De tijd is gekomen dat het merk Alfa Romeo, het oermerk, het merk van de échte petrolhead, het automerk der automerken, stappen zet richting elektrificatie. Mama mia...
Alfa Romeo dropt een ‘middelgrote cross-over’ die onder de Stelvio moet gaan passen qua formaat. Geen overbodige luxe, want het huidige modellengamma kan wel wat body gebruiken onder de Giulia en Stelvio. Maar de echte bom die hier gedropt wordt steekt menig petrolhead recht in z’n kleinzerige hartje: deze SUV krijgt namelijk ook plug-in hybride aandrijflijn! Staat u mij toe een zin uit het persbericht te quoten:
‘State-of-the-art technologie en spreekwoordelijke rijdynamiek komen samen om kansen te grijpen en tastbare antwoorden te bieden op nieuwe uitdagingen.’
Spreekwoordelijke rijdynamiek? Wij willen échte rijdynamiek! Wat is dat überhaupt, ‘spreekwoordelijke rijdynamiek’? Maar goed, cross-overs verkopen. En verkopen is wat Alfa Romeo wel kan gebruiken, dus we geven ze het voordeel van de twijfel. Het Porsche-effect: zonder Cayenne geen 911, zonder auto’s voor iedereen geen auto’s voor de liefhebbers. Het moet maar. En eerlijk is eerlijk: we hebben lelijkere cross-overs voorbij zien komen de afgelopen jaren.
Alfa Romeo zegt dat de historische lijnen zijn gecombineerd met de toekomst en illustreert dat met schetsen die tonen dat de flanken gelijk zijn met die van de klassieke GT Junior. Tikkie vergezocht wellicht, maar ok. De Telediale velgen in 21 inch zijn wel een lekkere touch en de 3+3 koplampen doen denken aan de SZ en Brera. Het interieur toont dat we al aardig op weg zijn naar een productiestadium, met een heel degelijk formaat touchscreen (12,3 inch) voor de neus en zelfs soort van compact touchscreen (10,25 inch) in de middenconsole. Niet van een gigantisch formaat zoals we dat tegenwoordig in échte conceptcars zien.
De aandrijflijn is zoals gezegd plug-in hybride, met een elektromotor achterin. Middels het DNA-systeem kun je schakelen naar ‘Dual Power modus’ waarbij de verbrandingsmotor en elektromotor gezamenlijk optimale prestaties genereren. De Advanced Efficiency modus maakt volledig elektrisch rijden mogelijk.
Tot slot nog een klein lesje topografie: de naam is gekozen op basis van de Tonale pas. Die ligt vlakbij de Stelvio pas, had je niet verwacht zeker?
47 reacties
NB fraaie neus!
Zien die nieuwe Juul waarschijnlijk meer als een compliment. Ik mag dagelijks in zo’n nieuwe Giulia rijden en heb al een paar keer van mede-Alfa-rijders te horen gekregen: “zo jij ook in die Alfa 3 serie?” .
https://f87.bimmerpost.com/forums/showthread.php?t=1216305&page=2
(Afhankelijk van de dan geldende pensioenleeftijd
Hopelijk niet te mooi om waar te zijn.
Schitterend!!! 👍
Doet mij wat denken aan de nieuwe Mazda 3 XL (hatchback) en dat is zeker geen straf, die vind ik echt prachtig
Ik vind hem mooi. Erg mooi. Het is duidelijk dat ze designelementen van andere Alfa’s overgenomen hebben. Best knap dat het ding ondanks dat toch een eigen gezicht heeft maar wel herkenbaar Alfa Romeo is.
Dat er in de achterlichten zo een groot gat zit tussen de wing en de klep.
Voorsprong door naar voren te springen.