Audi RS5 TDI (800 Nm) pakt dieselrecord op de Sachsenring

Auteur: , 34 Reacties

De Duitsers laten middels de RS5 TDI Competition Concept nog maar eens zien wat je zoal met een elektrische turbo kunt bereiken.

Vorig jaar maakten we al kennis met de RS5 TDI, een studiemodel waarmee Audi de mogelijkheden van elektrische turbo’s wil onderzoeken. Destijds was de RS5 nog goed voor 385 pk en 750 Nm, maar in de tussentijd is er een schepje bovenop gedaan. Het resultaat? Een straffe 435 pk bij 800 Nm.

Daarmee heeft de RS5 het ronderecord voor dieselauto’s op de Sachsenring verbeterd. Helaas rept Audi met geen woord over de rondetijd, laat staan over het oude record, maar de potentie van de snelle RS5 is duidelijk. De techniek zorgt ervoor dat de biturbo V6 TDI mét elektronische compressor de turbodruk sneller opbouwt en dat de gasrespons verbetert.

Het studiemodel sprint van 0-100 km/u in 4 tellen rond, 200 km/u staat in 16 seconden op de klok. Natuurlijk gaat de RS5 TDI -net als de TT Clubsport Concept– niet in ongewijzigde vorm in productie, maar de techniek kunnen we wel binnen afzienbare tijd op straat-Audi’s verwachten.



34 reacties

TDI-powerrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrt!!!
@TDI-goeroe: zeker power, want hij is sneller dan de ‘normale’ RS5 die op benzine loopt
@TDI-goeroe: power valt te bezien, koppel wel, naar door het gebrek aan toeren niet al teveel power in Watts…
@TDI-goeroe: tttttttttttrrrrrrrrrrrrrrbbbbbbbbrrrrrrrrrrrklabam en sta je weer stil met een VAG kwaal
BMW loopt een beetje achter met hun M-performancediesel met 3 turbo’s. Volgens mij is dit een beter concept.
@berlinetta: Denk ik ook, al is dat natuurlijk ook een fijne machine. Gaat mooi zo die dieselstrijd.
@berlinetta: Alleen is die BMW al een paar jaar te koop en (voldoende) betrouwbaar gebleken. Vooralsnog is die Audi nog maar een prototype…
@dondeboer: Daar heb je een punt. De BMW-motor is inderdaad al lang op de markt. Vooralsnog heb ik nog niks gehoord over BMW dat bezig is met de ontwikkeling van elektrische turbo’s.
@berlinetta: Ik vermoed dat elke zichzelf respecterende fabrikant daar in het geheim wel mee experimenteert. Is natuurlijk ook vrij makkelijk onzichtbaar te doen.
@dondeboer: meerdere fabrikanten onderzoeken het, maar het heeft ook enige nadelen: het systeem werkt op 48V, dus heb je een extra accu + omvormer nodig. Ook worden deze turbo’s naast de gewone turbo ingebouwd en zijn behoorlijk zwaar met de elektromotor. Je hebt dus veel ruimte nodig + een hoop extra gewicht.
@berlinetta: het kritieke puntje js alleen dat het een concept is. Allemaal leuk en aardig maar je kan net nog niet kopen,
@lambo4all: En daarbij is BMW er wellicht niet zo open over op het moment. Dat sluit niet uit dat ze ongetwijfeld ook al wel testen met vergelijkbare oplossingen.
Inplaats van banden roken lekkere roetwolken, ik hou ervan!
Still don’t like it, een V6 met turbo’s is tot zoveel meer in staat als het geen diesel is.
@gillesvda: Ja, want 800nm is behelpen…..
@dutchdriftking: Volgens mij bedoelt hij dat er andere auto’s zijn met meer vermogen zoals de nissan gtr etc.
@dutchdriftking: 800nm klinkt leuk, maar alleen het koppel zegt net zo veel of net zo weinig als alleen het aantal PK’s. Het gaat om de totale karakteristiek van de motor. En een V6 benzine met turbo’s heeft doorgaans wel iets minder koppel onderin, maar vaak wel een veel bredere powerband en veel meer topvermogen. En dat is bij sportief rijden gewoon leuker.
@dutchdriftking: Het draait niet om die cijfers in mijn ogen, het draait om de prestaties. Die zeggen dat hij 4sec nodig heeft om 100km/u te bereiken. Dat is snel maar als ik dan denk aan een GT-R, die heeft met zijn V6 2,8 seconden nodig. Oké, zijn versnellingen staan kort afgesteld maar hij zit ook veel sneller aan 200km/u. 16sec vind ik best lang voor een V6 biturbo met 800nm.
@gillesvda: Het totaal pakket heeft ook wel wat. 800nm is opzich best heel fijn, en natuurlijk heb je een relatief korte vermogensband, maar voor dagelijks gebruik is het juist fijn dat je niet hoeft door te halen. Daarnaast rijdt je met een motor als dit zomaar 1/10 tot 1/12 als je een beetje normaal doet. Probeer dat maar eens met en GT-R….
@dutchdriftking: koppel alleen zegt niks.

Tijd dat autoblog eens duidelijk maakt wat koppel, vermogen en de bijbehorende grafiekjes precies betekenen. Leuk als opvolger van bijv dat luchtweerstands artikel van laatst.
@lekbak: Inderdaad, er zijn te wening mensen die deze termen vatten/correct interpreteren. Terwijl het eigenlijk erg eenvoudig is.
Mooi blok voor in de A6. In de A4 zou natuurlijk nog leuker zijn, maar dat zullen ze wel niet doen.
Tja, je moet wat als je Le Mans niet gewonnen hebt.
@mielie: whahahah
@mielie: padoem tsssjjj!
Sgoed
Hoop dat ze hem in de A6 lepelen. Rij nu al bijna 2 jaar in de A6 biturbo en dat is echt een heerlijke wagen. Ben benieuwd wat ze met de wetgeving rond bedrijfswagens gaan doen in belgie, als die blijven zoals ze nu zijn wordt dit mijn volgende leasertje.
Kudo’s voor BMW dat ze de M550d al gewoon een paar jaar in productie hebben. Erg leuk dat Audi een verbeterde concept hebben, maar het blijft een concept. Het zal nog wel even duren voordat dit blok in een straatauto gemonteerd wordt.

Desalnietemin spreekt zo’n diesel RS5 mij wel aan eigenlijk. Qua vermogen zit ie al heel dicht bij de benzine versie en dat koppel is natuurlijk fantastisch en geweldig, de benzineversie heeft toch een beetje tekort daaraan.

BMW en Mercedes zullen ongetwijfeld ook kijken naar de haalbaarheid van elektrische turbo’s, en over een jaar of vijf is het gemeengoed.
Beest! Doe maar in productie nemen!
De grote vraag bij VAG is natuurlijk weer, blijft het heel?
@deboes:
Daar weet jij als ervaringsdeskundige vast het antwoord wel op.😎
@deboes: Hij doet 0-100 in 4 liter olie.
Altijd lekker zo een dikke diesel!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).