Vakantie met EV: “Kleine actieradius betekent meer stops”

Auteur: , 73 Reacties

Nuttige informatie voor iedereen.

Tesla-Model-3

Nu wij Nederlanders in steeds grotere getale aan de EV gaan, stijgt ook het aantal landgenoten dat met een elektrogebakje de barre tocht naar een camping in een ver buitenland waagt. Als afstammelingen van lieden die ooit de oceanen domineerden met houten sloeps, draaien we onze hand daar uiteraard niet voor om. Zonder enige voorbereiding en louter bewapend met een rotsvast vertrouwen in eigen kunnen, laten we huis en haard achter. We zien wel wat er vervolgens op ons afkomt. Dat is pas echt avontuur…Of…Wacht, wat zeg je? Oh, er zijn instellingen en instanties die adviezen geven over op reis gaan met een EV? Ja, oké, natuurlijk, het is immers Nederland. Dom van me om dat even over het hoofd te zien.

Jawel! De ANWB en de toko AutoMotivate: Kenniscentrum Elektrische Mobiliteit hebben wat onmisbare kennis en adviezen in de aanbieding die je niet kan ontberen als EV-rijdende vakantievader (m/v). Je vindt ze in de webshop naast de rubberen stoeptegels. Zo zijn er handige tips over laadpalen, zoals het gebruik van apps om laadpalen te lokaliseren en het meebrengen van de juiste passen om ze te laten werken. Soms werken Nederlandse passen namelijk niet. Op zich wel goed om te weten.

Het goud zit ‘m echter in de tips over de actieradius van EV’s. Die blijft namelijk het grote ‘struikelblok’. Bereid je voor om volledig weggeblazen te worden, want hier komen de inzichten waar je wellicht nog geen rekening mee had gehouden:

  • De actieradius wordt kleiner als het koud is.
  • De actieradius wordt ook kleiner als het heel warm is.
  • Bergen en zware belading verkleinen de actieradius.
  • Als je een gewone stekker meeneemt, kan je in ieder geval altijd daar nog je auto mee opladen.

De échte top tip moet dan echter nog komen. Komt ‘ie: voor auto’s met een lage actieradius, wordt de reis een lange exercitie vanwege de vele stops. Dus dan weet je dat vanaf nu (via ANP).

Serieuze noot: mocht je nuttige info willen hebben over vakanties met een EV, lees dan het reisverslag van Hilda over een roadtrip met een Tesla Model 3. Als de EV in kwestie tevens je leasebak betreft, lees je HIER meer over bijtelling en vakantie.



73 reacties

Een jaar lang je auto voltanken met korting Bepaal zelf wat je betaalt!.
No shit Sherlock!
@aschja: Je zal je er nog over verbazen hoeveel mensen met deze uitgeprinte tips op schoot naar hun vakantiebestemming rijden.
De reistijd van een Tesla wordt vooral beperkt door de maximum snelheid. Optimaal is 190 km/u.

Zelf ben ik op abetterrouteplanner.com aan het stoeien geweest voor een reis naar Spanje met mijn Model 3 DM en de auto is geen probleem, die drie kinderen op de achterbank daarentegen maken de boel lastig om te plannen.
@flutterby: de optimale snelheid heeft heeft niets met de auto te maken maar met luchtweerstand. Deze kost meer energie om te overwinnen bij hogere snelheid, werkt exact hetzelfde bij brandstof auto’s.
@bitflip: als je op energie optimaliseert, ja. Op tijd is een ander verhaal.
Laatst dat verhaal gelezen van de mevrouw die met haar Model 3 op vakantie ging. Dat is dus echt niks voor mij. Ik boek als ik op vakantie ga hooguit mijn hotel van te voren, als ik zie dat men allemaal laadpalen moet boeken en met stress achter het stuur zit om een laadpaal te bereiken is het vakantiegevoel voor mij al weg.
@571ay: Met een Tesla stel je de.m navigatie in en rijd je naar je bestemming. Het enige waar die geen rekening mee houdt is dat je misschien ook weer terug wilt.

Wil je sneller of goedkoper laden dan zal je toch echt moeten plannen of nadenken. Twee eigenschappen die uiteraard niet voor iedereen zijn weggelegd.
@flutterby: Sinds wanneer heeft de Tesla een actieradius van 800 kilometer of meer? Of is jouw vakantiebestemming 250 kilometrr van je huis af?
@571ay: de navigatie stuurt je langs (beschikbare) Superchargers waardoor je altijd je bestemming bereikt. De laadtijden worden ook ingecalculeerd in de aankomsttijd.
@flutterby: Dat weet ik. Dat neemt echter niet weg dat de kans dat je met een electric stil komt te staan groter is dan met een diesel of benzine. Dat neemt tevens ook niet weg dat je vaker en ook langer moet opladen. Je bent waarschijnlijk een electric fanboy/fangirl, daar is niets mis mee, als elektrisch rijden bij je past is dat prima, maar ga de feiten nou niet proberen te verdraaien of te nuanceren.
@571ay: Nou vond ik de reacties op dat reisverslag hier ook pure aanstellerij. Sprak vorige week ook nog 2 Nederlanders met een Etron die in Duitsland aan het laden waren. Halfuurtje pauze, die wij met een benzineauto ook namen en ze konden weer een paar uur verder. Maar elke autoblogger rijdt natuurlijk aan een stuk door in een diesel. Met een elektrische auto kun je in west Europa gewoon heel goed op vakantie..
@1audi1:
Je moet wel een dure EV hebben, want de meeste caravans wegen meer dan 750 kg. Verder wordt de actieradius ongeveer 50% van wat normaal is, en in de bergen nog minder. En als je, zoals jij zegt, een half uur pauze neemt om te laden is je EV voor 80% geladen. Dat betekent dat je nog maar 40% van de normale capaciteit hebt.
Uiteraard wil je je EV ook niet helemaal leeg rijden, maar tot minimaal 15%. Dat betekent dat je 25% van de maximale actieradius ter beschikking hebt.
Laten we zeggen dat je je als particulier een vette Tesla kunt veroorloven met een actieradius 500 km. Dan moet je dus elke 125 km een half uur stil staan om te tanken.
Alles hangt natuurlijk af van de definitie van “prima te doen”. Persoonlijk vind ik de huidige EV volkomen ongeschikt om ver mee op vakantie te gaan.
Maar nu zal er wel weer een reactie volgen waarin krom wordt rechtgeluld. De kleren van de keizer.
@dreetje: Dat ligt eraan. Als ik even een weekendje München om maar wat te noemen wil doen heb ik ook liever een dikke diesel. Als ik lekker relaxt naar Italië rijdt voor twee weken, lees tijd maakt dan niet meer zoveel uit, dan is het toch gewoon prima te doen. En toch heb ik dan liever nogsteeds geen ev, en jij blijkbaar ook niet. Maar zeggen dat het niet te doen is is gewoon kolder
@dreetje: je kan natuurlijk ook zonder caravan op vakantie gaan hé. Plus de laatste 15% kan je prima gebruiken. Sterker nog de Model 3 laad het snelste vanaf 3%, met de piek bij 8-10%

Het is alleen wel af te raden om een elektrische auto onder de 10% te laten staan, net als boven de 90% (elk merk hanteert eigen marges boven de 100% en onder de 0%). Eventjes is geen probleem en zelfs op 0% is de accu niet leeg en kan je nog maar zo 5-10 km rijden. Of eerder gezegd kruipen.
@1audi1: Op zich heb je helemaal gelijk, buiten het seizoen om denk ik.
Als ik in de zomervakantie onderweg ben over de route de soleil moet ik soms al een half uur wachten om diesel te tanken bij het tankstation.
Ik vraag me af hoe dat zal zijn als je met een elektrische auto bij een laadstation komt en er staan 20 a 30 auto’s voor je.
@571ay: hoezo is die kans groter? Mijn accu kan elke ochtend vol beginnen terwijl je voor brandstof toch echt eerst een benzinestation moet vinden. Wat voor mij toch snel een een kwartier omrijden is (woon in de randstad) of langs de dure pomp op de snelweg. Wat ik bij die dure pomp meer betaal dan de goedkope pomp is ongeveer gelijk aan een volle accu voor 400 km.

En nee ik heb geen eigen parkeerplaats, maar gelukkig is er bijna altijd wel parkeerplek in de buurt van een laadpaal.
@flutterby: Weet je hoe lang tanken duurt? Vijf minuten. En tankstations vind je overal. Geen gehannes met een kabel. Geen zoeken naar een laadpaal. En je kunt meteen een bakje koffie drinken bij het tankstation.
Als je al die keren opteld dat je staat te hannesen met laadkabels, dan is eens in de 1000 km bij een tankstation langs gaan een peuleschil. Heb je haast en je moet ver weg, dan kan dat gewoon. Met een EV niet.
De EV is het niet qua gebruiksvriendelijkheid. Dat begrijpt ieder weldenkend mens. En het wordt ook nooit beter. Daarom wordt waterstof de toekomst.
@dreetje: Sla deze reactie alsjeblieft op en lees hem nog eens over 5 of 10 jaar. Gehannes met kabels… zeker geen dagelijkse ervaring met een EV?

Spoiler alert: Stroom is écht overal, zelfs bij het benzinestation.
@dreetje: Ik heb zelf geen ev maar rij wel regelmatig naar zuid Frankrijk. Even doorgerekend. Dat is ongeveer 1300km. Dus je moet zeker een paar keer tanken. Ik vraag me ook af welke auto diesel auto in de praktijk daadwerkelijk een actieradius heeft van 1000km. Onderweg zal je altijd een keer stoppen om te tanken en zoals je aangeeft koffie te drinken. Dan ben je ook zo een half uur verder. In die tijd laad je bij. Ok met een ev moet je vaker stoppen om te laden maar in mijn beleving is het ook weer lekker om uit de auto te zijn en de benen te strekken. Zelf denk ik dat je in de praktijk wellicht iets van 2 uur langer onderweg bent met een ev op zo’n afstand. Je moet immers de tijd van tanken met een diesel incl koffieshop ook doorrekenen . Dat is toch op zo’n afstand naar mijn idee verwaarloosbaar. Het is vakantie. De reis er naartoe is daar toch ook al een deel van om van te genieten?
@flutterby: wist je wel dat je niet pas hoeft te tanken als je tank leeg is? Als je 50km daarvoor een goedkope pomp tegenkomt kan je ook gewoon tanken en rij je nog geen 100 meter om. Dat duurt dan echt niet langer dan elke dag de kabel insteken en opruimen.
@lekbak: meestal tank ik wanneer we nog 100 km in zit, met de PHEV stel ik het soms wat langer uit omdat ik altijd thuis kan opladen en dus altijd het tankstation nog red. Tenslotte is het bereik van een brandstofauto niet gebaseerd op een koude motor.

Op mijn reguliere trajecten zijn geen goedkope pompen, enkel bij mijn schoonouders… maar.. je snapt het wel..

Laden daarentegen is peanuts. Trek de kabel van de muur en in de auto, kost hooguit een halve minuut en hoeft niet eens dagelijks. In theorie hoef ik maar eigenlijk maar anderhalve keer per week te laden, maar in de praktijk doe ik het ongeveer drie keer. Kleine moeite en hoef nooit rekening te houden met het bereik.

Nu met de PHEV moet ik elke dag laden en om de week tanken, worst of both worlds, maar moet laden zodat ik niet wekelijks een kwartier kwijt ben om te tanken (omrijden, tanken, in de rij wachten en betalen).
@flutterby: volgens mij hebben we deze discussie al eens eerder gehad. Ik heb op 3 plekken in de randstad gewoond en heb ook in (zeer) afgelegen gebied gewoond. Maar nog nooit heb ik op een kwartier van een redelijk goedkope pomp gewoond… centenneuken heeft ook geen zin. Voor 10ct verschil wel, maar als het enkele centen zijn kan je echt niet omrijden voor dat verschil.
@lekbak: niet 15 minuten omrijden, totaal 15 minuten. Zelfs langs de snelweg met betalen aan de pomp red je amper in 5 minuten.

En ik heb het niet over de super goedkope pomp, maar alle pompen waar ik langs rijd zijn A locaties.
@571ay: Ja want nuances heb je geen zin in haha.

Je navigeert in de Tesla, hij geeft reistijd met laadpauzes, en je weet gewoon waar je aan toe bent. Zo moeilijk is het nou ook weer niet.
Kun je wel lachen om die tips maar er zijn genoeg mensen die dat niet weten en er dus geen rekening mee houden. Niet iedereen is een petrolhead en niet iedereen is een electrohead.

Er staan mensen met pech langs de kant omdat ze niet getankt hebben of niet wisten dat er olie bijgevuld moest worden of dat koelvloeistof ook wel nuttig is een auto. Denk je dan echt dat ze hier van afweten?

Het ligt dus niet aan de ANWB maar eerder aan de consument die niet (goed) geïnformeerd is.
@Rick-dos: volgens mij leer je dat soort dingen bij je rijbewijs..
@flutterby: Blijkbaar niet dus…
@Rick-dos: de brandstof zaken bedoel ik dan. Aflezen dat je auto nog 20 km kan rijden en niet 25 km lijkt mij geen hogere wetenschap. Net als dat rustiger rijden minder energie kost. Mocht je dat waarnemen dan moet je natuurlijk niet doorrijden tot je auto stopt met rijden maar eerder een oplossing zoeken. Zelfs als totale nitwit kan je daar gewoon de ANWB voor bellen, voordat het probleem zich voordoet.

Wel een leuke tip is dat de ANWB een mobiel laadstation heeft.
@flutterby: Ik begreep het ook zo. Ik bedoelde meer te zeggen dat mensen niks geleerd hebben anders zouden er niet zulke meldingen binnenkomen. Geloof mij er zijn genoeg dodo’s die dit soort zaken niet weten over hun auto. Vooral de mensen die hun auto zien als een middel om van a naar b te komen.
@Rick-dos: I know, ik rijd ook auto en zie dagelijk mensen de norm niet correct volgen (links plakken, niet de rijstrook uitrijden bij ritsen). Dat ze dan hun vloeistof niet controleren verbaasd mij niets. Ik moet zeggen dat ik het zelf ook niet doe want ik ken de staat van mijn auto.
@Rick-dos: mensen die zonder olie, met platte band, zonder koelvloeistof etc etc rijden moet je gewoon het rijbewijs afpakken. En dat goed in het nieuws brengen. Dan leren mensen wel om iets meer aandacht aan die auto te geven. Het is gewoon een moordwapen van anderhalve ton als je er verkeerd mee omgaat, en de economische schade kan heel groot zijn als ze onnodig stil komen te staan. Wat mij betreft mag daar heel veel strenger tegen opgetreden worden. Het is gewoon belangrijk!
@rick-dos: eh, een auto is ook eerst en vooral een middel om van A naar B te komen.
@vaakbenjetebang: Ik mag toch hopen dat je begrijpt wat ik bedoel.
Je kan toch gewoon een generator meenemen ipv kinderen kan je bij nood altijd paar uurtjes opladen en wat CO2 de lucht inblazen!
@scrmeagle: En zelfs dan kom je met de EV verder per liter, prachtige techniek.
Wat een onzin. Is al jaren geen probleem meer. Ga al 5 jaar met mijn Tesla op vakantie, zowel in de winter als zomer. Afstand ook geen issue. Zit nu in Kroatië. Niks gepland behalve een hotel voor een overnachting halverwege. Leuke hier is dat publiek laden gratis en en je dan ook geen parkeertarief hoeft te betalen met je EV.😊
@billymobiel: Geweldig meid!
Heerlijk geschreven artikel.

Overigens mis ik wel nog de gouden top tip die ik een tijdje op De Speld las; gewoon je laadkabel aansluiten op je sigarettenaansteker. Gratis stroom!!
Joh .. een heus “kenniscentrum” ..

Lijken me zeer hoogopgeleide kenniseconomen ..
Uiteraard wel aan het subsidie infuus ..
Want dat is de enige kennis van economie beschikbaar ..
Er zijn dus consultants die je kan inhuren om advies te geven dat je een stekker mee moet nemen om op vakantie te kunnen gaan. Waar kan ik solliciteren?
Shit. Ik dacht dat EV stond voor Extra Ver.
Ik ben net terug van een roadtrip door Denemarken, Zweden en Noorwegen met een Model S. We hebben ongeveer 6000 km afgelegd in 9 dagen, waarvan 2000 km in 24u.

In het begin was ik sceptisch, maar ik ben elektrisch rijden beginnen waarderen. Ik geef toe, op de autobahn had ik liever een diesel gehad, want constant 180 km/u rijden is funest voor de actieradius. Maar in de bergen was het perfect en door de vele superchargers op de route (die Tesla zelf berekend), was er ook geen sprake van ‘range anxiety’.
Dé truc is om te gaan rijden op zwarte zaterdag. Remmen regenereert energie, dus met al dat filerijden kom je met een volle accu aan bij de Cote d’Azur.
Staan in NL per jaar ruim 4500 auto’s stil op de openbare weg zonder brandstof ..

Dat zijn er veeeeeeel meer dan EV’s ..

Waarom is daar nog geen “kenniscentrum” voor ??
@lincoln: om dezelfde reden dat je bijna nooit leest over een uitgebrande Golf. We hebben het geaccepteerd.
Er is sinds een tijdje en waanzinnig alternatief voor al deze ontbering met die elektro rommel. Een waarmee je niet elke 2 a 300 km een uur staat te wachten, een waarmee je geen stress hebt of er een laadpaal vrij is en een waarmee je een uur of 4 eerder in Zuid Frankrijk kunt zijn. Dit alternatief heet fossiele brandstof. Over 20 jaar lachen we alleen nog maar om de tijd dat mensen liepen aan te kloten met een auto op batterijen.
@dper4mance: Over 20 jaar lach ik jou uit in mijn “elektro rommel” die in 10 minuten laden weer 400km verder in alle stilte en comfort verder kan rijden.
@dper4mance: over 20 jaar hebben we synthetische brandstoffen die compatible zijn met benzine en diesel… er is namelijk genoeg geld te verdienen met individueel transport. Als openbaar vee vervoer eh OV werkte ging niemand voor de lol in de auto file staan. Maar OV gaat van A waar je niet bent naar B waar je niet hoeft te zijn op tijdstip C wanneer je er al had moeten zijn.
@dper4mance: Over twintig jaar vinden we het schandalig dat je met uitlaatgassen gewoon een woonerf met spelende kinderen in reed. Wie zet zijn kinderen nu graag in de sjoemelroetdampen.
@mcshine: Spelende kinderen zitten tegenwoordig binnen te gamen.
@dper4mance: Het tijdsverschil tussen ev en brandstof rijden naar midden frankrijk is in de praktijk minder dan een uur. Dan reken je idd niet met een racende brandstof auto, want dat is toch niet realistisch.
Wij zijn net voor de grote vakantie richting Frankrijk geweest. Het viel ons op dat er ondanks het laagseizoen nogal wat mensen voor het laadstation stonden te wachten. Die rij wordt alleen maar langer als het echt druk gaat worden.
Ik heb 2 huisdieren die mee moeten en een caravan. Welke electrische auto kan mij naar noord zweden en finland brengen? Met een jerrycan in de disselbak kan ik weer 300km verder en er is altijd een brandstofpomp beschikbaar binnen 5 minuten.laadpaal stuk? Bezet? Laadpas storing? Laadpas niet aangesloten bij operator? Zijn maar 800 laadpas tokos in Noord Europa.

Oja een stekker meenemen zodat je altijd kan laden? Nou misschien in Nederland met 16 Ampère zekereingen op de WCD maar in de meeste landen zit je op 6 8 of 10 Ampère en dan trekt je 2300watt shuko lader de zekering uit hoor. Of je moet je EV in de wasruimte zetten waar ze een hoogvermogen zekering hebben met schakelaar van 10 12 of 16A.
@schuimbekje3:
Volledig mee eens. De EV is veel te duur, te beperkt en nog lang niet volwassen. Leuk voor in de stad, maar ongeschikt als vervanger van een dieselauto.
Alles draait tegenwoordig om beeldvorming. Daarom maakt de politiek keer op keer de verkeerde keuzes.
@schuimbekje3: Een Tesla.
Gaan ze hun naam nu veranderen van ANWB naar stichting open deur?
Laatst met een Audi A5 2.0 TDI naar Zwitserland geweest. Volle tank vertrekken. 190 – 220 waar het kon, sommige stukken harder. Een keer tanken + GP van Canada kijken en weer door. Terugweg in iets minder dan zes uurtjes van Zug naar Apeldoorn gereden. Een stapje hoeven maken voor een broodje worst, kop koffie, sanitair en wat diesel. Ongeveer 40 Tesla’s ingehaald die allemaal 110 op de rechterbaan achter een vrachtwagen aan het tuffen waren.

In stedelijke gebieden en in de randstad door de weeks is zo’n EV superieur, maar voor vakanties en grote afstanden zijn ze absoluut niet geschikt. Verplicht een half uur pauze moeten nemen om een beetje range te winnen wordt je niet blij van.
@willeme: “absoluut niet geschikt” omdat je elke 200 km een kwartier of elke 300 km een half uur moet stoppen. Tijdens de pauze dat je de F1 keek had je auto ook tot 100% kunnen laden.

Die Tesla rijders op de rechterhand snappen het niet, optimale reissnelheid ligt veel hoger (190 km/u voor de Model 3).
@flutterby: Klopt, op de heenweg zou het uitkomen. Tenminste, als er een paal vrij was. Waren allemaal bezet, dus moet je dat ook in de gaten houden.

De terugweg was fysiek onmogelijk met een Tesla. In no time zijn je accu’s leeg en laden duurt erg lang (in vergelijking met het superieure diesel tanken: in 5 minuten heb je er 500 – 1.000 km bij!).

Mijn ervaring met Tesla’s op 190 km/u is dat het dan wel érg hard gaat met je range. Nu moet ik eerlijk toevoegen, dat dat allemaal oudere modellen waren. Misschien dat de lnieuste 100 D modellen dit véél beter kunnen. Boven de 140 km/u nam de range enorm af.
@willeme: uiteraard met je met 190 km/u vaker en langer laden, maar je wint meer tijd met hoge snelheid dan je verliest met laden.

Daarnaast als je regelmatig zulke afstanden rijdt is diesel inderdaad fijner, maar voor 2-3x per jaar (vakanties) dan geniet je van 101 voordelen van een EV boven diesel. Een nieuwe diesel wint enkel en alleen vullen op lange afstand ritten, het is maar waar je prioriteiten liggen.
@flutterby: Waar komt die 190 km/u vandaan? Lijkt me niet te kunnen kloppen.
@willeme: Misschien moet je het eens proberen. Je bent toch autojournalist? :D
Er zijn hier al een paar die het blijkbaar succesvol doen. En 2000km in een dag, 6000km in 9 dagen, is erg netjes.
Of iemand gewoon even naar Kroatië gereden.

Diesel zal nog wel even het snelste blijven, maar tijdsverschil wordt zou klein, en niet iedereen is aan het racen.

Die tijdsdiscussies zijn voor mij sowieso hypotethisch, wij reizen met jonge kids.
Vorig jaar een half jaar gereisd, helaas niet elektrisch maar ook nog op diesel, maar de kilometers per dag was al lager dan dat van een eerste generatie Leaf :P Alternatief was elektrisch nog niet beschikbaar, binnen komende jaren wel.
@fanboy: idd dan piept ie wel anders. Zelfs met een 75D kun je prima op vakantie!
@willeme: Jammer dat je het er altijd zo dit bovenop moet leggen. Maakt je verhaal zo ongeloofwaardig.
@billymobiel: het is wat het is. Een auto is vrijheid om te gaan en staan waar je wil. In sommige gevallen is dat met een elektrische auto veel minder goed mogelijk. Zeker bij zo’n grote (en dure!) auto als een Model S. Bij een Zoe zal ik minder snel om zeuren ;-)
Vooral het getob met laadpassen zou me tegenhouden. Onbegrijpelijk dat zoiets niet gewoon met je pinpas of creditcard kan.
@vaakbenjetebang: Het kan best zonder enige handeling, behalve aansluiten dan. Vraag bij je autobouwer naar hun snellader netwerk.
@bitflip: Als ik met een VW wil tanken bij Esso kan dat, als ik met een Renault wil tanken bij Firezone kan dat, als ik met een Opel in Noorwegen wil tanken bij Statoil kan dat ook… en ik kan ook nog eens overal met een regulier betaalmiddel, dat ik al heb om andere aankopen mee te doen, terecht. Met een EV is dat vooralsnog niet het geval. Het punt is dat het nodeloos gecompliceerd is; als gebruiker moet ik me ineens gaan verdiepen in iets volkomen oninteressants wat al decennialang achteloos kan gebeuren. Dat is geen vooruitgang, en daar trek je de gemiddelde consument dus ook niet mee over de streep. Laten we wel wezen: niemand staat te juichen als hij naar het buitenland moet en tot de conclusie komt dat hij een ‘reisstekker’ nodig heeft om aldaar de mobiele telefoon en de laptop op te laden. Dat vinden we al gedoe… laat staan als we soortgelijke taferelen krijgen om überhaupt op onze bestemming aan te komen.

Dat er een merk is (of misschien wel meerdere merken zijn) met een eigen laadnetwerk waar men niet met laadpassen hoef te rommelen omdat er een abonnement of iets soortgelijks bij dat automerk kan worden afgesloten maakt het niet beter. Dat toont juist aan dat het hele product BEV nog niet voldoende is uitgekristalliseerd voor grootschalige acceptatie. Moet je je voorstellen, dat ieder autoconcern zijn eigen laadinfrastructuur met zijn eigen unieke stekkers of ‘proprietary charging software’ gaat aanleggen, dat zou toch waanzin zijn?

Het moet letterlijk net zo eenvoudig zijn als een stekker in het stopcontact steken, pinnen en weer door. Overal en altijd.

Met een beetje pech loopt de hele transitie naar elektrisch rijden helemaal stuk of ernstige vertraging op door dit soort futiliteiten. Dat zou toch wel een misser zijn.
@vaakbenjetebang: Bitflip is iemand die EV alleen maar door een roze bril wil zien en van kritiek niet wil horen. Hij praat alles recht wat krom is . En dan is het lastig discussiëren. Want natuurlijk heb je helemaal gelijk. Waarom niet gewoon met je pinpas betalen? Maar nee, je moet weer andere passen bij je hebben. Over 5(?) jaar zal dit allemaal opgelost zijn maar voorlopig is het nog een heel gedoe lijkt me.
@ruud1954: Precies. De markt gaat dit oplossen. Het product is er bijna, maar nog niet helemaal. Het van overheidswege door de strot duwen van een ieuw product dat nog maar 85% af is creëert weerstand. Als het nieuwe product straks voor de gemiddelde consument beter uitpakt dan het huidige product, is het binnen no-time beklonken. Zo moeilijk is het allemaal niet.
@vaakbenjetebang: In 5 jaar tijd nog nooit een laadpas nodig gehad in het buitenland, dankzij het Supercharger netwerk van Tesla. Daar heb je geen pas voor nodig.
@billymobiel: Ja, dat schrijf ik toch ook? Maar niet iedereen is in de positie om een Tesla te kunnen betalen, of wìl zelfs maar een Tesla. Het is op zich mooi dat Tesla zelf een laadinfrastructuur aanlegt om hun overal auto’s goed bruikbaar te maken, waarvoor hulde. Het is aan de andere kant volkomen kansloos dat andere elektrische auto’s niet van dat netwerk gebruik kunnen maken. Dat geeft mij het VHS/Betamax/Video2000-gevoel: de industrie als geheel moet eerst maar eens met een universele standaard komen, desnoods geholpen dan wel gedwongen door overheden.

Tesla laat op dit moment zien dat het technisch allemaal al mogelijk is en de ‘early adopters/fanboys’ (doorhalen wat niet van toepassing is) verspreiden als ware ‘Teslah’s getuigen’ de blijde boodschap, maar voor brede acceptatie door een publiek dat een auto als niks meer of minder ziet dan een stuk gemak zal er echt nog wel wat moeten gebeuren. Zie het maar als een koelkast of wasmachine: niemand wil zich in de technische details verdiepen, zo’n ding moet gewoon doen wat de vorige koelkast of wasmachine ook deed. Dat is precies hoe 95% van de automobilisten hun auto ziet.
Eigenlijk klopt het niet eens, al hoewel er vrij lacherig over gedaan wordt. Een kleine actieradius zorgt NIET voor een langere reistijd. De laadsnelheid bepaalt voornamelijk hoe snel je kunt reizen. Bij een lange afstand moet je sowieso stoppen en laden. 3x 1 uur laden duurt langer dan 4x 30 minuten laden.
Ik heb diverse keren lange afstanden met de tesla gedaan en merkte dat het prettiger is om meer laadpunten te hebben en heel snel te kunnen laden, dan een grote actieradius te hebben.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).