Autoblog-advies: analoge rijdersauto voor €16.000

Auteur: , 110 Reacties

Vandaag gaan we op zoek naar Freude Am Fahren!

Z3 Coupe

In principe is elke auto een compromis. Zelfs een hardcore sportwagen is altijd enigszins afgestemd om toch een beetje comfort te leveren. Er zijn gelukkig nog fabrikanten die sportieve topmodellen aanbieden tegenwoordig. Maar toch, hoe sportief ze ook zijn, ze bieden meestal nog een vorm van comfort.

We kregen een mailtje van Autoblog lezer Willem-Jan. Op dit moment heeft Willem-Jan een Mini Cooper S uit 2007. Een heerlijk scheurijzertje, zoals hij zelf aangeeft. Hij heeft de auto smaakvol naar zijn eigen wens wat upgrades gegeven (316 mm remmen, iets verlaagd, tussendemper verwijderd). Hij is er erg blij mee, maar de auto geeft hem ook wat zorgen, met name de turbo is niet vrij van fouten.

Hij is op zoek naar iets nieuws, maar niet zozeer iets nieuwers. Het moet een sportieve auto zijn. Twee zitplaatsen zijn in op zich al voldoende, zolang de auto maar voldoende bagageruimte biedt. Een andere eis is dat de auto wat betrouwbaarder is dan zijn huidige auto, wat minder elektronica. Het moge duidelijk zijn, Willem-Jan is op zoek naar old school rijplezier. Dus een compromis in de vorm van 4wd, diesel of automaat hoeft niet gemaakt te worden. Vandaag gaan we op zoek naar onvervalst rijplezier. Zijn wensen/eisenpakket in een tabel:

Huidige /vorige auto's:Mini Cooper S
Koop / lease:Koop
Zakelijk / privé:Privé
Budget:€ 16.000
Jaarkilometrage:14.000 km
Brandstofvoorkeur:Benzine
Reden aanschaf andere auto:Zin iets nieuws
Gezinssamenstelling:1 Volwasssene
Voorkeursmerken /modellen:Sportief, betrouwbaar, moeten 2 personen inpassen
No-go modellen / merken:Geen cabrio's

Alvorens we op zoek gaan, willen we graag een kleine mededeling doen. Betrouwbaarheid zit hem niet enkel in de elektronica. Een Lexus LS430 heeft veel elektronica maar werkt uitstekend. Een TVR heeft weinig elektronica, maar wil nog wel eens teleurstellen. Net als bij elke gebruikte auto zijn de staat en onderhoudshistorie van belang. Afijn, dit zijn onze aanbevelingen:

BMW Z3 Coupe (E36/8)
Willem-Jan gaf zelf al aan dat de Z3 Coupe een voorkeur geniet. Het is in elk geval een zeer charismatische auto. De zescilinders lopen schitterend en ze zien er herkenbaar uit. Houd er rekening mee dat ze nogal krap zijn. Zeker als je wat langer bent is het lastig. Het rijden is net zoals ie er uit ziet: ietwat klassiek. Niet de fijnste BMW die je kon krijgen destijds, wel de meest originele. Vermijd de automaat. Wel een voordeel: ze lijken iets in waarde te gaan stijgen. Fijne verhuiswagen, overigens.

Z3 Coupe

Nissan 350Z (Z33):
Misschien wel de  beste keuze die je kunt maken. De 350Z bewijst dat een Japanner er wel degelijk goed uit kan zien. Het interieur is wat grof afgewerkt, maar dat maakt in principe niet uit. Bij de 350Z gaat het enkel om het rijden, en dat doet ie uitstekend. Dikke V6 voorin, geen turbo’s, handbak en achterwielaandrijving met sper. Voor 16k heb je voldoende keuze en de betrouwbaarheid is dik in orde. Tip: ga voor de 313 pk versie. Dat is verreweg de fijnste motor voor de 350Z, misschien wel een van de beste FR (Front engine, Rear drive) auto’s die er is.

350Z

Honda Integra Type-R (DC2)
Misschien wel de beste voorwielaandrijver ooit gebouwd. De Integra Type-R is een vlijmscherpe coupé. Parkeer de Fast & Furious associaties even, want je moet wel gaan voor een zo origineel mogelijk exemplaren. De motor is een absolute parel, de 1.8 VTEC unit heeft nul turbo’s maar levert wel even 190pk (200 als je 98 tankt). Rijden is een absoluut genot: de besturing is waanzinnig precies en vol gevoel en de motor hang zalig aan het gas. Voor 10-15 mille kun je een in nieuwstaat verkerend exemplaar krijgen, alhoewel je wel goed moet zoeken. Kijk uit voor exemplaren met het stuur rechts, die zijn aanzienlijk minder waard.

Integra Type-R

Subaru Impreza WRX STI (GD)
Ok, geen tweezitter. Maar je hebt in elk geval voldoende bagageruimte. Voor 16k zijn er twee opties: een latere WRX of een oudere STI. De STI heeft vooral meer vermogen en sterkere remmen, en geniet de voorkeur, maar is lastiger te vinden. De techniek is beproefd, maar kijk uit voor getunede exemplaren. Dit kan de bedrijfszekerheid behoorlijk aan tasten. Rijden is een unieke ervaring. De besturing is wat wollig, maar de motor maakt veel goed. Check deze video van Casper voor de aandachtspunten.

Impreza WRX STI

Renault Clio Renault Sport 200 Cup (X85)
Als je old-school thrills zoekt, kijk niet verder. De huidige Clio R.S. is een leuke auto maar ietsjes té volwassen. Dat is met de Clio III Phase II wel anders. De Cup heeft nauwelijks opties. Maar je hebt wel een strak chassis verantwoordelijk voor een zeer vermakelijke wegligging. Als iemand beweert dat alleen achterwiel aangedreven auto’s goed kunnen sturen, moet ie hiermee een blokje om. Voor 16 mille kun je veel verschillende uitvoeringen vinden. Gewoon bij een dealer, met garantie. Wel zo prettig. Zoals je hier kunt zien, zijn ze nog degelijk ook!

Clio Renault Sport Cup 200

Ford Focus RS (DBW)
Over goede voorwielaandrijvers gesproken. De eerste Focus RS is nog altijd de meest hardcore Focus RS. De vijfpitter zag er briljant uit en met de huidige kan Wouter zelfs een bocht uit driften. Maar de eerste was nog de ruigste. Het onderstel is plankhard, de besturing ragfijn en de motor voelt sterker aan dan de opgegeven 220pk doet vermoeden. Maak wel even een proefritje om te kijken of het je ding is. Iets met torque steer. Nog een voordeel: RS’en schrijven niet hard af.

Focus RS

Mercedes-Benz 190 E 2.3-16 (W201)
Ok, dit is misschien een beetje afwijkend, maar in het budget zijn redelijk mooie Cosworth Mercedessen mogelijk. De latere 2.5 en Evo modellen zijn veel te duur, maar de 2.3 – 16 is wel te vinden. Er zit weinig op een 190 en deze komt nog uit de tijd dat Mercedessen werden overontwikkeld. Maak je echter geen illussies, het zijn oude auto’s en ze hebben hun gebreken. Onderhoud is pittig en onderdelen kunnen lastig zijn. Het rijden maakt blij: de 190 is lichter dan je zou denken en de motor is welhaast de best klinkende vierpitter ooit gemaakt.

190 E Cosworth

Yolo!! Chevrolet Corvette (C5)
Jazeker, waarom geen Corvette? De C5 is een zwaar ondergewaardeerde auto. Zorg wel dat je een handgeschakelde versie hebt, de 4 traps automaat is traag en haalt alle fut eruit. De meeste Europese uitvoeringen hebben het Z51 handling package (straffer onderstel, grotere remmen en betere banden). Elke rit is een plezier in deze auto. Check wel of je lekker zit in de stoelen, want de standaard items zijn niet briljant. Je zult wellicht ook iets over de grens moeten zoeken, maar ze zijn wel degelijk te vinden.

Corvette C5

Wil jij ook advies over je volgende auto? Mail dan naar tips-apenstaart-autoblog-punt-nl met het onderwerp Autoblog-Advies. Voorzie ons dan van de gegevens in de tabel en beschrijf duidelijk eventuele andere zaken die relevant zijn! Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!



110 reacties

Honda S2000 in knappe staat.
@macchina:
“Analoge rijdersauto”
En dan een auto noemen met een digitaal dashboard, tsssskkk
(oke, flauw, sorry ;-))
@macchina: Is een cabrio…
@viezefreddyw: Roadster, maar wellicht no-go.
@macchina: Punt is, dreier coupe is gelijk zo cliché
@macchina: Wat bedoel je precies met cliche? De voor de hand liggende keuze? Ik zie hem bijna nooit rijden dus je rijdt echt wel iets unieks. Ik zou zelf even doorsparen voor een Z4 Coupe, maar dat terzijde.
@berlinetta: Nee, bedoel meer de voor de hand liggende keuze. Goede rij-eigenschappen, divers aanbod met ruime keuze motoren etc. Het was het eerste wat in me opkwam, maar voelde een beetje als “te makkelijk”.
ik zeg het maar alvast
159 SW TI 200 PK NEXT!
Een Boxster met een hardtop.
@mikkeloentje: Ga dan voor een Cayman.
@berlinetta: Voor 16000 mag je zo veel cayman’s inleveren als je wilt bij mij.
@clarkson: Of moet ik caymannen zeggen?
@clarkson: Caymen.
@willeme: of Caymane? Porsche blijft toch duits he.. al vergeten ze dat zelf wel eens.
@clarkson: Caymänner.
@willeme: Gay men ?
@berlinetta: Hoezo niet voor een Ferrari 458 of een F12 ofzo?
@mikkeloentje: de aanschaf van een (wat oudere) Ferrari is één ding, het onderhoud (onderdelen, manuren) een hele andere……
@e1000bmw523i: Als jij 1 van mijn genoemde Ferrari’s kan regelen voor 16K dan neem ik het onderhoud voor lief.
@berlinetta: De goedkoopste Cayman die op dit op Autoscout staat ligt nog 5000 euro buiten het budget van Willem-Jan, terwijl van de Boxster wel genoeg exemplaren binnen het budget te vinden zijn als je genoegen neemt met eentje van de eerste generatie met spiegeleikoplampen. Dat wordt dus toch even doorsparen, of alsnog voor de Boxster met hardtop gaan!
@Edge: Ik zie het inderdaad. Ik dacht dat de Cayman ondertussen al wat goedkoper was. My bad.
@berlinetta: lastig voor het budget. Mitsubishi eclipse met een 3.7 liter?
Alfa Romeo 159, kom maar op haters!
@faalhaas: ik kan je eigenlijk alleen gelijk geven
@faalhaas: is niet sportief 😉
@faalhaas: Prima bak. Het moest echter sportief zijn.
350z!
@bmw507coupe: Helemaal mee eens. Heb er zelf een. Heerlijke auto om mee te rijden.
@bmw507coupe: lekkerste geluid ook van allemaal!
BMW 130i?? Atmosferische 6 in lijn en met handbak helemaal top.
@mp1394: maar veel elektronica…
Een Golf 4 R32. Handgeschakeld.
Fiesta st of een punto abarth . Niet zo groot maar wel erg prettige auto’s en zijn huidige is ook niet zo groot aan de naam te zien
Leuke aanvraag en goede adviezen. De 350Z vind ik een toppertje. Geweldig goede auto met een lekker dik blok en handbak. Een auto die heel erg mooi oud kan worden. Vandaag de dag nog steeds een prettige verschijning met zijn lekkere kont.

De Clio RS is een heerlijke hatchback. Dat is echt bang for buck. Rijplezier van hier tot Tokyo en weer terug. De Fiesta evenmin, maar ik persoonlijk vind het model wat minder mooi
De 350Z vind ik wel een goede keuze. De auto heeft een tijdloos design en ik vind hem nog altijd schitterend. Het is echt een verschijning op de weg.

En een 130i zoals @mp1394 al voorstelt, is ook een hele leuke keuze. Dit wordt een klassiekertje die naar verwachting in waarde zal stijgen. Een 135i coupe ligt helaas nog net iets buiten het budget, maar als je eventjes doorspaart behoort dat ook tot de mogelijkheden.

Verder zou ik ook eens kijken in het lijstje met snelste voorwielaandrijvers dat @willeme laatst heeft geschreven. Staat een hoop leuks tussen!
Een nette bmw 330ci
Toyota F86 of de Subaru. Uitstekende rijdersauto’s en ook wel betrouwbaar denk ik. Lijkt me een begrijpelijke overstap vanuit een mini (itt de voorgestelde auto’s op de 350Z na dan)
@imaginenl: maar wel boven budget zie ik nu
Ik zeg een Focus ST… Wat meestal je juiste/leukste/meestpraktische keuze is.
@clarkson: Zou het vreemd zijn als ik je nu tegen zou spreken?

…ja, dat zou eigenlijk wel heel vreemd zijn.

Tip: 2e generatie facelift.
Net niet zo schreeuwerig qua uiterlijk, maar toch moderner qua looks en wel die heerlijke 5-cilinder van Volvo. Grotere intercooler, een andere uitlaat en een andere mapping: nog steeds makkelijk binnen de 16.000 euro en je hebt een auto die qua beleving en snelheid eigenlijk niet onder doet t.o.v. de echte RS. Vind je de looks te lief? Een zwarte splitter en een mooi set 18 inch velgen doet wonderen. Het maakt er net geen RS van, maar je ziet wel heel duidelijk dat het geen normale Focus is. Een soort wolf in huskykleren zeg maar. En dat geluid van die 5-cilinder met die plofjes in de uitlaat is ronduit verslavend…
Alfa Romeo Brera
Looks, ruimte, sportief en het is een Alfa.
@martijndh: Wel erg zwaar.
@berlinetta: daar heb je een punt.

Misschien een beetje yolo maar toch;
http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=279747461

@martijndh: je moet van de brera sowieso de 1750 tbi hebben, beste blok en ook een afslankkuurtje gehad.
@martijndh: prachtig ding maar alles behalve sportief.
@martijndh: Een obese Alfa met een GM motor. Nee dank je, geef mijn portie maar aan de hond…
Ik ben een half jaar geleden in de zelfde positie voor de 190 2.5-16 gegaan! (Toen viel die nog binnen het budget) Nog geen seconde spijt van gehad, stuurt super en heeft meer dan genoeg power. Hij geeft je ook nog het echte rijders gevoel, een echte aanrader.

Kilometers zijn minder van belang bij deze motor, maar ga wel voor één met een goede onderhoudshistorie, anders afblijven. Ook roest kan bij de 2.3’s een issue zijn.
http://ww3.autoscout24.nl/classified/240619874?asrc=st|as (Analoog,redelijk snel en een originele onverklote NL auto met NAP).
http://ww3.autoscout24.nl/classified/281593452?asrc=st|as (Analoog, Porsche, Turbo en TwoTone!!)
http://ww3.autoscout24.nl/classified/283226448?asrc=st|as (iets minder Analoog, erg fraai vind ik, en niet de obvious choice)

Verder zie ik vrij regelmatig de Megane Coupe GT langs komen. 180pk en ze hebben allemaal vrij veel opties. T’is geen echte RS maar komt toch redelijk in de buurt.
@E34M5Touring: ook buiten dit advies is die RCZ een mooie aanbieding, je profiteert flink van andermans afschrijving.
@knipperlichtje: Ik heb het altijd een mooie auto gevonden. Heb zelfs gekeken naar een jong gebruikte diesel. Maar die zijn vrij zeldzaam. En ik kan er niet super in zitten met mijn lengte. Stoelen an sich zijn wel goed alleen de rest van de auto is wat te krap. En op een setje 19inch zoals die in de advertentie is ie wat stuiterig vind ik, staat wel top overigens!
@knipperlichtje: Heeft deze niet exact hetzelfde blok als de Mini Cooper?? Oftewel…no-go!
@E34M5Touring:
E30 325i wou ik ook noemen ;-)
Kameraad van mij heeft er namelijk eentje (als schroot gekocht, helemaal van A tot Z opgelapt) en dat ding rijdt als een tiet! Gewoon echt fijn om te sturen en nog niet eens oncomfortabel.
@Rob: Leuk spul hoor! Heb zelf een E30 320i (wel de 6pitter) Touring gehad, gekocht voor 1000,- Ding zag er niet uit maar deed het altijd. De witte uit de adv. is ook nog eens een NL auto met weinig km’s. En helemaal origineel. Kun je zelf kiezen, wat smaakvolle upgrades of helemaal origineel houden, er een tijdje van genieten en doorverkopen. Als je hem echt strak houdt brengt ie straks z’n geld wel op denk ik.
@E34M5Touring:
Ik snapte nooit die hele ‘hype’ rondom de E30. Mijn kameraad heeft er ondertussen 3 staan plus nog een E21. Daarnaast heeft ie nog twee anderen in zijn bezig gehad.
Ik snapte écht niet wat hij daar in vredesnaam mee moest. Toen zei hij, toen hij net die schroot 325i had opgehaald: “wacht maar tot ie af is en rij er dan maar stukje mee”. Zo geschiede en hij had gelijk: ding gaat als de brandweer! Dus ik snap de hype wat beter, al vind ik ook weer een beetje overdreven om er dan maar 5 te kopen (and counting, hij heeft weer een schrootje op het oog, de mafkees…) ;-)
@Rob: Ja ik snap dat wel. Als je ergens gek van bent en je hebt net een succesvol project afgesloten moet je toch weer wat te doen hebben. En dan is het voor sommige sport om er nog 1 te doen, maar dan nog beter. Het is een hoop lol voor (relatief) weinig geld. En hoewel een M3 natuurlijk gaaf is vind ik persoonlijk de 6pitters leuker. Meer koppel en beter geluid. Vooral als 325i. En dr is zoveel voor te krijgen dat je er eindeloos mee kunt spelen.
@E34M5Touring: de Megane RS 250 is al te vinden voor circa 15000~16000 euro, hint hint…… 😇
@e1000bmw523i: Die heb ik ff gemist dan. Vond het wel een leuk alternatief, je koopt ze namelijk vrij jong en met weinig km’s. En ik denk dat ie net wat comfortabeler is voor alledag dan een eckte RS.
@E34M5Touring: zolang je het cup-onderstel mijdt is het nog redelijk comfortabel, hoor. Soft is anders, maar in ieder geval niet zo stuiterhard als de cup-uitvoering.
@E34M5Touring: Porsche is top! De E30, Face lift 325i, vind ik een beetje overpriced. Niet dat die niet mooi of goed is, maar kom op! 15 mille voor een E30 facelift.
De Peugeot is denk ik niet hetgeen de man zoekt.
Koop een BMW E36, E30 of E21 en pas ‘m aan tot je budget op is.
@jochempie: precies ook mijn plan!
Met deze wensen en budget ging ik voor de 350Z.
@borrelnoot: he dat rijmt hahaha
Haha
Ha
😌
@viezefreddyw: Ik drukte wat te snel op ‘Plaats reactie’. Ben nog niet klaar met mijn verhaal..

Maar er zijn natuurlijk meerdere alternatieven. Wat te denken van een Italiaanse schone als een Maserati 3200 GT? Ik vind dit model steeds mooier en mooier worden. Ze zijn vrij klein als je ze bekijkt maar de verhoudingen kloppen helemaal. De ‘boomerang’ achterlichten vond ik toen al erg tof en vandaag de dag nog steeds. Hou er rekening mee dat de eerste auto’s van deze generatie niet de besten zijn. De handbak is niet van het hoogste niveau. Maar als je de auto behandelt met veel liefde, krijg je er meer liefde voor terug.

Aangezien je best handig bent met het sleutelen aan auto’s, is een Nissan Skyline R34 best een fraaie optie. Één van de mooiste Japanners uit de ‘tuningscene’ maar onaangetast nog het mooist. Aangezien ze zo populair zijn in de tuningwereld is het lastig om zo’n onaangetaste te vinden, zeker in Nederland. Het moet wel een beetje je ding zijn, maar ik denk dat een ieder een Skyline R34 wel kan waarderen. Topauto!

Of misschien iets Amerikaans, zoals een Pontiac G6 GT? Ik moet zeggen dat ik het best fraaie auto’s vind. Qua afwerking is het ver beneden niveau in vergelijking met Europeaanse auto’s, maar ze zijn wel beresterk. Qua betrouwbaarheid heb je hier een goede auto aan. En niet alleen een goede maar ook een leuke, je komt ze amper tegen op de weg. Het blok is niet heel spannend, vooral niet als je kijkt naar de formule dat ‘ie heeft. 3.9 liter en dan maar 218PK produceren. Daar zal vast nog wel wat rek in zitten…

Een auto voor het plezier. Dat kan vele kanten op. Aangezien je een Mini bezit is zo’n oude Mini Cooper natuurlijk helemaal geen gek idee. Krap? Ja. Ruimte voor twee personen? Net aan.. Leuk? Ja! Dit is een Mini zoals een Mini hoort te zijn, dus echt mini! Dit zijn leuke auto’s om in je bezit te hebben, je kan er van alles mee doen. Vermogen is dan niet het belangrijkst, maar het bochtenwerk en lekker sturen. Maar een daily driver is het natuurlijk niet. Een leuk autootje voor erbij..

Stiekem wil je een 159 maar is ‘ie je net te groot, heb je met de Alfa Romeo Brera de middenweg gevonden. In de binnenspiegel een 159, qua rijden net wat scherper. Stiekem wil je de 3.2 V6 maar die zijn niet het meest betrouwbaar. De 1750 met 200PK is een auto die je alles kan bieden wat je zoekt.

Lang verafschuwt en terecht, maar een paar jaar geleden bewees Peugeot dat ze nog steeds mooie auto’s kunnen bouwen. De Peugeot RCZ is een erg fraaie auto. Naar mijn mening mooier dan een Audi TT. Het enige minpuntje is dat de standaardversie te weinig vermogen onder kap heeft meegekregen en degene met meer vermogen best aan de prijs waren. Desondanks een mooie optie die je veel plezier kan bezorgen.

Mocht je er geen problemen mee hebben om een auto uit Duitsland te halen, dan is een BMW Z4 Coupe een topauto. Veel mooier dan een Z3, absoluut. Het 3.0i blok is een absolute parel en met 265PK heb je vermogen te over. Probeer wel een model te vinden van na de facelift, de modellen daarvoor moeten het doen met 231PK. Uiterst sterke motoren gekoppeld aan een heerlijke handbak. Genoeg ruimte in de kofferbak om een weekendje weg te gaan naar de Alpen. Dit zou mijn optie zijn, zonder twijfel.

Succes met de zoektocht, ben benieuwd naar wat je Mini mag gaan opvolgen.
@viezefreddyw: ik kan de R34 aanbevelen, ik heb zelf een onverprutste R34 GT-T met handbak en fabrieks af uitgevoerd als Nismo S. 2.5 zescilinder single turbo met 300pk.
@viezefreddyw: De Maserati zat ik ook aan te denken. Maar reserveer dan wel een potje voor onderhoud… Ik weet uit ervaring dat dat niet goedkoop is. Maar je hebt wel iets exotisch, tijdloos en de rijbeleving is fantastisch.
De E36/8 is genoemd, dus ik ben tevreden. Van mij dan ook geen bijdrage vandaag.



Natuurlijk wel! Genoeg opties die @willeme niet heeft kunnen/willen noemen.
Ik begin met een exemplaar dat ietwat buiten je budget ligt,maar ik wilde je deze niet onthouden. Uit de tijd dat BMW geen 6-in-lijn in haar modellen lepelde…maar 2-cilinder boxers: 700 Sport Coupe. Dit ding is zo guitig. :) Met dit type wagentje zijn in destijds vele bergrennen gewonnen.

Dan nu binnen je budget. Als eerste de obvious choice: deze BMW E36 M3 sedan. Niemand heeft immers gezegd dat het perse een coupe moest zijn. Hij staat al een hele tijd te koop, dus doe er je voordeel mee…

Liever geen ///M? Dan is een 330i wellicht wat. Meteen ook de goedkoopste optie. Met en zonder stuurwielbediening. Overigens heel simpel naderhand in te bouwen.

Een E46 330i net wat te gewoontjes? Dan is de Alpina B3 3.3 the way to go. Staat bij een particulier, maar voor een Alpina wordt doorgaans goed gezorgd. Wellicht wil je in de nabije toekomst een onsje meer?

Of ga gewoon voor hartstikke analoog – zonder ABS, stuurbekrachtiging en andere engeltjes – met deze 2002 touring. Nee, geen touring uit 2002, maar een hatchback op de basis van de 2002. De spirituele voorvader van de 130i, welke – mede vanwege het elektronische gaspedaal – naar mijn gevoel met toch “te elektronisch” is voor je… ;)
@e1000bmw523i: okee, bij de E46-verwijzingen is wat fout gegaan. Met verwijst naar een exemplaar met stuurwielbediening, en het woordje “en” naar het exemplaar zonder (dat had dus “zonder” moeten zijn met een ahrefje).
@e1000bmw523i:
“maar voor een Alpina wordt doorgaans goed gezorgd”

Als Wimpie dat ding nou op jouw advies koopt en na 100km blaast de koppakking er uit, kan hij dan bij jou verhaal komen halen?
@super: Wat is dat nu voor een slap gel*l?! Uiteraard doe je voor aankoop een proefrit en aankoopkeuring bij een specialist (SPBA bijv.). Daarnaast is e.e.a. nog te verhalen via het civiel recht…
@e1000bmw523i: erg pro BMW. Maar dat is al duidelijk aan je nickname.
BMW E36 M3 sedan is altijd plus 1! Volgens de kenners niet de beste M3, volgens mij wel de mooiste. Mag zelfs nog zo een hoge spoiler op.
Alpina B3 ook top!
2002 is ook super.
Goede keuzes. Hoewel ik de 330i’s hiertussen echt de minste vind.
@pa045: Nu een keer wel, ja. Mag ik ook een keer lui zijn en het bij één merk houden? :P
Technisch is het een cabrio, maar met een hardtop niet meer. Hij is ook nog eens iets boven budget, maar ik kan me binnen het eisenpakket geen betere auto voorstellen. Lotus Elise! http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=288694576
@knipperlichtje: wel even ombouwen naar linksgestuurd dan… En hij is al een beetje te duur eigenlijk, en misschien een beetje hardcore voor dagelijks gebruik… Maar wel een goeie suggestie!
Uit dit rijtje zou ik de Focus RS, Integra DC2 of Z3 Coupe kiezen.
Allemaal toch best zeldzaam en heerlijk om in te rijden (lijkt me)
350Z is zo’n auto waar je van kan houden of wat je niks vindt. Je moet m iig testen.
Kan je er van houden, dan is het een prima optie.
Voordel voor WJ is dat de 350Z ook goed (en fout) up te graden is. Naar iedereens smaak.
Mijn zwager heeft er 1, met extra compressor; zonder visuele verbeteringen. Hij zweert erbij. Dagelijks rijdt ie een nieuwe 535XD.
Ik hoor eigenlijk alleen maar puike verhalen over de Honda Civic Type R. Niet die futuristische, maar die daarvoor. Dat redelijk belegen ding omgetoverd tot boy-racer:
http://s1.blomedia.pl/autokult.pl/images/2011/01/Honda-Civic-Type-R-1.jpg

Schijnt een magistraal ding te zijn. En niet stuk te gaan. Ik heb geen idee, maar zou eigenlijk ook niet weten waarom ik eraan zou twijfelen….
@Rob: http://ww3.autoscout24.nl/classified/287662947?asrc=st|as

Houd je nog mooi 6k in de zak voor de racepijp en de denneboom luchtverfrisser!
@E34M5Touring:
Haha, achja, dat imago heeft een E30 ook wel ;-)
@E34M5Touring: dat is ook een goed voorstel, lekker race bakkie.
Na een poos zo’n Mini Cooper S gereden te hebben zou ik voor een sportieve 6-cilinder gaan. De boyracers zou ik voor gezien houden. De vaal genoemde 350Z lijkt me dan ook een grote kanshebber. Rijcomfort, rijgedrag en prestaties lijken me ook een goede upgrade t.o.v. de Mini. Zelf ben ik een rit in onze Mini qua comfort inmiddels vrij snel zat.
Z3QP is een leuke auto om in te rijden, laatste BMW met een traingel achteras.
Geeft toch een bepaald gevoel met insturen die nieuwere modellen niet meer hebben.

Prachtig ontwerp ook, helaas voor mij vind ik ze van binnen te klein.

Vooral de niet M modellen delen de degelijke techniek van een normale e36.
Running cost zijn dus goed betaalbaar.
Een analoge auto adviseren en dan met allerlei auto’s voorzien van een batterij aan beschermengelen komen.
Als het dan geen cabrio mag zijn, waarom is mij een raadsel, zoek dan een Speedster met een hardtop.
@talladega:
weinig echt analoge wagens van minder dan een jaar of 30 oud; abs, ecu, cruise control etc. zat er ook al vaak eind jaren 80 op.
Absoluut de Ford Focus RS!
E36 M3. Stijgt gegarandeerd!
Megane 3 RS met cupchassis. In belgie laten kietelen bij br-performance en klaar.
Peugeot 205!
@bots: die heb ik ook, maar je zal wel de gti bedoelen (die zal ik ooit nog wel eens willen). Rijden wel erg fijn inderdaad
350 Z of de WRX STI! ik wil hier nog een Skyline en R32 V Aan toevoegen
Corsa opc nurburgring editie, 1.6 turbo, 210pk en een mechanisch sperdifferentieel. Al getest en is top!
Integra type r is een prima keuze, maar 10pk extra omdat je 98 tankt? Dit klopt niet. De jdm blokken hebben in japan allemaal ongeveer 10pk meer. B16a2 bijvoorbeeld uit de ek4 (170pk ipv 160pk hier). Komt door een andere afstelling en nog hoger octaan gehalte in de benzine. Dus zelfs als je 98 tankt heb je nog steeds 190pk in je integra.
@nasty: Ik heb mij door diverse ITR eigenaren laten vertellen dat het wel degelijk iets uit maakt. Of hun auto daarop aangepast is, weet ik niet zeker. Maar het octaangetal (niet gehalte) is wel degelijk van belang hoe die blokken lopen. Ook de S2K van mijn broer liep aanmerkelijk soepeler en gretiger op een hoog octaangetal.
@willeme: Bij de Camaro kon je het verschil ook goed merken tussen low grade en premium. Wij tankten in NL alleen 98. Met de M5 ook trouwens. Die was merkbaar gretiger op 98.
@willeme: de eerste stap in vermogenswinst is de remap. Meestal wordt die inderdaad op 98 afgesteld zodat je met wat tweaks en foefelen met de vtec-crossover vlotjes 10pk haalt. Teruggaan naar 95 gaat dan niet meer. Zelf dacht ik dat je t over stock motoren had. Ik begrijp je redenering, maar eventjes 10pk kado aan het tankstation vond ik ietwat simpel uitgelegd :)
Mocht de zoekende ab lezer een extreem nette originele integra willen nu, dan reageer ff hieronder. Die weet ik 1 te koop.
Z3 uit de lijst of een MG BGT (v8?)
Ik mis de S2000 hier, handbak, rwd … hoogtoerig blok en top wegligging, heel betrouwbaar.
@deepep: check de eerste reactie eens 😉
En dan nog eens het artikel goed lezen , no go modellen: cabrio 😋
Eindelijk, @willeme heeft geluisterd en een 190 16v aangeraden als sportieve auto!

De 2.3 is dan ook de auto die je wilt. De motor hangt lekkerder aan het gas dan de 2.5 en is sterker. Het is (was, ivm zeldzaamheid inmiddels) ook niet voor niks een populaire motor voor de racerij, ze gingen gewoon nooit stuk. Bovendien is er nog een hele hoop meer uit te halen als je wat aan de hardware sleutelt, en blijft het dan aardig betrouwbaar. Dan is het ook leuk om snelle nieuwe Duitsers te pesten op de autobahn, een 190 loopt namelijk erg hard met relatief weinig vermogen.

Genoeg gelult, gewoon kopen dat ding!
Clio v6
Ik zou lekker doorsparen.
Uit dit lijstje absoluut de Focus RS! Staat ook nog op mijn eigen verlanglijstje. Tot die tijd rijd ik met ontzettend veel plezier in mijn Focus ST van de tweede generatie met pas 42k km 😄
Porsche 968
T-5R met handbak
Hee jongens! Hier Willem-jan van de mini! Superleuk om alle adviezen/tips te lezen.

Ik ben nog steeds aan het oriënteren. 350z heb ik veel in gereden vroeger, erg tof en staat Hoog op het lijstje. Toch denk ik dat het voor mij de z3 coupe gaat worden. De looks, het gevoel erbij en de rij-eigenschappen vind ik geweldig! Dus nu op zoek naar een mooie 2.8/3.0 handgeschakeld met geen miljoenen kilometers gelopen!

Vond het ook nog top dat verschillende begonnen over alfa’s! 159 1750 cc lijkt me ook leuk maar niet sportief genoeg denk ik(of ik zit ernaast). Misschien keertje proefrijden:)
@wjsmulders: Z3 coupe is een heerlijke wagen! Zelf een paar jaar de 3.0 gereden, achteraf spijt dat ik ‘m weer verkocht heb want wat hoekte dat ding door bochten. Het verhaal erachter is ook wel leuk. BMW zelf zag helemaal niets in een coupe versie op basis van de roadster, een aantal engineers zagen het toch anders en hebben in hun vrije tijd een 1:1 schaalmodel gebruikt om deze te verbouwen tot coupe. Resultaat is dus de z3 coupe welke ongeveer 3x zo stijf is als de roadster, de vering en schokdempers zijn ook aangepast t.o.v. de roadster zodat die stijfheid ook daadwerkelijk benut kan worden. Succes met de keuze!
Doe mij de Integra maar uit het lijstje. Anders iets klassieks zoals een Z240?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).