Amerikaans tevredenheidsonderzoek: dit zijn de topmerken

Auteur: , 54 Reacties

Naast het welbekende betrouwbaarheidsonderzoek van JD Power is er ook nog de ACSI, die de klanttevredenheid onderzoek onder Amerikanen.

Amerikaans tevredenheidsonderzoek: dit zijn de topmerken

En de resultaten van dat onderzoek waren niet bepaald mals. Zo daalde de gemiddelde customer satisfaction met 3,7% naar een percentage van 79%. FYI: sinds 2004 was het niet zo bar en boos gesteld met de klanttevredenheid aangaande personenauto’s. Wel moet erbij gezegd worden dat de scores behoorlijk de lucht in gingen ten tijde van de economische crisis.

Vorig jaar was het Mercedes dat met de overwinning aan de haal ging, maar is het Lexus dat op het hoogste treetje van het ereschavot mag plaatsnemen met een score van 84%. Dat klinkt alweer een stukkie logischer dan die Mini Cooper die laatst bij een ander onderzoek met het goud naar huis ging. Mercedes stond vorig jaar nog op 86% en verloor dit jaar 3 procentpuntjes, goed voor een gedeelde tweede plaats.

Opmerkelijk genoeg wisten alleen Acura (Honda) en BMW beter te scoren ten opzichte van vorig jaar. Werk aan de winkel dus voor alle overige merken die op gelijke hoogte bleven of minder goed presteerden dan in 2014. De rest van de resultaten checkt u in de lijst hieronder, inclusief een puike tweede plaats voor Lincoln. (via: .pdf)

De resultaten



54 reacties

Duitsers scoren aardig! Interessante info.
@TimoBac: logisch toch, ben ook uitermate tevreden met mijn MB, er is nooit wat mee.
Ik ben alleszins ook tevreden van mijn BMW!
@poeperman:
Ik ook ..
En ook met mijn FIAT ..
Eigenlijk met elke auto die ik heb ..
Een beetje de enige reden waarom ik ze heb ..
Honda en de andere Jappen doen het weer traditioneel goed.
@martinus: Mitsubishi Nissan staan niet heel hoog.
Hyundai blijft bij de top meedraaien ,thats premium folks.
@norge: Nee niet echt, kwalitatief goede wagens, maar een beetje autoliefhebber kiest er niet voor.
@bofkont: Liefhebbers van autorijden wel..
@norge: Nogmaals kwalitatief goede wagens, niets op af te dingen, maar je weet heus net zo goed als ik wat je nu zegt onzin is.
@bofkont: Het is maar hoe je het bekijkt.
Wat is nou precies een autoliefhebber ? Iemand die iets met een merk heeft ? Iemand die alles zelf aan een auto doet ?
Zou niet inzien waarom dat bij Hyundai niet zo zou kunnen zijn.
Qua mankementen en dus betrouwbaarheid doen ze het beter als MB en daar wordt je al eigenaar toch echt vrolijk van.
Niet beginnen over emotie en passie en dergelijke want welke MB afgezien van de sport en AMG modellen heeft dat nou nog ?
@turbobrick: zit niks op die drie modellen die Hyundai in het assortiment heeft dus kan ook niks stuk gaan en daar gaat de vergelijking met MB dus al volledig mank!
@parker: Oh ja, noem mij eens de uitrusting op die Hyundai dan niet heeft ?

Enne, voor de duidelijk, mocht je nog nooit in de USA zijn geweest dan kan ik jou vertellen dat de modellen daar niet het hap snap werk zijn zoals wij hier zien met als optie een radio en airco. De term fully loaded komt daar vandaan en dat is ook echt zo.

Kortom, vertel mij maar welke zaken er ontbreken.. En niet aankomen met die playstation AMG model opties zoals lane warning control, night vision camera en meer van die fratsen die 99% van de MB rijder ook niet heeft.
@turbobrick: Precies die opties die een mercedes rijder heeft.. en een gevoel als je instapt dat je denkt “wauw”.. Waar je bij die Kia zoiets hebt van ” hmmm…” gaat deze nog terug om hem af te maken?

Tenminste, wij gingen 10 jaar terug van een Hyundai naar een E320, die e320 staat me nog steeds bij en kijk er nog wel eens naar op oude foto’s, die hyundai… Not so much!
@lamborgfan: Jij praat over jouw gevoel, dat is puur gebaseerd op persoonlijke smaak.
Je kunt een Hyundai van 10 jaar geleden niet vergelijken met 1 van nu .. Zelfde met een Kia.
Je merkt dat overigens hier in NL ook wel aan de prijs, ze zijn wel duurder geworden maar ook duidelijk beter van kwaliteit.

Enne wil niet veel zeggen maar die Tomtom style navi/media scherm die zo bovenop het dash staat straalt niet echt luxe uit in mijn ogen. Dan ben je met de 8″ multimedia unit in bijv. een Skoda beter af en tenminste touchscreen.
Geen chocola van te maken die amerikanen.
Typisch Amerikaans lijstje van een typisch Amerikaans onderzoek met een typisch Amerikaans eindresultaat ..
Voor een Amerikaans onderzoek scoren de Duitsers top! Meestal zijn het toch een beetje WC-eend lijstjes.
@dutchdriftking:

En omdat het aan jouw verwachtingspatroon voldoet is het dan zeker geen wc eend onderzoek ..
@lincoln: Haha, nee hoor. Maar ik kan me nog wel lijstjes herinneren waarin een auto als de F150 heel hoog scoorde.
@dutchdriftking:

Yep .. Als best verkochte voertuig ..
Vrij exacte wetenschap ..
Zelf als je graag iets anders wil geloven ..
Koreanen doen het ook niet slecht!
Toch knap dat FIAT/Chrysler slechter scoort dan alle andere auto’s. Ook knap.

Vind het altijd wel geinige uitkomsten: altijd weer een verrassing waar geen touw aan vast te knopen is.
Wie kan mij vertellen welke modellen Chrysler in de VS voert? Naast een Voyager. Ik kan nog meer Jeeps opnoemen dan Chryslers.
@phaeton: de 200 (midsize sedan en cabrio) en de 300 (grote sedan).
@gtwillem: Dus… drie modellen in totaal vijf uitvoeringen? (Grand Voyager voor het gemak meegerekend). Dat schiet niet op.
@phaeton: klopt. Maar dat heeft Chrysler al langer. Veel modellen zijn geïntroduceerd, maar kregen geen opvolger. Denk aan de Crossfire, Pacifica, PT Cruiser en Neon.

De in de VS populaire SUV’s worden door Dodge en Jeep geleverd. Dodge heeft sowieso ook de Ram Van (Voyager), maar ook een Dodge Dart en een paar sportieve modellen als de Challenger en de Viper (alhoewel dat weer een SRT is eigenlijk, bij een select aantal Dodge dealers te krijgen.)
Leuk voor Fiat Chrysler… Van alle merken die ze voeren staan zij onderaan. Dus je dochterondernemingen doen het beter dan het moederbedrijf…
80% + 3% = 82%…

Potverdorrie. Hier klopt iets niet. Maar wat….


*pakt rekenmachine erbij*
@Rick-dos: Met 3% toegenomen ten opzichte van het vorige jaar, 3% van 80 dus, afgerond 2.
@Rick-dos: Denk aan het verschil tussen procent en procentpunt he ;-)
@Rick-dos: 82 / 80 = 1,025
1,025 = 2,5%
@bassx: 3 ligt tussen 2,5 en 3,49999… In. 3% is dan ook correct.
Even snel gelezen maar de scores hangen ook af van prijs…. Daarom waren de afgelopen jaren de scores beter…

Drama scores van Fiat/Chrysler en die Kosten volgens mij daar geen drol dus zouden juist moeten profiteren van het feit dat de prijs de score beïnvloed.
Geweldige prestatie van Lincoln ..
Bijna alle 738 klanten helemaal blij ..

Op naar werelddominerendetevredenheid ..
@lincoln: Geeneen van de eigenaars van zo’n TownCar hoeft dat ding te besturen.
@gregorius:

Ding wordt jaren niet meer gemaakt ..
Daarom verdenk ik taxi chauffeurs van de klachtenregen bij de andere merken waar ze nu mee moeten rondrijden ..
Het voelt niet echt lekker als de crisis voorbij is en je nog steeds Audi rijdt.
@stephanotis:

Dat is niet wederzijds ..

Auto’s snappen nml nix van gevoel status of crisis ..
Auto’s vinden dat volledig terecht een inferieure emotie ..
@stephanotis: ”je voelt je lekkerder in een Peugeot”
@stephanotis: ach het hele Audi en BMW tijdperk is voorbij, daar wil een fatsoenlijk mens niet in gezien worden, als je dan toch duits premium wil/moet rijden dan is er nog MB over waar jong/oud, arm/rijk, licht/donker in rijd en je dus niet perse een gesjeesde nono in bent zoals in de BMW’s en audi’s
– Hudson
– Kaiser
– Packard
– LaSalle
– Cord
– Duesenberg
– Ward La France
– De Lorean
– Oldsmobile
– Edsel
– Studebaker
– Rambler
– Willys
– Checker

Allemaal merken die ooit ontieglijk tevreden klanten hadden, WAT? ze waren zo goed dat mensen eenl even lang bijna met zo’n ding konden rijden, daarom bestaan ze niet meer.
@desjonnies:

Van de merken die je opgeschreven hebt is er geen 1 die aan overmatige kwaliteit naar de klote is gegaan ..
Dat is 1 keer voorgekomen .. En dat was bij Lincoln in 1918 ofzo ..
En borgward bleek daar ook last van te hebben ..
Waarschijnlijk nog wel een paar ..
Denk dat de Fransozen er het meest onder te lijden hebben gehad ..
@lincoln: en bij het Belgische Minerva!
@poeperman:

Ja .. Zoek maar eens op wat schuifkleppen zijn ..
Mijn merk 💪💪💪
Apart dat Tesla er niet bij staat:
http://insideevs.com/consumer-reports-tesla-model-s-still-1-despite-98-100-score-bmw-m235i/
Score van 99 uit 100 uit een tevredeneidsonderzoek.
@stfu: Dat vond ik ook al heel vreemd. Misschien dat dit onderzoeksbureau een bruine arm heeft van de anti EV lobby. Het is de USA tenslotte.
Het is maar wat je meet.
Wanneer is het een klacht?
Hoe tevreden?
Verwachting vs realiteit?
Met al die onzekerheden, zegt een verschil van 5% geen reet.
Kort door de bocht genomen is iedereen in het lijstje dus redelijk tot zeer tevreden met zijn auto. Als je voor 73% procent tevreden bent ben je niet ontevreden. En dan is de vraag wat verwachten de berijders van het minst scorende merk van hun auto vs de best scorende.
Maar een relatief klein verschil tussen de merken in de lijst.
Het zoveelste lijstje waarin Japanse merken de top 3 bezetten en altijd maar figuren die vraagtekens erbij zetten

Lijstje waarin VAG bovenaan staat zijn er niet of nauwelijks en Mercedes scoort de afgelopen jaren steevast goed net als Porsche. Alleen opmerkelijk dat sinds Porsche in VAG handen is de betrouwbaarheid langzaam ook minder lijkt te worden aangezien de scores ook minder worden…waar is Porsche in deze score?!
@johanw: Hmm… Ze hebben wat meer modellen die “nieuw” zijn dus met kinderziektes en die 911 was voor vag (996) ook behoorlijk ruk, dusja beetje 2 kanten maar denk niet dat ze erop achteruit zijn gegaan

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).