Natuurlijk: blauw, obligate dikke voorbumper en de oh zo typische Alpina-velgen. De Alpina B7 is weinig verrassend, maar maakt dat goed met ouderwets lekkere specs.
Tijdens de autoshow van Genève zal de nieuwe Alpina B7 xDrive voor het eerst in het echt te aanschouwen zijn, vandaag krijgen we echter al een dikke envelope met een stapel schitterende foto’s en een indrukwekkende specsheet uit het Duitse Buchloe. Onder de kap een 4.4 V8 met twee turbo’s met 600 pk en 800 Nm koppel. Ter vergelijking, de sterkste 7 die BMW aanbiedt, de 750i xDrive (rijtest), doet het met 450 pk en 650 Nm.
Alpina noemt zichzelf fabrikant, dus kwamen ze er niet vanaf met wat software-updates. Ze pakten het in- en uitlaattraject aan, intercooler, de turbo’s en zuigers. Gründlich natuurlijk, dus je kunt er van op aan dat je 600 pk sterke limousine gewoon heel blijft.
In het interieur zien we niet alleen een leuk Alpina-stuurtje, ook de digitale klokkenwinkel is onder handen genomen, met een aantal verschillende layouts voor de tellertjes als gevolg. Het uiterlijk is een tikje voorspelbaar, met de bekende blauwe lak en de veelspaaks Alpina-velgen. Opvallend genoeg ontbreekt de klassieke Alpina-striping, al staat deze ongetwijfeld nog op de optielijst.
Je hoeft vanaf de ‘achterbank’ slechts ‘Volgas!’ te roepen en 3.7 seconden later hebben jij, je chauffeur en je Alpina een snelheid van 100 kilometer per uur bereikt. Afhankelijk van het asfalt en de zenuwen van diezelfde chauffeur is een topsnelheid van 310 kilometer per uur mogelijk.
70 reacties
Dus welke te kiezen is eigenlijk heel simpel bij de Duitsers. Ga voor de nieuwste. Persoonlijk heb ik een zwak voor de Audi S8, omdat ie vrij onopvallend is en behoorlijk van kiet gaat. Ja, de motor hangt op/voor de vooras, wat niet gunstig hoort te zijn. Maar ik vind het wel prettig op de AutoBahn met hoge snelheden. Daarbij vind ik het eenvoudigere quattro systeem meer vertrouwen opwekken dan de X-Drive variant van BMW. Toch zou ik de Alpina kiezen: deze is nageltje nieuw. De 7-serie is het laatste wat de techniek kan bieden, de S8 loopt al behoorlijk wat jaartjes mee. Daarbij is de S8 Plus gewoon nog altijd een Audi (alhoewel quattro GmbH er volgens mij verantwoordelijk voor is), en de B7 is een heuze Alpina.
De Audi schijnt overigens wel goed te rijden volgens Motor Trend, check dit filmpje!!!
Ik zou zeggen: Probeer zelf eens een mening te vormen.
@gtwillem heeft uiteraard een mening en hij beschikt over een uitgebreide informatiebron. En dat respecteer ik natuurlijk ook. Maar is zijn mening alles bepalend om voor jezelf dat te kiezen wat jij wilt hebben?
Ik vind het leuk om zijn mening en kennis op dit blog te kunnen lezen, maar waarom zou mijn eigen ervaring in negatieve zin afwijken als mijn eigen beleving anders is als die van @gtwillem?
Hij geeft aan bijzonder gecharmeerd te zijn van een Audi A8 plus-en-weet-ik-veel. Okay! Dat is zijn keuze. Maar is het daarom wat jij wilt?
Nee! Dan vorm ik liever mijn eigen mening en kies voor wat IK wil! Ik moet er immers in rijden en wat @gtwillem daarvan vindt zal me dan echt worst wezen. Als ik er maar gelukkig mee ben! Daar gaat het toch om?
Sorry, amice! Maar waar gaat het om? Om je eigen beleving, toch? Ik heb in mijn leven zo’n 60 verschillende auto’s gereden. En dan spreek ik niet over een proefritje, maar over auto’s waarmee ik in ieder geval minimaal 9.000 km heb gereden (op één na). Van een Vauxhall Viva tot een Pontiac TransAm (ja! nieuw!), van een Mercedes 220SE tot een Opel Diplomat V8 en van een Opel Ascona 1.2 tot een Oldsmobile Delta 88 Brougham V8 diesel. Ook met een Ford Mondeo 2.0 CDTi en een Volvo 960 2.5i v24. Ook met een Mazda 2.0 Coupé en een Alfa 166 JTD. En dan vergeet ik er nog vele.
Kan ik je op basis hiervan een objectief advies geven? Nee! En nog eens nee! Ik kan je vertellen hoe IK die auto’s ervaren heb, maar waarom zou jij hetzelfde beleven?
Ik waardeer, zoals gezegd de kennis van @gtwillem bijzonder, maar om vanuit zijn mening een auto te kiezen zou mij veel te ver gaan. Maak je keuze op basis van je eigen beleving. Krijg je ook nooit spijt van je keuze. Alles is subjectief! En daar zal zelfs @gtwillem het mee eens zijn.
Volgende keer graag iets meer foto’s van het stuur.
Ik vind hem heeeel mooi maar tis wel een tuner
Dit komt vaker voor: Brabus, Ruf en MTM tunen ook auto’s. En die hebben soms wel en soms niet een unieke typegoedkeuring (de Brabus Rocket, Ruf RTR en MTM RS6 Clubsport wel bijvoorbeeld).
Het grote verschil is dat Alpina geen tuningsonderdelen verkoopt, alleen maar complete auto’s. Dus een fabrikant en geen tuner.
Als absolute leek had ik meteen door dat dit geen gewone BMW was. Pas vele jaren later en met de komst van het internet kwam ik te weten dat het een B7 was. De magie van toen komt telkens een beetje terug met de lancering van een nieuwe… What a car!
De reden is simpel, de E38 750i bood voldoende mogelijkheden tot tuning (uitboren), maar de 760i (E65) was al een pareltje met 445pk uit een 6-liter V12. Gekozen werd voor een andere oplossing, de 4.4 V8 met mechanisch compressor (later een 4.8 V8). Tweede reden was dat de V12 aanpassen wel erg kostbaar werd, en de B5 (E60/61) ook deze V8 kon gebruiken.
Maar eerlijk, nog altijd liever een parelwitte Audi S8 Plus. :)
Heeft Herr Direktor Alpina photoshop ontdekt ofzo?
Voor mij is deze sedan echter begeerlijker dan welke A8 of S-klasse dan ook. Ieder z’n voorkeur, maar ik zou altijd kiezen voor zo’n Alpina! Punt!