Audi onthult nieuwe S4 en S4 Avant

Auteur: , 45 Reacties

Audi liet gisteren een batterij aan A4's op het journaille los, maar de verwachte S4 bleef uit. Waarom? Omdat ze die voor vandaag hadden bewaard.

De nieuwe S4 heeft nog steeds een 3.0 TFSI onder de kap, echter is voor deze generatie de supercharger gedumpt en vervangen door en turbocompressor. Ook werd het vermogen lichtjes opgeschroefd: in plaats van 333 levert de S4 nu 354 pk. Het maximumkoppel bedraagt 500 Nm (@ 1.300 – 4.500 rpm).

Prestaties

De nieuwe S4 doet 0-100 km/u in 4,7 tellen en slurpt 7,4 liter brandstof, wanneer je ‘m rijdt als de 2.0 TDI ultra van je buurman dan. De krachtsverdeling gaat via een permanent quattro-systeem dat standaard 60 procent van het draaimoment naar de achteras stuurt. Naar gelang de omstandigheden kan er maximaal 70% van de kracht naar voren en 85% van de kracht naar achteren gedirigeerd worden.

Dankzij de S-sportvering ligt de Audi 23 mm lager dan het basismodel. Hij rolt op 18 inch wielen met 245/40 banden (19 inch is optioneel), en behalve deze sportievere stance is de S4 natuurlijk herkenbaar aan zijn zilverkleurige spiegelkappen.

Gewicht

Audi deed zijn best het gewicht van de S4 te beperken: de 4,74 meter lange sedan weegt 1.630 kg, de Avant legt 1.675 kg in de schaal. Audi lanceert de modellen in 2016 op de markt, foto’s van de Avant heeft het nog niet vrijgegeven.



45 reacties

Ongetwijfeld een hele fijne wagen, al is hij niet uitgesproken spannend. Dat hoeft ook niet, daar hebben ze de RS4 voor. De velgen vind ik echter niets. Net alsof ze uit de gids van de plaatselijke Profile komen….
@dutchdriftking: Profile de fietsspecialist?
@metalmike: *tring tring*
@metalmike:

Profiel of Profile. Leer het verschil grapjas ;)

http://www.profiletyrecenter.nl/
Ik dacht dat de vorige generatie ook al een turbo motor had
@speedzz: Nop, hij heette 3.0TFSI maar het was een compressor en geen turbo.
Precies zoals een S moet zijn: ingetogen en onopvallend. Meestal vind ik de S-versies lekkerder dan de RS’jes.

Alleen dat gewicht is wel erg hoog. Audi had iets meer z’n best mogen doen om het gewicht te beperken.
Gebruikt ‘ie 7,4 liter olie per 100 kilometer?! Wow
@jeroen13: De oliegrappen zijn net als Jos Verstappen en grindbak grappen. Gewoon niet grappig meer en zal het ook niet meer worden.
@viezefreddyw: Wel als de grap natuurlijk goed uit de (olie)verf komt..
@jeroen13: badum tsss
@jeroen13:
Ze worden nooit oud, maar zet gerust je helm op en trek je terug in het bos. Die vag jongens hier staan niet bekend om hun relativeringsvermogen of hun gevoel voor humor.

Gisteren nog moest mijn kop er af voor een soortgelijk grapje.
@kylian: Jouw kop moest eraf, omdat je op een zwakke manier iemand probeerde terug te pakken die gewoon een goede grap maakte. Niets meer en niets minder.
@berlinetta:
Nee, dat waren jouw aannames, ik probeerde niemand terug te pakken, daar ben ik toch echt iets te oud voor.

Dus knul snel terug in de schoolbankjes en niet denken dat je zaken moet invullen voor iemand waar je niet mee geknikkerd hebt.
@kylian: het zat je écht hoog he?
@888natan:
Geen last van, de kinderen die boven op de kast vlogen echter.
@kylian: kom op, de opmerking van @granlusso was scherp en gevat. Maak niet uit hoe oud je bent of dat je een Volkswagen fanboy bent. Als je een grap maakt, kunnen mensen erom lachen. Of iemand gaat eroverheen met een betere grap. Dat was nu het geval. Kom op, was een geinige opmerking. Uitlachen en weer opnieuw beginnen 😄
@kylian: Geen gevoel voor humor? Dat denk ik ook altijd als diezelfde ouwe grap weer eens langskomt. Grappen over een saai merk zijn altijd saai…
@granlusso: Kun je nog eens zo’n scherpe opmerking maken naar @jeroen13?
@berlinetta: Gooi ik ondertussen nog een beetje olie op t vuur…
Mooi ding. De vorige S4 was een van de fijnste auto’s die ik heb gereden: snel, comfortabel en lekker incognito. Het is geen M3, maar een meer volwassenere auto. Voor alle seizoenen. Snelle Audi’s heb ik altijd leuk gevonden, en de S4 is altijd de meest geslaagde geweest. De RS modellen waren in 2000 leuk, maar het zijn nu gewoon ordinaire auto’s waarvan de ingetogenheid niet echt afstraalt. Deze S4 lijkt dan weliswaar heel erg op zijn voorganger, maar daar zou ik persoonlijk niet mee zitten.

Motorisch zal er vast wel wat ‘rek’ in zitten: bij de vorige S4 hoefde je er alleen maar op te hoesten en je had al 60pk extra. Over 7 jaar maar een mooie gebruikte opzoeken!
@gtwillem: Een uitlaatje van Simons,JM of Miltek, chipje van JD en hoppa, RS4`tjes pesten. Gewoon een hele goeie wagen.
@dutchdriftking: JD is op zich prima, maar ik zou eerder voor MTM of BB gaan. Met name de laatste erg goede ervaringen mee, net als ABT trouwens.

Ik weet niet of ik er een andere uitlaat op zou zetten, beetje ordinair, alhoewel EPS hele strakke handgemaakte uitlaten heeft.

En dan op de kleinste wielen, saai groen kleurtje erop en dan lekker Porsches pesten.
@gtwillem: Sowieso een andere uitlaat. Dempertje minder (met een klep uiteraard zodat je ook gewoon beschaafd kan rijden) en 200cells racekats. De eindstukken zou ik wel origineel houden, en bij JM is dat geen probleem. Gewoon je eigen sierstukjes op een uitlaatsysteem op maat. Misschien zou ik zelfs voor een gewone S-line gaan met 2 pijpjes. Ik vind 4 uitlaten voor een 6 pitter wel een beetje overdreven.
@dutchdriftking: zolang het maar niet te hard klinkt. Op een R8 is het allemaal prima, maar op een S4 mag het wel bescheiden klinken. Ben benieuwd hoe die standaard klinkt, de S4 2.7T blaasde en sisde alle kanten op. Was wel spectaculair.
@gtwillem: blies!
Het is geen revolutie, maar wederom evolutie, wat de Audi rijder kennelijk aan zal spreken. Ik vind het toch wel netjes. Wel opvallend dat de de Ipad van Mercedes nu ook gekopieerd hebben.

Edoch toch maar een kleine vermogenswinst en zeker niet zo veel en zo snel als de Giulia als ik de berichten mag geloven.
Zo, dat is serieus snel. Enige reden om voor een RS te gaan zou een 8 cilinder zijn. maar goed..
@paulaner: Dan moet je een tweedehandsje kopen, want ook de nieuwe RS4 gaat een V6 krijgen.
@berlinetta: Ik weet het, helaas. Daarom zou ik nu niet per se de meerprijs willen betalen. Gelukkig zijn er nog velen die dat wel er voor over hebben.
@paulaner: de eerste RS4 had ook een V6, en dat ding was behoorlijk spectaculair!
Pohhhh, das mien auto!
Toch een goede 100kg zwaarder dan de Giulia QV, geen goed nieuws voor de aankomende RS4.
@trustmeiamanengineer: Dat zijn Italiaanse kilo`s. Ik ben benieuwd wat de Giulia werkelijk weegt.
@dutchdriftking: De Giulia weegt 1525 kilo volgens de presentatie net op de IAA.
Erg netjes! Heb de S4 altijd al een erg mooie auto gevonden. Aan de ene kant incognito, maar aan de andere kant zo te spotten door de kenner/liefhebber. 4,7 sec naar de 100 is bovendien serieus snel! Ben benieuwd wat de RS4 dan doet.
Hij ziet er heel gaaf uit! Lekker strak nog, geen kekke spoilertjes en tupperware stukken hier en daar. Maar wel een lekkere bak vol vermogen. Zo zie ik het graag! Goed gedaan Audi.
De personen met de grapjes over Jos Verstappen zijn diegene wie nooit F1 keken in die tijd.
En diegene wie altijd Audi afzeiken doen het omdat ze er zelf geen kunnen rijden.

On topic:
Ik vind hem er weer gaaf uitzien ben benieuwd naar de avant.
@msnaphaan: Of willen geen Audi rijden, omdat ze niet geassocieerd willen worden met dat soort volk.
@SimonMc: welk soort volk bedoel je?
En jij rijd in een Rolls?
85% mogelijk naar achteren…….Krijgen de kopers er een slipcursus bij?
Lijkt me een erg fijne auto om te rijden. Zal niet spannend zijn, maar wel heerlijk voor dagelijks gebruik en lange afstand!
Autoblog kan in ieder geval weer een rijtest aan de lijst toevoegen denk ik zo!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).