Audi e-tron blijkt 1137% meer in trek!

Auteur: , 95 Reacties

Als je zonder voorkennis naar de cijfers zou kijken klinkt dat heel raar.

Audi e e-tron

U heeft nog één dag de tijd. Niet om een staatslot te kopen, maar om gebruik te maken van de lage bijtelling voor een zakelijke elektrische auto. We weten van de gekte rondom de Tesla Model 3, maar dat is niet de enige EV waar een run op is ontstaan, met name in deze laatste maand van het jaar.

Audi voorspelde ook een enorme drukte voor de e-tron en maakte begin deze maand al bekend meer exemplaren naar Nederland te halen. Dat is niet voor niets geweest. Uit data van de RDW, nauwkeurig in kaart gebracht door Kentekenradar, blijkt dat de e-tron enorm gewild is.

Waar de Tesla Model 3 het hele jaar al goed scoort, viel dat met de e-tron wel eigenlijk mee. In september werden 144 stuks van de e-tron op kenteken gezet. In oktober 191 en en in november 162. In de maand december zijn er echter al 3.300 (cijfers 1 dec – 30 dec) e-trons op kenteken gezet. Een stijging van 1.137 procent (!) in vergelijking met november 2019.

Deze laatste maand mag dan een extreme stijging betekenen voor de registraties. Volgende maand krijgt Audi te maken met een extreme daling. Daar hoef je geen glazen bol voor te gebruiken. Het laat nog eens sterk zien wat een financiële duw in de rug kan doen met de verkoopcijfers van een product. Of Audi-rijders zijn sinds december opeens bewust geworden van een beter milieu. Dat kan natuurlijk ook..



95 reacties

Wel fijn dat ze alle mensen die snel nog een auto in december op kenteken moesten hebben dezelfde letter hebben gegeven, nu kan de link tussen een G – kenteken, elektrische auto en portemonnee meteen gelegd worden :)
@barendbotje: euhm, inmiddels is het een H..
@horch: Zegt wat over het aantal autos zo op het laatste moment haha
@barendbotje: Heb ook een 55 gekocht op december, in Zwitserland. Ik denk niet dat je in NL een 23% fleetkorting kon onderhandelen rond deze tijd.
@rulefollower: Overigen, let op de productiedatum. Vanaf week 48 krijg je het gemodificeerde model met 25 km meer bereik.
@rulefollower: De vraag is, of het verbruik omlaag is gegaan. Of dat de batterij groter is. Ik hoop het eerste. Want dat scheelt in je energie rekening. Dat tweede niet.
@barendbotje: leaserijders met een beetje geluk qua timing hebben inderdaad een kenteken met een G. Veel plezier met het spotten van deze kentekens! Kun je wellicht de berijder in de ogen kijken en die glimlach op z’n gezicht ook even zien.
@probono: Die met kenteken XH-… lachen nog het hardst, dat zijn de auto’s van december 2018. 4% over de gehele waarde, dat is pas lachen.
Ze waren gewoon bijna niet leverbaar voor december. Ga er morgen 1 ophalen met mijn broer, die had hij oorspronkelijk in november moeten krijgen.
Zijn ze daadwerkelijk verkocht of zijn ze op kenteken gezet?
@monsieurleloure: als de importeur slim is dan zetten ze er zoveel mogelijk op kenteken. Want ze gaan er heel gemakkelijk weer vanaf komen.
@monsieurleloure: Pon eindejaarsactie. Die zetten ieder jaar een vloot auto’s op kenteken in december om de verkoopcijfers op te krikken en in januari/februari/maart met korting die dingen te slijten. Nu met de wijzigende bijtelling regels is er vooral meer reden om er veel op 2019 te zetten.
@w0o0dy: ben er blij mee, want ik rij via mijn werkgever met veel plezier PON verhuur. Dus misschien kunnen ze daar nog iets moois regelen.
@w0o0dy: doen veel importeurs in veel landen.
Kopers van een e-tron lopen direct na aankoop alweer jaren achter. Efficiency en range zijn niet best bij deze EV. Slecht gewoon.
Bovendien kent deze auto erg veel problemen. In Duitsland staan een aantal exemplaren al weken stil wegens allerlei storingen.
De kwaliteit aan de binnenzijde is ook niet op het niveau zoals het normaal bij Audi is. Scherpe randen, harde plastics en er zijn piepjes en kraakjes.
Dus zo’n enorm mooie deal hebben die dik 3000 kopers niet gesloten, maar ik wens ze allemaal heel veel plezier met deze enorme besparing…
@kroon: De enige koper is de leasemaatschappij.
@berlinetta: leasen en bijtelling staan los van elkaar. Vlak niet uit hoeveel van deze auto’s gewoon aangeschaft worden op de zaak ipv gereden via een leasemaatschappij.
@trasimo: Dus jouw huis mag ook lekkages hebben omdat de bank of verhuurder eigenaar is ?
@autopetje: ehh geen idee waar je die conclusie vandaan tovert… ik zei alleen dat deze auto’s ook vaak gekocht worden ipv geleased.
@trasimo: sorry, ik wou reageren op @berlinetta
@autopetje: exuses, antwoord is bedoeld voor @berlinetta
@berlinetta: Deze auto wordt door genoeg ondernemers gekocht op de zaak…
@kroon: bij normale audi’s heb je tegenwoordig ook veel storingen en piepjes en kraakjes en harde plastics in ’t interieur. Toch een manier om de marge op die dingen nog verder op te schroeven, want goedkoper zijn ze niet geworden.
@thijsj: Jij hebt duidelijk niet in een moderne Audi gezeten…
@romeoalfa: ik heb een 2019 a1, die is pas net op de markt…
@kroon: gelukkig gaat het bij Tesla allemaal wel goed. En zelfs met scherpe randen, harde plastics, piepjes en kraakjes blijft het een veel mooier interieur dan waar Tesla mee gekomen is.
@circlestorm69: interieur heeft Audi inderdaad beter voor elkaar. Maar als je graag ‘Vorsprung durch Technik’ wilt in EV land moet je toch echt bij Tesla zijn. Ach ja, zo is er voor ieder wat wils…
@trasimo: qua range wel. Maar voor dagelijks woon werk verkeer maakt het niet uit. Dan heb je met alle EV’s wel genoeg in huis. En ja de Tesla’s zijn mega snel van 0-100. Maar hoe vaak blijf je dat doen en de grote vraag is, als ik het hier en daar lees, hoe vaak kan je achter elkaar een stoplicht sprintje doen….?
Ik zit dan toch liever in een mooie auto met een mooi interieur. Maar goed, ik ben, tenzij ik morgen de loterij win, toch niet in de markt voor die auto’s. En als ik hem win vraag ik me af of ik überhaupt een EV koop.
@circlestorm69: de EV motortechniek staat momenteel gewoon bewezen bovenaan, de accutechniek met als gevolg de range eveneens inderdaad, daarnaast steeds verbeterende autopilot waarmee ik nu al zo’n 80% van m’n snelwegkilometers relaxed kan afleggen, maandelijkse software updates (die m’n model 3 vorige maand bijv nog gratis 5% extra vermogen gaf en de regensensor van de ruitenwissers zelflerend maakten), sentry mode, het Tesla supercharger netwerk, om maar wat zijstraten te noemen die laten zien wat ze kunnen en hoe je auto achteraf zonder meerprijs nog steeds beter wordt gemaakt. Krijg ik dat ook op een e-tron? Dat zijn zaken waar ikzelf een stuk meer van geniet dan de aaibaarheidsfactor van m’n dashboard.
@trasimo: vergelijk je nou een model 3 met een E-tron?? Daarbij zijn we net (4vrienden) voor t eerst in een model 3 naar de Eifel in Duitsland gegaan. Achterin zit je helemaal k. Maar ok aangezien je iedere 2 uur moet tanken(oh wacht er zijn in de Eifel vrijwel geen Superchargers..) waren we ipv normaal ca 4 uur in 6 uur op bestemming. Daarbij als je dan de bakkies koffie van de vd Valk bij de prijs.optelt is dat Tesla netwerk ook niet zo goedkoop.. want voor t geld van 8 bakkies capuchino had je ook op en neer kunnen rijden
@tvr1974: vergelijk is niet helemaal terecht inderdaad, op handling, features en aandrijving is de Model 3 natuurlijk aanzienlijk beter. Maar ok als het je niet bevalt dan gewoon lekker niet doen toch? Simpel zat!
@trasimo: die keuze hoef ik niet te maken gelukkig.. vreselijk als je moet kiezen op basis van bijstelling.. ik rijd wat ik leuk vind en niet wat de regering ons op dringt..
@circlestorm69: Bij de E-Tron mooi interieur? Het is een complete Clusterfuck van schermen. 3 losse schermen dat ziet er totaal niet uit. Heb je er wel eens in gezeten?
@nissanfairladyz: die schermen met drie verschillende doelstellingen, instrumentencluster, infotainment en klimaat. Als je dat op een enkel groot scherm zou doen wordt het juist onoverzichtelijk.
@nissanfairladyz: nee, in deze heb ik nooit gezeten. Wel in een hoop andere Audi’s en die zijn van binnen altijd geweldig. Maar van foto’s en video’s (hier) kan ik ook veel aflezen. Ik moet ook wel even wennen aan alle schermen en minder knopjes, maar ik denk dat we er niet meer omheen kunnen. Maar ik heb het ook over de afwerking, de stoelen, de bekleding enz.
@kroon: Audi zet in op een ander type elektromotoren, die hebben een ietsjes lager rendement maar een langere levensduur en bevatten minder zeldzame aardmaterialen. Probleem van E-Tron en vooral EQC is dat de wagens kleiner zijn dan de Tesla Model X maar wel even zwaar. De Tesla is relatief licht is en toch crashveilig, daar kunnen de andere fabrikanten nog wat van leren.
@mashell: De oude Tesla X en S hebben ook gewoon een asynchrone inductie motor. Net als deze E-tron. Zelfs met een inductie motor doet Tesla het beter met de X.
De nieuwe X en S (raven) hebben de technologie van de Model 3 in zich qua motoren en is weer een stukje efficiënter. Ik had wel ergens gelezen hoeveel procent efficiënter hij was geworden dan de versie ervoor maar kan het zo niet meer vinden.

De Raven versie van de S en X, en de Model 3 maken gebruik van een Permanent Magneet geassisteerde synchroon reluctantie motor. Er zitten wel permanent magneten in. Maar zijn puur voor assistentie, en 15% van wat er in een echte synchroon permanent motor gaat. Daarnaast is een reluctantie motor GOEDKOPER te maken dan een inductie motor.

Dit betekend dat Tesla een goedkoper te maken motor heeft, die compacter is en efficiënter. Tesla heeft de WIN WIN WIN motor zeg maar. Het neusje van de zalm qua elektromotoren.
@nissanfairladyz: Volgens Teslabjorn ben je in de e-tron precies evenveel tijd kwijt als de Tesla X raven op 1000 km (incl. laden).
@rulefollower: Heb je een link naar die specifieke aflevering dan? Ik kan me indenken dat de Audi E-tron sneller kan laden, waardoor je met dezelfde tijd aankomt. Dat is eigenlijk wel prima. Echter ben je voor dezelfde tijd wel meer stroom kwijt met de E-tron ga ik vanuit. E-Tron gaat ook verder prima werken in Nederland. We hebben genoeg laders, we hebben goede infrastructuur. Je bent alleen even wat meer geld kwijt aan stroom.
@nissanfairladyz: zie hier: https://www.youtube.com/watch?v=TFu9pkpunuo
deel 1 staat er vast ook naast.
@rulefollower: Klopt inderdaad bij een route met Ionity laders. Dit is overigens weer anders bij V3 superchargers.
@kroon: Production hell bij Audi ? ;)
@kroon: hadden MetSubsidie Foutlander rijders ook, en nog erger dan dat. Conclusie? Ze bleven er allemaal 5 jaar lang in door kachelen.
Zie toch veel liever 3000 extra e-Trons op de weg dan nog meer van die lelijke Model 3’s met kikkerfront. Vooral schuin van voren blijft het een gedrocht.
@circlestorm69: alleen maar vanuit die hoek gaat het mis zou ik zeggen, vanuit alle andere hoeken vind ik ‘t een knappe auto. Overigens is de e-tron daar (zowel op prijs als carrosserievariant) helemaal geen concurrent voor.
@trasimo: klopt, zijkant en achterkant zijn een stuk beter te doen. Binnen in een mager 6je.
Uiteraard is de e-Tron geen concurrent voor de Model 3. Maar voor het straatbeeld ben ik blij dat er nog zoveel mensen eentje hebben aangeschaft. Waarschijnlijk oude Model S (zoveel mooier dan de 3) rijders met problemen ;-)
@circlestorm69: Als ze bij VAG nou eens fatsoenlijke elektrische aandrijflijnen gaan maken. Dan zouden ze inderdaad een winnende combinatie hebben. Helaas doen ze dat niet. Waarom? Ik zou het niet weten. Vraag VAG eens waarom hun elektrische aandrijflijn troep is.
@circlestorm69: (geen edit knop) maar ik blijf van mening dat de EV’s een tussen oplossing zijn. Ik geloof veel meer in schone diesels tot waterstof het overgenomen heeft.

Daarnaast zou ik wel eens willen weten wat de verhouding is tussen de mensen die een EV rijden en écht om het milieu geven (niet dat EV’s zo milieuvriendelijk zijn, behalve dat ze niets uitstoten, en vliegen ze bijvoorbeeld nauwelijks en eten ze geen vlees) en wie het alleen doet vanwege de lage bijtelling. Maar dat gaan ze natuurlijk nooit zeggen.

De Prius en Outlander hype hebben we al gehad en vooral bij die laatste bleef iedereen hem vol met benzine gooien alsof het niets was. Lage bijtelling > milieu.

Voor wie het Duits een beetje beheerst…deze man uit de Audi hoofdstad denkt er ook zo over: https://www.deutschland-kurier.org/professor-der-th-ingolstadt-entlarvt-den-schwindel-um-die-elektromobilitaet-das-e-auto-nuetzt-nur-der-automobilindustrie-aber-nicht-den-kunden/
@circlestorm69:
Waterstof heeft een ronduit belabberd bron tot wiel rendement.
@circlestorm69: ik vergeet de XC90 T8.
@circlestorm69: Elektrische auto’s op batterij zijn denk ik nu juist wel de toekomst. Om een flink aantal redenen. Minder onderhoudskosten om te beginnen. Daarnaast: Elektriciteit kan duurzaam worden opgewekt en in principe zonder CO2 uitstoot. Diesel niet. Waterstof is op dit moment ook geen alternatief. Het maken van waterstof is op dit moment totaal niet duurzaam. Wellicht dat het in de toekomst lukt om waterstof, goedkoop, op een duurzame manier te produceren, maar dat is nog lang niet het geval. In batterijen worden voor zover ik begrijp inderdaad grondstoffen gebruikt uit oorlogsgebieden. Maar wat dat aan gaat is ook dot lood om oud ijzer. Om olie wordt tot de dag van vandaag ook oorlog gevoerd. Slechts 16% van de CO2 uitstoot? En dan zeggen dat dit niks is? Ik vind dat ook echt appels met peren vergelijken. Natuurlijk produceert landbouw meer CO2. Maar wat heb je liever: eten of auto rijden? Daarmee zeg ik niet dat we vrolijk door moeten gaan met CO2 producerende landbouw. Maar je moet het een en ander wel even goed in verhouding zien.

Tenslotte geloof ik best dat de auto industrie de accu auto gebruikt om zichzelf te vergroenen. En daar moeten we zeker niet intrappen. We hebben echte oplossingen nodig. En daar zou een wetenschapper zoals deze professor een mooie bijdrage aan kunnen leveren. In plaats van dit soort zeurstukjes te schrijven.
@circlestorm69: waarom zou je willen weten welke ev rijder het voor het milieu doet? Wat is daar de toegevoegde waarde van? Wil je dan ook weten hoeveel mensen met subsidie zonnempanelen hebben aangeschaft echt voor t milieu? Of is die vraag niet interesant ?
@maotje: ben er gewoon benieuwd naar. Mag toch? Maar dat gaan de meesten toch niet zeggen, want het merendeel zal het niet om het milieu doen. Over twee weken krijgen wij onze zonnepanelen :-) en het hele gezin eet geen vlees. En niet omdat het ” hip” is…de kids hebben het nog nooit gegeten en wij al ruim 30 jaar niet. En daarvoor ook nauwelijks vlees gegeten. Het is een stuk gezonder en vooral veel beter voor het milieu.
@circlestorm69: het is een vraag dat over komt als pure afgunst! Iedereen koopt t om goedkoop te rijden. Dat het daarnaast beter is voor milieu is mooi meegenomen.
Het zelfde verhaal geld voor zonnenpanelen. Daarbij heeft nog nooit iemand dat soort vragen gesteld. Maar wanneer het om elektrischrijden gaat krijgt men ineens afgunst. Waar komt dat vandaan?
@maotje: Tesla rijders zijn net prostitués, ze doen het ( in dit geval beperkt tot autorijden) alleen voor het geld.
@circlestorm69: recht van voren is de Model 3 ook raar. De A stijlen staan heel vreemd rechtop in plaats van gestroomlijnd schuin.
@mashell: ja recht van voren en schuin van voren is ie gewoon lelijk.
@mashell: ik heb ‘m zelf en kan bevestigen: als ik vanuit die hoeken kom aanlopen word ik er ook niet blij van ;)
@trasimo: wat 4% bijtelling allemaal wel niet goed maakt ;)
@mashell: de spijker op z’n kop!
Alle e-trons zijn zo snel mogelijk naar Nederland gehaald en direct op kenteken gezet. Een gedeelte daarvan is al vergeven, maar er zijn nog zat dealers die exemplaren te koop hebben staan.

Het aantal registraties is explosief natuurlijk, maar het gros wordt pas volgend jaar geleverd (en betaald). Het is een beetje als met de Outlander PHEV, XC90 T8 en Model 3: als je ‘m kan veroorloven, ben je wel gek als je het níet doet.
@willeme: Pon heeft centen zat om er 2000 op voorraad te zetten. En vast ook wel een goede deal voor financiering bij VAG.
@w0o0dy: Als ze er 10.000 op voorraad konden zetten hadden ze dat ook gedaan, echter kan Audi die nog niet leveren.
@w0o0dy: Niet Pon, de dealers. Zitten ook Pon-dealers bij, uiteraard. Ook erg veel dealers die buiten Pon om exemplaren opsporen en verkopen.
Ze zijn over 2 dagen wel een jaar oud, tot voor kort wilde je je auto pas in januari op kenteken hebben. Je maakt me niet wijs dat die paar tientjes extra bijtelling nu bepalend zijn. Ik koop liever aandelen in se batterij grondstoffen!!
@scrmeagle: Aandelen in de grondstoffen? Maar omdat de vraag naar Lithium nu ineens aantrekt gaan overal Lithium mijnen open in Australie en weet ik waar. De prijs is sinds begin 2018 aan het zakken vanwege die reden. Het aanbod groeit enorm hard mee waardoor de prijs niet zo zeer omhoog gaat. Eerder omlaag op dit moment. Lithium is NIET schaars zoals sommige mensen ons willen doen geloven.
@scrmeagle: die tientjes bijtelling waar je over spreekt zijn voor berijders in die categorie eerder honderden euro’s. Per maand!
Vergelijk maar eens een fatsoenlijk uitgeruste 5 serie / X5 met een E-tron qua bijtelling..
@ukbob: ik bedoel natuurlijk het verschil op de bijtelling van ev dus ban 4 naar 8%
@scrmeagle: Een auto van 27-12-2019 is 1-1-2020 niet ineens een jaar oud. Alleen kinderen kijken daar naar. Iemand die echt geïnteresseerd is maakt die paar dagen niks uit.
Vind de actieradius van de E tron niet top… beetje reizen in Europa en je staat constant bij de charger.
Ongeacht hij als elektrische auto niet zo mooi uit de verf komt. Denk ik dat mensen er wel tevreden over zullen zijn. Hij ziet er gewoon wel goed uit, en hoop dat VAG hier veel van gaat leren. Schijnt dat ze voor de volgende versie alweer vele verbeteringen hebben doorgevoerd die ervoor zorgen dat de efficiëntie een stukje beter is.
Audi, hou het bij maximaal 2 schermen in je dashboard, fix je elektrische aandrijving en je hebt een mooi product. Ik hoop echt dat de Duitsers dichterbij Tesla komt qua techniek.
Het is alleen nu nog niet zo. De Audi E-tron kan zich denk ik prima redden met thuisladen en fastned netwerk en Ionity etc. Je bent wat meer kosten kwijt qua stroom dan bij een Tesla, maar dat moet je maar accepteren omdat je deze gekocht hebt.
@nissanfairladyz: eens, het is wel gewoon een mooie bak. En hoe meer serieuze concurrentie er voor Tesla komt, hoe beter.
@nissanfairladyz: Een Tesla is geen concurrentie voor de e-tron. Een e-tron is een keurige crossover die veel waar voor zijn geld biedt. Een Tesla is toch een rijdende Concept Car waarbij je als eigenaar de VELE tekortkomingen mag accepteren. De kwaliteit is gewoon ondermaats. Het is geen ‘echte’ auto. Als je in een Tesla zit, snap je ook waarom ‘ie zo goedkoop is. Je zit in een plastic bak met niets. Leuk voor early adopters en ik denk dat veel Jone mensen het minder erg vinden, maar veel mensen willen gewoon een goede auto. En dat is de Tsla niet. Dus ondanks dat Tesla op het gebied van range en vermogen veel verder is, is het niet relevant. De rest is een beetje crappy.

Zie het als een moderne Saab of Subaru. Heerlijk eigenwijs, met veel fans. Maar voor velen valt het automatisch af want ‘te raar’.
@willeme: stop eens met je eigen mening als feiten te presenteren. Gelukkig jaareinde!
@alassad: je hebt gelijk. De lak kwaliteit van de Model 3 is briljant.
@willeme: je mening is duidelijk maar laten we die niet verwarren met de feiten.
@trasimo: klopt. Interieur is inderdaad geweldig :-)
@willeme: je zit ook echt “in een plastic bak met niets”

Mocht je toch interesse hebben in de feiten: niemand hier ontkent dat Tesla’s verbeterpunten hebben, en we hoeven ook niet te gaan ontkennen dat de e-tron die ook heeft. Ik zie graag van beide hoe ze zich verder gaan ontwikkelen.

Tesla simpelweg afdoen als niets anders dan goedkoop afgewerkte bagger is simpelweg lachwekkend. Al helemaal wanneer je pretendeert hier regelmatig goed onderbouwde stukken over auto’s te schrijven.
@trasimo: Vanuit het oogpunt van een klant die ‘daadwerkelijk’ premium rijdt (mijn Alfa is dat niet ;-)) heeft een Tesla ernstige tekortkomingen.

1. Early adopters: ja, die kijken er door heen en ga voor de techniek en het gedoe erom heen.
2. Leasers: die stappen erin omdat het verreweg de meeste waar voor hun geld is.

Ik begrijp wel dat mensen liever een Audi/BMW/Jaguar hebben met aantoonbaar mindere elektrische aandrijving (performance, laadtijd, actieradius), maar wel een hoogwaardig interieur en bouwkwaliteit wensen. Zet een I-Pace of EQC naast een Tesla en je ziet dat het verschil in kwaliteit mijlenver uit elkaar ligt. Alle tekortkomingen worden door de adepten natuurlijk weggewuifd, maar er zijn een heleboel ‘gewone’ klanten die ‘gewoon’ een goede auto wensen. Een Tesla is dat (nog) niet.

Laatst in een hele recente Model S gezeten, dat was al een stuk beter. Paar dagen erna in een Model 3 (die nota bene nog nieuwer was!) en dat viel weer zwaar tegen.

Een beetje hetzelfde had ik 13 jaar geleden met de toen nieuwe Mustang. Geweldige looks, briljant geluid, veel power en de hele Mustang ‘mystiek’ eromheen. Maar als je het product daadwerkelijk ziet en aanraakt, viel het toch (zwaar) tegen en begrijp je meteen waarom ‘m zo goedkoop kunnen aanbieden.

Vraagstuk is dan een beetje: gaat Tesla eerst hun tekortkomingen aanpakken of weet de gevestigde orde de achterstand qua elektrische motoren en accu’s in te halen?

Neemt niet weg dat weg dat de e-tron hoogwaardiger aanvoelt als een Tesla ;)
@willeme: ik kom uit ‘premium’ (BMW) en m’n Model 3 is van binnen dan ineens zeer minimalistisch ja. Maar hij zit van binnen en buiten wel gewoon strak in elkaar geschroeft, “panelgaps” zijn al helemaal nergens te bekennen, er is geen piepje of kraakje en de multimedia / geluidsinstallatie: het werkt en klinkt waanzinnig goed.

Ondertussen heb ik in m’n laatste BMW in korte tijd meerdere storingen gehad waarvan eentje die geen enkele BMW specialist eruit kreeg + een kapotte waterpomp en de BMW daarvoor had het bekende dieselmotor probleem waarbij het vliegwiel naar de vaantjes ging en de kettingspanners van de distributieketting niet in orde waren. Om dat te fixen mocht het motorblok gedemonteerd worden. Of ik in totaal ff 5000 euro wilde aftikken. En dat waren geen afgeragde bakken, maar jonge auto’s. Of een gloednieuwe Audi A3 ophalen bij de dealer die staat te stotteren bij het stoplicht omdat de motor te weinig brandstof krijgt en de dealer + PON die daar niks aan willen doen totdat je eindelijk met juridische stappen gaat dreigen. Kijk, van zulke ervaringen krijg ik dus ook geen ‘premium’ gevoelens.

En dan rijd ik nu in een Tesla die op de snelweg haast alles zelf doet, waar alles perfect werkt, elke maand via updates vanalles mooier wordt, en dan zeg ik je eerlijk dat deze auto mij zeker wel een ‘premium’ gevoel geeft.

Ik wil maar zeggen, het ligt niet zo zwart/wit. Ja Tesla mag nog veel leren over mooie interieurtjes, en ja de andere merken mogen nog veel leren op EV-gebied, maar dat vind ik alleen maar interessant. (en PON mag gewoon doodvallen, maar dat terzijde)
@trasimo:

Betrouwbaarheid is een compleet ander punt. Daar zal Tesla zich nog moeten bewijzen, maar dat geldt ook voor de andere elektrische auto’s. In principe heb je te maken met minder bewegende onderdelen, dus ook minder kans op malheur.

Persoonlijk vind ik betrouwbaarheid niet onder ‘premium’ vallen. Niet dat het niet belangrijk is, maar een Jaguar XJ-S V12 vind ik zeer premium, maar is zeker niet betrouwbaarheid. Een Subaru Legacy is dan weer wel onverwoestbaar, maar niet premium.

Ik heb wel degelijk sympathie voor Tesla en vind bepaalde facetten zelfs erg sterk, maar ik vind persoonlijk het interieur erg matig en niet op het niveau van De Duitse Drie. Als Alfa Romeo de Giulia nu elektrisch had gemaakt, was de keuze wat mij betreft veel simpeler geweest ;-).
@willeme: Zo’n sterke mening en het enige waar dat op gebaseerd is, is ‘dat je er even in hebt gezeten’. Wist niet dat ‘autoliefhebbers’ harder gaan op mooie stiksels, verf en ‘premium’ plastic knopjes dan performance en features.
@crepito: dat was met name om te kijken hoe de stand van zaken op het moment is ;-). Ik zal je mijn mening over de 2013 modellen voor mij laten.

Voor de rest van je betoog: De Tesla’s worden als premium in de markt gezet. De punten die jij noemt zijn daar inderdaad belangrijk voor. We kunnen het wel wegwuiven, maar om dat goed voor elkaar hebben kost enorm veel geld. Als je het prima vind, mooi! Ik denk dat veel e-tron rijders ondanks al de nadelen van die auto toch liever een ‘echte’ auto willen. Geen laptop op wielen.
@willeme: heb jij enig idee waarom ik nu een IP-block te pakken heb met mijn account? (zit nu even op VPN om dit te kunnen plaatsen) Ik hoop toch dat dit niet is omdat ik de discussie aangegaan ben zoals je dit zelf ook doet.
@trasimo: ik heb even voor je gekeken, maar je staat niet op de modlist en je account is niet geblokkeerd.

En uiteraard kun je de discussie aangaan! Wie de bal kaatst kan ‘m terug verwachten ;)
@willeme: thanks voor het nakijken, nu krijg ik de melding ineens weer niet… anyway ik hou ‘t netjes hier hoor :)
@trasimo: “… elke maand via updates vanalles mooier wordt …”
Wordt het mooier of corrigeren ze de fouten? Ze konden het ook in een keer het gewoon goed doen.
@al69: autopilot in 1x goed doen? Dat is een utopie. Het gaat daarnaast wel om echt beter maken ja: 5% vermogen toevoegen, sentry- dog- en joe- mode introduceren, games, netflix en youtube toevoegen, de regensensor slim en zelflerend maken met behulp van de camera’s, om maar wat recente dingen te noemen.
@willeme: nou nou, jij weet er nogal wat van ofnie makker
@willeme: wat ik nooit zo goed begrijp bij dit soort discussies is dat men vaak focust op één of enkele punten. Het draait, naar mijn bescheiden mening, bij de keuze van een auto om een totaal-afweging. De één handelt puur op emotie, de volgende op praktisch gebruik, de ander op gunstig verbruik etc. Kijk, iedereen wil natuurlijk wel een fantastisch ogende auto waar alle kids in passen plus fietsen en andere troep, sportieve prestaties en handling, premium interieurtje, technologisch geavanceerd en een gunstig verbruik met een bescheiden prijskaartje… maarja, die gaan de autofabrikanten nooit maken natuurlijk (als het al mogelijk zou zijn). Laat iedereen gewoon in zijn/haar eigen waarde met eigen afwegingen, toch?
Een ieder alvast een goede jaarwisseling toegewenst!
Zet ook hier maar voor de deur.
@RubenPriest Het is mij een volkomen raadsel hoe je bij een toename van 162 naar 3300 uitkomt bij een stijging van 1137%!
@9000cse:

Kijk het zit zo: 3.300 / 162 / 100 = 2.037%.

2+0+3+7 = 12

Als je nu de 2 deelt door zichzelf is dit 1. En 1 met zijn broertje 1 optellen is 2. Snap je het nog?

Dus 1.137 = 1+1+3+7 = 12

Het maakt dus niets uit of het nu 2.037% is of 1.137%, allebei 12.

En laat nu 12 de 12e maand van het jaar zijn waarin de verkopen gestegen zijn!

#grapje

PS.: voor mij ook een raadsel.
Wat is 1137% van 0?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).