De soap krijgt zowaar een nieuwe wending!
Tot nu toe ving Volkswagen (alle) klappen op als we het hebben over dieselgate. Het merk heeft het afgelopen jaar een behoorlijke beschadigde reputatie opgelopen. De andere merken van VAG ontsprongen de dans niet volledig, maar VW werd veruit het vaakst genoemd.
Het hele verhaal maakt nu een interessante twist. Audi-topman Stefan Knirsch werd eerder deze week op non-actief gezet omdat de Duitser betrokken zou zijn geweest bij het dieselschandaal. Duitse media doen er nog een schepje bovenop en stellen nu dat Audi achter de sjoemelsoftware zit, en dus niet Volkswagen. Deze conclusie trekt Süddeutsche Zeitung naar aanleiding van een eigen onderzoek.
De krant wist beslag te leggen op interne stukken die momenteel worden behandeld in het onderzoek naar Volkswagen. De stukken bevatten onder andere mails waarin staat beschreven dat een manager van Audi zegt dat het concern MOET sjoemelen om aan de steeds strengere eisen te voldoen. Op dit moment is Martin Winterkorn het gezicht van het schandaal, maar nu lijkt het erop dat veel meer topmannen betrokken zijn bij dieselgate. Geen verassing, al wordt het nu een potje ‘Wie-is-het?’. Met het aftreden van Winterkorn kwam Matthias Müller aan de macht als CEO van VW. Müller was voorheen CEO van Porsche, maar daarvoor was hij werkzaam als topman bij -inderdaad- Audi.
De interne stukken die de Duitse krant in handen heeft gekregen zijn onderdeel van een onderzoek van het Amerikaanse advocatenkantoor Jones Day. In de VS lopen er diverse zaken tegen VW en ook in Europa beginnen steeds meer balletjes te rollen. Wij grijpen nog wat popcorn uit de kast en zien toe hoe dit nieuwtje zich zal gaan ontwikkelen. Zowel Audi als Volkswagen willen niet reageren op de berichtgevingen vanuit de Duitse media.
63 reacties
http://www.sueddeutsche.de/wirtschaft/vw-chef-matthias-mueller-die-gier-hat-einen-namen-1.3904853
Kale instap BWM 1-serie begint ook bij 27K. MB heeft de A gewoon heel slim geprijsd met wat meer luxe standaard … Mijn punt: het blijft een beetje appels met peren vergelijken en uiteindelijk lood om oud ijzer; de prijsstellingen van de premium-instapmodellen zijn een wetenschap op zich …
Audi A3: heeft een 1.0 liter met 115pk / 200nm
Heeft een B-label
Kost € 26050,-
BMW 1-serie: heeft een 1.5 liter met 109 pk/ 180nm
Heeft een C-label
Kost € 26550,-
Mercedes A-klasse: heeft een 1.6 liter met 102pk / 180nm
Heeft een C-label
Kost € 26695,-
Conclusie van bovenstaande:
De Audi kost het minst, heeft de kleinste motor maar wel het meeste vermogen en het grootste koppel. Bovendien heeft de Audi het beste milieulabel.
Met andere woorden: de Audi biedt het meeste waar voor zijn geld. Je doet net of de BMW 1-serie en Mercedes A-Klasse precies dezelfde uitstootnorm halen als de Audi A3, niets is dus minder waar.
Ik ben heel goed in begrijpend lezen hoor, ik weet precies wat je bedoelt. Ik denk alleen dat jij jezelf niet zo goed begrijpt, het bewijs ligt in de volgende door jou zelf geschreven zin:
“En dat je geen eens probleemloos de 150k haalt is is ook maar een fata morgana”
Ik zou zeggen: lees je eigen zin nog eens goed door, dan zie je hopelijk dat je jezelf dus tegenspreekt en mij dus onbedoeld gelijkt geeft. Bedankt daarvoor, ‘begrijpend lezende topper’…:)
BMW KRIJGT MAKKELIJK 177 pk uit zijn 1.6 motor. Dat kun je van die kutmotortje van jou auwdiee niet zeggen helaas. Face it nou eens, audi is gewoon een shit wannabe merk met problemen die ze nooit bij Mercedes of BMW zullen hebben. Gewoon goedkope troep onderdelen en daar vette winst op uit proberen te halen. Walgelijk merk.
Om aan te geven dat de door jou genoemde 177pk uit een 4 cilinder 1.6 nou ook weer niet zo bijzonder is zet ik daar de 4 cilinder 2.0 in de Audi S3 tegenover: die heeft 310pk! Dus maar 0,4 liter meer inhoud, dezelfde aantal cilinders, beide voorzien van een turbo en toch maar liefst 133pk meer dan de BMW.
En als we dan toch bezig zijn: weet je wat ik dan niet echt premium en wel schandalig vind? Dat BMW een 1.8 liter 3-cilinder! met 136pk in een 3-serie stopt en er dan € 35974,- voor durft te vragen..
Bij de Audi A4 kom je alleen motoren met 4 cilinders of meer tegen. Zo zie je maar weer, zo slecht doet Audi het dus niet.. :)
En nee joh, natuurlijk heeft een BMW of een Mercedes nooit problemen. Geloof je het zelf? Blijkbaar wel dus, maar dat is natuurlijk absolute onzin.
Zie je wel, reclame is één grote leugen
En eigenlijk heb je wel gelijk. Voor sjoemelen is ook techniek nodig….
Maar goed, je punt mbt bescherming van de (gedupeerde) consument is waar het echt om draait. En in Amerika is het gewoon een melkkoe voor de overheid geworden (goed voor de eigen auto-industrie en miljarden meepakken is altijd goed) terwijl de NL overheid al een achterkamertjes deal met PON/VAG gedaan heeft, waarbij de portomonnee dicht blijft. Bedankt voor het in de kou laten staan van je gedupeerde burgers roverheid ! Duitsland en Belgie gaan hier veel realistischer en eerlijker mee om dan eerder genoemde landen :(
Ik geloof er geen ruk van dat dit beperkt blijft tot een paar merken. Ik denk dat de gehele auto industrie dit spelletje speelt.
Dat hele topmanagement daar is waarschijnlijk zo rot als het maar kan en heeft gedacht dat als ze een paar poppetjes, waar ze misschien toch al vanaf wilden, op zouden offeren er wel zouden zijn.
Hopelijk worden de rotte appels in de verschillende managementniveaus eruit gehaald én financieel kaalgeplukt. Want ze hebben niet alleen externe partijen benadeeld, maar ook een heel concern met tienduizenden medewerkers in een onmogelijke positie gebracht.
Het houdt niet op… niet vanzelf …