Amerika test extreem grote amfibie-tank [video]

Auteur: , 37 Reacties

De Amerikaanse marine is druk bezig met de ontwikkeling van een enorm amfibie-voertuig; een varende tank.

Amfibie-tank

De unit heeft de naam Ultra Heavy-Lift Amphibious Connector (UHAC) gekregen. Het is simpel gezegd een drijvende tank die flippers aan zijn rupsbanden heeft om zowel ter land als in de zee vooruit te komen. Momenteel is de marine het apparaat aan het testen in Hawaii.

Het gaat daarbij nog om een prototype op schaal. Hij meet 13 meter lang, 8 meter breed en 5 meter hoog. En dat is klein voor Amerikaanse begrippen, het productie-exemplaar wordt maar liefst vier keer zo groot.

De UHAC moet de oude hovercraft-voertuigen vervangen en de marine op plaatsen brengen waar het nu niet kan komen. Het prototype weegt 38 ton en heeft een topsnelheid van ongeveer 8 km/u. De uiteindelijke amfibie-tank krijgt met zijn 100.000 kg gewicht een top van 40 km/u en een actieradius van zo’n 350 km.

Golven tot 4 meter hoog moeten geen probleem zijn voor de UHAC. Aan boord van het uiteindelijke model is ruimte voor vier ‘normale’ tanks. Daarnaast wordt-ie bewapend met machinegeweren van .50-kaliber. De testen met het prototype lopen volgens de Amerikaanse Marine voorspoedig, maar of en wanneer we het officiële spul mogen verwachten is tot nu toe onbekend. (via stripes.com)



37 reacties

AmfibieBlog.nl
Lijkt mij nogal een “sitting duck” in de strijd, hoovercraft is wel heel veel sneller.
Hoeft ook niet IN de strijd gebruikt te worden, maar dichtbij. De echte tanks mogen dan het hechtere werk doen.
lijkt mij onodig geld uitgeven in deze tijden
@bmwm4: Oorlog is big business in America. 60% van al het belastinggeld gaat er naar het leger en ander oorlogsgerelateerde kosten. Geen enkele andere industrie ‘steunt’ de politiek meer op financieel gebied dan de wapen industrie. Deze bedrijven hebben zo een grote invloed dat alles wat ze ontwikkelen gekocht wordt door de overheid.
@fejjie: bedankt voor de uitleg! rare manier van denken de amerikanen
@fejjie: mijn oprechte interesse, heb je een bron waar ik dit kan terug vinden ?
100.000 kg??!!!
@c-ad: Ik kon het ook bijna niet geloven! Denk dat er veel lichtgewicht materialen gebruikt worden om dat te kunnen bereiken. 100 ton lijkt veel, maar vergelijk het eens met een Leopard tank, 67 ton schoon aan de haak. Of een mega dumptruck, die wegen zo 200 ton!
Lijkt mij eerder iets voor binnen de poolcirkel. Die hoge rupsbanden zijn ideaal om op een ijsschots te klimmen
Handig voor in de stad!
Flinke uitdaging voor tuningsbedrijven om daar iets knaps van te maken.
Wanneer er een boer mee door z’n graanveld zou rijden zou ik het ook geloven.
ziet er weinig high tech uit
100 ton is volgens mij even zwaar als de Maus-tank van ome Adolf en dat is toendertijd geen succes gebleken. Erg kwetsbaar voor luchtaanvallen lijkt me.
@berlinetta: De Maus woog 188 ton,bijna het dubbele dus. De Maus was geen succes omdat de hybride (!) aandrijving niet goed werkte, e de tank te zwaar was voor de wegen, om over bruggen nog maar te zwijgen.

De UHAC zal zich voornamelijk op het water en de stranden voortbewegen, waarbij de met luchtkussens gevulde rupsen wegzakken moeten voorkomen.
@Ferry_76: Oh klopt ja, mijn fout.
Ach… alweer een… net een drieënhalf jaar nadat de US secretary of Defence het EFV project heeft gecancelled. Dit EFV project was begroot op US$ 15 miljard, reeds 3 miljard was al besteed aan test en prototyes en had in 2015 in actieve dienst moeten komen.

http://en.wikipedia.org/wiki/Expeditionary_Fighting_Vehicle

http://image.dieselpowermag.com/f/features/1001dp_expeditionary_fighting_vehicle/25989887/1001dp_01%2Bexpeditionary_fighting_vehicle%2Bleft_front_vehicle.jpg

http://www.youtube.com/watch?v=Jv9Eq1vopbc
@406_v6: Dat is een totaal ander concept. De UHAC moet de LCAC hovercrafts gaan vervangen, de EFV had de opvolger moeten worden van de AAVP.
@Ferry_76: Is en blijft een amphibious tank…
@406_v6: het is helemaal geen tank. Het is een amfibivoertuig met rupswielen. Een tank heeft een groot kanon, dat zit hier niet op
@valetparker: “a tank is a large type of armoured fighting vehicle with tracks”…
@406_v6: precies. Dus dit is geen fighting vehicle. Zit geen wapen op
@valetparker: “fully stabilized and digitally controlled Mk44 Bushmaster II Mod 0 30 mm cannon (EFVP) M240 Machine Gun, 7.62 mm Coax (EFVPC)” … dat lijken mij wapens.
@Ferry_76: Geweldig mooi apparaat trouwens
@406_v6: Tering dat apparaat heeft geen A label volgens mij. Benieuwd hoeveel liter diesel per seconde hij verstookt op fullspeed in het water, wat een geweld.
@harrie: Deze motor (MT 883 Ka-524, V12, 27 liter slagvolume) levert 2742 PK (2160 kW) bij 3000 rpm; koppel is in ‘Seamode’ 5924 Nm, in ‘Landmode’ 3253 Nm. Fuel consumption heb ik -nog- niet gevonden… overigens is dit type motor speciaal voor ‘Amphibious Military Vehicles’ bedoeld. Het afgeleide broertje ligt in de M1 Abrahams tank.
@406_v6: MT moet zijn MTU
Amfibievoertuig, dus ze willen daar heel graag een voertuig dat rotslecht is op het land en ook nog eens heel slecht is in het water.

Wat was er mis met die normandische landingssloepen en daarin een gewone tank?
@Hupke: In Normandië waren ze er ook al bij: De DD Tank (Double Drive, bijgenaamd Donald Duck).
http://en.wikipedia.org/wiki/DD_tank

http://en.wikipedia.org/wiki/DD_tank#mediaviewer/File:DD-Tank.jpg
@406_v6: Plaatje:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/6e/DD-Tank.jpg
@406_v6:

Nu dat waren ongelofelijk clevere dingen. Echt goed bedacht. Die waren vreselijk in het water maar goed op het land.
Daar zeg ik geen slecht woord over.
zijn dit practice runs in tilburg?
overdreven gedoe
Ook met 20% bijtelling ?
Wat? Geen vliegend vliegdekschip??

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).