geen interesse….die moet me nu nog bellen. Importeur verrast, maar begreep ook: als je niet wilt verkopen, dan ben ik bang hoe een dealer reageert bij problemen. Laat maar dan.
@haroldv: en toen kocht je maar weer een bmw….
@hans75: wat ontzettend vervelend. Doet mij even denken aan een paar weken terug, toen ik een proefrit aangevraagd had via de importeurssite. Volgende dag werd ik keurig gebeld en afspraak was snel gemaakt. Samen met vrouw en dochter (die bepalen de kleur, maar gevecht blijft tussen zij (Stelvio) en ik (Giulia)) op het afgesprken moment bij de dealer. Net gesprek, toen naar de auto. Bleek de linkerachterband te lage druk hebben. Let? Vervelend…. nou kon de proefrit niet doorgaan. Later terugrijdend naar huis nog eens over nagedacht: waarom is mij niet gevraagd op een ander moment terug te komen….? Wilde meneer geen zaken doen…? Is het technische probleem in scene gezet? Ik wil er niet aan denken. Jammer, ik probeer het wel bij een welwillender dealer.
@hans75: klopt! En nog steeds erg blij mee ;-) Ook met de dealer overigens.
Die cijfers vallen me tegen, want ik had ook meer verwacht. Blijven fraaie auto’s.
(waar gebeurd) Ik las een jaar geleden een reactie van iemand (op autoweek.nl volgens mij) wiens moeder interesse had in een Stelvio in 280 pk uitmonstering. Volgens deze reaguurder deed de alfa er tijdens een proefrit er meer dan 10 seconden over om tot de honderd te geraken.

Ik benieuwd en geprobeerd erachter te komen wie het was. Bleek een late veertiger die een Audi reed.

Dat wil dus zeggen dat z’n moeder toch minimaal tegen de zeventig loopt! Mevrouw had dus haar zinnen gezet op een Stelvio. Haar zoon ging vervolgens met haar uittesten hoe snel de auto naar de 100 accelereerde.

Hoe geloofwaardig is dat?

Er zitten een hoop gefrustreerde figuren op het internet.
Ik heb onlangs een testrit gemaakt in een Guilia Quadrifolio, die reed echt fantastisch, maar ik ben niet op zoek naar een sedan (Ik heb al een dikke SUV met een zeer potente benzine V8), jammer en onverstandig dat ze geen stationwagen ervan maken. Mocht Alfa straks komen met een bloedmooie opvolger van de 8C , dan ben ik zeker geinteresseerd.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).