Aston Martin boekt dik verlies, klaagt over Brexit

Auteur: , 60 Reacties

Financieel gaan de zaken moeizaam bij de Britse sportwagenbouwer.

Aston-Vulcan

Aston Martin is zo’n geweldig Brits traditie-bedrijf dat autoliefhebbers al decennia lang blij maakt met bloedmooie en soms ook met iets minder mooie maar desalniettemin karakteristieke bolides.

Wat helaas ook bij de traditie van het merk hoort en eigenlijk geldt voor alle onafhankelijke (Britse) sportwagen-bouwers nu en in het verleden is dat ze doorgaans verlies maken en daardoor regelmatig van eigenaar wisselen of failliet gaan. In het verleden waren al verschillende individuen en partijen zoals David Brown, Victor Gauntlett, Ford, Prodrive en verschillende consortia eigenaar van het merk. Inmiddels is het bedrijf in handen van onder andere Investindustrial, een Italiaanse investeerder. Enkele jaren geleden heeft ook Mercedes een klein aandeel van vijf procent in het bedrijf genomen.

Of die huidige eigenaars blij zijn met hun investeringen is de vraag, want voor het vijfde achtereenvolgende jaar maakte de onafhankelijke Britse sportwagenfabrikant vorig jaar verlies. Het verlies voor belastingen bedroeg dit keer 127,9 miljoen Britse Ekkermen Pounds. Over 2014 was het verlies nog 71,8 miljoen Pond.

CEO Andy Palmer sprak eerder nog goede hoop uit dat het bedrijf vorig jaar iets meer auto’s zou verkopen dan in 2014, maar uiteindelijk zijn het er juist iets minder geworden: 3.615 Aston’s gingen er vorig jaar over de toonbank ten opzichte van 3.661 in 2014. Dat is dus ongeveer de helft van de limiet die voormalig Ferrari topman Luca Di Montezemelo zich gesteld had voor het maximaal aantal te bouwen Ferrari’s in één jaar. Een limiet die ome Serge overigens heeft losgelaten.

De cijfers zijn niet top, maar Aston claimt zelf dat ze het gevolg zijn van investeringen in nieuwe modellen zoals de DBX. Dit jaar verwacht het bedrijf de vruchten te plukken van de komst van de langverwachte DB11. Hoewel zich dat nog niet direct gaat uiten in meer totale afzet moet dat model dit jaar de inkomsten al verhogen met twintig procent.

Ondertussen dringt CFO Mark Wilson de Britse overheid erop aan snel duidelijkheid te creëren over wat de gevolgen zijn van de Brexit waarvoor de Britse bevolking afgelopen donderdag koos:

“What we do want is clarity and what we do want is stability to be brought as quickly as possible. That’s the thing I believe helps not only Aston Martin but all of the car industry.”

Schaf jij dan toch maar een DB11 om Aston door deze barre tijden te helpen?



60 reacties

‘If you have tot ask, you can’t afford it’ krijgt nu wel een hele andere betekenis…
@granlusso: dat was toch van Rolls Royce en niet van AM?
@granlusso: lekkere klantbenadering. Zo ga je wel naar de klote! Je mag toch gvd weten wat iets kost!
Laten we hopen dat het allemaal mee gaat vallen voor Aston Martin. Wellicht gaat het ze helpen als Mercedes AMG straks de motoren gaat leveren voor ze. Moet toch een hoop schelen in ontwikkelingskosten lijkt mij.
@viezefreddyw:
Lotus maakt al 68 jaar op rij verlies.
Opel (eigendom GM) maakt al 17 jaar op rij verlies.

AM kan best tegen een paar verliesjaren. De afgelopen jaren is er flink geïnvesteerd in een nieuw model DB11, dat gaat zich in de komende jaren uitbetalen.
Een SUV zou veel goed doen. Maarja tradities..
@dampu020: Ik vraag me af hoeveel mensen daadwerkelijk een SUV van Aston Martin zouden kopen. Een SUV is toch een auto die je dagelijks gebruikt. Dan wil je ook dat dat ding verdomd goed in elkaar zit en dat alles klopt.
Nu wil ik niet zeggen dat Aston Martin geen auto’s kan bouwen, maar het zijn toch auto’s die het voornamelijk van hun uiterlijk en plezierfactor moeten hebben.

Dat zie je ook bij de Rapide. Is ook een auto die meer geschikt is voor dagelijks gebruik. Volgens mij verkoopt die niet erg goed. Mensen gaan liever voor een minder exclusieve Panamera, maar die is wel veel beter.
@berlinetta: de rapide is ook veel te duur als je hem vergelijkt met de panamera
@nvn1993: Vergeet ook niet dat er een V12 in zit. Dat is wat anders dan wat Porsche te bieden heeft.
@berlinetta: Buurman heeft een Rapide; naast een 599, SL63 en ML63. De Rapide, was tot vorige week, de dagelijkse auto.
Ding zit aardig inelkaar, al rijdt ie wel een beetje als een ouwe lul.
Afgelopen week heeft ie een nieuw Conti GTR-race-Sport-whatever gekocht. Goud-achtig met hoop zwarte opsmeuk. Ziet er niet uit.
Toch grappig als je een Conti koopt, 4 andere auto’s hebt, en je Conti-sport het slechtste van alle klinkt.
@gregorius: Het is uiteraard ook geschikt voor dagelijks vervoer, maar er zijn betere auto’s. Die auto’s hoeven ook echt niet minder leuk te zijn dan de Rapide. Wellicht alleen minder exclusief.

En die Continental maakt inderdaad geen erg fraai geluid. Maar als je het moet opnemen tegen een AMG of een Ferrari dan wordt het al gauw moeilijk.
Gewoon Dr. Z lief blijven aankijken en hopen op zijn steun. Aston Martin als onafhankelijke autofabrikant gaat het gewoonweg niet overleven.

Daarbij vind ik het merk ook bij Mercedes passen. Dikke motoren met golven van koppel en een fraai geluid. Precies wat je nodig hebt in een GT.
@berlinetta: bovendien kunnen ze dat bij Mercedes wel gebruiken na BMW ( Rolls Royce ) en Audi ( Bentley ). Beetje Britse stijl met degelijke Duitse techniek aan boord klinkt mij niet slecht iig.
@antoonniels: Precies. Duitse techniek met Engelse stijl is wel een succes, getuige Rolls en Bentley.
@berlinetta: Mja, maar zou MB dan ook dezelfde weg opgaan als VW en BMW met Bentley resp. RR? Meer kleinere, goedkopere modellen, met bijhorende SUV’s? Hmmm…
Brexit is de domste beslissing die de Britten in lange tijd hebben genomen.
@kapiteinaudi: ik denk dat dat nog moet blijken, of weet jij al wel alle gevolgen?

Zo ja, deel die dan graag. Ik ben namelijk erg benieuwd hoe de brexit precies vorm krijgt.
Wie weet houden ze straks een handelsverdrag (EEC) over, zonder de overdaad aan regelgeving van de EU. Dan lijkt het mij juist een goede beslissing.
@roller: Geeft jouw reactie niet al aan waarom het een domme beslissing is?
Bij een beslissing die zo groot, ingrijpend en definitief is moet je toch op z’n minst WEL weten wat het gevolg is?
Een sprong in het duister kan best wel eens nodig zijn, als er hele goede redenen zijn. Xenofobie, nationalisme en onderbuikgevoelens zijn dat toch bepaald niet…
@roller: Een feit is dat financiële markten niet meer vrij toegang heeft tot Europa. Ook personen niet, dus lonen als transit luchthaven is minder interessant omdat reizigers niet zomaar door kunnen reizen. Ook de handelsverdragen is het zeer onwaarschijnlijk dat die voordeliger zal zijn als op dit moment.
@kapiteinaudi: dat weet niemand, voor hetzelfde geld gaat het volgend jaar geweldig.
@kapiteinaudi: ja nu komt er oorlog en storten ze zichzelf in grote armoede…

Maar even serieus, de koersval van het pond is gunstig voor de export dus ook voor AM. Enige probleem voor ze is nu de onzekerheid mbt verdragen. Niet zo’n big deal want al die wagens gaan toch naar de zandbak en china.
@kapiteinaudi:
ach, loonkosten zijn opgeens 10% gedaald voor britse autoindustrie, handelsverdragje met de EU en niemand zeikt meer ergens over. Als je een aston martin zou willen kopen (waarom is me overigens een raadsel, maar dat terzijde) is die nu ook opeens 10% goedkoper geworden.
@super: Jarenlang zijn er banen uit Spanje… Frankrijk… Portugal.. Italië verdwenen… en verplaatst naar Engeland.

In Engeland zijn er bijzonder veel autofabrikieken. Zoveel zelfs, dat half oost Europa in Engeland gaat werken om daar de arbeidsplaatsen te vullen. Terwijl in Spanje de werkeloosheid voor dit soortarbeid keihoog is geworden.

Ik vermoed dat bij Brexit Zuid-Europa en Oost Europa onder leiding van Frankrijk gaan inzetten op handelsbarrieres voor clubverlater V.K. onder het motto van “BREXIT, LETS GET OUR JOBS BACK”.

Als autofabrikanten verhuizen van het VK naar zuid en oost Europa, maken politici in die landen goede sier met de verminderde werkeloosheid. Die onderhandelingen worden nog zwaar voor het VK.
@martinus:
Autofabrieken uit portugal verdwenen?? Welke precies dan? En hoeveel fiats en seats denk je dat er in engeland gebouwd worden??
@martinus: Dit vermoeden klopt niet. Brussel, de ambtenarij dan, heeft al laten weten dat er weinig kans is op invoerheffingen, om de simpele reden dat de EU zich daarmee flink in de vingers zou snijden. Engeland is een te grote leverancier van de EU dan dat je die zelf, uit rancune, duurder zou willen maken. Daarnaast schijnt de overkoepelende instantie van de Duitse auto-industrie ook al gevraagd te hebben om geen invoerheffingen op te leggen; en die lobby is behoorlijk machtig.
@kapiteinaudi: Waarom.
Handelsverdragen kunnen ook prima bilateraal.
En ze waren nettobetaler.
@kapiteinaudi: ook een goedemiddag meneer Nostradamus.

Voorzie je niet dat die opgedirkte volkswagen van je binnenkort niet langs de kant van de weg staat met pech?
@kapiteinaudi: sinds ze Chris Evans aantrokken als TG-presentator bedoel je? ;)
Ik hoop maar dat ze dit overleven.. zij zijn nog een van de weinige merken die auto’s met smaak maken.
Daar zijn ze dan wel snel achter. Een week geleden dacht Andy Palmer, de baas van Aston Martin, dar nog anders over: “an exit from the EU would [be likely to] have a negative effect on UK GDP growth in the near term… the impact of that slowdown in growth on Aston Martin is likely to be offset in part by the depreciation in the Pound, making our exports more competitive”.

http://news.sky.com/story/1714826/007-carmaker-says-brexit-to-boost-exports
@Dino2400: Media blijft lastig… Nissan heeft een uitspraak gedaan dat ze voorkeur hadden voor Bremain. In de media is dat vervolgens terechtgekomen als een uitspraak waarin Nissan dreigt weg te gaan. Dus de exacte strekking en hoe het bedoeld is is lastig te zeggen…
Inhoudelijk: een lagere Pond maakt hun exportproducten goedkoper. Maar importheffingen maken ze direct weer duurder.
@baasbas: Importheffingen zullen er waarschijnlijk niet komen. Er worden toch vrijhandelsverdragen gesloten tussen Engeland en de EU.
@berlinetta: Niet bedoeld om te zeiken, maar serieus: waar baseer je dat ‘waarschijnlijk’ op? Ik vind het waarschijnlijker dat ze er wél komen. Het is de EU hoog aangelegen om het UK zo k#t mogelijk te maken. Het simpele feit dat er anders meer lidstaten op willen stappen willen ze voorkomen.
@baasbas: Mijn verwachtig. UK gaat dokken, zoals Noorwegen. Het gaat UK niet goedkoper worden, willen ze ‘meedoen’. EU kan prima met iets duurdere dingen uit UK leven; de gewone Brit echter, kan t wel merken: lagere waarde pond + importkosten.
Uiteindelijk zal t zo’n vaart niet lopen gok ik. Zou me niks verbazen dat het 2018 voordat er een uittreden is. En wieweet dan ook al een nieuw verdrag.
Mn passport moest ik toch al laten zien. Ponden moest ik al hebben. En London was tering duur en zal tering duur blijven.
@gregorius: Ik verwacht dat het iedereen geld gaat kosten, maar de UK het meest. Als je het positief bekijkt: er moeten zaken veranderen in de EU en een grotere wake-up call gaat er niet komen. Zaken zullen nu veranderen. Top van de Britten om zichzelf in de voet te schieten en daarbij de EU te helpen…
@baasbas:
Theoretisch gezien is de UK een netto bijdrager.
Als de UK wegvalt zullen in principe alle achterblijvende landen er iets slechter op worden. Als je die netto bijdrage vervolgens verdeelt over alle burgers in de EU, zal ook dat wel meer meevallen.
Maar goed, tegen de tijd de UK echt weg is en mocht het zo zijn dat ze niet op een andere manier (de Noorwegen manier) gaan bijdragen, dan zijn er al weer zoveel dingen in de EU veranderd, dat dat hele budget er ook weer anders uitziet.
Uiteindelijk is er een probleem in de EU wat een hoop (ook verstandigere) burgers irriteert: ‘je eigen’ land heeft problemen om de begroting rond te krijgen; er gaat netto geld naar de EU. Wat de EU er precies mee doet, is ook voor de verstandige burger moeilijk te achterhalen. Ook hebben we het idee dat we met ons stemmen echt totaal geen invloed hebben over wat de EU doet. En elke keer als er iets in het nieuws komt omtrend EU-werknemers, is het altijd dat ze erg veel kosten en veel verdienen.
Dus we kunnen hopen dat Brexit het eea een beetje opschudt. Ben bang dat er niet al te veel gaat gebeuren.
@baasbas: Engeland zal sowieso vrijhandelsverdragen willen sluiten. En of de EU dat toestaat, moet inderdaad nog maar blijken. Dat de EU het de Britten zo moeilijk mogelijk wil maken als voorbeeld voor anderen, zou goed kunnen. Maar daar gaan wij dan ook nadeel van ondervinden.
@berlinetta: Dat willen ze en ik zie Noorwegen vaak genoemd worden… En dat lijkt op het eerste gezicht een prima optie, maar dat is het niet voor de UK. Probleem: ook Noorwegen betaalt. Oké, minder, maar ze mogen ook niet stemmen. Terwijl de UK nu wel mag stemmen en meebepalen en zelfs een veto hebben…

Maar het sleutelpunt is immigratie. Dat is helemaal uitgemolken door het Brexit kamp. Probleempje: wil je in de vrije Europese Markt? Dan is vrij verkeer een eis. Dat betekent dat er geen ene reet verandert aan het immigratievraagstuk. Leg dat maar eens uit aan je eigen Brexit stemmers…

Oh wacht… dat kan Nigel Farage allemaal wel uitleggen. Die is daar goed in:
http://newsmonkey.be/article/68584
@berlinetta: Associatieverdrag. Is in principe bedoeld voor kandidaat-leden, maar hoeft niet. Zie Marokko. Mag geen lid worden, heeft wel vrijstelling van douaneheffingen. Er is geen enkele reden waarom voor het VK niet eenzelfde regeling getroffen zou kunnen worden. EU houdt voordelige im- en export uit en naar het VK, maar heeft verder geen last van die voorheen vaak dwarsligger. VK doet toch al niet mee met de Euro, dus in dat opzicht ook geen kopzorg.
@baasbas: Lagere pond en importheffingen heffen elkaar op, das waar. Maar het creëert ook instabiliteit.

In die zin, Nissan zal waarschijnlijk niet vertrekken uit de UK, maar ze gaan vermijden om al te veel EU-modellen te maken in de UK, uit angst voor een plots stijgende pond, waardoor alle winst verdampt. Immers, de koersfluctuatie van de Yen ten opzichte van de Euro en de Dollar is de reden waarom men fabrieken heeft in EU en US.

Om de echte impact te weten van de Brexit op de UK-autoproductie zouden we moeten de cijfers van lokaal verkocht tov export naar EU van die fabrieken bekijken. Ik denk dat het niet onredelijk is om te schatten dat de helft van die exportproductie verdwijnt. Er zijn genoeg fabrieken op het continent die niet aan hun volle capaciteit draaien…
@Esprit_de_Flandre: ik verwacht ook dat fabrikanten als Nissan nieuwe modellen in Spanje of midden-Europa zullen gaan bouwen om risico’s te minimaliseren.
@Esprit_de_Flandre: true true.. In Sunderland wordt de Juke en Qashqai gemaakt. Contact loopt tot 2020. En dan? Bij Nissan zitten ook gewoon bonentellers. Van een sterke positie naar een onzekere. ..
Ik denk idd dat het wachten is tot volgend jaar. De DB11 zal de cijfers wel aardig uit het slop trekken na de hoogbejaarde DB9. Die SUV zal ook voor de nodige afzet zorgen verwacht ik en anders zullen de partners op het vaste land, MB en RB vast wel hun (financiële) steentje bijdragen om te zorgen dat dit mooie merk niet ten onder zal gaan.
Je kan beter de jaren opnoemen dat er geen verlies is geleden. Dat lijstje is aanzienlijk korter vrees ik. Vind het knap dat ze de huidige range al zo lang weten te rekken.
ze maken zo ongeveer de mooiste auto’s, wat zou dit zonde zijn…
Ze hadden een vrij verouderde line-up en zitten nu midden in de investeringsperiode voor de echt nieuwe generaties. Ik vind het niet gek en heb nog wat hoop voor de komende jaren.
@Citrofiel:

Britse comedy + italiaans drama = Aston Martin ..
Iedereen is altijd zo lyrisch over Aston Martin, maar zou er zelf niet snel een kopen (als ik 300.000 te besteden had). Je koopt gewoon een auto die 10 jaar achterloopt op bijvoorbeeld porsche etc. En je krijgt oude volvo infotainment met een volvo sleutel en een prehistorisch v12 blok, lelijk stuur en slechte afwerking (grote naden in carroserie etc.). Een 911 turbo is letterlijk op elk vlak superieur, behalve misschien uitstraling. Dus ja, ik begrijp wel dat de zaken slecht gaan. Meer samenwerking met grote fabrikanten om productieprocessen te stroomlijnen en technologie over te dragen zou kunnen helpen. Je kan in het topsegment gewoon geen steken laten vallen.
@noreplacementfordisplacement: Aan de andere kant. De V8 Vantages beginnen nu lekker in prijs te dalen. Plak die Navi lekker dicht.
Binnenkort is het toch een auto die 4 van de 5 belangrijke dingen erg goed doet: Prijs, uiterlijk, kracht en geluid.
Alleen interieur is wat minder.
@gregorius: Ja en een abbonement bij de plaatselijke aston martin dealert. Minimaal eens in de maand ;) Dit is marktwerking: als iets goedkoop is, heeft het een reden.
@noreplacementfordisplacement: vraag me af hoeveel van die onderdelen van AM komen; hoop van die dingen komen direct bij Ford en Volvo vandaan…
… al zijn het natuurlijk de AM onderdelen die kapot gaan.
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Hmm ik zeg chinees geld er in, Cayman concurent maken, nieuwe Vantage, DB11 lanceren Vanquish upgraden, en een nieuwe Rapide. Zijn alle liefhebbers tevreden en dan kunnen ze geld gaan verdienen met een SUV met n diesel motor.
ach, leuke auto’s om te zien maar ik heb er weinig mee. mss moeten ze eens kijken naar Jaguar; jezelf vernieuwen is de enige manier om meer klanten en dus meer winst te verkrijgen. “dat is geen vergelijking”, zal iedereen zeggen. en dat klopt. AM moet gewoon altijd dezelfde auto’s maken waar dan enthousiast een flink bedrag voor neergeteld moet worden. waarom zou je?
Maken ze echt verlies, of is er een hele grote kostenpost aan koffie uit Panama?
Niet zo zeiken ..

De prognose was dat het elke Brit 7 miljard zou kosten + de builenpest ..
Nee. Het zijn lelijke harkbakken die veel te zwaar zijn en teveel Ford-onderdelen hebben. Verder door EU-regels komt er gewoon nooit meer een mooie front-engined GT…that said…was er niet een Brexit?

Ik zou staan juichen als Aston-designer! Eindelijk weer mooie lijnen maken, en dikke vinger naar Brussel. En mocht ik Aston nog 1 tip geven: stop met interieur naapen van Duitsers, maar maak gewoon je eigen, Britse identiteit.
Aston helpen door een DB11 aan te schaffen? Euh,, Nee ! De minst mooie Aston in een kwart eeuw tijd.
Maar een Vantage GT8 of 12 zou ik in overweging nemen…
Mijn buurman heeft een nieuwe DB9 gehad á €250K en na twee jaar z’n motor opgeblazen. Hij is een rustige rijder. Geen coulance. Nooit meer een Aston.
Voor mij geen DB 11

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).