Alpina B6 Gran Coupé is voortaan sneller dan de M6

Auteur: , 57 Reacties

Nu de facelift voor de reguliere 6 Serie Gran Coupé onthuld is, mag Alpina zijn licht laten schijnen op de vierdeurs coupé uit Beieren.

De BMW-fetisjisten uit Buchloe hebben de 6 Serie Gran Coupé uitgerust met een nieuwe spoilerlip onder de originele voorbumper, evenals een herziene gril. Ook de motorkap werd aangepast om het geheel meer in lijn te krijgen. Op de achterkant komen we Alpina’s bekende kofferbakspoiler tegen. Subtiele wijzigingen, maar dat zijn we gewend van Alpina. Wie het uitbundiger wilt gooit zijn drugseuro’s maar op de balie van een foute tuner.

Alpina B6 Gran Coupé is voortaan sneller dan de M6

Achter de 20-inch Alpina-velgen werden grotere remschijven gemonteerd. 374 x 36 mm op de vooras en 370 x 24 mm achteraan. Extra stopkracht die beslist niet als overbodige luxe moet worden aangemerkt, want de 4.4-liter V8 met dubbele turbo werd qua vermogen verder omhoog gekrikt. Gooide de vorige Alpina B6 er nog 540 pk en 731 Nm uit, de 2015-variant herbergt 600 pk en 799 Nm onder de kap.

Meer pony’s dan in een M6 Gran Coupe (560 pk) en dankzij all wheel drive is ‘ie ook een klapje sneller in de sprint. Een 0-100 sprint verloopt in 3,6 seconden, de M-versie doet daar een ellenlange 4,0 tellen over (met Competition Package). De topsnelheid van de Alpina ligt op een aangename doch begrensde 322 km/u (200 Mph).

Prijzen zijn nog niet bekend, wel weten we dat de orderboeken in maart open gaan. U heeft dus nog even om uw auto, vrouw en linker nier van de hand te doen.



57 reacties

Heeft Alpina weer prachtig gedaan. Zou ‘m verkiezen boven de M6. Beide helaas voor mij niet te betalen, en ik denk ook niet dat ik hem kan inruilen op m’n 205’je :’)
@123bat: denk dat je op zo’n Alpina een fantastische inruilprijs voor je peu krijgt.
@spidermann: *duwt de 205 naar de Alpina dealer* (Echte Franse degelijkheid)
Prachtig!!! Bizar mooie wagen maar een M6 Gran Coupe vind ik zelfs nog mooier. Wel in deze kleur graag!
De neus is eigenlijk best wel lelijk met die lampjes en kleine luchtinlaten. Voor de rest ziet hij er wel echt dik uit. En die prestaties, daarmee laat je een supercar van 5 jaar terug mee in het stof bijten. Ondanks dat gaat mijn voorkeur toch uit naar een CLS AMG.
Mag ik hem in het donkergroen met beige/witte lederen bekleding? Wat is dromen toch mooi! Maar helaas. Had ik vroeger beter m’n best moeten doen. Maar hoe dan ook, zo’n Alpina is altijd al mijn favoriet geweest. En deze zeker! Prachtige “wolf in schaapskleren”, die wat mij betreft veel mooier rijdt dan de “gewone” M6!
@9000cse: goh mag ik dan een bakje, wat een kleurstelling man man man…
@kampioentje:
Ja, hoor! Dat mag. Graag gedaan.
Vind de aanpassing aan/op de voorbumper door Alpina meestal een misser, zo ook hier. Maar dat is een mening.

De briljante velgen daarentegen blijven voor mij een lust voor mijnen oogballeke:)
De orginele Ronal, sorry Alpina wielen blijven toch de fraaiste.
Holy sweet baby Jesus wat een wagen! Fantastische specs en heerlijk uiterlijk. Ik zou hem verkiezen boven de M6. Komt hier ook nog eens geluid uit of hebben ze dat bij Alpina ook niet voor elkaar gekregen?
@berlinetta: bij Alpina niet: https://m.youtube.com/watch?v=SM9DlBfxW_s Bij BMW zeker wel: https://m.youtube.com/watch?v=ijVD3SbaqWo ‘komt er ook nog eens geluid uit?’.. Waar je die vraag vandaan haalt is mij een raadsel. gewoon een bijzonder goed geluid voor een V8 biturbo, de M6. In het echt is het geluid zelfs nog dieper en voller. Geen idee of deze nieuwe Alpina B6 beter klinkt dan de vorige maar ik vrees van niet.
@jrmpower24: We weten allemaal dat jij bij elk topic over de M5/M6 loopt te verkondigen dat die auto fantastisch klinkt. Nou bij deze, IK (lees: ik) vind van niet.
@berlinetta: ja het is duidelijk dat je het niet mooi vind, helemaal prima natuurlijk, maar ben gewoon benieuwd waarom. Er is vaak dat gezeur over het geluid van bij die V8 biturbo en ik begrijp dat gewoon niet
@jrmpower24: omdat het blok niet rauw genoeg klinkt. Van buiten klinkt hij ook synthetisch. Een M moet rauw klinken, scherpe tonen met een diepe brom wanneer je rustig rijd. Dit is ‘geluid’, maar meer ook niet. Geen gehamer, diepe V8 brul oid, zelfs met veel uitlaten niet duidelijk te verbeteren.
@jzaero: een M blok hoort niet rauw te klinken, maar met een metalige huil van het aanzuigen en een relatief bescheiden diep uitlaat geluid. Dus geen roffels en nep geknetter zoals dat bij de huidige M’s te horen is (en bijna alle auto’s van dat caliber)
@erwh: Je begrijpt mijn definitie van rauw dan niet denk ik, want we zeggen volgens mij hetzelfde. Om even buiten de M-modellen om een voorbeeld te geven. Mijn E36 328i met stock uitlaat heeft veel meer dynamiek in het geluid in vergelijking met mijn E46 328i, ondanks dat de E46 een spaghetti spruitstuk heeft en straight midpipes. Pruttels en een hele mooie 6 cilinder ‘huil’ bij de E36, met een heerlijke pruttelende uitlaat bij de overrun.

De E46 daarentegen heeft een heel metaalachtig geluid en een goed volume, maar desalniettemin klinkt de E36 toch voller als het om een mooie sound gaat, ook vergeleken met mijn E46 toen die ook stock was. Ik mis alleen het volume bij de E36. Toch, beide auto’s vind ik een rauw geluid hebben. Eén omdat er gewoon een mooi vol geluid in zit, en de ander omdat je echt hoort dat er een goede 6 cilinder in zit en dat deze ook bij gas los op de achtergrond mooi blijft knetteren en ook echt racy klinkt bij volgas wegrijden.

De nieuwe auto’s zijn veel te synthetisch, ik heb nooit het gevoel dat er echt een sterk blok in zit. Net zoals ik dat vind van nieuwe 4 cilinders, het klinkt allemaal zo gemaakt. Alsof het geluid zo uit de synthesizer komt, voor een spel als Forza of Gran Turismo. Een 335i met performance uitlaat klinkt echter wel weer heel mooi, omdat daar lichtjes de snerp in terugkomt en die ook veel meer doet met het geluid. Er is meer naar te luisteren, als je snapt wat ik bedoel.
@jrmpower24: die Alpina klinkt meer als een V8 dan die M6, wat meer klinkt als ren soort super 4-cilinder. Zeker onder deellast en vollast klinkt de M6 nogal teleurstellend (en de vorige klonk zo mooi ;-))
@gtwillem: super viercilinder? Hoe kom je er bij!? De enige die een volle, V8 sound heeft is die M6. Iedereen kan horen dat die B6 telleurstellend klinkt en meer als een stofzuiger dan een V8.
@jrmpower24: omdat jij de enige bent die het S63B44 blok mooi vind klinken. De M5/M6 zijn erg snel, de motor heeft altijd en overal koppel, als je wilt valt het verbruik mee (lastig) en het is nog relatief licht ook. Dat zijn belangrijke voordelen.

Feit is gewoon dat ie niet klinkt. De RS6, E63 AMG, XFR-S, CTS-V en GS-F klinken gewoon allemaal beter.
@gtwillem: Feit is dat het geen feit is maar jouw mening.
Denk je serieus dat ik de enige ben die het geluid mooi vind? :D Hou je zelf niet voor de gek. Check dan maar op youtube M5 F10 geluid vs E63 filmpje van Berlintomek. In de reacties kiezen de meesten de M5 als winnaar. Ook de nieuwe filmpjes van Windingroad van de nieuwe X6M.. iedereen vindt het geluid mooi. Als jij het niks vindt.. Helemaal prima maar van die onzin praten als in die laatste reactie is niet nodig.
@jrmpower24: Maar waarom moet je bij ieder topic lopen verkondigen dat jij het zo’n waanzinnig geluid vindt?
@jrmpower24: ik heb het geluid meermaals in het echt gehoord, daar heb ik geen filmpjes voor nodig :-). Zelfs een standaard 550i klinkt beter en meer als een V8.
@gtwillem: Ik heb ze natuurlijk ook in het echt gehoord. Maar ja,.. Ieder zn mening.
@jrmpower24: Heb jij toevallig ook een speelkaart met een wasknijper tussen je spaken?
@jrmpower24: ‘Iedereen vind het geluid mooi’…. Wie houd wie nou voor de gek…. Klinkt toch voor geen meter. Na de E39 V8 en E60 V10 gewoon een blamage. En gezien de sound engineering en fabrieks af Akrapovic optie weet BMW dit ook wel.
@E34M5Touring: je hebt me verkeerd begrepen. Ik heb het over de reacties onder die filmpjes. Het is namelijk grote onzin dat ik de enige ben die het geluid mooi vindt. Natuurlijk klinkt die V8 biturbo niet zo geweldig als een M5 E39 of E60 dat is logisch.. maar dat ‘meh de vorige klonk zoooveel beter’ wordt vrijwel alleen bij BMW gezegd en dat is raar. Bij welk merk dat over is gegaan op turboblokken is dat niet zo? De nieuwe E63 klinkt zwaar belabberd vergeleken met de 6.2 V8 versie en de nieuwe RS6 klinkt ook nergens naar vergeleken met een Audi RS4. BMW doet dit alsnog veel beter naar mijn mening.
@gtwillem: Met de RS6 ben ik het dan weer niet eens. Die vind ik echt nergens naar klinken. Wat gerammel en geknetter. De M5 klinkt inderdaad als een viercilinder, maar dat vind ik dan toch nog mooier dan die RS6.
@berlinetta: Deze is op basis van de 650i (xDrive), die klinkt af fabriek al meer als een V8 en daardoor lekkerder dan de M6. Geen idee waarom ze dat bij BMW zo hebben gedaan, maar goed. Ik denk dat Alpina dus wel wat lekkers kan produceren met een andere uitlaat.
@timb91: Het is overigens wel zo dat het uitlaatsysteem van Alpine in samenwerking met Akrapovic wordt gefabriceerd geloof ik. Niet helemaal een eerlijke vergelijking dus.
Doe mij maar CLS 63 AMG S.
Alpina heeft met dit model wel een voordeel.
Normaal baseert Alpina hun topmodellen op de 1 na sterkste versie van een model en zet ze dan op de hoogste van de M versie. Nadeel was dat je dan niet de echte M-motor had, ondanks dat de prestaties wel in de zelfde buurt lagen.
Nu kan je ze gewoon de 650i geven, maken ze dit ervan en heb je t zelfde blok voorin liggen als bij de M6. Mooi!
(Alpina-Z8: mijn droombak.)
@gregorius: Ze hebben ‘hetzelfde’ blok maar stiekem niet echt. Het blok in de M5/6 heeft bijvoorbeeld gesmede zuigers terwijl het gewone ’50i’ blok gegoten zuigers heeft. De M divisie heeft nog niet al hun principes overboord gegooid.

Ik vraag me af of Alpina zelf gesmede zuigers maakt voor dit model maar ik vermoed eigenlijk van niet. Dat soort onzichtbare dingen zou voor mij reden zijn om toch voor de M6 te gaan.

Ik vond Alpina juist mooier toen ze zelf nog wat motoren uitboorden et cetera, maar volgens mij is het laatste model waarvoor ze dat gedaan hebben de eerste gen Z4 met (na Alpina behandeling) 3.4 I6.
@gregorius: dit was dus precies wat ik ook dacht.
Ik vind hem op de foto’s niet echt lekker uit de verf komen. Staat een beetje hoog op de poten of de velgen ogen te klein. Vind de bodykit wel netjes. Sportief maar niet overdone. Die zal vast ook op een 640d te leveren zijn. Doe maar zo dan. Kan ik er dagelijks van genieten.
@E34M5Touring: Qua stance is het inderdaad net niet. Doe er de 21 inch velgen van de B7 onder, verlaag ‘m een beetje en zet de wielen wat naar buiten en je hebt een hele andere auto. Op de tweede foto van voren met de camera op een hoog standpunt ziet ie er wel bad-ass uit.
@E34M5Touring: Dat is iets wat Alpina juist niet doet, losse bodykits verkopen.
@crackdavid: Dat klopt. Maar ze maken vaak wel een diesel variant, bijv. de B3 en D3 Alpina 3series. Dan heb ik goeie hoop op een ‘D6’. Daar doelde ik op.
Mooi werk van Alpina. Nu is de 6-Serie ook wel een van de weinige BMW’s die ik mooi vind. Ziet er erg sleek uit, weinig mis mee.
Heerlijk dikke stijlvolle cruiser, deze zou ik verkiezen boven de m6. Het liefst in het blauw.
Ik vind die voorkant met die velgen niet echt mooi verder echt een dikke auto!
Mooie, ingetogen auto. Subtiele spoiler, niet te uitbundig. Dikke power en vierwielaandrijving. Waarom nog een M6? :)
@granlusso: Waarom nog een Alpina?
@schellekens006: 4WD en een dikke bodykit die over 5 jaar geen tokkie/petjes uitstraling heeft
@granlusso: die tokkie uitstraling is er al vanaf dag 1, kijk maar naar dat Alpina op de voorbumper. Ordinair is er een te duur woord voor.
Die velgen heeft de buurman hier ook onder zijn E46, E39 en E60 gehad. Kunnen ze niet eens met wat originelers komen.
@schellekens006: replica’s
geweldig mooie auto dit!
Wellicht ben ik de enige, maar zou het niet veel leuker zijn om dit blok te hebben in de B5 Touring? 600pk op de achterwielen, Alpinagroen, gouden alpina srtiping: zou wel mijn ideale droomauto zijn!
@gtwillem: ooh da’s helemaal top, wel met trekhaak he.
Met alle respect voor Alpina, maar ik vind hun kenmerkende velgen niet mooi. Doe mij maar een setje willekeurige M-velgen.
Zonde dat de basisvorm zo lelijk is. Alpina weet wel altijd het beste eruit te halen.
Dik apparaat, alleen zie ik liever het oude model Alpina velgen, die zijn net even strakker.
Gewoon voor een 650i gaan en die enkel laten chippen. Het aerodynamica pakket vind ik hier niet geslaagd. Lijkt net een muis/rat.
En dit vind iedereen zo geweldig??
Op de ledjes in de voorbumper na helemaal perfect! Wat zijn Alpinas toch prachtig!
Wat een Alpina onwaardige voorkant! Bah..

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).